Asiantuntijaviestintä ja tieteellinen kirjoittaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EO94
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Rinnemaa
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH24S2SOSosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Aika ja paikka
Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Rinnemaa
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH24S2VASosiaalialan tutkinto-ohjelma, Varhaiskasvatuksen sosionomi, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Aika ja paikka
Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Rinnemaa
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH24S2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), verkkototeutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Aika ja paikka
Verkko-opetus Zoomissa + itsenäinen työskentely sekä ryhmätyöt. Lukujärjestys vaihtelee viikoittain.
Oppimateriaalit
Materiaali päivittyy syyslukukauden alussa.
Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu painos. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot verkossa, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 49
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Rinnemaa
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH24K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Aika ja paikka
Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston ohjepankki. Kotimaisten kielten keskus.
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty
10.11.2022.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston
kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty
11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan
viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan
viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. 11., uudistettu
painos. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvioitu työmäärä (viestintä 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 36 h (viestintä)
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 20 h
Muut kirjalliset tehtävät 15 h
Suullinen esitys + palautteet 12 h
Viestinnän kotitehtävät, materiaaliin perehtyminen 25 h
YHT. 108 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Viestinnän lähiopetus (opettaja Anna Rinnemaa):
MUUTOKSET MAHDOLLISIA!
SXH24K1 (A, aakkosten alkupään opiskelijat)
• pe 19.1.2024 9.00-11.45 Orientoituminen, kurssiin tutustuminen; kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa.
• ma 22.1.2024 8.30-11.45 (pienryhmä) Oma viestijäkuva. Viestintätaidot sosionomin työssä. Ryhmäviestintätaidot.
• ke 31.1.2024 8.30-11.45 (pienryhmä) Puheviestintätilanteiden perusteita. Lähdeluettelotehtävä.
• ma 5.2.2024 8.30-11.45 Kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa jatkuu. Referointikäytännöt, viitetekniikkaan tutustuminen, tieteellinen kirjoittaminen...
• to 8.2.2024 8.30-11.45 Lähdeluetteloiden käsittelyä, kielen ja tekstin huoltoa.
• ma 12.2.2024 8.30- 11.45 (pienryhmä)Pakollinen kirjoitustyöpaja, OMA KONE JA SOSIAALIPEDAGOGISET SILMÄLASIT -TEKSTI MUKAAN
• to 29.2.2024 8.30-11.45 Suullinen viestintä; esitysten suunnittelu ja kohdentaminen; esiintymisjännitys. Palautteen antaminen.
• ma 4.3.2024 8.00-12.00 Puhe-esitykset: seminaari
• to 7.3.2024 9.30-11.00 Yhteenvetoa; selkokieli
SXH24K1 (B, aakkosten loppupään opiskelijat)
• pe 19.1.2024 9.00-11.45 Orientoituminen, kurssiin tutustuminen; kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa.
• ma 22.1.2024 12.45-16.00 (pienryhmä) Oma viestijäkuva. Viestintätaidot sosionomin työssä. Ryhmäviestintätaidot.
• ke 31.1.2024 12.45-16.00 (pienryhmä) Puheviestintätilanteiden perusteita. Lähdeluettelotehtävä.
• ma 5.2.2024 8.30-11.45 Kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa jatkuu. Referointikäytännöt, viitetekniikkaan tutustuminen, tieteellinen kirjoittaminen...
• to 8.2.2024 8.30-11.45 Lähdeluetteloiden käsittelyä, kielen ja tekstin huoltoa.
• ma 12.2.2024 8.30- 11.45 (pienryhmä)Pakollinen kirjoitustyöpaja, OMA KONE JA SOSIAALIPEDAGOGISET SILMÄLASIT -TEKSTI MUKAAN
• to 29.2.2024 8.30-11.45 Suullinen viestintä; esitysten suunnittelu ja kohdentaminen; esiintymisjännitys. Palautteen antaminen.
• ma 4.3.2024 8.00-12.00 Puhe-esitykset: seminaari
• to 7.3.2024 9.30-11.00 Yhteenvetoa; selkokieli
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 44
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Rinnemaa
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH24K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Aika ja paikka
Lähiopetus Myllypuron kampuksella, ks. lukujärjestys.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Lisätietoja opiskelijoille
Viestinnän osuuden lähiopetus (Anna Rinnemaa)
MUUTOKSET MAHDOLLISIA!
• to 18.1.24 8.30-11.45 Orientoituminen, kurssiin tutustuminen; Oma viestijäkuva, viestintätaidot sosionomin työssä. Kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa, tieteellisen kirjoittamisen perusasioita. Lähdeluettelotehtävä.
• ke 7.2.2024 8.30-11.45 Kirjoittaminen ammattikorkeakoulussa jatkuu. Referointikäytännöt, viitetekniikkaan tutustuminen, tieteellinen kirjoittaminen... Lähdeluettelotehtävän läpikäynti.
• pe 16.2.2024 9.00 -14.00 (pop up – paja: tule kun sinulle sopii) Pakollinen kirjoitustyöpaja, OMA KONE JA SOSIAALIPEDAGOGISET SILMÄLASIT -TEKSTI MUKAAN. Huomaa, että et voi palauttaa tekstiäsi, jos et ole käynyt pajassa. Mukana auttamassa on myös erityisope Merja Outinen. (Jos vain suinkin mahdollista, kannattaa EHDOTTOMASTI osallistua myös Helin ja Seijan pajaan ti 13.2.!!)
• ma 4.3.2024 12.45-16 Suullinen viestintä; esitysten suunnittelu ja kohdentaminen; esiintymisjännitys. Palautteen antaminen.
• ke 6.3.2024 13.00 -16.15 Puhe-esitykset: seminaari. Kurssin päätös.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Rinnemaa
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH23S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä, sosiaaliohjaus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvioitu työmäärä (viestintä 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 36 h (viestintä)
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 20 h
Muut kirjalliset tehtävät 15 h
Suullinen esitys + palautteet 12 h
Viestinnän kotitehtävät, materiaaliin perehtyminen 25 h
YHT. 108 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Viestinnän lähiopetus (Anna Rinnemaa)
Muutokset mahdollisia!
AAKKOSTEN ALKUPÄÄ
30.8.2023 9.00-11.45
7.9.2023 12.45-16.00 (pienryhmä)
12.9.2023 8.30-11.45 (pienryhmä)
14.9.2023 8.30-11.45
19.9.2023 8.30-11.45
21.9.2023 12.45-16.00
28.9.2023 8.30- 11.45 Pakollinen kirjoittamisen paja (pienryhmä)
10.10.2023 8.00-12.00 "Seminaari": puhe-esitykset
13.10.2023 9.00-11.30 Yhteinen kurssin päätös
AAKKOSTEN LOPPUPÄÄ
30.8.2023 9.00-11.45
5.9.2023 12.45-16.00 (pienryhmä)
11.9.2023 12.45-16.00 (pienryhmä)
14.9.2023 8.30-11.45
19.9.2023 8.30-11.45
21.9.2023 12.45-16.00
28.9.2023 12.45-16.00 Pakollinen kirjoittamisen paja (pienryhmä)
10.10.2023 8.00-12.00 "Seminaari": puhe-esitykset
13.10.2023 9.00-11.30 Yhteinen kurssin päätös
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Rinnemaa
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH23S2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto, varhaiskasvatus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Lisätietoja opiskelijoille
Viestinnän osuuden lähiopetus (Anna Rinnemaa)
Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
4.9.2023 12.45- 16.00
6.9.2023 8.30-11.45
21.9.2023 8.30- 11.45
22.9.2023 8.30 -11.45 Kirjoittamispaja - aakkosten alkupää
22.9.2023 12.45-16.00 Kirjoittamispaja - aakkosten loppupää
12.10.2023 8.15 -12 Puhe-esitykset: seminaari.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Rinnemaa
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvioitu työmäärä (yhteensä 5 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 44 h (viestintä) + 9 h (tietotekniikka)
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 15 h
Palaute toisen opiskelijan työstä 8 h
Suullinen esitys + palautteet 12 h
Viestinnän kotitehtävät, materiaaliin perehtyminen 29 h
Tietotekniikan tehtävät 18 h
YHT. 135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Asiantuntijaviestinnän lähiopetus (opettaja Anna Rinnemaa)
A-ryhmä (aakkosten alkupää)
16.1.2023 12.45-16.00 MPA5020
26.1.2023 08.30-11.45 MPB1005
31.1.2023 08.30-11.45 MPA5020
6.2.2023 08.30-11.45 MPD1002
6.2.2023 12.45-16.00 MPA6020
15.2.2023 08.30-11.45 MPB1005
17.2.2023 08.30-11.45 MPA6019
7.3.2023 12.45-16.00 MPA6020
13.3.2023 12.45-16.00 MPA5020
21.3.2023 12.45-16.00 MPA5020
24.3.2023 08.30-11.45 MPB1005
B-ryhmä (aakkosten loppupää)
17.1.2023 08.30-11.45 MPA6018
26.1.2023 08.30-11.45 MPB1005
30.1.2023 12.45-16.00 MPA6019
6.2.2023 08.30-11.45 MPD1002
8.2.2023 08.30-11.45 MPA6020
15.2.2023 08.30-11.45 MPB1005
17.2.2023 12.45-16.00 MPA6019
7.3.2023 08.30-11.45 MPA6020
14.3.2023 12.45-16.00 MPA5020
20.3.2023 12.45-16.00 MPA5020
24.3.2023 08.30-11.45 MPB1005
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Tirkkonen
- Soile Bergström
Ryhmät
-
SXH23K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvioitu työmäärä Asiantuntijaviestintä, (4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Opettaja: Elina Tirkkonen
Lähiopetus 20 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 25 h
Muut tehtävät ja aiheeseen perehtyminen 63 h
YHT. 108 tuntia
Digitaalinen viestintä 1 op - opettaja Soile Bergström
Lähiopetus 8 tuntia
Tehtävät 19 t
Yhteensä 27 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Asiantuntijaviestinnän lähiopetus: Opettaja: Elina Tirkkonen
23.01.2023 08.30 - 11.45 MPB5010 (40 henkilöä)
25.01.2023 08.30 - 11.45 MPB5010 (40 henkilöä)
06.02.2023 12.45 - 16.00 MPB5010 (40 henkilöä)
06.03.2023 08.30 - 11.45 MPB5010 (40 henkilöä)
08.03.2023 08.30 - 11.45 MPC3001 (60 henkilöä)
Digitaalisen viestinnän lähiopetus: opettaja Soile Bergström
07.03.2023 12.45 - 16.00 MPA3010 (30 henkilöä)
30.03.2023 08.30 - 11.45 MPA3010 (30 henkilöä)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
23.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
Opettaja
- Minna Kalajoki
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXG22S1Degree Programme in Social Services päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
23.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Rinnemaa
- Veera Hatakka
- Leea Lakka
- Jukka Törnroos
Vastuuopettaja
Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH22S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 44 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 15 h
Suullinen esitys 10 h
Muut tehtävät, materiaaliin perehtyminen 39 h
YHT. 108 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
SXH22S1A (aakkosten alkupään opiskelijat): Leea Lakka
To 1.9. klo 8.30-11.45 (Peilisali MPBK029)
Ti 6.9. klo 8.30-11.45 (Tapahtumasali MPB1005)
Ti 13.9.klo 8.30-11.45 (MPA2019)
Ti 20.9. klo 8.30-11.45 (MPA6019)
Ma 26.9. klo 8.30-16 (MPA2019)
To 29.9. klo 8.30-11.45 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
To 6.10. klo 8.30-11.45 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
To 6.10. klo 12.45-16 (Tapahtumasali MPB1005)
Pe 7.10. klo 12.45-16 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
Ma 10.10. klo 8.30-11.45 (MPA4010)
Ti 11.10. klo 8.30-11.45 (Myllypuro-sali MPD1002)
Pe 14.10. klo 8.30-11.45 (Peilisali MPBK029)
Ma 24.10. klo 8.30-11.45 (Metropolia-sali MPA1010)
Ma 31.10. klo 8.30-11.45 (MPC4013a)
SXH22S1B (aakkosten loppupään opiskelijat): Penni Pietilä
Ma 29.8. klo 8.30-11.45 (Peilisali MPBK029)
Ti 6.9. klo 8.30-11.45 (Tapahtumasali MPB1005)
Ti 13.9.klo 8.30-11.45 (MPA6019)
Ti 20.9. klo 8.30-11.45 (MPA2019)
Ma 26.9. klo 8.30-16 (MPA6019)
Ti 27.9. klo 8.30-11.45 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
Ma 3.10. klo 8.30-11.45 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
To 6.10. klo 12.45-16 (Tapahtumasali MPB1005)
Pe 7.10. klo 8.30-11.45 (Digitila MPA3010): Jukka Törnroos
Ma 10.10. klo 8.30-11.45 (MPA4018)
Ti 11.10. klo 8.30-11.45 (Myllypuro-sali MPD1002)
Ke 12.10. klo 8.30-11.45 ( Peilisali MPBK029)
Ti 25.10. klo 8.30-11.45 (Metropolia-sali MPA1010)
Ma 31.10. klo 8.30-11.45 (MPC4013a)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
12.01.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Penni Pietilä
- Leea Lakka
- Jukka Törnroos
Ryhmät
-
SXH22K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kirjoittajan ABC-kortti 2006. Suomen virtuaalikielikeskus.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 44 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 15 h
Suullinen esitys 10 h
Muut tehtävät, materiaaliin perehtyminen 39 h
YHT. 108 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
SXH22K1A (aakkosten alkupään opiskelijat)
ti 25.1. klo 8.30 – 11.45
ke 2.2. klo 8.30 – 11.45
pe 4.2. klo 8.30 – 11.45
ke 9.2. klo 8.30 – 11.45
pe 11.2. klo 8.30–11.45
ti 15.2. klo 8.30–11.45
ma 28.2. klo 8.30–11.45
ti 8.3. klo 8.30–11.45
to 11.3. klo 8.30–11.45
pe 18.3. klo 8.30–11.45 SUULLISET ESITYKSET Metropolia-salissa
SXH22K1B (aakkosten loppupään opiskelijat)
ti 25.1. klo 12.45 – 16.00
to 3.2. klo 12.45 – 16.00
pe 4.2. klo 8.30 – 11.45
ke 9.2. klo 12.45 –16.00
pe 11.2. klo 8.30–11.45
pe 18.2. klo 8.30–11.45
pe 18.2. klo 12.45–16.00
ma 28.2. klo 12.45–16.00
ti 8.3. klo 8.30–11.45
ke 9.3. klo 8.30–11.45
pe 18.3. klo 12.45–16.00 SUULLISET ESITYKSET Metropolia-salissa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
12.01.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Tirkkonen
- Soile Bergström
Ryhmät
-
SXH22K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia opiskeluun ja oman alansa työtehtäviin liittyvissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa tuottaa oman alansa tekstilajeja eri kanaviin. Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli- ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen.
Sisältö
Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta. Vuorovaikutustaidot: asiakasviestintä, ryhmätyöskentely ja neuvottelutilanteet. Selkokielinen kommunikaatio. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Digitaalisen viestinnän hyvät käytännöt. Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat.
Oppimateriaalit
Kielitoimiston sanakirja 2020. Helsinki: Kotimaisten kielten keskus. Päivitetty 11.11.2020.
Kielijelppi – jelppiä akateemiseen viestintään 2017. Helsingin yliopiston kielikeskus.
Kirjallisen työn ohjeet 2021. Hyvinvointialojen tutkinto-ohjelmat. Päivitetty 11.1.2021. Metropolia Ammattikorkeakoulu. Materiaali Moodlessa.
Kotimaisten kielten keskus. Virkakieli-sivusto.
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena & Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita.
Roivas, Marianne & Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, Elise & Vuorijärvi, Aino 2010. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. 11., uudistettu painos.
Opetusmenetelmät
aktivoivat luennot, harjoitukset, ohjattu keskustelu, suulliset esitykset, ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Arvioitu työmäärä (asiantuntijaviestintä, 4 op, yhden op:n kuormittavuus 27 h)
Lähiopetus 18 h
Laaja kirjallinen työ (kielenhuolto, lähdeviitteiden tarkistus) 25 h
Muut tehtävät ja aiheeseen perehtyminen 65 h
YHT. 108 tuntia
Digitaalinen viestintä 1 op
Lähiopetus 6 tuntia
Tehtävät 21 t
Yhteensä 27 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Asiantuntijaviestinnän lähiopetus
to 13.1. klo 12.45 - 14.15
ma 17.1. klo 8.30 - 11.45
ke 19.1. klo 12.45 - 16.00
to 10.2. klo 8.30 - 11.45
ke 2.3. klo 12.45 - 16.00
Digitaalisen viestinnän lähiopetus:
02.03.2022 10.15 - 11.45
31.03.2022 08.45 - 11.45
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän hakee monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija toimii rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelijan kielitaito vastaa vähintään taitotasoa B2 (CEFR).
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suomen kielen taito on Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotasolla (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 1 op tietotekniikan opetusta.