Skip to main content

Organizational and Process DevelopmentLaajuus (5 cr)

Code: KY00EE41

Credits

5 op

Objective

After the course student can:
- Have a process and an eye for quality when writing their thesis.
- Obtain information by trying out new products, services, events or methods in practice.
- Master the principles of collaborative developmental skills and the interactive production of services.
- Understand what innovativeness is as an approach and use innovative methods in their work.
- Understand the importance of ongoing evaluation of development projects and know different methods of evaluation.
- Can take advantage of different facilitating methods
- Recognize ones own strengths and development needs in facilitated process
- Can plan documentation of process and analyse produced material
- Recognize the importance of facilitating and potential use as a tool in creative sector service design, decision making, co-development and co-learning

Content

- Collecting, analyzing and reporting data as part of Master Thesis
- Dialogical interaction, listening and group dynamic processes
- The importance of facilitating and potential for using as a tool in creative sector for development, decision process, co-development and co-learning
- Getting to know communal methods and their documentation
- Goal oriented facilitation

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student knows the relevance of facilitation based co-operation and interaction in developing the creative sector. The student recognizes own strengths and development areas as a facilitator. The student understands the basics of analyzing the data collected through facilitation.

Assessment criteria, good (3)

The student can develop his/her skills as a supervisor and facilitator and deepen interaction competences. The student is able to experiment, test and choose suitable facilitation techniques to different occasions and disseminate development oriented thinking to others. The student can collect data useing facilitation methods and analyse and rapport it.

Assessment criteria, excellent (5)

The student develops his/her skills as a facilitator of group situations and applies his/her dialogic interaction and group coaching competences. The student is able to reflect his/her actions as a coach and as a person being coached. The student can choose and justify the facilitation techniques to different needs and document and analyse the process and its outcomes critically and raport it in a clear and logical manner.

Assessment criteria, approved/failed

The student knows facilitation based technics and can apply them to research and development needs of the field of cultural production. The student can choose suitable technics to different work situations and act as a facilitator. The student can document and analyse the data collected in facilitated processes as part of research

Enrollment

02.12.2021 - 31.12.2021

Timing

01.01.2022 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Cultural Management
Teachers
  • Niina Torkko
  • Katri Halonen
Teacher in charge

Leena Björkqvist

Groups
  • K0621S6
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK

Objective

Osaamistavoitteet:
- Opiskelija osaa kirjoittaa opinnäytetyötään prosessimaisesti ja laadukkaasti
- Opiskelija kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.
- Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Opiskelija ymmärtää, mitä innovatiivisuus on toimintatapana ja osaa käyttää innovatiivisia menetelmiä.
- Opiskelija ymmärtää kehittämishankkeen jatkuvan arvioinnin merkityksen ja tuntee erilaisia arviointimenetelmiä.
- Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
- Opiskelija osaa suunnitella prosessin dokumentoinnin tavan ja analysoida tuotettua materiaalia
- Opiskelija tunnistaa fasilitoinin merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä

Content

- opinnäytetyön aineiston kerääminen, analysointi ja raportointi
- dialoginen vuorovaikutus, kuunteleminen ja ryhmädynaamiset prosessit
- fasilitoinnin merkitys ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Tutustuminen yhteisöllisiin menetelmiin ja niiden dokumentointiin
- tavoitelähtöinen fasilitointi

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee fasilitointiin pohjautuvan yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen luovan alan kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan fasilitaattorina. Opiskelija ymmärtää fasilitoimalla kertyvän tiedon analyysin perusteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija kehittää taitojaan ohjaajana ja fasilitaattorina sekä syventää vuorovaikutukseen liittyviä kompetenssejaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee perustellusti sopivia fasilitointitekniikoita erilaisiin tilanteisiin ja jakaa kehittämisorientoitunutta ajatteluaan myös toisille. Opiskelija kykenee keräämään aineistoa fasilitoivilla menetelmillä ja sekä analysoimaan ja raportoimaan toimintaansa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ryhmätilanteiden ohjaajana ja fasilitaattorina sekä soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmäohjauksen kompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Opiskelija kykenee valitsemaan tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita erilaisia tarpeita varten, dokumentoimaan ja analysoimaan prosessia ja tuloksia kriittisesti sekä laatimaan rakenteeltaan selkeän ja johdonmukaisen raportin.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee fasilitoivan työnotteen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa ottaa käyttöön työtilanteisiin sopivia fasiliointitekniikoita ja toimia fasilitaattorina
Opiskelija osaa dokumentoida ja analysoida fasilitoinnin puitteissa kertyviä näkemyksiä tutkimuksellisesti.