Siirry suoraan sisältöön

Yläraaja- ja osajalkateräproteesitLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FP70

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa jalkaterän ja yläraajan amputaatiot, niiden syyt ja niihin liittyvät proteesitekniset ratkaisut. Hän ymmärtää käyttäjälähtöisesti asiakkaan toimintakyvyn ja aktiivisuusluokituksen ja osaa yhdistää sen apuvälineratkaisun valmistukseen. Hän osaa perustella käyttäjälähtöisesti apuvälineratkaisun tarpeen ja vaikutukset toimintakykyyn. Hän osaa suunnitella ja valmistaa sovelletusti apuvälineratkaisun perinteisellä menetelmällä. Opiskelija soveltaa ja kehittää aikaisemmin hankkimaansa osaamisaan proteesien teknisessä valmistuksessa. Opiskelija osaa työskennellä yhteistyössä muiden kanssa. Hän osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä ja proteesin käytettävyyttä sekä ohjata asiakasta proteesin käytössä. Apuvälineratkaisun valmistusprosessissa hän osaa huomioida ja noudattaa ympäristöä säästäviä menetelmiä ja toimintatapoja.

Sisältö

• Jalkaterän amputaatiot
• Yläraaja-amputaatiot
• Proteesin suunnittelu eri amputaatiotasoissa
• Tutkimus ja mitanotto
• Sovitinosan mallintaminen ja valmistus
• Sovitinosan modifiointi
• Yläraajaproteesin ohjauksen ja hallinnan toimintaperiaatteet
• Valmistusprosessi, komponentit ja materiaalit
• Proteesin sovitus ja linjaus
• Käytön arviointi, ohjaus ja opetus
• Etiikka
• Näyttöön perustuva tieto

Opintojaksolla tutustutaan kestävän kehityksen periaatteisiin, joita sovelletaan materiaalien valinnassa, kierrätettävyydessä, pitkäikäisyydessä, eettisessä tuotannossa sekä innovaatioissa ja teknologian hyödyntämisessä, edistäen samalla sosiaalista vastuullisuutta terveydenhuollossa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelijaratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa · kehittää itseään

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa
·Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osoittaa ammattialan tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti
· Opiskelija etsii itsenäisesti ammattialansa kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti


AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
· Opiskelija ottaa vastuun asiakkaan/potilaan terveydenhuollon hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta
· Opiskelija uo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija kehittää ammattialansa toimintaa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija toimii tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija arvostaa ammattialan tietoperustaa riittämättömästi
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa riittämättömästi
· Opiskelija perustelee toimintaansa riittämättömästi

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti
· Opiskelija omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija omaa riittämättömät valmiudet ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikkoa, asiantuntija