Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijana digitaalisissa toimintaympäristöissäLaajuus (5 op)

Tunnus: S000FF66

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Mari Virtanen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan kyvykkyyksiä oman osaamisensa tunnistamisessa ja kehittämisessä ja laaja-alaisessa asiantuntijaroolissa toimimisessa.

Opiskelija tunnistaa kliinisen asiantuntijan roolin ja tuntee siihen keskeisesti vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman. Opiskelija tuntee osaamisen tuotteistamisen ja asiantuntijabrändiin liittyviä mahdollisuuksia osana urakehitystä, toimenkuvan kehittämisessä ja osaamisen tekemisessä näkyväksi.

Opiskelija tunnistaa työyhteisön valmiuksia ja edistää toimintakulttuuria digitaalisuuden toteuttamisessa. Opiskelija osaa arvioida asiantuntijatyön digitalisoitumista.

Opiskelija syventyy digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kliinisen asiantuntijan ydinkompetensseihin: teknologiat ja digikyvykkyydet, etiikka, viestintä, ohjaus, opettaminen ja asiakaslähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Sisältö

- Asiantuntijuus kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Kliinisen asiantuntijan ydinkompetenssit
- Oman osaamisen tunnistaminen ja kehittymissuunnitelma
- Osaamisen tuotteistaminen ja asiantuntijabrändi
- Työyhteisön edellytykset ja toimintakulttuurin uudistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 10.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Mari Virtanen
  • Outi Pyrhönen
Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Ryhmät
  • S3124S6
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla, ylempi

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan kyvykkyyksiä oman osaamisensa tunnistamisessa ja kehittämisessä ja laaja-alaisessa asiantuntijaroolissa toimimisessa.

Opiskelija tunnistaa kliinisen asiantuntijan roolin ja tuntee siihen keskeisesti vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman. Opiskelija tuntee osaamisen tuotteistamisen ja asiantuntijabrändiin liittyviä mahdollisuuksia osana urakehitystä, toimenkuvan kehittämisessä ja osaamisen tekemisessä näkyväksi.

Opiskelija tunnistaa työyhteisön valmiuksia ja edistää toimintakulttuuria digitaalisuuden toteuttamisessa. Opiskelija osaa arvioida asiantuntijatyön digitalisoitumista.

Opiskelija syventyy digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kliinisen asiantuntijan ydinkompetensseihin: teknologiat ja digikyvykkyydet, etiikka, viestintä, ohjaus, opettaminen ja asiakaslähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Sisältö

- Asiantuntijuus kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Kliinisen asiantuntijan ydinkompetenssit
- Oman osaamisen tunnistaminen ja kehittymissuunnitelma
- Osaamisen tuotteistaminen ja asiantuntijabrändi
- Työyhteisön edellytykset ja toimintakulttuurin uudistaminen

Aika ja paikka

Yhteisöllinen verkkotyöskentely, https://metropolia.zoom.us/my/lehtorivirtanen
30.8.2024 klo 14.15-16 Orientaatio opintojaksoon (Virtanen & Pyrhönen)
10.9. klo 13-16 Tulevaisuustaajuus & ydinkompetenssit (Virtanen)
11.9. klo 13-16 Asiantuntijarooli (Virtanen)
13.9. klo 13-16 Osaamisen tunnistaminen & kehittymissuunnitelma (Pyrhönen)
10.10. klo 13-16 Asiantuntijaviestintä & opintojakson päätös (Virtanen & Pyrhönen)

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, joka sisältää yhteisölliseen oppimiseen perustuvia interaktiivisia webinaareja, itsenäisesti opiskeltavia opetusvideoita, verkkokeskustelua ja yksilötehtäviä. Toteutus etenee aikataulun mukaan, eikä sitä voi suorittaa kokonaan omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä. Uusintamahdollisuus sovittavissa opintojakson opettajien kanssa.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Sis. yhteisöllistä webinaarityöskentelyä ja itsenäistä opiskelua Moodlessa.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa digitalisoitumista koskevissa sote-alan palveluiden tuotanto- tai asiakasprojekteissa tai keskeisten prosessien digitalisoimisessa ja/ tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen yhteiseen työskentelyyn (hyväksytty - hylätty)
Opintojaksoon sisältyvät tehtävät Moodlessa (hyväksytty - täydennettävä - hylätty).
Arvioitava tehtävä: Henkilökohtainen kehittymissuunnitelma (hyväksytty - täydennettävä - hylätty)

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Ilmoittautumisaika

01.11.2023 - 30.04.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Mari Virtanen
Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan kyvykkyyksiä oman osaamisensa tunnistamisessa ja kehittämisessä ja laaja-alaisessa asiantuntijaroolissa toimimisessa.

Opiskelija tunnistaa kliinisen asiantuntijan roolin ja tuntee siihen keskeisesti vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman. Opiskelija tuntee osaamisen tuotteistamisen ja asiantuntijabrändiin liittyviä mahdollisuuksia osana urakehitystä, toimenkuvan kehittämisessä ja osaamisen tekemisessä näkyväksi.

Opiskelija tunnistaa työyhteisön valmiuksia ja edistää toimintakulttuuria digitaalisuuden toteuttamisessa. Opiskelija osaa arvioida asiantuntijatyön digitalisoitumista.

Opiskelija syventyy digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kliinisen asiantuntijan ydinkompetensseihin: teknologiat ja digikyvykkyydet, etiikka, viestintä, ohjaus, opettaminen ja asiakaslähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Sisältö

- Asiantuntijuus kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Kliinisen asiantuntijan ydinkompetenssit
- Oman osaamisen tunnistaminen ja kehittymissuunnitelma
- Osaamisen tuotteistaminen ja asiantuntijabrändi
- Työyhteisön edellytykset ja toimintakulttuurin uudistaminen

Aika ja paikka

Teema I: Orientaatio
Teema II: Ydinkompetenssit & asiantuntijarooli
Teema III: Oman osaamisen tunnistaminen & henkilökohtainen kehittymissuunnitelma
Teema IV: Asiantuntijaviestintä & osaamisen tuotteistaminen

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU VAIN AVOIMEN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOILLE, EI METROPOLIAN TUTKINTO-OPISKELIJOILLE.

Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.

Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.

Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 2 op + kirjallinen tehtävä 3 op.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon sisältyvät tehtävät Moodlessa (hyväksytty - täydennettävä - hylätty).
Arvioitava tehtävä: Henkilökohtainen kehittymissuunnitelma (hyväksytty - täydennettävä - hylätty)

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Ilmoittautumisaika

08.05.2023 - 15.04.2024

Ajoitus

01.09.2023 - 30.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Mari Virtanen
  • Petra Heino
Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan kyvykkyyksiä oman osaamisensa tunnistamisessa ja kehittämisessä ja laaja-alaisessa asiantuntijaroolissa toimimisessa.

Opiskelija tunnistaa kliinisen asiantuntijan roolin ja tuntee siihen keskeisesti vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman. Opiskelija tuntee osaamisen tuotteistamisen ja asiantuntijabrändiin liittyviä mahdollisuuksia osana urakehitystä, toimenkuvan kehittämisessä ja osaamisen tekemisessä näkyväksi.

Opiskelija tunnistaa työyhteisön valmiuksia ja edistää toimintakulttuuria digitaalisuuden toteuttamisessa. Opiskelija osaa arvioida asiantuntijatyön digitalisoitumista.

Opiskelija syventyy digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kliinisen asiantuntijan ydinkompetensseihin: teknologiat ja digikyvykkyydet, etiikka, viestintä, ohjaus, opettaminen ja asiakaslähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Sisältö

- Asiantuntijuus kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Kliinisen asiantuntijan ydinkompetenssit
- Oman osaamisen tunnistaminen ja kehittymissuunnitelma
- Osaamisen tuotteistaminen ja asiantuntijabrändi
- Työyhteisön edellytykset ja toimintakulttuurin uudistaminen

Aika ja paikka

Teema I: Orientaatio
Teema II: Ydinkompetenssit & asiantuntijarooli
Teema III: Oman osaamisen tunnistaminen & henkilökohtainen kehittymissuunnitelma
Teema IV: Asiantuntijaviestintä & osaamisen tuotteistaminen

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

TÄMÄ TOTEUTUS ON TARKOITETTU VAIN AVOIMEN AMMATTIKORKEAKOULUN OPISKELIJOILLE, EI METROPOLIAN TUTKINTO-OPISKELIJOILLE.

Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, oman aikataulun mukaisesti. Opiskelun voi aloittaa ja lopettaa itselle sopivana aikana. Tehtävien palautukselle on vaihtoehtoisia palautuspäivämääriä. Huomioitahan kuitenkin, että suoritteet käsitellään ja rekisteröidään joka kuukauden ensimmäisellä viikolla.

Toteutus sisältää itsenäistä työskentelyä ja esilaista oppimista tukevaa materiaalia (videot, kirjallisuus, verkkokeskustelu, oman osaamisen arviointi, vertaisarviointi).
Kaikki tehtävät ovat yksilötehtäviä, joskin ne voivat sisältää vertaisarvioitavia osia.

Toteutus etenee suunnitellun aikataulun mukaan, mutta sen voi myös suorittaa kokonaan omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Itsenäinen opiskelu Moodlessa, 2 op + kirjallinen tehtävä 3 op.

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on YAMK-tasoinen ja tarkoitettu ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneille, esimerkiksi bioanalyytikko (AMK), ensihoitaja (AMK), fysioterapeutti (AMK), jalkaterapeutti (AMK), kätilö (AMK), optometristi (AMK), röntgenhoitaja (AMK), sairaanhoitaja (AMK), suuhygienisti (AMK), terveydenhoitaja (AMK), toimintaterapeutti (AMK) tai omaat muun sopivan koulutustaustan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon sisältyvät tehtävät Moodlessa (hyväksytty - täydennettävä - hylätty).
Arvioitava tehtävä: Henkilökohtainen kehittymissuunnitelma (hyväksytty - täydennettävä - hylätty)

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 15.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
Opettaja
  • Mari Virtanen
  • Outi Pyrhönen
Vastuuopettaja

Mari Virtanen

Ryhmät
  • S3123S6
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan kyvykkyyksiä oman osaamisensa tunnistamisessa ja kehittämisessä ja laaja-alaisessa asiantuntijaroolissa toimimisessa.

Opiskelija tunnistaa kliinisen asiantuntijan roolin ja tuntee siihen keskeisesti vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman. Opiskelija tuntee osaamisen tuotteistamisen ja asiantuntijabrändiin liittyviä mahdollisuuksia osana urakehitystä, toimenkuvan kehittämisessä ja osaamisen tekemisessä näkyväksi.

Opiskelija tunnistaa työyhteisön valmiuksia ja edistää toimintakulttuuria digitaalisuuden toteuttamisessa. Opiskelija osaa arvioida asiantuntijatyön digitalisoitumista.

Opiskelija syventyy digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kliinisen asiantuntijan ydinkompetensseihin: teknologiat ja digikyvykkyydet, etiikka, viestintä, ohjaus, opettaminen ja asiakaslähtöinen tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Sisältö

- Asiantuntijuus kehittyvissä toimintaympäristöissä
- Kliinisen asiantuntijan ydinkompetenssit
- Oman osaamisen tunnistaminen ja kehittymissuunnitelma
- Osaamisen tuotteistaminen ja asiantuntijabrändi
- Työyhteisön edellytykset ja toimintakulttuurin uudistaminen

Aika ja paikka

Yhteisöllinen työskentely, https://metropolia.zoom.us/my/lehtorivirtanen
1.9. klo 14.15-16 Orientaatio & ydinkompetenssit (Virtanen & Pyrhönen)
7.9. klo 14-16 Ydinkompetenssit jatkuu (Virtanen)
13.9. klo 13-16 Asiantuntijarooli & osaamisen tuotteistaminen (Virtanen)
15.9. klo 13-15 Osaamisen tunnistaminen & kehittymissuunnitelma (Pyrhönen & Virtanen)
10.10. klo 13-16 Asiantuntijaviestintä, opintojakson päätös (Virtanen & Pyrhönen)

Oppimateriaalit

Opintojakson kaikki materiaalit ja kirjallisuus Moodlessa, joka avautuu toteutuksen alkaessa.

Opetusmenetelmät

Kokonaan verkossa toteutuva opintojakso, joka sisältää yhteisölliseen oppimiseen perustuvia interaktiivisia webinaareja, itsenäisesti opiskeltavia opetusvideoita, verkkokeskustelua ja yksilötehtäviä. Toteutus etenee aikataulun mukaan, eikä sitä voi suorittaa kokonaan omaan tahtiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehtävät työelämälähtöisiä ja kytketty vallitsevaan aikaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei KV-yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h = 1 op.
135 h= 5 op.
YHTEENSÄ 135 h opiskelijan työtä.

Webinaarityöskentely ja itsenäinen opiskelu Moodlessa, 2 op +
tehtävä 3 op

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea jos opiskelija on toiminut keskeisessä roolissa digitalisoitumista koskevissa sote-alan palveluiden tuotanto- tai asiakasprojekteissa tai keskeisten prosessien digitalisoimisessa ja/ tai hänellä on ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisia tämän jakson sisältöä vastaavia opintoja.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksoon sisältyvät tehtävät Moodlessa (hyväksytty - täydennettävä - hylätty).
Arvioitava tehtävä: Henkilökohtainen kehittymissuunnitelma (hyväksytty - täydennettävä - hylätty)

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksilukea aiemmin suoritetuilla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisilla opinnoilla, joiden sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.