Multidisciplinary Knowledge and Interprofessional Collabortion in Palliative CareLaajuus (5 cr)
Code: S000FH74
Credits
5 op
Objective
Käännös lisätään myöhemmin
Content
Käännös lisätään myöhemmin
Assessment criteria, satisfactory (1)
Käännös lisätään myöhemmin
Assessment criteria, good (3)
Käännös lisätään myöhemmin
Assessment criteria, excellent (5)
Käännös lisätään myöhemmin
Assessment criteria, approved/failed
Käännös lisätään myöhemmin
Further information
Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Clinical Expertise, Palliative Care in Social and Health Care Services
Teachers
- Terhi Lehtonen
Teacher in charge
Terhi Lehtonen
Groups
-
S3023S6Kliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija
Objective
Opiskelija
- osallistuu eettiseen keskusteluun monialaisissa ja - tieteellisissä verkostoissa
- toimii eettisesti korkeatasoisesti palliatiivisessa hoidossa varmistaen potilaan ja hänen läheistensä edun
- Analysoi monitieteistä ja -ammatillista lähestymistapaa palliatiivisessa hoidossa
- ymmärtää oman tieteenalansa ja palliatiivisen hoidon arvoperustan osallistuessaan monialaiseen ja –ammatilliseen kehittämistoimintaan
- arvioi moniammatillista yhteistyötä palliatiivisessa hoidossa ja määrittelee menetelmiä yhteistyön kehittämiseksi hyödyntäen moniammatillista yhteistyötä tukevia menetelmiä
- kehittää, organisoi ja koordinoi organisaatiossaan toimintatapoja, jotka tukevat moniammatillista yhteistyötä, henkilöstön työhyvinvointia ja osaamisen kehittymistä
- ymmärtää palliatiivisen hoidon asiantuntijaverkostoissa toimimisen merkityksen ja on sitoutunut verkostojen koordinoimiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen
- edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa moniammatillisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa
Content
- elämänlaatu ja hyvä elämä
- verkostotoiminta työelämäyhteistyön muotona
- tiimityömalli, ryhmädynamiikka ja johtaminen asiantuntijatoiminnassa
- moniammatillisen työn kehittäminen, organisointi ja koordinointi palliatiivisessa hoidossa
- konsultaatiokäytänteet, neuvottelutaidot ja tuki tiimin konfliktitilanteissa
- työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työhyvinvoinnin edistäminen
- potilas ja hänen läheisensä osana asiantuntijatoimintaa
Location and time
Opintojakso alkaa 9.9.2024 klo 14-16 yhteisellä aloitusinfolla syksyn palliatiiviset opintojaksot etänä: kts tiedotteissa oleva liitteet
Kolme webinaaria (etänä): kts tiedotteissa olevat liitteet
• Ensimmäinen webinaari 30.9.24 klo 16-18
• Toinen webinaari 7.10.24 klo 16-19
• Kolmas webinaari 13.11.24 klo 16-19
Materials
Kuorilehto R (2014) Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja Oulun yliopisto.
Palliatiivinen hoito ja saattohoito, Käypähoito -suositus. (2018)
Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta & Vainio Anneli (2018) Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt, Duodecim. Muu opintojaksolla ilmoitettava kirjallisuus.
Izumi S (2019) Advance Care Planning. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 79-86.
Mazanec P, Reimer R, Bullington J, Coyne PJ, Harris H, Dubois M C, Rogers C, Aron J (2019) Interdiciplinary Palliative Care Teams, Specialists in Delivering Palliative Care. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 89-97.
Wittenberg E, Sun Virginia (2016) Interdiciplinary Team Collaboration and the Provision of Spiritual Care. Teoksessa Advanced Practice Palliative Nursing. Toim. Dahlin C, Coyne P J, Ferrel B R. Oxford University Press. 454- 460.
Muu opintojakson vastuutahon antama opiskeltava materiaali
Teaching methods
Verkko-opintojakso, johon sisältyy yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä webinaareja pitävän ammattikorkeakoulun ohjeistuksen mukaisesti
Opintojaksosta vastaa Oamk: työryhmä Eija Niemelä ja Outi Kajula
Opintojakso toteutuu KAMK-Moodlessa osoitteessa: https://devmoodle.kamit.fi/login/index.php
Opintojaksolle kirjaudutaan Haka-tunnuksilla
Kurssiavain: kts tiedotteissa oleva liite
Ilmoittaudu erikseen vielä Oamk ohjeiden mukaisesti kts tiedotteissa oleva liite
Employer connections
-
Exam schedules
Järjestävän ylemmän ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaisesti kts tiedotteissa olevat liitteet
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
5 op ( 1 op vastaa noin 27 h opiskelijan työtä)
Content scheduling
Opintojakson vastuujärjestäjän ohjeistuksen mukaisesti
Sisällöt
• Elämänlaatu ja hyvä elämä
• Verkostotoiminta työelämäyhteistyön muotona
• Tiimityömalli, ryhmädynamiikka ja johtaminen asiantuntijatoiminnassa
• Moniammatillisen työn kehittäminen, organisointi ja koordinointi palliatiivisessa hoidossa
• Konsultaatiokäytänteet, neuvottelutaidot ja tuki tiimin konfliktitilanteissa
• Työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työhyvinvoinnin edistäminen
• Potilas ja hänen läheisensä osana asiantuntijatoimintaa
Further information
Järjestävän ammattikorkeakoulun antamat tehtävät ja ohjeistukset opintojakson suorittamiseen käydään läpi yhteisessä orientaatiossa 9.9.2024 kts tiedotteissa olevat liitteet
Ilmoittautuminen järjestävään ammattikorkeakouluun tulee tehdä. kts tiedotteissa olevat liitteet
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
-tietää moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkityksen palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Pyrkii tunnistamaan toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-tietää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa
-pyrkii arvioimaan oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä
- tunnistaa ja raportoi näyttöön perustuvan tiedon levittämisen merkityksen sosiaali- ja terveysalan verkostoissa
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
-osaa tarkastella ja perustella moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Tunnistaa toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa
-osaa arvioida oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä
-osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa ja kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
-osaa tarkastella ja analysoida perustellen moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa näyttöön perustuen. Osaa arvioida kriittisesti ja monialaisesti toisten tiimi toimijoiden ja asiakkaan/potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia näyttöön perustuvan suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää laaja-alisesti konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa ja perustella taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa
-osaa arvioida kriittisesti oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin toimijana
-osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti ja kriittisesti
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1
Assessment methods and criteria
Arviointikriteerit
Kiitettävä K5
Opiskelija
-osaa tarkastella ja analysoida perustellen moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa näyttöön perustuen. Osaa arvioida kriittisesti ja monialaisesti toisten tiimi toimijoiden ja asiakkaan/potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia näyttöön perustuvan suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää laaja-alisesti konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa ja perustella taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.
-osaa arvioida kriittisesti oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin toimijana.
-Osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti ja kriittisesti.
Hyvä (3–4)
Opiskelija
-osaa tarkastella ja perustella moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Tunnistaa toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.
-osaa arvioida oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä.
-osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa ja kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti.
Tyydyttävä (1–2)
Opiskelija
-tietää moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkityksen palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Pyrkii tunnistamaan toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-tietää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.
-pyrkii arvioimaan oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä.
- tunnistaa ja raportoi näyttöön perustuvan tiedon levittämisen merkityksen sosiaali- ja terveysalan verkostoissa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.