Henkilökohtainen kehittyminenLaajuus (5 op)
Tunnus: LY00EB25
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittymiskohteensa vuorovaikutuksen, tiimityön ja johtamistyön näkökulmasta. Opiskelija verkottuu, toimii itseohjautuvasti ja omaksuu jaetun asiantuntijuuden periaatteen aikuisopiskelun kulmakiveksi. Opiskelija osaa rauhoittaa stressaantuvaa minän tilaa tietoisen hyväksyvän läsnäolon avulla ja on kehittänyt psykologista joustavuuttaan kohdata tunnetilojaan ja ajatuksiaan. Opiskelija osaa valita itselleen sopivia tieteellisesti tutkittuja tietoisuustaitomenetelmiä tukemaan hyvinvointia, työn tuloksellisuutta, keskittymiskykyä, innovaatiokykyä ja vuorovaikutusta sekä lisäämään itsetuntemusta.
Sisältö
Aikuisopiskelun ja verkko-oppimisen periaatteet ja käytänteet, EQF 7-kompetenssitarkastelu
Tietoisuustaidot
Itsensä johtaminen
Vuorovaikutustaidot ja niiden kehittäminen
Tunneäly ja myötätunto
Työyhteisö, tiimi ja johtaminen
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 14.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 15.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma (YAMK, Tekniikan ja liikenteen ala)
Opettaja
- Hanna Harilainen
- Helena Kuusisto-Ek
Vastuuopettaja
Kaija Haapasalo
Ryhmät
-
L1222S6Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma, ylempi amk , liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittymiskohteensa vuorovaikutuksen, tiimityön ja johtamistyön näkökulmasta. Opiskelija verkottuu, toimii itseohjautuvasti ja omaksuu jaetun asiantuntijuuden periaatteen aikuisopiskelun kulmakiveksi. Opiskelija osaa rauhoittaa stressaantuvaa minän tilaa tietoisen hyväksyvän läsnäolon avulla ja on kehittänyt psykologista joustavuuttaan kohdata tunnetilojaan ja ajatuksiaan. Opiskelija osaa valita itselleen sopivia tieteellisesti tutkittuja tietoisuustaitomenetelmiä tukemaan hyvinvointia, työn tuloksellisuutta, keskittymiskykyä, innovaatiokykyä ja vuorovaikutusta sekä lisäämään itsetuntemusta.
Sisältö
Aikuisopiskelun ja verkko-oppimisen periaatteet ja käytänteet, EQF 7-kompetenssitarkastelu
Tietoisuustaidot
Itsensä johtaminen
Vuorovaikutustaidot ja niiden kehittäminen
Tunneäly ja myötätunto
Työyhteisö, tiimi ja johtaminen
Aika ja paikka
Verkkototeutus.
Oppimateriaalit
Opiskeluun liittyvä kirjallisuus päivitetään opintojakson alussa.
Goleman, Daniel & Davidson, Richard J. 2018. Altered Traits - Science Reveals How Meditation Changes Your Mind, Brain, and Body. Avery, New York.
Wihuri, A. 2014. Mindfulness työssä: Tietoinen läsnäolo vapauttaa onnistumaan. [Helsinki]: Talentum. (e-kirjana Metropolian kirjastossa)
Siegel, Daniel J. 2018. Aware - The Science and Practice of Presence, the Groundbreaking Meditation Practice. TarcherPerigee. New York.
Jon Kabat-Zinn, 2007, “Täyttä elämää” Basam Books (alkuperäisteos Full Catastrophe Living 1990)
Jon Kabat-Zinn, 2006, ”Olet jo perillä” Basam Books (alkuperäisteos Wherever You Go There You Are 1994)
Jon Kabat-Zinn, 2008, “Kehon ja mielen viisaus” Basam Books (alkuperäisteos Coming to Our Sences 2006)
Covey, Stephen R. 2004. The 7 habits of highly effective people: restoring the character ethic. New York: Free Press.
Hutcheson, F. & Moor, J. 2007. Natural Law Paper: Meditations of the Emperor Marcus Aurelius Antoninus. Liberty Fund, Incorporated.
Joseph Goldstein, 2013, Mindfulness: A Practical Guide to Awakening. Sounds True.
Opetusmenetelmät
Online luennot x 3 (Zoom/Teams), opetusvideot,
Yksil-ö ja ryhmätehtävät, verkkokeskustelut Moodle-oppimisalustalla
Itsenäinen opiskelu annettuun aineistoon ja lukemistoon perustuen
Mindfulness Based Stress Reduction 8-viikon ohjelma (MBSR) ja sen videoluennot ja harjoitukset
- harjoituspäiväkirja 8-viikon MBSR-ohjelmasta
- MBSR osuudelle on myös vaihtoehtoinen suoritustapa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
MBSR osuudelle on myös vaihtoehtoinen suoritustapa
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteet, sisältö, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.
Lisätietoja opiskelijoille
Ennakkovaatimukset:
Tämä on YAMK -opintojakso Julkisten Hankintojen YAMK- ohjelmassa.
AMK-tasoiset opinnot ja aiempi osaaminen/työkokemus hankinnoista on edellytyksenä kurssin onnistuneelle suorittamiselle.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiin liittyvien tehtävien perusteella. Tarkempi ohjeistus kurssin alussa.
Arviointiasteikko:
50 -59 = 1
60-69 = 2
70 - 79 = 3
80 - 89 = 4
90 -100 = 5
Esitietovaatimukset
Suoritettu korkeakoulututkinto