TuotekehitysprojektiLaajuus (5 op)
Tunnus: TX00BP85
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää tuotekehityksen merkityksen elintarvikeyrityksen toiminnassa. Opiskelija tuntee tuotekehitysprojektin eri vaiheet ja projektihallinnan merkityksen.
Sisältö
1. Tuotekehityksen merkitys elintarvikeyritykselle. Tuotekehityksen vaiheet (ideasta tuotteeksi) ja projektinhallinta.
2. Vastuunotto ja yhteistyökykyisyys tuotekehitysprojektissa.
3. Tuotekehitysprojektin dokumentointi ja raportointi.
Esitietovaatimukset
Aistinvarainen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1. Opiskelija osaa kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä ja tunnistaa tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa annettuja ohjeita noudattamalla viedä tuotekehitysprojektin hallitusti läpi.
2. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ja huomioida tuotekehitystiimin jäsenten vahvuudet.
3. Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida tuotekehitysprojektin eri vaiheet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
1. Opiskelija osaa omin sanoin kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä. Opiskelija osaa (niin itsenäisesti kuin osana tuotekehitysryhmää) perustellusti valita sopivia toimintatapoja tuotekehitysprojektin eri vaiheissa.
2. Opiskelija osaa toimia tuotekehitystiimin aktiivisena osana ottaen kantaa ja vastuuta. Opiskelija osaa tuoda esille omia ideoita, mutta hän myös osaa ottaa huomioon muiden ideoita.
3. Opiskelija osaa nähdä dokumentoinnin ja raportoinnin edut tuotekehitystyössä. Hän osaa myös tehdä johtopäätöksiä dokumenttien tietoa hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida kriittisesti erilaisia tuotekehitysprosessin vaiheita ja ratkaisuja. Hän osaa toimia innovatiivisesti tavoitteiden mukaan.
2. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja hän ottaa mielellään vastuuta. Hän osaa kehittää ja uudistaa tuotekehitystiimin toimintaa.
3. Opiskelija osaa raportoida selkeästi ja perustellen tuotekehitysprosessin tuloksia. Hän osaa hyödyntää dokumentoitua tietoa tuotekehitysprosessin eri vaiheissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
1. Opiskelija osaa kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä ja tunnistaa tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa annettuja ohjeita noudattamalla viedä tuotekehitysprojektin hallitusti läpi.
2. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ja huomioida tuotekehitystiimin jäsenten vahvuudet.
3. Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida tuotekehitysprojektin eri vaiheet.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
13.03.2023 - 05.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Puhtaat ja älykkäät ratkaisut
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pia-Tuulia Laine
Vastuuopettaja
Arto Yli-Pentti
Ryhmät
-
BIO21Bio- ja elintarviketekniikka
-
TXM21S1Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää tuotekehityksen merkityksen elintarvikeyrityksen toiminnassa. Opiskelija tuntee tuotekehitysprojektin eri vaiheet ja projektihallinnan merkityksen.
Sisältö
1. Tuotekehityksen merkitys elintarvikeyritykselle. Tuotekehityksen vaiheet (ideasta tuotteeksi) ja projektinhallinta.
2. Vastuunotto ja yhteistyökykyisyys tuotekehitysprojektissa.
3. Tuotekehitysprojektin dokumentointi ja raportointi.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1. Opiskelija osaa kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä ja tunnistaa tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa annettuja ohjeita noudattamalla viedä tuotekehitysprojektin hallitusti läpi.
2. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ja huomioida tuotekehitystiimin jäsenten vahvuudet.
3. Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida tuotekehitysprojektin eri vaiheet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
1. Opiskelija osaa omin sanoin kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä. Opiskelija osaa (niin itsenäisesti kuin osana tuotekehitysryhmää) perustellusti valita sopivia toimintatapoja tuotekehitysprojektin eri vaiheissa.
2. Opiskelija osaa toimia tuotekehitystiimin aktiivisena osana ottaen kantaa ja vastuuta. Opiskelija osaa tuoda esille omia ideoita, mutta hän myös osaa ottaa huomioon muiden ideoita.
3. Opiskelija osaa nähdä dokumentoinnin ja raportoinnin edut tuotekehitystyössä. Hän osaa myös tehdä johtopäätöksiä dokumenttien tietoa hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida kriittisesti erilaisia tuotekehitysprosessin vaiheita ja ratkaisuja. Hän osaa toimia innovatiivisesti tavoitteiden mukaan.
2. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja hän ottaa mielellään vastuuta. Hän osaa kehittää ja uudistaa tuotekehitystiimin toimintaa.
3. Opiskelija osaa raportoida selkeästi ja perustellen tuotekehitysprosessin tuloksia. Hän osaa hyödyntää dokumentoitua tietoa tuotekehitysprosessin eri vaiheissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
1. Opiskelija osaa kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä ja tunnistaa tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa annettuja ohjeita noudattamalla viedä tuotekehitysprojektin hallitusti läpi.
2. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ja huomioida tuotekehitystiimin jäsenten vahvuudet.
3. Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida tuotekehitysprojektin eri vaiheet.
Esitietovaatimukset
Aistinvarainen arviointi
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 06.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 06.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Puhtaat ja älykkäät ratkaisut
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pia-Tuulia Laine
Vastuuopettaja
Arto Yli-Pentti
Ryhmät
-
TXM20S1Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä
-
BIO20Bio- ja elintarviketekniikka
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää tuotekehityksen merkityksen elintarvikeyrityksen toiminnassa. Opiskelija tuntee tuotekehitysprojektin eri vaiheet ja projektihallinnan merkityksen.
Sisältö
1. Tuotekehityksen merkitys elintarvikeyritykselle. Tuotekehityksen vaiheet (ideasta tuotteeksi) ja projektinhallinta.
2. Vastuunotto ja yhteistyökykyisyys tuotekehitysprojektissa.
3. Tuotekehitysprojektin dokumentointi ja raportointi.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1. Opiskelija osaa kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä ja tunnistaa tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa annettuja ohjeita noudattamalla viedä tuotekehitysprojektin hallitusti läpi.
2. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ja huomioida tuotekehitystiimin jäsenten vahvuudet.
3. Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida tuotekehitysprojektin eri vaiheet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
1. Opiskelija osaa omin sanoin kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä. Opiskelija osaa (niin itsenäisesti kuin osana tuotekehitysryhmää) perustellusti valita sopivia toimintatapoja tuotekehitysprojektin eri vaiheissa.
2. Opiskelija osaa toimia tuotekehitystiimin aktiivisena osana ottaen kantaa ja vastuuta. Opiskelija osaa tuoda esille omia ideoita, mutta hän myös osaa ottaa huomioon muiden ideoita.
3. Opiskelija osaa nähdä dokumentoinnin ja raportoinnin edut tuotekehitystyössä. Hän osaa myös tehdä johtopäätöksiä dokumenttien tietoa hyödyntäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida kriittisesti erilaisia tuotekehitysprosessin vaiheita ja ratkaisuja. Hän osaa toimia innovatiivisesti tavoitteiden mukaan.
2. Opiskelija osaa toimia aloitteellisesti ja hän ottaa mielellään vastuuta. Hän osaa kehittää ja uudistaa tuotekehitystiimin toimintaa.
3. Opiskelija osaa raportoida selkeästi ja perustellen tuotekehitysprosessin tuloksia. Hän osaa hyödyntää dokumentoitua tietoa tuotekehitysprosessin eri vaiheissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
1. Opiskelija osaa kuvata miksi ja miten tuotekehitystä tehdään yrityksissä ja tunnistaa tuotekehitysprosessin eri vaiheet. Opiskelija osaa annettuja ohjeita noudattamalla viedä tuotekehitysprojektin hallitusti läpi.
2. Opiskelija osaa ottaa vastuuta ja huomioida tuotekehitystiimin jäsenten vahvuudet.
3. Opiskelija osaa dokumentoida ja raportoida tuotekehitysprojektin eri vaiheet.
Esitietovaatimukset
Aistinvarainen arviointi