Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arvioinnin perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FO37

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.

Sisältö

- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia -opintojakso

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 08.12.2024

Ajoitus

17.03.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 35

Koulutus
  • Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
Ryhmät
  • SXA24S1
    Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.

Sisältö

- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia -opintojakso

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kevin Collet
  • Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja

Mirka Peththahandi

Ryhmät
  • SXF24S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.

Sisältö

- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia -opintojakso

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 40

Koulutus
  • Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Matti Kantola
  • Fysioterapia Virtuaali
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Matti Kantola

Ryhmät
  • SXD24S2
    Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.

Sisältö

- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2. periodi (21.10-20.12.2024)
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ilmoitetaan kurssin alkaessa.

Opetusmenetelmät

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ennakkotehtävä, lähiopetus, asiakastapaustehtävä pienryhmissä, vertaisarviointi ja seminaarit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ennakkotehtävän tekeminen 30.10.2024 mennessä
Asiakastapaustehtävä pienryhmissä; työn palautus 22.11.24 ja esitys seminaarissa 25.11 tai 29.11.24. Vertaisryhmän työhön tutustuminen ja palautteen antaminen 25.11 tai 29.11.24 seminaarissa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-käytänne

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät 1 op.
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu 1 op.
Kehon rakenteen ja toiminnan arviointi 3op

1 op = 27 h opiskelijan työtä. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, seminaarityöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään ensimmäisellä lähitunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle-työtila käytössä.
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa ja seminaarissa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Kurssiosion hyväksytty suorittaminen edellyttää ennakkotehtävän tekemistä, aktiivista osallistumista asiakastapaus-seminaariryhmän työskentelyyn, vertaisarviointiin sekä seminaaripäivään.

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia -opintojakso

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 45

Koulutus
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Fysioterapia Virtuaali
  • Lasse Liikanen
  • Nina Talvitie
Vastuuopettaja

Lasse Liikanen

Ryhmät
  • SXB24S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan merkityksen ihmisen toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa kuvata asiakkaan kohtaamisen merkityksen, osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja osaa hyödyntää haastattelua tiedonkeruumenetelmänä asiakastilanteessa. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää toimintakyvyn ja elämänlaadun yleisimpiä mittareita. Opiskelija osaa kuvata pystyasentoon liittyvän biomekaniikan ja tasapainon ja soveltaa näitä osana havainnointia. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan pystyasennon, nivelten liikkuvuuden ja lihastoiminnan. Opiskelija osaa hyödyntää mittareita osana tutkimista ja arviointia, sekä arvioida käyttämiensä mittareiden ja mittausten luotettavuutta.

Sisältö

- Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu
- Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät
- Pystyasentoon liittyvä biomekaniikka ja tasapaino
- Pystyasennon, lihastoiminnan ja liikkuvuuden havainnointi ja arviointi
- Mittaamisen ja mittareiden luotettavuus

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2. periodi (21.10-20.12.2024)
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ilmoitetaan kurssin alkaessa.

Opetusmenetelmät

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ennakkotehtävä, lähiopetus, asiakastapaustehtävä pienryhmissä, vertaisarviointi ja seminaarit

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Ennakkotehtävän tekeminen 1.11.2024 mennessä
Asiakastapaustehtävä pienryhmissä; työn palautus 1.12.24 ja esitys seminaarissa 4.12.24. Vertaisryhmän työhön tutustuminen ja palautteen antaminen 4.12.24 seminaarissa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-käytänne

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät 1 op.
Asiakkaan kohtaaminen, vuorovaikutus ja haastattelu 1 op.
Kehon rakenteen ja toiminnan arviointi 3op

1 op = 27 h opiskelijan työtä. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, seminaarityöskentelyn, itsenäisen opiskelun ja kirjalliset tehtävät.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään ensimmäisellä lähitunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle-työtila käytössä.

Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa ja seminaarissa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toimintakyvyn ja elämänlaadun arvioinnin menetelmät:
Kurssiosion hyväksytty suorittaminen edellyttää ennakkotehtävän tekemistä, aktiivista osallistumista asiakastapaus-seminaariryhmän työskentelyyn, vertaisarviointiin sekä seminaaripäivään.

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia -opintojakso

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.