Skip to main content

Guiding Clients and Counselling Patients in Digital ServicesLaajuus (5 cr)

Code: S000FF72

Credits

5 op

Responsible person

  • Mari Virtanen

Objective

The purpose of the course is to strengthen the student’s competence in the utilisation of digital services as part of client-oriented patient guidance in both national and international contexts.

The student enhances their competence in the utilisation of services in high-quality patient guidance. The student is able to use interactive digital forms of guidance based on needs while creating value. The student understands the client’s individual service, guidance and counselling needs and enhances their competence in utilising client participation. The student is able to utilise digital services in compliance with the principles of sustainable development.

The student identifies multidisciplinary stakeholders in the organisation of services and is able to participate in international development projects.

Content

- National and international principles of high-quality patient guidance and counselling
- Evaluation of sustainable services and their utilisation in guidance and counselling
- Client-oriented and interactive guidance and counselling
- Client participation in the development of guidance and counselling
- Expert communications and ability to present oneself in English

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates that they understand the basic content of the course but there are shortcomings in their ability to independently acquire and interpret information and apply what they have learned.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates that they have a good understanding of the content of the course. They actively acquire information and interpret the key connections between different pieces of information. The student has the ability to analyse what they have learned and to apply it in practice.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates that they have a diverse and broad understanding of the content of the course. They possess excellent information acquisition skills that are suited to the purpose at hand. The student demonstrates independence and responsibility in the choices they make. They have a creative and broad-based ability to apply what they have learned in practice.

Assessment criteria, approved/failed

Approved: The student demonstrates that they understand the basic content of the course but there are shortcomings in their ability to independently acquire and interpret information and apply what they have learned in practice.

Further information

RPL (Recognition of Prior Learning)
The course can be accredited with prior Master’s degree level studies the contents of which correspond to the contents of this course, or with strong competence with similar content obtained in other ways.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

06.09.2024 - 29.11.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

10 - 50

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Clinical Expertise in Digital Health Care and Social Services
Teachers
  • Heini Maisala-McDonnell
Teacher in charge

Heini Maisala-McDonnell

Groups
  • S3123S6
    Master's Degree Programme in Clinical Expertise in Digital Health Care and Social Services

Objective

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista digitaalisten palvelujen hyödyntämisessä osana asiakaslähtöistä potilasohjausta sekä kansallisissa että kansainvälisissä yhteyksissä.

Opiskelija syventää osaamistaan digitaalisten palvelujen hyödyntämisessä laadukkaassa asiakas- ja potilasohjauksessa. Opiskelija osaa käyttää vuorovaikutteisia, digitaalisia ohjausmuotoja tarvelähtöisesti ja arvoa tuottaen. Opiskelija ymmärtää asiakkaan yksilöllisiä palvelu- ja ohjaustarpeita ja syventää osaamistaan asiakasosallisuuden hyödyntämisessä. Opiskelija osaa yhdistää digitaalisten palvelujen hyödyntämisen kestävän kehityksen periaatteisiin.

Opiskelija tunnistaa monialaisia sidosryhmiä palvelujen järjestämisessä ja osaa toimia kansainvälisessä kehitysprojektissa.

Content

- Laadukkaan potilasohjauksen kansalliset ja kansainväliset periaatteet
- Kestävien palvelujen arviointi ja hyödyntäminen ohjauksessa
- Asiakaslähtöinen ja vuorovaikutteinen ohjaaminen
- Asiakasosallisuus ohjauksen kehittämisessä
- Asiantuntijaviestintä ja esiintymisvalmiudet englanniksi

Location and time

Etäopetus/-oppiminen
Webinaarit ja seminaarit toteutetaan yhteistyössä Tallinn Health Care Collegen kanssa
Pe 6.9.2024 klo 13-16 Orientaatio, luento, tehtävän 1 ja 2 alustus ja ohjeistus
Pe 4.10.2024. klo 9-16 Tehtävän 1 seminaari, esitykset; luento, tehtävän 2 kertaus (kirjallisen työn palautus seminaarin jälkeen)
To 28.11.2024 klo 9-16 Tehtävän 2 seminaari, esitykset
Pe 29.11.2024 klo 9-16 Tehtävän 2 seminaari, esitykset; päätös

Materials

Alan ajankohtainen kirjallisuus

Oheiskirjallisuus:
Bastable S. 2019. Nurse as educator : principles of teaching and learning for nursing practice. 5. painos (tai aiempi). Jones & Bartlett Learning.

Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H. (2019). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi: Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Armanto, A. & Helminen, J. (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa (1. painos). Helsinki: Edita.

Kauppila, T. Kiiski, K. & Lehtonen, M. ( 2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3914-1

Personalised care and support planning handbook: The journey to person-centred care. 2015. (Soveltuvin osin).
Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwikiez-8YPsAhVilosKHUjrD94QFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.england.nhs.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2Fcore-info-care-support-planning-1.pdf&usg=AOvVaw1mpsbdfCgeKkDS5FPU3prE

Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena - Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025.
LInkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiP4sS_9JLsAhXCBhAIHb00A5EQFjA
GegQIDxAC&url=https%3A%2F%2Fjulkaisut.valtioneuvosto.fi%2Fbitstream%2Fhandle%2F
10024%2F75526%2FJUL2016-5-hallinnonalan-ditalisaation-linjaukset-2025.pdf%3Fsequence%3D1&usg=AOvVaw2FU0_N-0BJ6mbH5CAZaUFf

Granholm, C. (2016). Social work in digital transfer – blending services for the next
generation. Academic Dissertation.
Linkki: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjmoMbS-JLsAhWjmIsKHbmpDSAQFjALegQIHRAC&url=https%3A%2F%2Fresearchportal.helsinki.fi%
2Ffiles%2F97998279%2FGranholmSlutlig210316.pdf&usg=AOvVaw32ODfsGAKPhSycTrP_MXFE

Teaching methods

Luennot (tallenteet)
Ryhmä ja itsenäinen työskentely
Oppimistehtävät (työskentelykielet suomi/viro, englanti)
Seminaarit (kieli: englanti)
Virtuaalivaihto

Employer connections

--

Exam schedules

--

International connections

Opintojakso toteutetaan vituaalivaihtona Tallinn Health Care College terveysalan maisteritutkintojen kanssa

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa laajana kirjallisena tehtävänä (Mikäli valitset tämän toteutustavan, ota yhteys jakson vastuuopettajaan)

Tavoite:
-saavuttaa jakson osaamistavoitteet itsenäisenä opiskeluna

Tehtävän anto
-Yksilö tai paritehtävä
- Tehtävä perustuu jakson osaamistavoitteisiin ja lähtökohtana on näyttöön perustuva toiminta
- Tehtävän rakenne osaamistavoitteiden mukainen
- Määrittele osaamistavoitteissa (ja sisällöissä) olevat keskeiset käsitteet.
- Perehdy kuhunkin käsitteeseen myös mielenkiintosi mukaisesta näkökulmasta.
- Laadi em käsitteisiin tutkimuskysymykset ja hae niihin vastaukset tutkimuskirjallisuudesta.
- Raportoi vastaukset tutkimuskysymyksittäin ja pohdi niitä kriittisesti käytännön näkökulmasta.
- Tehtävässä käytetään Metropolian laajan kirjallisen työn pohjaa ja noudatetaan kirjallisen työn ohjeita.
- Laajuus: kirjallisuutta noin 150-200 sivua/ opintopiste, työssä tulee näkyä 5 op:n (135 tunnin työmäärä).
- Palautus Word-tiedostona oheiseen kansioon viimeistään 3.12.2022
- Kirjallinen työ esitetään englanniksi, esim. PowerPoint, ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla
- Suullinen keskustelu ohjaajan kanssa englanniksi.

Student workload

135 tuntia

Content scheduling

Oppimistehtävät

Osa 1. Digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut (2op)
Suoritustapa: ryhmätyö (4-5 jäsentä)
• digitaalisten palvelun/menetelmän kuvaaminen, arviointi ja kehittäminen

Tässä tehtävässä tarkoituksena kuvata, arvioida ja kehittää olemassa olevaa digitaalista palvelua tai menetelmää. Valitse työelämälähtöinen aihe potilasohjaukseen, palveluohjaukseen tai asiakkaan osallisuuden alalta digitaalisissa palveluissa.
Tuotos on lyhyt raportti (omalla kielellä) ja englanninkielinen seminaariesitys



Osa 2. Casetehtävä Digitaaliset ratkaisut potilaan hoitopolussa / Asiakkaan palveluketjussa (3 op)

Suoritustapa: Monikansallinen ryhmätyö (4-6 jäsentä)

Ryhmä laatii tapausesimerkin potilaan hoitopolussa tai asiakkaan palveluketjussa. Ryhmä kuvaa erilaisia olemassa olevia digitaalisia ratkaisuja hoidossa / palvelussa näyttöön perustuen.

Further information

Opintojakson varsinainen suorittamistapa edellyttää sitoutumista opintojakson aikatauluun ja läsnäoloa seminaareissa.

Vaihtoehtoisen suorittamistavan voi tehdä joustavamman aikataulun mukaan, englanninkielisen PowerPoint-esityksen sekä englanninkielisen opettajan kanssa keskustelun ajankohta sovitaan Metropolian ohjaajan kanssa.

Opintojaksolla työskennellään monikielisesti (suomi, englanti, viro). Webinaarit/seminaarit ovat englanniksi.
Tarvittaessa annetaan kielellisistä apua.

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu oppimistehtäviin ja vertaisarviointiin. Ohjaajat antavat palautetta seminaareissa.
Vaihtoehtoisen suorittamisen kirjallisen työn sekä englanninkielinen esityksen arvioi Metropolian ohjaaja.

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.