Röntgenhoitaja terveydenhuollon ammattilaisenaLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EA56
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa selittää kuvantamisen ja sädehoidon palveluorganisaation rakenteet ja toimintaperiaatteet
-ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa röntgenhoitajana osana terveydenhuollon toimintaympäristöä
-osaa määritellä omaa toimintaansa röntgenhoitajana lainsäädännön kautta
-sisäistää asiakaspalvelun ja potilasohjauksen merkityksen
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää asiakkaiden moninaisuuden sekä ymmärtää asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin
-Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa potilastyössä
-osaa oman alan keskeiset käsitteet ruotsiksi ja osaa hyödyntää ruotsinkielisiä potilasohjeita työssään
-osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä
Sisältö
Ruotsi 2 op
Röntgenhoitajan työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Asiakaspalvelu ja potilasohjaus röntgenhoitajan työssä
Asiakas palveluiden keskiössä
Kliinisen radiografian tutkimus- ja hoitoprosessi
Annostietojen havainnollinen esittäminen ja analyysi (tilastomatematiikan perusteet)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija ja edistynyt
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä
työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja
vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Emma Salomaa
- Julia Dolk
- Päivi Leskinen
- Lilian Snellman
Vastuuopettaja
Heli Patanen
Ryhmät
-
SXM24K2Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa selittää kuvantamisen ja sädehoidon palveluorganisaation rakenteet ja toimintaperiaatteet
-ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa röntgenhoitajana osana terveydenhuollon toimintaympäristöä
-osaa määritellä omaa toimintaansa röntgenhoitajana lainsäädännön kautta
-sisäistää asiakaspalvelun ja potilasohjauksen merkityksen
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää asiakkaiden moninaisuuden sekä ymmärtää asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin
-Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa potilastyössä
-osaa oman alan keskeiset käsitteet ruotsiksi ja osaa hyödyntää ruotsinkielisiä potilasohjeita työssään
-osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä
Sisältö
Ruotsi 2 op
Röntgenhoitajan työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Asiakaspalvelu ja potilasohjaus röntgenhoitajan työssä
Asiakas palveluiden keskiössä
Kliinisen radiografian tutkimus- ja hoitoprosessi
Annostietojen havainnollinen esittäminen ja analyysi (tilastomatematiikan perusteet)
Aika ja paikka
Kevät 2024
Oppimateriaalit
Lainsäädäntö opettajan ohjeistuksen mukaan: www.finlex.fi
Oppiportti verkkokurssi: asiakaspalvelu terveydenhuollossa
Koivunen, K. 2017. Asiakas- tai ihmislähtöisyys – tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelun käyttäjien kanssa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 6.
Tilastomatematiikan materiaali Moodlessa
Ruotsin materiaalit Moodlessa.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, ohjatut harjoitukset
Oppimista tukevat tehtävät
Ruotsi: Osallistuminen opetukseen, pari- ja ryhmätyöt, itsenäinen työskentely. Osallistuminen etäopetukseen edellyttää toimivaa mikrofonia, kameraa sekä internetyhteyttä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lainsäädäntötentti 15.5.2024
Ruotsi: Kirjallinen tentti järjestetään opintojakson lopussa akvaariotenttinä (opiskelijat varaavat itselleen sopivan ajan EXAM-järjestelmässä kampuksen aukioloaikojen puitteissa). Uusinnat kampuksen yhteisinä tenttipäivinä. Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty opintosuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran.
PAKOLLISET OPETUSKERRAT:
Potilasohjaamisen laboraatio pakollinen 20.5.2024
Miia Merikallion vierailuluennolle osallistuminen pakollinen 14.5.2024.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opinnot tai näyttö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Ruotsi 2 op = n. 54 tuntia opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Ruotsi: Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Tekoälyn käyttö arvioitavissa tehtävissä ei ole sallittua, ellei opettaja toisin ohjeista.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija ja edistynyt
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä
työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja
vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tilastomatematiikan tehtävä (hyv/hyl)
Lainsäädäntötentti (0-5)
Ohjauslaboraatio (Hyv/hyl)
Ruotsin kirjallinen kielitaito arvioidaan asteikolla 0-5.
Jos opiskelija ei pysty palauttamaan vaadittavia tehtäviä toteutuksen päättymiseen mennessä, hänen tulee ilmoittautua opintojakson uudelle toteutukselle. Mahdollinen uusintatentti on suoritettava seuraavan lukukauden aikana.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 21.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Emma Salomaa
- Veera Hartikainen
- Päivi Leskinen
Vastuuopettaja
Heli Patanen
Ryhmät
-
SXM23S1Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa selittää kuvantamisen ja sädehoidon palveluorganisaation rakenteet ja toimintaperiaatteet
-ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa röntgenhoitajana osana terveydenhuollon toimintaympäristöä
-osaa määritellä omaa toimintaansa röntgenhoitajana lainsäädännön kautta
-sisäistää asiakaspalvelun ja potilasohjauksen merkityksen
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää asiakkaiden moninaisuuden sekä ymmärtää asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin
-Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa potilastyössä
-osaa oman alan keskeiset käsitteet ruotsiksi ja osaa hyödyntää ruotsinkielisiä potilasohjeita työssään
-osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä
Sisältö
Ruotsi 2 op
Röntgenhoitajan työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Asiakaspalvelu ja potilasohjaus röntgenhoitajan työssä
Asiakas palveluiden keskiössä
Kliinisen radiografian tutkimus- ja hoitoprosessi
Annostietojen havainnollinen esittäminen ja analyysi (tilastomatematiikan perusteet)
Aika ja paikka
Syksy 2023, 2. periodi
Oppimateriaalit
Lainsäädäntö opettajan ohjeistuksen mukaan: www.finlex.fi
Oppiportti verkkokurssi: asiakaspalvelu terveydenhuollossa
Koivunen, K. 2017. Asiakas- tai ihmislähtöisyys – tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelun käyttäjien kanssa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 6.
Tilastomatematiikan materiaali Moodlessa
Ruotsin materiaali Moodlessa.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, ohjatut harjoitukset
Oppimista tukevat tehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lainsäädäntötentti 15.12.2023
Ruotsin kirjallinen tentti 29.11.. Kaksi uusintamahdollisuutta.
PAKOLLISET OPETUSKERRAT:
Potilasohjaamisen laboraatio pakollinen 17.11.2023
Miia Merikallion ja Suomen romaniyhdistyksen vierailuluennolle osallistuminen pakollinen (24.11.2023)
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Ruotsi 2 op, noin 54 tuntia
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opinnot tai näyttö.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija ja edistynyt
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä
työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja
vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tilsastomatematiikan tehtävä (hyv/hyl)
Lainsäädäntötentti (0-5)
Ohjauslaboraatio (Hyv/hyl)
Ruotsi: kirjallinen tentti (1-5), arviointiasteikko käydään läpi oppitunnilla
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 17.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Emma Salomaa
- Julia Dolk
- Päivi Leskinen
Vastuuopettaja
Sanna Törnroos
Ryhmät
-
SXM23K2Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa selittää kuvantamisen ja sädehoidon palveluorganisaation rakenteet ja toimintaperiaatteet
-ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa röntgenhoitajana osana terveydenhuollon toimintaympäristöä
-osaa määritellä omaa toimintaansa röntgenhoitajana lainsäädännön kautta
-sisäistää asiakaspalvelun ja potilasohjauksen merkityksen
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää asiakkaiden moninaisuuden sekä ymmärtää asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin
-Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa potilastyössä
-osaa oman alan keskeiset käsitteet ruotsiksi ja osaa hyödyntää ruotsinkielisiä potilasohjeita työssään
-osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä
Sisältö
Ruotsi 2 op
Röntgenhoitajan työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Asiakaspalvelu ja potilasohjaus röntgenhoitajan työssä
Asiakas palveluiden keskiössä
Kliinisen radiografian tutkimus- ja hoitoprosessi
Annostietojen havainnollinen esittäminen ja analyysi (tilastomatematiikan perusteet)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija ja edistynyt
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä
työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja
vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Julia Dolk
- Päivi Leskinen
- Minna Lifländer
Vastuuopettaja
Sanna Törnroos
Ryhmät
-
SXM22S1Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa selittää kuvantamisen ja sädehoidon palveluorganisaation rakenteet ja toimintaperiaatteet
-ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa röntgenhoitajana osana terveydenhuollon toimintaympäristöä
-osaa määritellä omaa toimintaansa röntgenhoitajana lainsäädännön kautta
-sisäistää asiakaspalvelun ja potilasohjauksen merkityksen
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää asiakkaiden moninaisuuden sekä ymmärtää asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin
-Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa potilastyössä
-osaa oman alan keskeiset käsitteet ruotsiksi ja osaa hyödyntää ruotsinkielisiä potilasohjeita työssään
-osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä
Sisältö
Ruotsi 2 op
Röntgenhoitajan työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Asiakaspalvelu ja potilasohjaus röntgenhoitajan työssä
Asiakas palveluiden keskiössä
Kliinisen radiografian tutkimus- ja hoitoprosessi
Annostietojen havainnollinen esittäminen ja analyysi (tilastomatematiikan perusteet)
Aika ja paikka
syksy 2022, 2. periodi
Oppimateriaalit
Lainsäädäntö opettajan ohjeistuksen mukaan: www.finlex.fi
Oppiportti verkkokurssi: asiakaspalvelu terveydenhuollossa
Koivunen, K. 2017. Asiakas- tai ihmislähtöisyys – tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelun käyttäjien kanssa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 6.
Tilastomatematiikan materiaali Moodlessa
Ruotsin materiaali Moodlessa.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, ohjatut harjoitukset
Oppimista tukevat tehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lainsäädäntötentti xx
Ruotsin kirjallinen tentti on 8.12. Kaksi uusintamahdollisuutta.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Ruotsi 2 op, noin 54 tuntia
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opinnot tai näyttö.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija ja edistynyt
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä
työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja
vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tilsastomatematiikan tehtävä (hyv/hyl)
Lainsäädäntötentti (0-5)
Asiakaspalvelutehtävä (hyv/hyl)
Ruotsi: suullinen tentti ja kirjallinen tentti, arviointiasteikko (0-5 erikseen)
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Julia Dolk
- Päivi Leskinen
- Minna Lifländer
Vastuuopettaja
Sanna Törnroos
Ryhmät
-
SXM22S2Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa selittää kuvantamisen ja sädehoidon palveluorganisaation rakenteet ja toimintaperiaatteet
-ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa röntgenhoitajana osana terveydenhuollon toimintaympäristöä
-osaa määritellä omaa toimintaansa röntgenhoitajana lainsäädännön kautta
-sisäistää asiakaspalvelun ja potilasohjauksen merkityksen
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää asiakkaiden moninaisuuden sekä ymmärtää asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin
-Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa potilastyössä
-osaa oman alan keskeiset käsitteet ruotsiksi ja osaa hyödyntää ruotsinkielisiä potilasohjeita työssään
-osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä
Sisältö
Ruotsi 2 op
Röntgenhoitajan työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Asiakaspalvelu ja potilasohjaus röntgenhoitajan työssä
Asiakas palveluiden keskiössä
Kliinisen radiografian tutkimus- ja hoitoprosessi
Annostietojen havainnollinen esittäminen ja analyysi (tilastomatematiikan perusteet)
Aika ja paikka
syksy 2022, 2. periodi
Oppimateriaalit
Lainsäädäntö opettajan ohjeistuksen mukaan: www.finlex.fi
Oppiportti verkkokurssi: asiakaspalvelu terveydenhuollossa
Koivunen, K. 2017. Asiakas- tai ihmislähtöisyys – tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelun käyttäjien kanssa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 6.
Tilastomatematiikan materiaali Moodlessa
Ruotsin materiaali Moodlessa.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, ohjatut harjoitukset
Oppimista tukevat tehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lainsäädäntötentti xx
Ruotsin kirjallinen tentti on 2.12. Kaksi uusintamahdollisuutta.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Ruotsi 2 op, noin 54 tuntia
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi tai opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia, suoritetaan suomen opinnot tai näyttö.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija ja edistynyt
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä
työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja
vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tilsastomatematiikan tehtävä (hyv/hyl)
Lainsäädäntötentti (0-5)
Asiakaspalvelutehtävä (hyv/hyl)
Ruotsi: suullinen tentti ja kirjallinen tentti, arviointiasteikko (0-5 erikseen)
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
- Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sini Hyppänen
- Päivi Leskinen
- Minna Lifländer
Vastuuopettaja
Sanna Törnroos
Ryhmät
-
SXM22K2Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa selittää kuvantamisen ja sädehoidon palveluorganisaation rakenteet ja toimintaperiaatteet
-ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa röntgenhoitajana osana terveydenhuollon toimintaympäristöä
-osaa määritellä omaa toimintaansa röntgenhoitajana lainsäädännön kautta
-sisäistää asiakaspalvelun ja potilasohjauksen merkityksen
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja ymmärtää asiakkaiden moninaisuuden sekä ymmärtää asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin
-Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti ruotsiksi oman alansa potilastyössä
-osaa oman alan keskeiset käsitteet ruotsiksi ja osaa hyödyntää ruotsinkielisiä potilasohjeita työssään
-osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä
Sisältö
Ruotsi 2 op
Röntgenhoitajan työhön liittyvä keskeinen lainsäädäntö
Sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö
Asiakaspalvelu ja potilasohjaus röntgenhoitajan työssä
Asiakas palveluiden keskiössä
Kliinisen radiografian tutkimus- ja hoitoprosessi
Annostietojen havainnollinen esittäminen ja analyysi (tilastomatematiikan perusteet)
Aika ja paikka
syksy 2021, 2. periodi
Oppimateriaalit
Lainsäädäntö opettajan ohjeistuksen mukaan: www.finlex.fi
Oppiportti verkkokurssi: asiakaspalvelu terveydenhuollossa
Koivunen, K. 2017. Asiakas- tai ihmislähtöisyys – tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelun käyttäjien kanssa. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 6.
Tilastomatematiikan materiaali Moodlessa
Ruotsin materiaali Moodlessa.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, ohjatut harjoitukset
Oppimista tukevat tehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lainsäädäntötentti xx
Ruotsin kirjallinen ja suullinen tentti xx.xx
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija ja edistynyt
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä
työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toisen kotimaisen kielen arviointi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja
vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa
selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu
aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tilsastomatematiikan tehtävä (hyv/hyl)
Lainsäädäntötentti (0-5)
Asiakaspalvelutehtävä (hyv/hyl)
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen kielitaito (0-5 erikseen)