Sosiaaliala (ylempi AMK): Sosiaaliala (ylempi AMK)
Tunnus: S0920S6
Geronomi (ylempi AMK)
Kuvaus
Sosiaalialan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tutkinto-ohjelmaan voidaan ottaa sosionomi (AMK) ja geronomi (AMK) tutkinnon suorittaneet. Opinnot ovat laajuudeltaan 90 op ja ne on mahdollista suorittaa työn ohella. Opinnoista syventäviä ammattiopintoja on 55 op, opinnäytetyö on 30 op laajuinen master-työ ja kokonaan vapaasti valittavat opinnot on laajuudeltaan 5 op. Tutkimuksellisen kehittämistyön opinnot toteutuvat opinnäytetyöprosessin etenemisen rytmissä tukien opinnäytteen valmistumista. Opintojaksojen toteutuksessa pyritään kokonaisvaltaistamaan oppimistehtäviä.
Lähiopetus toteutuu pääosin kolmena lukukautena (neljännellä lukukaudella on tarvittavaa opinnäytetyön ohjausta). Opiskelujen kokonaiskesto on noin 1,5–2 vuotta. Opinnot rakentuvat siten, että opiskelija halutessaan pystyy aina suorittamaan tutkinnon kolmessa lukukaudessa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S0920S6-1001 |
Sosiaalialan ja sosiaalityön asiantuntijuus
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||
SX00DM69 | Muuttuva sosiaalinen todellisuus | 5 | |||||||||||
SX00DM70 | Arvot, etiikka ja kestävä yhteiskunta | 5 | |||||||||||
SX00DM71 | Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta | 5 | |||||||||||
SX00DM72 | Lasten nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvoinnin edistäminen - työkäytännöt ja kehittäminen | 5 | |||||||||||
SX00DM73 | Uudistuva innovatiivinen sosiaalialan työ | 5 | |||||||||||
S0920S6-1002 |
Sosiaalialan ja sosiaalityön johtaminen ja kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||
SX00DM74 | Asiakaspalvelun ja työyhteisön johtaminen sekä kehittäminen I | 5 | |||||||||||
SX00DM75 | Asiakaspalvelun ja työyhteisön johtaminen sekä kehittäminen II | 5 | |||||||||||
SX00DM76 | Uudistuva innovatiivinen sosiaalialan johtaminen | 5 | |||||||||||
S0920S6-1003 |
Tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||
SX00DM77 | Tutkimuksellisen kehittämisen perusta | 5 | |||||||||||
SX00DM78 | Strategiset ja menetelmälliset vaihtoehdot TK-työn toteuttamiselle | 5 | |||||||||||
SX00DM79 | Johtopäätökset ja raportointi | 5 | |||||||||||
S0920S6-1004 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||
S0920S6-1005 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
SX00DM81 | Master-työn idea ja aihe | 10 | |||||||||||
SX00DM82 | Master-työn suunnitelma | 10 | |||||||||||
SX00DM83 | Master-työn raportti | 10 | |||||||||||
Yhteensä | 90 | 60 | 25 | 30 | 30 | 25 | 15 | 15 | 15 | 15 | 12.5 | 12.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus
Metropolian johtoryhmä hyväksynyt 10.9.2019. Esityksen valmisteli työryhmä: Tapani Martti, Marjatta Kelo, Kari Björn, Elina Värtö, Tiina Kokko. Lähteinä on käytetty mm. ARENEn suositus tutkintojen yhteisten kompetenssien soveltamisesta ammattikorkeakouluissa (2010), Valtioneuvoston asetus tutkintojen ja muiden osaamiskokonaisuuksien viitekehyksestä 120/2017, Valtioneuvoston tulevaisuusselonteot 1 & 2 (2017-2018) sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuuskatsaus 2018.
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista sekä arvioimaan |
Muuttuva sosiaalinen todellisuus |
Arvot, etiikka ja kestävä yhteiskunta |
Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta |
Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista |
Muuttuva sosiaalinen todellisuus |
Arvot, etiikka ja kestävä yhteiskunta |
Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta |
Uudistuva innovatiivinen sosiaalialan johtaminen |
Tutkimuksellisen kehittämisen perusta |
Strategiset ja menetelmälliset vaihtoehdot TK-työn toteuttamiselle |
Johtopäätökset ja raportointi |
Monikulttuurisuusosaaminen
- kykenee johtamaan ja kehittämään monikulttuurisia, kansainvälisiä verkostoja ja |
Muuttuva sosiaalinen todellisuus |
Arvot, etiikka ja kestävä yhteiskunta |
Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta |
Oppimisen taidot
- jatkuvan oppimisen osaaminen: osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan |
Muuttuva sosiaalinen todellisuus |
Arvot, etiikka ja kestävä yhteiskunta |
Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta |
Teknologiaosaaminen
- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia johtamis-, asiantuntija- ja |
Muuttuva sosiaalinen todellisuus |
Arvot, etiikka ja kestävä yhteiskunta |
Työyhteisöosaaminen
- osaa kehittää ja johtaa moninaisen ja monialaisen työyhteisön toimintaa sekä parantaa sen työhyvinvointia ja tuottavuutta |
Muuttuva sosiaalinen todellisuus |
Arvot, etiikka ja kestävä yhteiskunta |
Lasten, nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvointi - tietoperusta |
Uudistuva innovatiivinen sosiaalialan johtaminen |
Luokittelemattomat |
Lasten nuorten ja perheiden sosiaalinen hyvinvoinnin edistäminen - työkäytännöt ja kehittäminen |
Uudistuva innovatiivinen sosiaalialan työ |
Asiakaspalvelun ja työyhteisön johtaminen sekä kehittäminen I |
Asiakaspalvelun ja työyhteisön johtaminen sekä kehittäminen II |
Master-työn idea ja aihe |
Master-työn suunnitelma |
Master-työn raportti |