Röntgenhoitajan ammatillisen toiminnan perusteetLaajuus (15 op)
Tunnus: SX00EA55
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla
-pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä ja osaa käyttää ammattialan englanninkielistä lähdeaineistoa.
-ymmärtää potilasturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää tekoälyn perusteet ja tuntee tekoälypohjaisten sovellusten käyttökohteita radiografiassa
-osaa toimia oman alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia turvallisesti koulun röntgenlaboraatiotiloissa
-hallitsee matematiikan ja lääketieteellisen fysiikan perustan
-tuntee röntgenlaitteen toiminnan perusteet ja saa valmiudet röntgenlaitteen käyttöön
-ymmärtää kuvantamistutkimusten perusteet
-sisäistää aseptisen toiminnan merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää kuvanlaatuun ja potilasannokseen liittyvät keskeiset periaatteet
-oppii arvioimaan omaa ammatillista osaamistaan ja kehittymistä
-ymmärtää työyhteisön moninaisuuden ja oppii toimimaan työyhteisön jäsenenä
Sisältö
Englanti
Matematiikka ja fysiikka
Röntgenlaite ja kuvantamisen perusteet
Potilasturvallisuus ja turvallisuuskulttuuri
Tekoälyn perusteet
Röntgenhoitajan ammatin historia ja tulevaisuus
Potilastietojärjestelmät ja potilastietojen dokumentointi
Aseptiikka ja infektioiden torjunta
Työyhteisöosaaminen ja monikulttuurinen työyhteisö
Harjoittelu koululla 3,5 op
Työelämään tutustuminen 1,5 op
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
09.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Emma Salomaa
- Tuomas Vuokko
- Julia Dolk
- Sirpa Ahokas
- Ulla Nikupaavo
Vastuuopettaja
Ulla Nikupaavo
Ryhmät
-
SXM24K2Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla
-pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä ja osaa käyttää ammattialan englanninkielistä lähdeaineistoa.
-ymmärtää potilasturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää tekoälyn perusteet ja tuntee tekoälypohjaisten sovellusten käyttökohteita radiografiassa
-osaa toimia oman alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia turvallisesti koulun röntgenlaboraatiotiloissa
-hallitsee matematiikan ja lääketieteellisen fysiikan perustan
-tuntee röntgenlaitteen toiminnan perusteet ja saa valmiudet röntgenlaitteen käyttöön
-ymmärtää kuvantamistutkimusten perusteet
-sisäistää aseptisen toiminnan merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää kuvanlaatuun ja potilasannokseen liittyvät keskeiset periaatteet
-oppii arvioimaan omaa ammatillista osaamistaan ja kehittymistä
-ymmärtää työyhteisön moninaisuuden ja oppii toimimaan työyhteisön jäsenenä
Sisältö
Englanti
Matematiikka ja fysiikka
Röntgenlaite ja kuvantamisen perusteet
Potilasturvallisuus ja turvallisuuskulttuuri
Tekoälyn perusteet
Röntgenhoitajan ammatin historia ja tulevaisuus
Potilastietojärjestelmät ja potilastietojen dokumentointi
Aseptiikka ja infektioiden torjunta
Työyhteisöosaaminen ja monikulttuurinen työyhteisö
Harjoittelu koululla 3,5 op
Työelämään tutustuminen 1,5 op
Aika ja paikka
08.01.2024 - 26.05.2024
Oppimateriaalit
Luentomateriaali Moodlessa
Opettajien antama muu materiaali
Kliininen Radiologia (Sequeiros ym. 2016), saatavilla Oppiportista
Verkkomateriaali (Oppiportti)
Kuvantamisen ja laiteopin työkirjat
Englannin materiaalit Moodlessa
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Tehtäväohjattu opetus
Ryhmäohjaus
Ohjatut harjoittelut koululla röntgenluokissa
Työelämäharjoittelu 1.5 op
Reflektointi
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tentit
Englanti: Osallistuminen opetukseen, pari- ja ryhmätyöt, itsenäinen työskentely. Osallistuminen etäopetukseen edellyttää toimivaa mikrofonia, kameraa sekä internetyhteyttä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksesta osa tapahtuu työelämäharjoitteluna 1,5 op
Toteutuksesta osa tapahtuu harjoitteluna koululla intergroituna teoriaopetukseen 3,5 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Laiteopin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Englannin kirjallinen tentti järjestetään englannin osuuden lopussa akvaariotenttinä (opiskelijat varaavat itselleen sopivan ajan EXAM-järjestelmässä kampuksen aukioloaikojen puitteissa). Uusinnat kampuksen yhteisinä tenttipäivinä.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
15 op = 405 tuntia opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Matematiikan ja fysiikan osiot alkavat kertauksella koulussa opitusta ja päätyvät lopulta röntgenlaitteen suhteellisen perusteelliseen opiskeluun.
Röntgenlaitteesta ja säteilyfysiikasta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5
Englanti: Ammatillisen englannin osuudessa on pakollinen läsnäolo. Englannin osuudesta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5. Kurssitehtävien palauttaminen myöhässä laskee kokonaisarvosanaa. Jos opiskelija ei pysty palauttamaan vaadittavia tehtäviä toteutuksen päättymiseen mennessä, hänen tulee ilmoittautua opintojakson uudelle toteutukselle. Mahdollinen uusintatentti on suoritettava seuraavan lukukauden aikana. Tekoälyn käyttö arvioitavissa tehtävissä ei ole sallittua, ellei opettaja toisin ohjeista.
Radiografian oppimistehtävän (ryhmätehtävä) arviointi on 0-5. Arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Työelämäharjoittelussa on pakollinen läsnäolo. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Avoimen polun opiskelijoille harjoittelun tilalla on korvaava tehtävä, mikäli harjoittelupaikka ei järjesty.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5, joka muodostuu opintojakson numeerisesti arvioitavien tenttien ja tehtävien keskiarvosta.
Oppimistehtävän arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
21.08.2023 - 21.12.2023
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Emma Salomaa
- Tuomas Vuokko
- Julia Dolk
- Ulla Nikupaavo
Vastuuopettaja
Ulla Nikupaavo
Ryhmät
-
SXM23S1Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla
-pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä ja osaa käyttää ammattialan englanninkielistä lähdeaineistoa.
-ymmärtää potilasturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää tekoälyn perusteet ja tuntee tekoälypohjaisten sovellusten käyttökohteita radiografiassa
-osaa toimia oman alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia turvallisesti koulun röntgenlaboraatiotiloissa
-hallitsee matematiikan ja lääketieteellisen fysiikan perustan
-tuntee röntgenlaitteen toiminnan perusteet ja saa valmiudet röntgenlaitteen käyttöön
-ymmärtää kuvantamistutkimusten perusteet
-sisäistää aseptisen toiminnan merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää kuvanlaatuun ja potilasannokseen liittyvät keskeiset periaatteet
-oppii arvioimaan omaa ammatillista osaamistaan ja kehittymistä
-ymmärtää työyhteisön moninaisuuden ja oppii toimimaan työyhteisön jäsenenä
Sisältö
Englanti
Matematiikka ja fysiikka
Röntgenlaite ja kuvantamisen perusteet
Potilasturvallisuus ja turvallisuuskulttuuri
Tekoälyn perusteet
Röntgenhoitajan ammatin historia ja tulevaisuus
Potilastietojärjestelmät ja potilastietojen dokumentointi
Aseptiikka ja infektioiden torjunta
Työyhteisöosaaminen ja monikulttuurinen työyhteisö
Harjoittelu koululla 3,5 op
Työelämään tutustuminen 1,5 op
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023 (21.8.-21.12.2023)
Lähi- ja etäopetus
Oppimateriaalit
Luentomateriaali Moodlessa
Opettajien antama muu materiaali
Kliininen Radiologia (Sequeiros ym. 2016), saatavilla Oppiportista
Verkkomateriaali (Oppiportti)
Kuvantamisen ja laiteopin työkirjat
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Tehtäväohjattu opetus
Ryhmäohjaus
Ohjatut harjoittelut koululla röntgenluokissa
Työelämäharjoittelu 1.5 op
Reflektointi
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tentit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksesta osa tapahtuu työelämäharjoitteluna 1,5 op
Toteutuksesta osa tapahtuu harjoitteluna koululla intergroituna teoriaopetukseen 3,5 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Laiteopin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Englannin tentti: 11.10. ja uusinnat kampuksen yhteisinä tenttipäivinä.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
15 op = 405 tuntia opiskelijan työtä: työelämäharjoittelu 40,5 h, harjoittelu koululla 94,5 h, teoria, tehtävät ja muu opetus 270 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Matematiikan ja fysiikan osiot alkavat kertauksella koulussa opitusta ja päätyvät lopulta röntgenlaitteen suhteellisen perusteelliseen opiskeluun.
Röntgenlaitteesta ja säteilyfysiikasta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5
Ammatillisen englannin osuudessa on pakollinen läsnäolo. Englannin osuudesta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5.
Radiografian oppimistehtävän (ryhmätehtävä) arviointi on 0-5. Arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Työelämäharjoittelussa on pakollinen läsnäolo. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Avoimen polun opiskelijoille harjoittelun tilalla on korvaava tehtävä, mikäli harjoittelupaikka ei järjesty.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5, joka muodostuu opintojakson numeerisesti arvioitavien tenttien ja tehtävien keskiarvosta.
Ryhmätehtävän arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Emma Salomaa
- Tuomas Vuokko
- Julia Dolk
- Ulla Nikupaavo
Vastuuopettaja
Ulla Nikupaavo
Ryhmät
-
SXM23K2Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla
-pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä ja osaa käyttää ammattialan englanninkielistä lähdeaineistoa.
-ymmärtää potilasturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää tekoälyn perusteet ja tuntee tekoälypohjaisten sovellusten käyttökohteita radiografiassa
-osaa toimia oman alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia turvallisesti koulun röntgenlaboraatiotiloissa
-hallitsee matematiikan ja lääketieteellisen fysiikan perustan
-tuntee röntgenlaitteen toiminnan perusteet ja saa valmiudet röntgenlaitteen käyttöön
-ymmärtää kuvantamistutkimusten perusteet
-sisäistää aseptisen toiminnan merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää kuvanlaatuun ja potilasannokseen liittyvät keskeiset periaatteet
-oppii arvioimaan omaa ammatillista osaamistaan ja kehittymistä
-ymmärtää työyhteisön moninaisuuden ja oppii toimimaan työyhteisön jäsenenä
Sisältö
Englanti
Matematiikka ja fysiikka
Röntgenlaite ja kuvantamisen perusteet
Potilasturvallisuus ja turvallisuuskulttuuri
Tekoälyn perusteet
Röntgenhoitajan ammatin historia ja tulevaisuus
Potilastietojärjestelmät ja potilastietojen dokumentointi
Aseptiikka ja infektioiden torjunta
Työyhteisöosaaminen ja monikulttuurinen työyhteisö
Harjoittelu koululla 3,5 op
Työelämään tutustuminen 1,5 op
Aika ja paikka
Kevätulkukausi 2023
Lähi- ja etäopetus
Oppimateriaalit
Luentomateriaali Moodlessa
Opettajien antama muu materiaali
Kliininen Radiologia (Sequeiros ym. 2016), saatavilla Oppiportista
Verkkomateriaali (Oppiportti)
Kuvantamisen ja laiteopin työkirjat
Opetusmenetelmät
Etäopetus
Tehtäväohjattu opetus
Ryhmäohjaus
Ohjatut harjoittelut koululla röntgenluokissa ja hoitotyönluokissa.
Työelämäharjoittelu 1.5 op
Reflektointi
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tentit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksesta osa tapahtuu työelämäharjoitteluna 1,5 op
Toteutuksesta osa tapahtuu harjoitteluna koululla intergroituna teoriaopetukseen 3,5 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Laiteopin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Englannin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Matematiikan ja fysiikan osiot alkavat kertauksella koulussa opitusta ja päätyvät lopulta röntgenlaitteen suhteellisen perusteelliseen opiskeluun.
Röntgenlaitteesta ja säteilyfysiikasta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5
Ammatillisen englannin osuudessa on pakollinen läsnäolo. Englannin osuudesta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5.
Oppimistehtävän (ryhmätehtävä) arviointi on 0-5. Arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Työelämäharjoittelussa on pakollinen läsnäolo. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Avoimen polun opiskelijoille harjoittelun tilalla on korvaava tehtävä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävän arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
23.08.2022 - 22.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
94 % Lähiopetus, 6 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Koski
- Tuomas Vuokko
- Julia Dolk
- Sanna Törnroos
Vastuuopettaja
Sanna Törnroos
Ryhmät
-
SXM22S1Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla
-pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä ja osaa käyttää ammattialan englanninkielistä lähdeaineistoa.
-ymmärtää potilasturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää tekoälyn perusteet ja tuntee tekoälypohjaisten sovellusten käyttökohteita radiografiassa
-osaa toimia oman alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia turvallisesti koulun röntgenlaboraatiotiloissa
-hallitsee matematiikan ja lääketieteellisen fysiikan perustan
-tuntee röntgenlaitteen toiminnan perusteet ja saa valmiudet röntgenlaitteen käyttöön
-ymmärtää kuvantamistutkimusten perusteet
-sisäistää aseptisen toiminnan merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää kuvanlaatuun ja potilasannokseen liittyvät keskeiset periaatteet
-oppii arvioimaan omaa ammatillista osaamistaan ja kehittymistä
-ymmärtää työyhteisön moninaisuuden ja oppii toimimaan työyhteisön jäsenenä
Sisältö
Englanti
Matematiikka ja fysiikka
Röntgenlaite ja kuvantamisen perusteet
Potilasturvallisuus ja turvallisuuskulttuuri
Tekoälyn perusteet
Röntgenhoitajan ammatin historia ja tulevaisuus
Potilastietojärjestelmät ja potilastietojen dokumentointi
Aseptiikka ja infektioiden torjunta
Työyhteisöosaaminen ja monikulttuurinen työyhteisö
Harjoittelu koululla 3,5 op
Työelämään tutustuminen 1,5 op
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2022
Lähi- ja etäopetus tilanteen mukaan
Oppimateriaalit
Luentomateriaali Moodlessa
Opettajien antama muu materiaali
Kliininen Radiologia (Sequeiros ym. 2016), saatavilla Oppiportista
Oppiportin materiaali
Kuvantamisen ja laiteopin työkirjat
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ryhmäohjaus
Harjoittelu koululla röntgenluokissa ja hoitotyönluokissa.
Työelämäharjoittelu 1.5 op
Tentit
Ryhmätehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksesta osa tapahtuu työelämäharjoitteluna 1,5 op
Toteutuksesta osa tapahtuu harjoitteluna koululla intergroituna teoriaopetukseen 3,5 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Laiteopin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin
Englannin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Matematiikan ja fysiikan osiot alkavat kertauksella koulussa opitusta ja päätyvät lopulta röntgenlaitteen suhteellisen perusteelliseen opiskeluun.
Röntgenlaitteesta ja säteilyfysiikasta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5
Ammatillisen englannin osuudessa on pakollinen läsnäolo. Englannin osuudesta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5.
Ryhmätehtävän Tekoäly radiografiassa arviointi on 0-5. Arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävän arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
23.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
87 % Lähiopetus, 13 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Koski
- Tuomas Vuokko
- Julia Dolk
- Ulla Nikupaavo
Vastuuopettaja
Ulla Nikupaavo
Ryhmät
-
SXM22S2Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla
-pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä ja osaa käyttää ammattialan englanninkielistä lähdeaineistoa.
-ymmärtää potilasturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää tekoälyn perusteet ja tuntee tekoälypohjaisten sovellusten käyttökohteita radiografiassa
-osaa toimia oman alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia turvallisesti koulun röntgenlaboraatiotiloissa
-hallitsee matematiikan ja lääketieteellisen fysiikan perustan
-tuntee röntgenlaitteen toiminnan perusteet ja saa valmiudet röntgenlaitteen käyttöön
-ymmärtää kuvantamistutkimusten perusteet
-sisäistää aseptisen toiminnan merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää kuvanlaatuun ja potilasannokseen liittyvät keskeiset periaatteet
-oppii arvioimaan omaa ammatillista osaamistaan ja kehittymistä
-ymmärtää työyhteisön moninaisuuden ja oppii toimimaan työyhteisön jäsenenä
Sisältö
Englanti
Matematiikka ja fysiikka
Röntgenlaite ja kuvantamisen perusteet
Potilasturvallisuus ja turvallisuuskulttuuri
Tekoälyn perusteet
Röntgenhoitajan ammatin historia ja tulevaisuus
Potilastietojärjestelmät ja potilastietojen dokumentointi
Aseptiikka ja infektioiden torjunta
Työyhteisöosaaminen ja monikulttuurinen työyhteisö
Harjoittelu koululla 3,5 op
Työelämään tutustuminen 1,5 op
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2022
Lähi- ja etäopetus tilanteen mukaan
Oppimateriaalit
Luentomateriaali Moodlessa
Opettajien antama muu materiaali
Kliininen Radiologia (Sequeiros ym. 2016), saatavilla Oppiportista
Oppiportin materiaali
Kuvantamisen ja laiteopin työkirjat
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ryhmäohjaus
Harjoittelu koululla röntgenluokissa ja hoitotyönluokissa.
Työelämäharjoittelu 1.5 op
Tentit
Ryhmätehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksesta osa tapahtuu työelämäharjoitteluna 1,5 op
Toteutuksesta osa tapahtuu harjoitteluna koululla intergroituna teoriaopetukseen 3,5 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Laiteopin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin
Englannin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Matematiikan ja fysiikan osiot alkavat kertauksella koulussa opitusta ja päätyvät lopulta röntgenlaitteen suhteellisen perusteelliseen opiskeluun.
Röntgenlaitteesta ja säteilyfysiikasta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5
Ammatillisen englannin osuudessa on pakollinen läsnäolo. Englannin osuudesta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5.
Oppimistehtävän (ryhmätehtävä) arviointi on 0-5. Arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävän arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
26.01.2022 - 25.05.2022
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
87 % Lähiopetus, 13 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Koski
- Tuomas Vuokko
- Sanna Törnroos
- Ulla Nikupaavo
Vastuuopettaja
Ulla Nikupaavo
Ryhmät
-
SXM22K2Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä kotimaassa ja ulkomailla
-pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä ja osaa käyttää ammattialan englanninkielistä lähdeaineistoa.
-ymmärtää potilasturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää tekoälyn perusteet ja tuntee tekoälypohjaisten sovellusten käyttökohteita radiografiassa
-osaa toimia oman alan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia turvallisesti koulun röntgenlaboraatiotiloissa
-hallitsee matematiikan ja lääketieteellisen fysiikan perustan
-tuntee röntgenlaitteen toiminnan perusteet ja saa valmiudet röntgenlaitteen käyttöön
-ymmärtää kuvantamistutkimusten perusteet
-sisäistää aseptisen toiminnan merkityksen röntgenhoitajan työssä
-ymmärtää kuvanlaatuun ja potilasannokseen liittyvät keskeiset periaatteet
-oppii arvioimaan omaa ammatillista osaamistaan ja kehittymistä
-ymmärtää työyhteisön moninaisuuden ja oppii toimimaan työyhteisön jäsenenä
Sisältö
Englanti
Matematiikka ja fysiikka
Röntgenlaite ja kuvantamisen perusteet
Potilasturvallisuus ja turvallisuuskulttuuri
Tekoälyn perusteet
Röntgenhoitajan ammatin historia ja tulevaisuus
Potilastietojärjestelmät ja potilastietojen dokumentointi
Aseptiikka ja infektioiden torjunta
Työyhteisöosaaminen ja monikulttuurinen työyhteisö
Harjoittelu koululla 3,5 op
Työelämään tutustuminen 1,5 op
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2022
Lähi- ja etäopetus tilanteen mukaan
Oppimateriaalit
Luentomateriaali Moodlessa
Opettajien antama muu materiaali
Kliininen Radiologia (Sequeiros ym. 2016), saatavilla Oppiportista
Oppiportin materiaali
Kuvantamisen ja laiteopin työkirjat
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ryhmäohjaus
Harjoittelu koululla röntgenluokissa ja hoitotyönluokissa.
Työelämäharjoittelu 1.5 op
Tentit
Ryhmätehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksesta osa tapahtuu työelämäharjoitteluna 1,5 op
Toteutuksesta osa tapahtuu harjoitteluna koululla intergroituna teoriaopetukseen 3,5 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Laiteopin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin
Englannin tentti: ajankohta ja uusinnat ilmoitetaan myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Matematiikan ja fysiikan osiot alkavat kertauksella koulussa opitusta ja päätyvät lopulta röntgenlaitteen suhteellisen perusteelliseen opiskeluun.
Röntgenlaitteesta ja säteilyfysiikasta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5
Ammatillisen englannin osuudessa on pakollinen läsnäolo. Englannin osuudesta on oma tenttinsä. Tentin arviointi on 0-5.
Ryhmätehtävän Tekoäly radiografiassa arviointi on 0-5. Arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Englannin kielen arviointikriteerit:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävän arviointikriteerit Metroplia AMKn osaamisen arviointikehikon "Alkuvaihe tai perusopinnot" mukaan.