Skip to main content

Master's Degree Programme in Human Ageing and Services: Master's Degree Programme in Human Ageing and Services

Code: S3224S6

Degree title
Master of Health Care (Prosthetics/Orthotics)
Master of Health Care (Elderly Care)
Master of Health Care (Physiotherapy)
Master of Health Care (Emergency Care)
Master of Health Care (Podiatry)
Master of Health Care (Optometry)
Master of Health Care (Nursing)
Master of Social Services
Master of Health Care (Oral Hygiene)
Master of Health Care (Public Health Nursing)
Master of Health Care (Occupational Therapy)
Master of Health Care (Osteopathy)
Credits
90 ects
Duration
1.5 years (90 cr)
Start semester
Autumn 2024
Teaching language
Finnish

Descriptions

Ikääntyneiden palveluiden kehittäminen ja johtaminen yamk-tutkinnon opinnot on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan tutkinnon suorittaneelle opiskelijalle, joka haluaa laajentaa osaamistaan ikääntymisestä ja gerontologista kehittämis- ja johtamisosaamistaan monialaisessa opiskelijaryhmässä Opiskelijalta vaaditaan kahden vuoden työkokemus ammattikorkeakoulututkintoa vastaavalta alalta.

Tutkintonimike määräytyy opiskelijan aikaisemman tutkinnon mukaan, johon liitetään määre yamk. Metropolia Ammattikorkeakoulun Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi amk) tutkinto-ohjelmassa on mahdollisuus suorittaa seuraavat tutkinnot: apuvälineteknikko, yamk; ensihoitaja, yamk; fysioterapeutti, yamk; geronomi, yamk; jalkaterapeutti, yamk; ;optometristi yamk; osteopaatti, yamk; sairaanhoitaja, yamk; sosionomi, yamk; suuhygienisti. yamk; terveydenhoitaja, yamk tai toimintaterapeutti, yamk.

Koulutuksen tavoitteet
Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK) -tutkinnon tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa ikääntymisen ymmärtämisen ja gerontologisen tutkimuksen asiantuntemusta. Opinnoissa korostuu ymmärrys ikäihmisten moninaisista tarpeista sekä asiakas- ja palvelukokemuksen merkitys hyvän ikääntymisen mahdollistamisessa. Tulevaisuuden ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa tarvitaan monialaista osaamista ja ymmärrystä yhteiskunnan toiminnan ja muutoksien välisistä suhteista sekä vaikutuksista ikääntyneiden palvelujen kehittämiseen, tuottamiseen ja johtamiseen. Osaamisesi kehittyy niin monialaisten kuin moninaisten työyhteisöjen, palvelujen ja asiakkuuksien niin johtamisessa kuin kehittämisessä.
Opinnot antavat valmiuksia ennakoida ja arvioida tulevaisuuden tarpeita, kysymyksiä ja kehitystä ikääntyneiden palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa. Palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa korostuvat mm. palvelujen digitalisoituminen ja käyttäjälähtöinen kehittäminen sekä kestävän kehityksen edellytysten huomioiminen. Opinnoissa opiskelijat uudistavat työyhteisössään ikääntyneiden palveluja ja toimintaympäristöjä huomioiden ikäihmisten moninaiset tarpeet ja hyvän ikääntymisen edellytykset. Työyhteisön kehittämisessä ja johtamisessa vahvistetaan työntekijöiden hyvinvointia sekä ikääntyneiden palvelujen veto- ja pitovoimaa.
Opiskelijat kehittävät erilaisissa ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöissä tulevaisuuden tarpeisiin vastaavia palveluja. Ennaltaehkäisevillä ja toimintakykyä edistävillä palveluilla vahvistetaan ikäihmisten toimijuutta ja osallisuutta. Kehittämistoiminnallaan opiskelijat vahvistavat sekä omaa että työyhteisöjen gerontologista osaamista.

Valmistuttuaan opiskelija osaa
• soveltaa toiminnassaan monitieteistä gerontologista tietoa ja ikääntymisen moninaisuuden osaamista asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
• vahvistaa eettistä osaamista sekä ikäihmisten osallisuuden, toimijuuden ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta ikäihmisten elämässä
• ennakoida yhteiskunnan muutosta ja ikääntyneiden tulevaisuuden palvelujen toimintaa ikäihmisten toimintakyvyn edistämisen ja ennaltaehkäisyn näkökulmasta
• vahvistaa osaamista moninaisten ikäihmisten asiakas- ja palvelukokemuksen merkityksestä ikäihmisten palvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä erilaisissa ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöissä
• vahvistaa henkilöstön työhyvinvointia ja ikääntyneiden palvelujen vetovoimaisuutta johtaessaan moninaisia työyhteisöjä ja palvelutoimintaa
• edistää kestävän kehityksen mukaista innovatiivista asiakas- ja toimintakulttuuria
• ennakoida ikääntyneiden palvelujen, moninaisten työyhteisöjen ja asiakkuuksien kehittämisessä ja johtamisessa tulevaisuuden työn ja palvelujen muutosta ja digitalisoitumisen vaikutuksia
• tuottaa työelämän tarpeita vastaavaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa sekä viestiä sen tuloksista ja vaikutuksista ikääntyneiden palveluiden kehittämiseen

Opintojen sisältö ja toteutus

Tutkinnossa opiskellaan seuraavat opintokokonaisuudet ja -jaksot:

Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen 25 op
o Gerontologinen osaaminen ja palvelujen kehittäminen 5 op
o Ikäystävällinen ympäristö ja palvelut 5 op
o Ikääntyvä yhteiskunta ja palvelut 5 op
o Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op
o Ikääntyneiden palvelujen syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät 5 op

Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen 30 op
o Eettisen osaamisen johtaminen ja kehittäminen 5 op
o Työn digitalisoituminen ja palvelujen kehittäminen 5 op
o Strateginen johtaminen moninaisissa ikääntyneiden palvelujen työyhteisöissä 5 op
o Kestävä johtaminen hyvinvoinnin edistämisessä 5 op
o Vuorovaikutteinen johtaminen hyvinvointia edistävässä työn muutoksessa 5 op
o Johtaminen hyvinvointipalveluiden kehittämisessä 5 op

Opinnäytetyö 30 op

Vapaasti valittavat opinnot 5 op

Opinnot toteutuvat monimuoto-opetuksena, joka muodostuu lähi- ja etäopetuspäivistä sekä itsenäisestä verkko-opiskelusta. Lähi- ja/tai etäopetuspäiviä on keskimäärin 2-3 päivää kuukaudessa. Vähintään puolet opetuksesta toteutuu etäopetuksena Zoom-verkkoyhteyden kautta. Opiskelu tapahtuu yhteistyössä työelämän kehittäen ikääntyneiden ihmisten palveluja. Oppimistehtävät hyödyttävät työelämän kehittämistarpeita. Tutkinto on mahdollista suorittaa työn ohella. Tutkinnon opiskelun kesto on noin 1,5 vuotta.

Uramahdollisuudet

Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen ylempi AMK-tutkinnon tavoitteena on työelämän kehittäminen ja oppiminen. Tutkinto-ohjelmasta valmistuvat kykenevät toimimaan vaativissa ikääntyneiden palvelujen kehittämis- ja johtamistehtävissä. Työtehtävät edellyttävät kykyä ennakoida, arvioida ja kartuttaa tietoa ikääntymisestä ja sen osaamisesta sekä ikääntymisen yhteiskunnallisista vaikutuksista. Tutkinnon suorittaneilla on osaamista ennakoida tulevaisuuden kehittämisen tarpeita sekä uudistaa käytäntöjä innovatiivisesti ja kansainvälisesti. He voivat toimia esim. erilaisissa julkisten, yksityisen ja järjestöjen ikääntyneiden palveluissa ja yksiköissä ikääntymisen erityisasiantuntijoina ja kehittäjinä sekä esihenkilöinä ja johtajina.

Development

Tutkinto-ohjelmassa saavutettava osaaminen perustuu vuonna 2023 tutkinnon opetussuunnitelman uudistamiseen lukuvuodelle 2024-2025, jonka yhteydessä vaihtui myös tutkinnon nimi. Opetussuunnitelma uudistettiin yhteistyössä tutkinnon neuvottelukunnan kanssa työpajatyöskentelynä (työpajaa), joissa aluksi arvioitiin tulevaisuustyöskentelyn avulla tulevaisuuden ikääntyneiden palvelujen tarpeita ja niissä tarvittavaa osaamista Metropolia ammattikorkeakoulun toiminta-alueella, pääkaupunkiseudulla ja Uudenmaan maakuntien alueella. Työskentelyyn osallistui hyvinvointialueiden sekä yksityisten että järjestöjen ikääntyneiden palvelujen asiantuntijoita. Työpajatyöskentelyn ja niiden tulsotan analyysin pohjalta uudistettiin tutkinnon kompetenssit, joihin perustuvat opetussuunnitelman ydinosaamisen alueita kuvaavat opintokokonaisuudet ja opintojaksot. Tutkinto sisältää myös Metropolian Hyvinvoinnin osaamisalueen YAMK -tutkintojen yhteisiä johtamisen opintoja.

Opetussuunnitelman tekemisen aikana arvioitiin tutkinnon painopisteitä, joissa korostuu ikäystävällinen ympäristö, kestävä kehitys ja eettinen osaaminen, työn digitalisoituminen sekä työntekijöiden ja ikääntyneiden asiakkaiden moninaisuuden huomioiminen palvelujen kehittämisessä.

Opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt vastaavat kansallisessa (NQF) ja eurooppalaisessa (EQF) ylempien korkeakoulututkintojen viitekehyksissä määriteltyä tasoa 7. Opetussuunnitelma on laadittu osaamisperustaiseksi Metropolian ammattikorkeakoulun strategisten ja Metropolia Master`s kehittämisverkoston yhteisten linjausten mukaisesti.

Opetussuunnitelmaa ja sen toteutusta arvioidaan yhteistyössä tutkinnon neuvottelukunnan ja työelämän kanssa. Jatkokehittämisessä huomioidaan myös Metropolian opetussuunnitelmauudistus, joka käynnistyy vuonna 2024.

Further information

Kopioitu osittain hyväksytystä opetussuunnitelmasta S1623S6.

Ensimmäisessä opintokokonaisuudessa Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen on sama kokonaislaajuus (25op) ja nimi kuin aiemmin, mutta kaikki opintojaksot ovat uusia. Toinen opintokokonaisuus on kokonaan uusi, Ikääntyneiden palvelujen kehittäminen ja johtaminen, mutta samalla kokonaislaajuudella (30op) kuin edellisessä OPSissa toisena ollut opintokokonaisuus Vanhuspalvelujen johtaminen ja kehittäminen. Kaikki toisen opintokokonaisuuden opintojaksot ovat uusia. Opintojaksot S000FO48-S000FO50 ovat tutkinnon omia johtamisen opintoja ja opintojaksot SX00FQ15-SX00FQ17 ovat Hyvinvoinnin osaamisalueen yhteisiä johtamisen opintoja.

30op opintojaksolla Opinnäytetyö XX00FB87 on korvattu kolme aiemmin erillistä opinnäytetyöhön liittyvää opintojaksoa.

Ylläpitäjä Hilla Niemi.

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2024-2025 2025-2026 Autumn 2024 Spring 2025 Autumn 2025 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2025 4. / 2025 1. / 2025 2. / 2025
S3224S6-1008
Gerontological Competence and Development

(Choose all )

25
S000FO43 Gerontological Competence and Service Development 5
S000FO44 Age-friendly Environment and Services 5
S000FO45 Ageing Society and Services 5
S000FO46 Research Methods and Skills 5
S000FO47 Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services 5
S3224S6-1006
Development and Management of Services for Older People

(Choose all )

30
S000FO48 Managing and Developing Ethical Competence 5
S000FO49 Digitalization of Work and Development of Services 5
S000FO50 Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services 5
SX00FQ15 Sustainable Leadership in Promoting Well-being 5
SX00FS42 Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being 5
SX00FQ17 Managing the Development of Welfare Services 5
S3224S6-1003
Master’s Thesis

(Choose all )

30
XX00FB87 Master’s Thesis 30
S3224S6-1004
Elective Studies

(Choose ects: 5)

5
Total 90 55 25 25 30 25 15 10 17.5 12.5 20 5

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

ARENE 2022::UAS shared competences::Master’s degree

Replaces the “Metropolia's Generic Competences::Master's Degree” -matrix. Heidi Rontu/31.8.2022

Ethics

The graduating student assesses and promotes the realisation of ethical principles and values of their field of profession, taking equality and non-discrimination into account.
- Is able to promote ethically sustainable activities and the realisation of ethical reflection in their different operating environments.
- Promotes the realisation of the ethical principles and values of their field.
- Makes decisions taking individual, communal and societal perspectives into account.
- Promotes the realisation of diversity and accessibility.
- Implements the principles of responsible conduct of research and promotes their application in their work community.
- Is able to manage societally influential activities based on ethical values.

Gerontological Competence and Service Development
Age-friendly Environment and Services
Ageing Society and Services
Research Methods and Skills
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services
Managing and Developing Ethical Competence
Digitalization of Work and Development of Services
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services
Sustainable Leadership in Promoting Well-being
Managing the Development of Welfare Services
Master’s Thesis
Proactive development

The graduating student is able to manage the development of new solutions that anticipate the future and produces new information using different research and development methods.
- Produces new information and reforms operating methods, combining competence in different fields.
- Is able to implement research, development and innovation projects and apply different research and development methods.
- Is able to develop new customer-oriented, sustainable and economically viable solutions, anticipating the future.
- Is able to analyse the current situation and anticipate the future of their field and changes in the operating environment.

Gerontological Competence and Service Development
Age-friendly Environment and Services
Ageing Society and Services
Research Methods and Skills
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services
Managing and Developing Ethical Competence
Digitalization of Work and Development of Services
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services
Sustainable Leadership in Promoting Well-being
Managing the Development of Welfare Services
Master’s Thesis
Internationality and multiculturalism

The graduating student is able to develop and manage multicultural and international operating environments and networks.
- Is able to develop operating methods that take multiculturalism into account in their work community.
- Is able to anticipate the impacts and opportunities of global development and phenomena.
- Is able to interact, communicate and develop activities internationally in their own field.

Age-friendly Environment and Services
Ageing Society and Services
Managing and Developing Ethical Competence
Digitalization of Work and Development of Services
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services
Sustainable Leadership in Promoting Well-being
Managing the Development of Welfare Services
Master’s Thesis
Sustainable development

The graduating student develops and manages sustainable and responsible operating methods in their work and promotes sustainable change in their work community and society.
- Is able to apply the knowledge and future visions of sustainable development comprehensively as a basis for sustainable solutions.
- Is able to analyse and assess systemic dependencies of complex multidisciplinary problems and the different dimensions of solutions
- Is able to manage the search, implementation and establishment of sustainable solutions and operating models in their work

Gerontological Competence and Service Development
Age-friendly Environment and Services
Ageing Society and Services
Research Methods and Skills
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services
Managing and Developing Ethical Competence
Digitalization of Work and Development of Services
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services
Sustainable Leadership in Promoting Well-being
Managing the Development of Welfare Services
Master’s Thesis
Learning to learn

The graduating student promotes their own and their community's continuous learning and competence development, drawing on knowledge from different fields and the opportunities of digitalisation.
- Is able to assess and develop their expertise diversely and in a goal-oriented manner at different stages of their career and life.
- Is able to acquire, critically assess and produce information while taking into account the perspectives of different fields.
- Is able to develop and manage goal oriented, continuous learning in their community.

Gerontological Competence and Service Development
Age-friendly Environment and Services
Ageing Society and Services
Research Methods and Skills
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services
Managing and Developing Ethical Competence
Digitalization of Work and Development of Services
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services
Sustainable Leadership in Promoting Well-being
Managing the Development of Welfare Services
Master’s Thesis
Operating in a workplace

The graduating student is able to develop and manage their work community and reforms working life. - Is able to develop and manage multidisciplinary teams and work communities.
- Is able to develop the communication and interaction culture of work communities.
- Is able to develop and manage the comprehensive well-being of a work community.
- Utilises the opportunities of technology and digitalisation in development and management.
- Promotes the resilience of a work community.

Gerontological Competence and Service Development
Age-friendly Environment and Services
Ageing Society and Services
Research Methods and Skills
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services
Managing and Developing Ethical Competence
Digitalization of Work and Development of Services
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services
Sustainable Leadership in Promoting Well-being
Managing the Development of Welfare Services
Master’s Thesis
Not grouped
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being

Ikääntyneiden palveluiden kehittäminen ja johtaminen (YAMK-tutkinto)::kompetenssit

Tuula Mikkola 30.1.2024

1. Ikääntyminen ja gerontologinen osaaminen

1. Soveltaa monitieteistä gerontologista tietoa ja ikääntymisen moninaisuuden osaamista työelämässä ja asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä
2. Edistää muisti- ja ikäystävällisten elin- ja toimintaympäristöjen ja palvelujen kehittämistä yhteiskunnassa huomioimalla kestävän kehityksen tavoitteet
3. Vahvistaa ikäihmisten osallisuutta ja toimijuutta kehittämällä ennaltaehkäiseviä ja toimintakykyä edistäviä palveluja
4. Mahdollistaa ikäihmisten yhdenvertaista asemaa muuttuvassa ja digitalisoituvassa yhteiskunnassa eettisiä näkökulmia huomioiden
5. Arvioida yhteisöllisyyden merkitystä ikäihmisten elämänlaatuun ja hyödyntää gerontologista osaamista verkostoyhteistyössä
6. Analysoida kriittisesti oman gerontologisen tiedon ja ymmärryksen merkitystä ikäihmisten palvelujen tuottamisessa ja järjestämisessä

Gerontological Competence and Service Development
Age-friendly Environment and Services
Ageing Society and Services
Managing and Developing Ethical Competence
Digitalization of Work and Development of Services
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services
Master’s Thesis
2. Ikääntymisen tutkimus- ja kehittämisosaaminen

1. Soveltaa tutkimustietoa ja -osaamista sekä arvioida kehittämistoiminnan vaikutuksia kriittisesti analysoiden ja tulevaisuutta ennakoiden
2. Johtaa työelämän tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa soveltamalla monitieteistä tulevaisuuden tutkimustietoa työelämän kehittämisessä
3. Viestiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksista ja vaikutuksista ikäihmisten palvelujen kehittämiseen suullisesti ja kirjallisesti
4. Hyödyntää tavoitteellisesti erilaisia verkostoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
5. Arvioida kestävää kehitystä sekä rakentaa sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestäviä moninaisten ikäihmisten palveluja
6. Soveltaa tutkimuseettisiä periaatteita sekä arvioida ja kehittää omaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan

Gerontological Competence and Service Development
Age-friendly Environment and Services
Ageing Society and Services
Research Methods and Skills
Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services
Managing and Developing Ethical Competence
Digitalization of Work and Development of Services
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services
Sustainable Leadership in Promoting Well-being
Managing the Development of Welfare Services
Master’s Thesis
3. Ikääntyneiden palvelujen johtamisosaaminen

1. Soveltaa monitieteistä tietoa organisaatioiden toiminnan ihmislähtöisessä johtamisessa toimijoiden osallisuutta ja yhteistyötä vahvistaen
2. Soveltaa strategista ajattelua työyhteisön johtamisessa ja kehittämisessä kompleksisessa ja systeemisessä maailmassa tulevaisuutta ennakoiden
3. Johtaa moninaista henkilöstöä soveltamalla johtamisen ajankohtaista tutkimustietoa työntekijöiden ja työyhteisöjen johtamisessa
4. Arvioida johtamisessa eettisten, ekologisten ja taloudellisia tekijöiden vaikutuksia kestävän kehityksen ja kasvun edistämiseksi
5. Ennakoida työelämän ja palvelurakenteen kehityksen muutoksia tulevaisuuden digitalisoituvassa työympäristössä
6. Arvioida omaa johtamistaan ja kehittää tavoitteellisesti johtamisosaamistaan

Managing and Developing Ethical Competence
Digitalization of Work and Development of Services
Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services
Sustainable Leadership in Promoting Well-being
Managing the Development of Welfare Services
Master’s Thesis
Not grouped
Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being

Code Name Credits (cr)
S3224S6-1008
Gerontological Competence and Development

(Choose all )

25
S000FO43 Gerontological Competence and Service Development 5
S000FO44 Age-friendly Environment and Services 5
S000FO45 Ageing Society and Services 5
S000FO46 Research Methods and Skills 5
S000FO47 Advanced Research Strategies and Methods in Human Ageing and Services 5
S3224S6-1006
Development and Management of Services for Older People

(Choose all )

30
S000FO48 Managing and Developing Ethical Competence 5
S000FO49 Digitalization of Work and Development of Services 5
S000FO50 Strategic Management in Diverse Work Communities in Human Ageing and Services 5
SX00FQ15 Sustainable Leadership in Promoting Well-being 5
SX00FS42 Interactive Leadership in Changing Work to Promote Well-being 5
SX00FQ17 Managing the Development of Welfare Services 5
S3224S6-1003
Master’s Thesis

(Choose all )

30
XX00FB87 Master’s Thesis 30
S3224S6-1004
Elective Studies

(Choose ects: 5 )

5
Go back to top of page