Skip to main content

Strategic Management in RehabilitationLaajuus (5 cr)

Code: SX00DK41

Credits

5 op

Objective

Students are able to:
– use and apply strategic management as part of activities in organisations, work and rehabilitee’s communities
– assess the significance of strategic management as part of developing rehabilitation and its services
– assess the strategic development of their own work community and participate in the development process of strategic activities
– utilise competence management as part of competitiveness of the organisation and the community
– make a competence development plan for themselves and the community.

Content

Values and visions as part of strategic management
Concepts, theories, development phases and analyses of the strategy and strategic management
Self-management and use of tacit knowledge; developing a personal strategy
Competence management

Assessment criteria, satisfactory (1)

Understanding a client:
The client’s voice is heard.
Common ethical values guide activities.
Activities forming a coherent whole are produced combining complex issues in a one-faceted way.
Managing change:
The common aim and functioning are agreed on and implemented side by side.
Good present practices are analysed and applied.
Existing networks are utilised.
Change is merely stated when assessed.
An encouraging atmosphere is built up.

Assessment criteria, good (3)

Understanding a client:
The client’s participation is enabled.
Ethicalness is shown in client interaction.
Activities forming a coherent whole are produced together with the client in a multi-faceted way, crossing boundaries.
The aim is set together, and it guides the collaboration.
Managing change:
Change processes are implemented in a controlled way, renewing present practices.
Activities involve boundary crossing in networks.
Prerequisites for functioning, the process and outcomes are assessed in a way that guides functioning.
An open and confidential atmosphere is built up.

Assessment criteria, excellent (5)

Understanding a client:
The client is considered an active actor and developing partner. The client’s needs guide common development.
The common value base is defined in relation to activities.
Professionals and clients together build up meaningful activities forming a whole, to strengthen the clients’ well-being and functional ability.
Managing change:
The aim is set in a joint process, and functioning is based on partnership and shared understanding.
The future is predicted, and innovations are made.
Crossing boundaries renews networks.
Assessment is implemented predictably, developing activities.

Assessment criteria, approved/failed

Understanding a client:
The client’s voice is heard.
Common ethical values guide activities.
Activities forming a coherent whole are produced combining complex issues in a one-faceted way.
Managing change:
The common aim and functioning are agreed on and implemented side by side.
Good present practices are analysed and applied.
Existing networks are utilised.
Change is merely stated when assessed.
An encouraging atmosphere is built up.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

01.01.2024 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Teaching languages
  • Finnish
Seats

15 - 25

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Rehabilitation
Teachers
  • Johanna Holvikivi
Groups
  • S0823S6
    Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa
– käyttää ja soveltaa strategista johtamista osana organisaatioiden ja työyhteisöjen sekä kuntoutujan yhteisöjen toimintaa
– arvioida strategisen johtamisen merkitystä osana kuntoutumisen, kuntoutuksen ja sen palveluiden kehittämistä
– arvioida oman työyhteisön strategista kehittämistä sekä osallistua strategisen toiminnan kehittämisprosessiin
– hyödyntää osaamisen johtamista osana organisaation ja yhteisön kilpailukykyä
– laatia itselleen ja yhteisölleen osaamisen kehittämisen suunnitelman

Content

Arvot ja visiot osana strategista johtamista
Strategian ja strategisen johtamisen käsitteet ja teoriat, kehitysvaiheet ja analyysit
Strategisen johtamisen merkitys ja vaikutukset kuntoutuksessa
Johtamisviestintä
Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon jakaminen, henkilökohtainen strategisointi Osaamisen johtaminen

Location and time

Yhteinen työskentely tapahtuu Myllypuron kampuksella 5 x 4h
Välityöskentely joko itsenäisesti tai pareittain

Opintojakso alkaa 11.1.2024 ja päättyy 21.5.2024. Kokoavan tehtävän palautus 31.5.2024.

Materials

Opintojakson kirjallisuus ja materiaali osoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Opintojakson keskeiset työskentelymuodot:
- dialoginen keskustelu ja yhteinen kehittäminen
- välitehtävät sekä niiden työstäminen yhdessä
- kirjallisuuteen perehtyminen sekä sote organisaatioiden strategioihin paneutuminen
- luennot
- kokoavan tehtävän työstäminen liittyen opintojaksoon

Employer connections

Opintojaksolla hyödynnetään opiskelijoiden taustaorganisaatioiden strtaegiatyötä.

Exam schedules

Opintojakson kokoava tehtävä tulee palauttaa 31.5.2024 mennessä.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Opintojaksolla 5 x 4 h yhteistä lähityöskentelyä. Muu itsenäistä työskentelyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Assessment criteria, good (3)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Assessment criteria, excellent (5)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Assessment criteria, approved/failed

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Assessment methods and criteria

Välitehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty periaatteella. Lopputehtävästä arvosana.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

15.02.2023 - 24.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 27

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Rehabilitation
Teachers
  • Johanna Holvikivi
Teacher in charge

Johanna Holvikivi

Groups
  • S0822S6
    Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa
– käyttää ja soveltaa strategista johtamista osana organisaatioiden ja työyhteisöjen sekä kuntoutujan yhteisöjen toimintaa
– arvioida strategisen johtamisen merkitystä osana kuntoutumisen, kuntoutuksen ja sen palveluiden kehittämistä
– arvioida oman työyhteisön strategista kehittämistä sekä osallistua strategisen toiminnan kehittämisprosessiin
– hyödyntää osaamisen johtamista osana organisaation ja yhteisön kilpailukykyä
– laatia itselleen ja yhteisölleen osaamisen kehittämisen suunnitelman

Content

Arvot ja visiot osana strategista johtamista
Strategian ja strategisen johtamisen käsitteet ja teoriat, kehitysvaiheet ja analyysit
Strategisen johtamisen merkitys ja vaikutukset kuntoutuksessa
Johtamisviestintä
Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon jakaminen, henkilökohtainen strategisointi Osaamisen johtaminen

Location and time

Toteutuu välillä 15.2. - 31.5.2023

Materials

Jaetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Osallistuminen opetukseen
välitehtävät
lopputehtävä

Exam schedules

Opintojakson lopputehtävä palautetaan 31.5.2023

Student workload

Lähiopetus 4 h x 5
Itsenäinen työskentely

Further information

Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.

Kuntoutuksen yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille, paikkoja on vapaana yksi ja se täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Assessment criteria, good (3)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Assessment criteria, excellent (5)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Assessment criteria, approved/failed

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Assessment methods and criteria

Arviointi lopputehtävästä.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

16.02.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Rehabilitation
Teachers
  • Johanna Holvikivi
Teacher in charge

Johanna Holvikivi

Groups
  • S0821S6
    Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa
– käyttää ja soveltaa strategista johtamista osana organisaatioiden ja työyhteisöjen sekä kuntoutujan yhteisöjen toimintaa
– arvioida strategisen johtamisen merkitystä osana kuntoutumisen, kuntoutuksen ja sen palveluiden kehittämistä
– arvioida oman työyhteisön strategista kehittämistä sekä osallistua strategisen toiminnan kehittämisprosessiin
– hyödyntää osaamisen johtamista osana organisaation ja yhteisön kilpailukykyä
– laatia itselleen ja yhteisölleen osaamisen kehittämisen suunnitelman

Content

Arvot ja visiot osana strategista johtamista
Strategian ja strategisen johtamisen käsitteet ja teoriat, kehitysvaiheet ja analyysit
Strategisen johtamisen merkitys ja vaikutukset kuntoutuksessa
Johtamisviestintä
Itsensä johtaminen ja hiljaisen tiedon jakaminen, henkilökohtainen strategisointi Osaamisen johtaminen

Further information

Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.

Kuntoutuksen yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille, paikkoja on vapaana yksi ja se täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Assessment criteria, good (3)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Assessment criteria, excellent (5)

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Assessment criteria, approved/failed

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.