Siirry suoraan sisältöön

Pitkät alaraajan ortoosit KAFOLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FP99

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hyödyntää ja syventää aiemmin oppimaansa tietoa neurologisista tuki- ja liikuntaelimistön sairauksista ja niiden aiheuttamista toiminnanrajoituksista suhteessa pitkiin alarajaan ortooseihin (KAFO). Hän soveltaa aikaisempaa osaamistaan käyttäjälähtöisessä ortoositarpeen arvioinnissa sekä yhdistää siihen näyttöön perustuvaa tietoa.

Opiskelija kuvaa pitkien alaraajaortoosien käyttötarkoituksia sekä hyötyjä ja perustelee ortoosin valinnan. Opiskelija osaa yksilöllisen ortoosimitanoton perusteet ja suoriutuu pitkän alaraajan ortoosin valmistuksesta ohjattuna. Opiskelija hallitsee valmistuksen työmenetelmät. Opiskelija osaa sovittaa ortoosin asiakkaalle sekä antaa ohjausta ja käytön opetusta asiakkaalle ortoosin käytöstä. Opiskelija vertaa toiminnallisen lähtökohdan suhdetta lopputuotokseen ammatillisista näkökulmista.

Sisältö

• Pitkät yksilöllisesti valmistettavat alaraajaortoosit
• Ortoositarvetta aiheuttavat yleisimmät sairaudet ja toiminnanvajavuudet
• Käyttäjälähtöisen apuvälineratkaisun suunnittelu ja toteutus
• Asiakkaan tutkiminen ja haastattelu
• Ortoosin mitanotto
• Valmistusprosessi ja -tekniikat
• Yleisimmät komponentit ja niiden valinta
• Yleisimmät materiaalit ja niiden valinta
• Ortoosien sovitus, arviointi ja käytön opetus
• Apuvälineratkaisun kustannusrakenteen muodostuminen
• Näyttöön perustuva tieto

Opintojaksolla tutustutaan kestävän kehityksen periaatteisiin, joita sovelletaan materiaalien valinnassa, kierrätettävyydessä, pitkäikäisyydessä, eettisessä tuotannossa sekä innovaatioissa ja teknologian hyödyntämisessä, edistäen samalla sosiaalista vastuullisuutta terveydenhuollossa.

Esitietovaatimukset

Opintojaksojen suoritusmerkinnät seuraavilta opinnoilta:
- Harjoittelu 1
- Jalkateräortoosit ja erityisjalkineet
- Lyhyet alaraajan ortoosit - AFO

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osoittaa ammattialan tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti
· Opiskelija etsii itsenäisesti ammattialansa kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
· Opiskelija ottaa vastuun asiakkaan/potilaan terveydenhuollon hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta
· Opiskelija luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija kehittää ammattialansa toimintaa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija toimii tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· arvostaa ammattialan tietoperustaa riittämättömästi
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa riittämättömästi
· Opiskelija perustelee toimintaansa riittämättömästi

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
·Opiskelija ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti
·Opiskelija omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija omaa riittämättömät valmiudet ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikkoa, asiantuntija