Tiedolla johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: S000FF67
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Mari Virtanen
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan kehittyvien toimintaympäristöjen tietoon perustuvassa johtamisessa. Tarkoituksena on syventää tiedonhaun, hyödyntämisen ja levittämisen taitoja näyttöön perustuvassa terveydenhuollossa.
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan kehittyvät toimintaympäristöt ja syventää osaamistaan palvelujärjestelmiin liittyen. Opiskelija sisäistää tiedolla johtamisen merkityksen ja mahdollisuudet eri tarpeissa ja tilanteissa. Opiskelija omaksuu näyttöön perustuvan toiminnan toimintansa lähtökohdaksi ja ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan yhteyden TKI-toimintaan. Opiskelija osaa arvioida nykyisiä käytäntöjä, niiden näyttöön perustuvaa kehittämistä, kehittämiskohteita ja aiheeseen liittyviä henkilöstön osaamistarpeita.
Opiskelija osaa systemaattisesti hakea, hyödyntää sekä arvioida tiivistettyä tutkimustietoa ja kriittisesti pohtia sen merkitystä yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja päätöksenteossa.
Sisältö
- Tiedolla johtaminen kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Tulevaisuuden sote ja toimintaympäristön muutokset
- Näyttöön perustuva terveydenhuolto, toiminnan käsitteet ja prosessit osana tiedolla johtamisen kokonaisuutta
- Systemaattisen tiedonhaun toteuttaminen, laadunarviointi ja tiedon tiivistäminen
- Tiedon levittäminen ja jalkauttaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen (esimerkiksi työskentely kliinisten hoitosuositusten laatimistyöryhmässä).
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
09.10.2024 - 02.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Emilia Vesanto
- Salla Kivelä
Vastuuopettaja
Salla Kivelä
Ryhmät
-
L1324S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
-
S2924S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
-
S3124S6Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan kehittyvien toimintaympäristöjen tietoon perustuvassa johtamisessa. Tarkoituksena on syventää tiedonhaun, hyödyntämisen ja levittämisen taitoja näyttöön perustuvassa terveydenhuollossa.
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan kehittyvät toimintaympäristöt ja syventää osaamistaan palvelujärjestelmiin liittyen. Opiskelija sisäistää tiedolla johtamisen merkityksen ja mahdollisuudet eri tarpeissa ja tilanteissa. Opiskelija omaksuu näyttöön perustuvan toiminnan toimintansa lähtökohdaksi ja ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan yhteyden TKI-toimintaan. Opiskelija osaa arvioida nykyisiä käytäntöjä, niiden näyttöön perustuvaa kehittämistä, kehittämiskohteita ja aiheeseen liittyviä henkilöstön osaamistarpeita.
Opiskelija osaa systemaattisesti hakea, hyödyntää sekä arvioida tiivistettyä tutkimustietoa ja kriittisesti pohtia sen merkitystä yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja päätöksenteossa.
Sisältö
- Tiedolla johtaminen kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Tulevaisuuden sote ja toimintaympäristön muutokset
- Näyttöön perustuva terveydenhuolto, toiminnan käsitteet ja prosessit osana tiedolla johtamisen kokonaisuutta
- Systemaattisen tiedonhaun toteuttaminen, laadunarviointi ja tiedon tiivistäminen
- Tiedon levittäminen ja jalkauttaminen
Aika ja paikka
9.10.2024 klo 9.00-12.00
4.11.2024 klo 13.00-16.00
7.11.2024 klo 13.00-16.00
2.12.2024 klo 9.00-12.00
Oppimateriaalit
Opintojakson yhteydessä
Löytyy Moodlessa
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Työpajatyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op kontaktiopetusta
4 op tehtävä ja itsenäinen opiskelu
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmä / yksilötehtävä
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen (esimerkiksi työskentely kliinisten hoitosuositusten laatimistyöryhmässä).
Ilmoittautumisaika
01.11.2023 - 30.04.2024
Ajoitus
01.03.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Mari Virtanen
Vastuuopettaja
Mari Virtanen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan kehittyvien toimintaympäristöjen tietoon perustuvassa johtamisessa. Tarkoituksena on syventää tiedonhaun, hyödyntämisen ja levittämisen taitoja näyttöön perustuvassa terveydenhuollossa.
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan kehittyvät toimintaympäristöt ja syventää osaamistaan palvelujärjestelmiin liittyen. Opiskelija sisäistää tiedolla johtamisen merkityksen ja mahdollisuudet eri tarpeissa ja tilanteissa. Opiskelija omaksuu näyttöön perustuvan toiminnan toimintansa lähtökohdaksi ja ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan yhteyden TKI-toimintaan. Opiskelija osaa arvioida nykyisiä käytäntöjä, niiden näyttöön perustuvaa kehittämistä, kehittämiskohteita ja aiheeseen liittyviä henkilöstön osaamistarpeita.
Opiskelija osaa systemaattisesti hakea, hyödyntää sekä arvioida tiivistettyä tutkimustietoa ja kriittisesti pohtia sen merkitystä yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja päätöksenteossa.
Sisältö
- Tiedolla johtaminen kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Tulevaisuuden sote ja toimintaympäristön muutokset
- Näyttöön perustuva terveydenhuolto, toiminnan käsitteet ja prosessit osana tiedolla johtamisen kokonaisuutta
- Systemaattisen tiedonhaun toteuttaminen, laadunarviointi ja tiedon tiivistäminen
- Tiedon levittäminen ja jalkauttaminen
Aika ja paikka
Erillisen aikataulun mukaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.
Opetusmenetelmät
TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU VAIN AVOIMEN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOILLE, EI METROPOLIAN TUTKINTO-OPISKELIJOILLE.
Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.
Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.
Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
Ei KV-yhteyksiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.
Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 1op + tehtävä 4 op
Sisällön jaksotus
Teema I: Tulevaisuuden sote
Teema II: Näyttöön perustuva terveydenhuolto
Teema III: Tiedolla johtaminen (sis. systemaattinen tiedonhaku, laadunarviointi ja tiedon tiivistäminen)
Teema IV: Tiedon levittäminen ja jalkauttaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisuuteen liittyvät tehtävät suoritettu Moodlessa (hyväksytty - hylätty).
Vaiheittain etenevä kirjallinen tehtävä, arvosana 1-5, joka muodostaa opintojakson kokonaisarvioinnin.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen (esimerkiksi työskentely kliinisten hoitosuositusten laatimistyöryhmässä).
Ilmoittautumisaika
08.05.2023 - 15.04.2024
Ajoitus
30.10.2023 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Mari Virtanen
Vastuuopettaja
Mari Virtanen
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan kehittyvien toimintaympäristöjen tietoon perustuvassa johtamisessa. Tarkoituksena on syventää tiedonhaun, hyödyntämisen ja levittämisen taitoja näyttöön perustuvassa terveydenhuollossa.
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan kehittyvät toimintaympäristöt ja syventää osaamistaan palvelujärjestelmiin liittyen. Opiskelija sisäistää tiedolla johtamisen merkityksen ja mahdollisuudet eri tarpeissa ja tilanteissa. Opiskelija omaksuu näyttöön perustuvan toiminnan toimintansa lähtökohdaksi ja ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan yhteyden TKI-toimintaan. Opiskelija osaa arvioida nykyisiä käytäntöjä, niiden näyttöön perustuvaa kehittämistä, kehittämiskohteita ja aiheeseen liittyviä henkilöstön osaamistarpeita.
Opiskelija osaa systemaattisesti hakea, hyödyntää sekä arvioida tiivistettyä tutkimustietoa ja kriittisesti pohtia sen merkitystä yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja päätöksenteossa.
Sisältö
- Tiedolla johtaminen kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Tulevaisuuden sote ja toimintaympäristön muutokset
- Näyttöön perustuva terveydenhuolto, toiminnan käsitteet ja prosessit osana tiedolla johtamisen kokonaisuutta
- Systemaattisen tiedonhaun toteuttaminen, laadunarviointi ja tiedon tiivistäminen
- Tiedon levittäminen ja jalkauttaminen
Aika ja paikka
Erillisen aikataulun mukaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.
Opetusmenetelmät
TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU VAIN AVOIMEN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOILLE, EI METROPOLIAN TUTKINTO-OPISKELIJOILLE.
Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.
Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.
Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä.
Kansainvälisyys
Ei KV-yhteyksiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.
Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 1op + tehtävä 4 op
Sisällön jaksotus
Teema I: Tulevaisuuden sote
Teema II: Näyttöön perustuva terveydenhuolto
Teema III: Tiedolla johtaminen (sis. systemaattinen tiedonhaku, laadunarviointi ja tiedon tiivistäminen)
Teema IV: Tiedon levittäminen ja jalkauttaminen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisuuteen liittyvät tehtävät suoritettu Moodlessa (hyväksytty - hylätty).
Vaiheittain etenevä kirjallinen tehtävä, arvosana 1-5, joka muodostaa opintojakson kokonaisarvioinnin.
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen (esimerkiksi työskentely kliinisten hoitosuositusten laatimistyöryhmässä).
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
09.10.2023 - 17.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 95
Koulutus
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
- Hyvinvointijohtamisen tutkinto-ohjelma kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK, Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
- Liisa Nuutinen
- Salla Kivelä
Vastuuopettaja
Salla Kivelä
Ryhmät
-
S3123S6Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
-
L1323S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi
-
S2923S6Hyvinvointijohtaminen kehittyvissä sosiaali- ja terveyspalveluissa, ylempi AMK
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan osaamista sosiaali- ja terveysalan kehittyvien toimintaympäristöjen tietoon perustuvassa johtamisessa. Tarkoituksena on syventää tiedonhaun, hyödyntämisen ja levittämisen taitoja näyttöön perustuvassa terveydenhuollossa.
Opiskelija tuntee sosiaali- ja terveysalan kehittyvät toimintaympäristöt ja syventää osaamistaan palvelujärjestelmiin liittyen. Opiskelija sisäistää tiedolla johtamisen merkityksen ja mahdollisuudet eri tarpeissa ja tilanteissa. Opiskelija omaksuu näyttöön perustuvan toiminnan toimintansa lähtökohdaksi ja ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan yhteyden TKI-toimintaan. Opiskelija osaa arvioida nykyisiä käytäntöjä, niiden näyttöön perustuvaa kehittämistä, kehittämiskohteita ja aiheeseen liittyviä henkilöstön osaamistarpeita.
Opiskelija osaa systemaattisesti hakea, hyödyntää sekä arvioida tiivistettyä tutkimustietoa ja kriittisesti pohtia sen merkitystä yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja päätöksenteossa.
Sisältö
- Tiedolla johtaminen kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Tulevaisuuden sote ja toimintaympäristön muutokset
- Näyttöön perustuva terveydenhuolto, toiminnan käsitteet ja prosessit osana tiedolla johtamisen kokonaisuutta
- Systemaattisen tiedonhaun toteuttaminen, laadunarviointi ja tiedon tiivistäminen
- Tiedon levittäminen ja jalkauttaminen
Aika ja paikka
- 10.10 klo 9-12 (Zoom linkki: https://metropolia.zoom.us/j/8914463840)
- 7.11 klo 9-12 (Zoom linkki: https://metropolia.zoom.us/j/8914463840)
- 10.11 klo 9-12 (Zoom linkki: https://metropolia.zoom.us/j/8914463840)
- 4.12 klo 13-16 (Zoom linkki: https://metropolia.zoom.us/j/8914463840)
Oppimateriaalit
Opintojakson yhteydessä
Löytyy Moodlessa
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Työpajatyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op kontaktiopetusta
4 op tehtävä ja itsenäinen opiskelu
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmä / yksilötehtävä
Seminaari
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen (esimerkiksi työskentely kliinisten hoitosuositusten laatimistyöryhmässä).