Siirry suoraan sisältöön

Tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistäminen fysioterapiassa 1Laajuus (5 op)

Tunnus: SX00FQ24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöiden syntyyn ja ennaltaehkäisyyn liittyvät tekijät. Opiskelija osaa hyödyntää aikaisemmin hankkimaansa toimintakyvyn arvioinnin osaamista. Opiskelija syventää osaamistaan näyttöön perustuvissa tutkimis- ja terapiamenetelmissä tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisessä. Opiskelija osaa kuvata keskeiset asiat reumataudeissa ja luunmurtumissa ja ymmärtää fysioterapian roolin osana kuntoutusprosessia.

Sisältö

Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt sekä niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Vuorovaikutus osana asiakaslähtöistä fysioterapiaprosessia
Näyttöön perustuvien fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien arviointi, valinta ja käyttö
Reumataudit, luunmurtumat ja luunmurtumien hoito

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä kivun kokemuksen vaikutukset fysioterapiaprosessissa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
-käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
-perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
-osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
-arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
-osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
-kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan
ja kehittymistarpeitaan