Apuvälinetekniikka: Apuvälinetekniikka
Tunnus: SXA20S1
Kuvaus
Tutkintojen taso:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Tutkinnon profiili:
Katso tutkinnon yleinen kuvaus internet-sivuilta: www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-nuoret-sosiaali-ja-terveysala/apuvalinetekniikka/
Korkeakoulusta valmistuvien työprofiilit:
Apuvälineteknikko työllistyy sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään pääasiallisesti apuvälineitä valmistavien yritysten palvelukseen sekä sairaaloiden tai eri laitosten apuvälineyksiköihin. Hänellä on valmiudet toimia itsenäisenä ammatin harjoittajana. Apuvälineteknikko toimii asiakaspalvelutehtävissä, työjohtotasoisena tai vastaavana suunnittelu- ja valmistustehtävissä sekä oman erityisalansa asiantuntijana kuntoutusryhmissä. Hän voi toimia myös myynti- ja markkinointitehtävissä apuvälineitä ja kuntoutuslaitteita toimittavissa yrityksissä. Tulevaisuudessa myös ympäristön hallinnan ja kommunikaation apuvälineet kuuluvat apuvälineteknikon toimenkuvaan.
Apuvälineteknikkokoulutuksen keskeisiä ydinosaamisalueita ovat seuraavat:
1.Asiakaslähtöinen, moniammatillinen osaaminen
2.Apuvälinetarpeen ja toimintakyvyn arviointi
3.Apuvälinepalveluosaaminen
4.Työmenetelmät ja materiaaliosaaminen
5.Yrittäjyys- ja liiketoimintaosaaminen
6.Tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
Opiskelussa korostuvat työelämälähtöisyys, kansainvälisyys ja tulevaisuuden haasteet sekä reflektiivinen, kriittinen ja tutkimuksellinen työn ote. Opiskelijalla on mahdollisuus osallistua omaa ammatillista kehittymistään tukeviin moniammatillisiin projekteihin sekä ammattikorkeakoulun sisällä että yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelijalla on myös mahdollisuus kansainväliseen opiskelijavaihtoon.
Erityispääsyvaatimukset:
Ammattikorkeakoulun yleiset pääsyvaatimukset.
Osaamisperusteinen opetussuunnitelma ja sen osaamistavoitteet kertovat, minkälaista osaamista opiskelijan edellytetään saavuttavan, sekä auttavat opiskelijaa arvioimaan omaa olemassa olevaa osaamistaan ja tulevaa oppimistaan. Opiskelijan omat valinnat, aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT) sekä joustavat toteutusmallit mahdollistavat yksilöllisen opintopolun rakentamisen. Opintopolku kuvataan henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS).
Opintosuorituksia ja arviointia koskevat säännöt:
Opintosuoritusten ja arvioinnin kriteerit löytyvät kurssisuunnitelmien kohdalta. Kurssin opettaja on vastuussa arvioinnista. Arviointikriteerit ja suoritustavat kerrotaan jokaisen kurssin alussa. Opiskelijan osaamisen arvioinnissa käytetään kaksiportaista arviointikehikkoa, jollei opintojaksolle ole erikseen opintojaksokohtaisia arviointikriteerejä.
Valmistumisen vaatimukset:
Opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
- AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212 (1).pdf
- AMK-ont kuvaus 2014 hyväksytty 191212.pdf
- Apuvälinetekniikka Osaamismatriisi2020.pdf
- FINAL en AMK-ont arviointikehikko hyväksytty 191212.pdf
- FINAL Metropolia's generic competences BACHELOR en-GB.pdf
- HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 en-GB 191125.pdf
- HYVÄKSYTTY KIELTEN JA VIESTINNÄN OPS 2020 YLEISET KUVAUKSET 190926 päivitys 191125.pdf
- Metropolian AMK-tutkinnon yhteisen osaamisen kuvaukset 190610- hyväksytty (2).pdf
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SXA20S1-1001 |
Orientoituminen opintoihin ja apuvälinealaan
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM12 | Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 1, fysiologia ja patofysiologia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM10 | Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU35 | Oppimisen valmiudet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BU36 | Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00DZ98 | Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA20S1-1002 |
Toimiminen kuntoutuksen kentällä apuvälinealalla
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM70 | Työyhteisöosaaminen ja Ammatillinen englanti | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM84 | Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 2, Ortopedia, Fysiatria ja Kirurgia | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM59 | Yleisimmät alaraaja-amputaatiot ja protetisointi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM79 | Päivittäiset toiminnot eri ympäristöissä | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BY31 | Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EA03 | Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA20S1-1003 |
Asiakkuus apuvälinealalla
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SX00BV52 | Asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja analyysi, neuroanatomia ja -fysiologia | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BO98 | Apuvälinepalveluiden prosessien suunnittelu ja toteutus, Työelämän Ruotsi | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM90 | Työelämäharjoittelu 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM87 | Lääketieteelliset aineet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA20S1-1004 |
Apuvälineosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN01 | Erityisjalkineet | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN03 | Lyhyet alaraajan ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN23 | Yläraajan ja vartalon ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN07 | Työelämäharjoittelu 2 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BM92 | Jalkaterän ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA20S1-1005 |
Apuvälinealan kehittäminen ja apuvälineosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
XX00DZ39 | Monialainen innovaatioprojekti | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN11 | Jalkaterä-, lonkka-, yläraaja-amputaatiot ja protetisointi | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN12 | Liikkumisen apuvälineet | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EF84 | Teknologia apuvälinealalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA20S1-1006 |
Apuvälineosaamisen syventäminen
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN15 | Työelämäharjoittelu 3 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN19 | Pitkät alaraajan ortoosit | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EE83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EE84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA20S1-1007 |
Apuvälinealan asiantuntijuuden kehittyminen
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN44 | Asiantuntijuus ja johtaminen apuvälinealalla | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SA00BN28 | Työelämäharjoittelu 4 | 10 | |||||||||||||||||||||||||
SX00EE85 | Opinnäytetyön raportointi- ja julkistaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||||
SXA20S1-1008 |
Valinnainen opintokokonaisuus ja vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 60 | 15 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 15 | 12.5 | 17.5 | 17.5 | 12.5 | 15 | 15 | 15 | 15 | 12.5 | 17.5 | 17.5 | 12.5 | 2.5 | 12.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
amk::amk-tutkintojen kieliopinnot
AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).
Metropolian yhteiset osaamiset::AMK-koulutus
Metropolian johtoryhmä hyväksynyt 10.6.2019. Esityksen valmisteli työryhmä: Tapani Martti, Marjatta Kelo, Jenni Koponen, Taru Ruotsalainen, Elina Värtö, Tiina Kokko. Lähteinä on käytetty mm. ARENEn suositus tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa (2010), Valtioneuvoston asetus tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä 120/2017, Valtioneuvoston tulevaisuusselonteot 1 & 2 (2017-2018) sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus 2018.
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista ja arvioimaan oman toimintansa vaikutuksia |
Apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet |
Yleisimmät alaraaja-amputaatiot ja protetisointi |
Päivittäiset toiminnot eri ympäristöissä |
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana |
Asiakkaan toimintakyvyn arviointi ja analyysi, neuroanatomia ja -fysiologia |
Työelämäharjoittelu 1 |
Lyhyet alaraajan ortoosit |
Jalkaterä-, lonkka-, yläraaja-amputaatiot ja protetisointi |
Liikkumisen apuvälineet |
Innovaatio-osaaminen
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen |
Yleisimmät alaraaja-amputaatiot ja protetisointi |
Monialainen innovaatioprojekti |
Liikkumisen apuvälineet |
Teknologia apuvälinealalla |
Monikulttuurisuusosaaminen
- osaa työskennellä monikulttuurisessa työyhteisössä ja asiakasympäristössä |
Oppimisen valmiudet |
Työyhteisöosaaminen ja Ammatillinen englanti |
Päivittäiset toiminnot eri ympäristöissä |
Apuvälinepalveluiden prosessien suunnittelu ja toteutus, Työelämän Ruotsi |
Yläraajan ja vartalon ortoosit |
Jalkaterä-, lonkka-, yläraaja-amputaatiot ja protetisointi |
Liikkumisen apuvälineet |
Oppimisen taidot
- jatkuvan oppimisen osaaminen: osaa sanoittaa, arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan |
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana |
Teknologiaosaaminen
- osaa hyödyntää teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa tehtävissä |
Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka |
Yleisimmät alaraaja-amputaatiot ja protetisointi |
Päivittäiset toiminnot eri ympäristöissä |
Apuvälinepalveluiden prosessien suunnittelu ja toteutus, Työelämän Ruotsi |
Erityisjalkineet |
Jalkaterän ortoosit |
Liikkumisen apuvälineet |
Työyhteisöosaaminen
- osaa toimia monialaisen työyhteisön jäsenenä huomioiden erilaisuuden ja edistää yhteisön hyvinvointia |
Työyhteisöosaaminen ja Ammatillinen englanti |
Yrittäjyys ja johtaminen sosiaali- ja terveysalalla |
Apuvälinepalveluiden prosessien suunnittelu ja toteutus, Työelämän Ruotsi |
Työelämäharjoittelu 1 |
Työelämäharjoittelu 2 |
Työelämäharjoittelu 3 |
Asiantuntijuus ja johtaminen apuvälinealalla |
Työelämäharjoittelu 4 |
Luokittelemattomat |
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 1, fysiologia ja patofysiologia |
Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät |
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia 2, Ortopedia, Fysiatria ja Kirurgia |
Lääketieteelliset aineet |
Pitkät alaraajan ortoosit |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi- ja julkistaminen |
RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.