Master's Degree Programme in Human Ageing and Services: Master's Degree Programme in Human Ageing and Services
Code: S3224S6
- Degree title
- Master of Health Care (Prosthetics/Orthotics)
- Master of Health Care (Elderly Care)
- Master of Health Care (Physiotherapy)
- Master of Health Care (Emergency Care)
- Master of Health Care (Podiatry)
- Master of Health Care (Optometry)
- Master of Health Care (Nursing)
- Master of Social Services
- Master of Health Care (Oral Hygiene)
- Master of Health Care (Public Health Nursing)
- Master of Health Care (Occupational Therapy)
- Master of Health Care (Osteopathy)
- Credits
- 90 ects
- Duration
- 1.5 years (90 cr)
- Start semester
- Autumn 2024
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Ikääntyneiden palveluiden kehittäminen ja johtaminen yamk-tutkinnon opinnot on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan tutkinnon suorittaneelle opiskelijalle, joka haluaa laajentaa osaamistaan ikääntymisestä ja gerontologista kehittämis- ja johtamisosaamistaan monialaisessa opiskelijaryhmässä Opiskelijalta vaaditaan kahden vuoden työkokemus ammattikorkeakoulututkintoa vastaavalta alalta.
Tutkintonimike määräytyy opiskelijan aikaisemman tutkinnon mukaan, johon liitetään määre yamk. Metropolia Ammattikorkeakoulun Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi amk) tutkinto-ohjelmassa on mahdollisuus suorittaa seuraavat tutkinnot: apuvälineteknikko, yamk; ensihoitaja, yamk; fysioterapeutti, yamk; geronomi, yamk; jalkaterapeutti, yamk; ;optometristi yamk; osteopaatti, yamk; sairaanhoitaja, yamk; sosionomi, yamk; suuhygienisti. yamk; terveydenhoitaja, yamk tai toimintaterapeutti, yamk.
Koulutuksen tavoitteet
Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK) -tutkinnon tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa ikääntymisen ymmärtämisen ja gerontologisen tutkimuksen asiantuntemusta. Opinnoissa korostuu ymmärrys ikäihmisten moninaisista tarpeista sekä asiakas- ja palvelukokemuksen merkitys hyvän ikääntymisen mahdollistamisessa. Tulevaisuuden ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa tarvitaan monialaista osaamista ja ymmärrystä yhteiskunnan toiminnan ja muutoksien välisistä suhteista sekä vaikutuksista ikääntyneiden palvelujen kehittämiseen, tuottamiseen ja johtamiseen. Osaamisesi kehittyy niin monialaisten kuin moninaisten työyhteisöjen, palvelujen ja asiakkuuksien niin johtamisessa kuin kehittämisessä.
Opinnot antavat valmiuksia ennakoida ja arvioida tulevaisuuden tarpeita, kysymyksiä ja kehitystä ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa. Palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa korostuvat mm. palvelujen digitalisoituminen ja käyttäjälähtöinen kehittäminen sekä kestävän kehityksen edellytysten huomioiminen. Opinnoissa opiskelijat uudistavat työyhteisössään ikääntyneiden palveluja ja toimintaympäristöjä huomioiden ikäihmisten moninaiset tarpeet ja hyvän ikääntymisen edellytykset. Työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa vahvistetaan työntekijöiden hyvinvointia sekä ikääntyneiden palvelujen veto- ja pitovoimaa.
Opiskelijat kehittävät erilaisissa ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöissä tulevaisuuden tarpeisiin vastaavia palveluja. Ennaltaehkäisevillä ja toimintakykyä edistävillä palveluilla vahvistetaan ikäihmisten toimijuutta ja osallisuutta. Kehittämistoiminnallaan opiskelijat vahvistavat sekä omaa että työyhteisöjen gerontologista osaamista.
Valmistuttuaan opiskelija osaa
• soveltaa toiminnassaan monitieteistä gerontologista tietoa ja ikääntymisen moninaisuuden osaamista asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
• vahvistaa eettistä osaamista sekä ikäihmisten osallisuuden, toimijuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta ikäihmisten elämässä
• ennakoida yhteiskunnan muutosta ja ikääntyneiden tulevaisuuden palvelujen toimintaa ikäihmisten toimintakyvyn edistämisen ja ennaltaehkäisyn näkökulmasta
• vahvistaa osaamista moninaisten ikäihmisten asiakas- ja palvelukokemuksen merkityksestä ikäihmisten palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä erilaisissa ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöissä
• vahvistaa henkilöstön työhyvinvointia ja ikääntyneiden palvelujen vetovoimaisuutta johtaessaan moninaisia työyhteisöjä ja palvelutoimintaa
• edistää kestävän kehityksen mukaista innovatiivista asiakas- ja toimintakulttuuria
• ennakoida ikääntyneiden palvelujen, moninaisten työyhteisöjen ja asiakkuuksien kehittämisessä ja johtamisessa tulevaisuuden työn ja palvelujen muutosta ja digitalisoitumisen vaikutuksia
• tuottaa työelämän tarpeita vastaavaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä viestiä sen tuloksista ja vaikutuksista ikääntyneiden palveluiden kehittämiseen
Opintojen sisältö ja toteutus
Tutkinnossa opiskellaan seuraavat opintokokonaisuudet ja -jaksot:
Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen 25 op
o Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen 5 op
o Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut 5 op
o Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut 5 op
o Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op
o Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät 5 op
Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen 30 op
o Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen 5 op
o Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen 5 op
o Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä 5 op
o Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä 5 op
o Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa 5 op
o Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnot toteutuvat monimuoto-opetuksena, joka muodostuu lähi- ja etäopetuspäivistä sekä itsenäisestä verkko-opiskelusta. Lähi- ja/tai etäopetuspäiviä on keskimäärin 2-3 päivää kuukaudessa. Vähintään puolet opetuksesta toteutuu etäopetuksena Zoom-verkkoyhteyden kautta. Opiskelu tapahtuu yhteistyössä työelämän kehittäen ikääntyneiden ihmisten palveluja. Oppimistehtävät hyödyttävät työelämän kehittämistarpeita. Tutkinto on mahdollista suorittaa työn ohella. Tutkinnon opiskelun kesto on noin 1,5 vuotta.
Uramahdollisuudet
Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen ylempi AMK-tutkinnon tavoitteena on työelämän kehittäminen ja oppiminen. Tutkinto-ohjelmasta valmistuvat kykenevät toimimaan vaativissa ikääntyneiden palvelujen kehittämis- ja johtamistehtävissä. Työtehtävät edellyttävät kykyä ennakoida, arvioida ja kartuttaa tietoa ikääntymisestä ja sen osaamisesta sekä ikääntymisen yhteiskunnallisista vaikutuksista. Tutkinnon suorittaneilla on osaamista ennakoida tulevaisuuden kehittämisen tarpeita sekä uudistaa käytäntöjä innovatiivisesti ja kansainvälisesti. He voivat toimia esim. erilaisissa julkisten, yksityisen ja järjestöjen ikääntyneiden palveluissa ja yksiköissä ikääntymisen erityisasiantuntijoina ja kehittäjinä sekä esihenkilöinä ja johtajina.
Development
Tutkinto-ohjelmassa saavutettava osaaminen perustuu vuonna 2023 tutkinnon opetussuunnitelman uudistamiseen lukuvuodelle 2024-2025, jonka yhteydessä vaihtui myös tutkinnon nimi. Opetussuunnitelma uudistettiin yhteistyössä tutkinnon neuvottelukunnan kanssa työpajatyöskentelynä (työpajaa), joissa aluksi arvioitiin tulevaisuustyöskentelyn avulla tulevaisuuden ikääntyneiden palvelujen tarpeita ja niissä tarvittavaa osaamista Metropolia ammattikorkeakoulun toiminta-alueella, pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan maakuntien alueella. Työskentelyyn osallistui hyvinvointialueiden sekä yksityisten että järjestöjen ikääntyneiden palvelujen asiantuntijoita. Työpajatyöskentelyn ja niiden tulsotan analyysin pohjalta uudistettiin tutkinnon kompetenssit, joihin perustuvat opetussuunnitelman ydinosaamisen alueita kuvaavat opintokokonaisuudet ja opintojaksot. Tutkinto sisältää myös Metropolian Hyvinvoinnin osaamisalueen YAMK -tutkintojen yhteisiä johtamisen opintoja.
Opetussuunnitelman tekemisen aikana arvioitiin tutkinnon painopisteitä, joissa korostuu ikäystävällinen ympäristö, kestävä kehitys ja eettinen osaaminen, työn digitalisoituminen sekä työntekijöiden ja ikääntyneiden asiakkaiden moninaisuuden huomioiminen palvelujen kehittämisessä.
Opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt vastaavat kansallisessa (NQF) ja eurooppalaisessa (EQF) ylempien korkeakoulututkintojen viitekehyksissä määriteltyä tasoa 7. Opetussuunnitelma on laadittu osaamisperustaiseksi Metropolian ammattikorkeakoulun strategisten ja Metropolia Master`s kehittämisverkoston yhteisten linjausten mukaisesti.
Opetussuunnitelmaa ja sen toteutusta arvioidaan yhteistyössä tutkinnon neuvottelukunnan ja työelämän kanssa. Jatkokehittämisessä huomioidaan myös Metropolian opetussuunnitelmauudistus, joka käynnistyy vuonna 2024.
Further information
Kopioitu osittain hyväksytystä opetussuunnitelmasta S1623S6.
Ensimmäisessä opintokokonaisuudessa Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen on sama kokonaislaajuus (25op) ja nimi kuin aiemmin, mutta kaikki opintojaksot ovat uusia. Toinen opintokokonaisuus on kokonaan uusi, Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen, mutta samalla kokonaislaajuudella (30op) kuin edellisessä OPSissa toisena ollut opintokokonaisuus Vanhuspalvelujen johtaminen ja kehittäminen. Kaikki toisen opintokokonaisuuden opintojaksot ovat uusia. Opintojaksot S000FO48-S000FO50 ovat tutkinnon omia johtamisen opintoja ja opintojaksot SX00FQ15-SX00FQ17 ovat Hyvinvoinnin osaamisalueen yhteisiä johtamisen opintoja.
30op opintojaksolla Opinnäytetyö XX00FB87 on korvattu kolme aiemmin erillistä opinnäytetyöhön liittyvää opintojaksoa.
Ylläpitäjä Hilla Niemi.
- Download attachment FINAL fi en YAMK opinnäytetyö arviointikehikko OPS2020-1 (pdf, 296.52 kB)
- Download attachment Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen yamk kompetenssit 2023 (pdf, 31.87 kB)
- Download attachment IkäYAMK kompetenssit 2023 engl_REV_MK (docx, 26.40 kB)
- Download attachment OPS arviointikriteerit_YAMK yhteiset johtamisen opinnot (docx, 22.41 kB)
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2024-2025 | 2025-2026 | Autumn 2024 | Spring 2025 | Autumn 2025 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S3224S6-1008 |
Gerontological Competence and Development
(Choose all ) |
25 | |||||||||||
S000FO43 | Gerontological Competence and Service Development | 5 | |||||||||||
S000FO44 | Age-friendly Environment and Services | 5 | |||||||||||
S000FO45 | Ageing Society and Services | 5 | |||||||||||
S000FO46 | Research Methods and Skills | 5 | |||||||||||
S000FO47 | Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services | 5 | |||||||||||
S3224S6-1006 |
Development and Management of Services for Older People
(Choose all ) |
30 | |||||||||||
S000FO48 | Managing and Developing Ethical Competence | 5 | |||||||||||
S000FO49 | Digitalization of Work and Development of Services | 5 | |||||||||||
S000FO50 | Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services | 5 | |||||||||||
SX00FQ15 | Sustainable Leadership in Promoting Well-being | 5 | |||||||||||
SX00FS42 | Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being | 5 | |||||||||||
SX00FQ17 | Managing the Development of Welfare Services | 5 | |||||||||||
S3224S6-1003 |
Master’s Thesis
(Choose all ) |
30 | |||||||||||
XX00FB87 | Master’s Thesis | 30 | |||||||||||
S3224S6-1004 |
Elective Studies
(Choose ects: 5) |
5 | |||||||||||
Total | 90 | 55 | 25 | 25 | 30 | 25 | 15 | 10 | 17.5 | 12.5 | 20 | 5 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
STRUCTURE Master (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
ARENE 2022::UAS shared competences::Master’s degree
Replaces the “Metropolia's Generic Competences::Master's Degree” -matrix. Heidi Rontu/31.8.2022
Ethics
The graduating student assesses and promotes the realisation of ethical principles and values of their field of profession, taking equality and non-discrimination into account. |
Gerontological Competence and Service Development |
Age-friendly Environment and Services |
Ageing Society and Services |
Research Methods and Skills |
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services |
Managing and Developing Ethical Competence |
Digitalization of Work and Development of Services |
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services |
Sustainable Leadership in Promoting Well-being |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Proactive development
The graduating student is able to manage the development of new solutions that anticipate the future and produces new information using different research and development methods. |
Gerontological Competence and Service Development |
Age-friendly Environment and Services |
Ageing Society and Services |
Research Methods and Skills |
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services |
Managing and Developing Ethical Competence |
Digitalization of Work and Development of Services |
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services |
Sustainable Leadership in Promoting Well-being |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Internationality and multiculturalism
The graduating student is able to develop and manage multicultural and international operating environments and networks. |
Age-friendly Environment and Services |
Ageing Society and Services |
Managing and Developing Ethical Competence |
Digitalization of Work and Development of Services |
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services |
Sustainable Leadership in Promoting Well-being |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Sustainable development
The graduating student develops and manages sustainable and responsible operating methods in their work and promotes sustainable change in their work community and society. |
Gerontological Competence and Service Development |
Age-friendly Environment and Services |
Ageing Society and Services |
Research Methods and Skills |
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services |
Managing and Developing Ethical Competence |
Digitalization of Work and Development of Services |
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services |
Sustainable Leadership in Promoting Well-being |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Learning to learn
The graduating student promotes their own and their community's continuous learning and competence development, drawing on knowledge from different fields and the opportunities of digitalisation. |
Gerontological Competence and Service Development |
Age-friendly Environment and Services |
Ageing Society and Services |
Research Methods and Skills |
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services |
Managing and Developing Ethical Competence |
Digitalization of Work and Development of Services |
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services |
Sustainable Leadership in Promoting Well-being |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Operating in a workplace
The graduating student is able to develop and manage their work community and reforms working life. - Is able to develop and manage multidisciplinary teams and work communities. |
Gerontological Competence and Service Development |
Age-friendly Environment and Services |
Ageing Society and Services |
Research Methods and Skills |
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services |
Managing and Developing Ethical Competence |
Digitalization of Work and Development of Services |
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services |
Sustainable Leadership in Promoting Well-being |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Not grouped |
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being |
Ikääntyneiden palveluiden kehittäminen ja johtaminen (YAMK-tutkinto)::kompetenssit
Tuula Mikkola 30.1.2024
1. Ikääntyminen ja gerontologinen osaaminen
1. Soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa ja ikääntymisen moninaisuuden osaamista työelämässä ja asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä |
Gerontological Competence and Service Development |
Age-friendly Environment and Services |
Ageing Society and Services |
Managing and Developing Ethical Competence |
Digitalization of Work and Development of Services |
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services |
Master’s Thesis |
2. Ikääntymisen tutkimus- ja kehittämisosaaminen
1. Soveltaa tutkimustietoa ja -osaamista sekä arvioida kehittämistoiminnan vaikutuksia kriittisesti analysoiden ja tulevaisuutta ennakoiden |
Gerontological Competence and Service Development |
Age-friendly Environment and Services |
Ageing Society and Services |
Research Methods and Skills |
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services |
Managing and Developing Ethical Competence |
Digitalization of Work and Development of Services |
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services |
Sustainable Leadership in Promoting Well-being |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
3. Ikääntyneiden palvelujen johtamisosaaminen
1. Soveltaa monitieteistä tietoa organisaatioiden toiminnan ihmislähtöisessä johtamisessa toimijoiden osallisuutta ja yhteistyötä vahvistaen |
Managing and Developing Ethical Competence |
Digitalization of Work and Development of Services |
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services |
Sustainable Leadership in Promoting Well-being |
Managing the Development of Welfare Services |
Master’s Thesis |
Not grouped |
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being |
Code | Name | Credits (cr) |
---|---|---|
S3224S6-1008 |
Gerontological Competence and Development
(Choose all ) |
25 |
S000FO43 | Gerontological Competence and Service Development | 5 |
S000FO44 | Age-friendly Environment and Services | 5 |
S000FO45 | Ageing Society and Services | 5 |
S000FO46 | Research Methods and Skills | 5 |
S000FO47 | Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services | 5 |
S3224S6-1006 |
Development and Management of Services for Older People
(Choose all ) |
30 |
S000FO48 | Managing and Developing Ethical Competence | 5 |
S000FO49 | Digitalization of Work and Development of Services | 5 |
S000FO50 | Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services | 5 |
SX00FQ15 | Sustainable Leadership in Promoting Well-being | 5 |
SX00FS42 | Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being | 5 |
SX00FQ17 | Managing the Development of Welfare Services | 5 |
S3224S6-1003 |
Master’s Thesis
(Choose all ) |
30 |
XX00FB87 | Master’s Thesis | 30 |
S3224S6-1004 |
Elective Studies
(Choose ects: 5 ) |
5 |