Siirry suoraan sisältöön

Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossaLaajuus (5 op)

Tunnus: S000FH74

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osallistuu eettiseen keskusteluun monialaisissa ja - tieteellisissä verkostoissa
- toimii eettisesti korkeatasoisesti palliatiivisessa hoidossa varmistaen potilaan ja hänen läheistensä edun
- Analysoi monitieteistä ja -ammatillista lähestymistapaa palliatiivisessa hoidossa
- ymmärtää oman tieteenalansa ja palliatiivisen hoidon arvoperustan osallistuessaan monialaiseen ja –ammatilliseen kehittämistoimintaan
- arvioi moniammatillista yhteistyötä palliatiivisessa hoidossa ja määrittelee menetelmiä yhteistyön kehittämiseksi hyödyntäen moniammatillista yhteistyötä tukevia menetelmiä
- kehittää, organisoi ja koordinoi organisaatiossaan toimintatapoja, jotka tukevat moniammatillista yhteistyötä, henkilöstön työhyvinvointia ja osaamisen kehittymistä
- ymmärtää palliatiivisen hoidon asiantuntijaverkostoissa toimimisen merkityksen ja on sitoutunut verkostojen koordinoimiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen
- edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa moniammatillisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa

Sisältö

- elämänlaatu ja hyvä elämä
- verkostotoiminta työelämäyhteistyön muotona
- tiimityömalli, ryhmädynamiikka ja johtaminen asiantuntijatoiminnassa
- moniammatillisen työn kehittäminen, organisointi ja koordinointi palliatiivisessa hoidossa
- konsultaatiokäytänteet, neuvottelutaidot ja tuki tiimin konfliktitilanteissa
- työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työhyvinvoinnin edistäminen
- potilas ja hänen läheisensä osana asiantuntijatoimintaa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
-tietää moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkityksen palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Pyrkii tunnistamaan toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-tietää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa
-pyrkii arvioimaan oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä
- tunnistaa ja raportoi näyttöön perustuvan tiedon levittämisen merkityksen sosiaali- ja terveysalan verkostoissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
-osaa tarkastella ja perustella moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Tunnistaa toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa
-osaa arvioida oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä
-osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa ja kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
-osaa tarkastella ja analysoida perustellen moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa näyttöön perustuen. Osaa arvioida kriittisesti ja monialaisesti toisten tiimi toimijoiden ja asiakkaan/potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia näyttöön perustuvan suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää laaja-alisesti konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa ja perustella taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa
-osaa arvioida kriittisesti oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin toimijana
-osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti ja kriittisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, palliatiivisen hoidon asiantuntija (YAMK)
Opettaja
  • Terhi Lehtonen
Vastuuopettaja

Terhi Lehtonen

Ryhmät
  • S3023S6
    Kliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija

Tavoitteet

Opiskelija
- osallistuu eettiseen keskusteluun monialaisissa ja - tieteellisissä verkostoissa
- toimii eettisesti korkeatasoisesti palliatiivisessa hoidossa varmistaen potilaan ja hänen läheistensä edun
- Analysoi monitieteistä ja -ammatillista lähestymistapaa palliatiivisessa hoidossa
- ymmärtää oman tieteenalansa ja palliatiivisen hoidon arvoperustan osallistuessaan monialaiseen ja –ammatilliseen kehittämistoimintaan
- arvioi moniammatillista yhteistyötä palliatiivisessa hoidossa ja määrittelee menetelmiä yhteistyön kehittämiseksi hyödyntäen moniammatillista yhteistyötä tukevia menetelmiä
- kehittää, organisoi ja koordinoi organisaatiossaan toimintatapoja, jotka tukevat moniammatillista yhteistyötä, henkilöstön työhyvinvointia ja osaamisen kehittymistä
- ymmärtää palliatiivisen hoidon asiantuntijaverkostoissa toimimisen merkityksen ja on sitoutunut verkostojen koordinoimiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen
- edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa moniammatillisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa

Sisältö

- elämänlaatu ja hyvä elämä
- verkostotoiminta työelämäyhteistyön muotona
- tiimityömalli, ryhmädynamiikka ja johtaminen asiantuntijatoiminnassa
- moniammatillisen työn kehittäminen, organisointi ja koordinointi palliatiivisessa hoidossa
- konsultaatiokäytänteet, neuvottelutaidot ja tuki tiimin konfliktitilanteissa
- työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työhyvinvoinnin edistäminen
- potilas ja hänen läheisensä osana asiantuntijatoimintaa

Aika ja paikka

Opintojakso alkaa 9.9.2024 klo 14-16 yhteisellä aloitusinfolla syksyn palliatiiviset opintojaksot etänä: linkki tulee myöhemmin kalenteriin

Kolme webinaaria (etänä):
• Ensimmäinen webinaari 30.9.24 klo 16-18
• Toinen webinaari 7.10.24 klo 16-19
• Kolmas webinaari 13.11.24 klo 16-19

Oppimateriaalit

Kuorilehto R (2014) Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja Oulun yliopisto.

Palliatiivinen hoito ja saattohoito, Käypähoito -suositus. (2018)

Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta & Vainio Anneli (2018) Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt, Duodecim. Muu opintojaksolla ilmoitettava kirjallisuus.

Izumi S (2019) Advance Care Planning. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 79-86.

Mazanec P, Reimer R, Bullington J, Coyne PJ, Harris H, Dubois M C, Rogers C, Aron J (2019) Interdiciplinary Palliative Care Teams, Specialists in Delivering Palliative Care. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 89-97.

Wittenberg E, Sun Virginia (2016) Interdiciplinary Team Collaboration and the Provision of Spiritual Care. Teoksessa Advanced Practice Palliative Nursing. Toim. Dahlin C, Coyne P J, Ferrel B R. Oxford University Press. 454- 460.

Muu opintojakson vastuutahon antama opiskeltava materiaali

Opetusmenetelmät

Verkko-opintojakso, johon sisältyy yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä webinaareja pitävän ammattikorkeakoulun ohjeistuksen mukaisesti

Opintojaksosta vastaa Oamk: työryhmä Eija Niemelä ja Outi Kajula

Opintojakso toteutuu KAMK-Moodlessa osoitteessa: https://devmoodle.kamit.fi/login/index.php

Opintojaksolle kirjaudutaan Haka-tunnuksilla

Kurssiavain: tulee myöhemmin

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Järjestävän ylemmän ammattikorkeakoulun ohjeiden mukaisesti

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op ( 1 op vastaa noin 27 h opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Opintojakson vastuujärjestäjän ohjeistuksen mukaisesti

Sisällöt
• Elämänlaatu ja hyvä elämä
• Verkostotoiminta työelämäyhteistyön muotona
• Tiimityömalli, ryhmädynamiikka ja johtaminen asiantuntijatoiminnassa
• Moniammatillisen työn kehittäminen, organisointi ja koordinointi palliatiivisessa hoidossa
• Konsultaatiokäytänteet, neuvottelutaidot ja tuki tiimin konfliktitilanteissa
• Työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työhyvinvoinnin edistäminen
• Potilas ja hänen läheisensä osana asiantuntijatoimintaa

Lisätietoja opiskelijoille

Järjestävän ammattikorkeakoulun antamat tehtävät ja ohjeistukset opintojakson suorittamiseen käydään läpi yhteisessä orientaatiossa 9.9.2024

Ilmoittautuminen järjestävään ammattikorkeakouluun tulee tehdä. Tästä ohjeistukset tulevat myöhemmin tietoon opiskelijoille tiedotteiden kautta. Seuraathan sähköpostia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
-tietää moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkityksen palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Pyrkii tunnistamaan toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-tietää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa
-pyrkii arvioimaan oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä
- tunnistaa ja raportoi näyttöön perustuvan tiedon levittämisen merkityksen sosiaali- ja terveysalan verkostoissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
-osaa tarkastella ja perustella moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Tunnistaa toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa
-osaa arvioida oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä
-osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa ja kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
-osaa tarkastella ja analysoida perustellen moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa näyttöön perustuen. Osaa arvioida kriittisesti ja monialaisesti toisten tiimi toimijoiden ja asiakkaan/potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia näyttöön perustuvan suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää laaja-alisesti konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa ja perustella taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa
-osaa arvioida kriittisesti oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin toimijana
-osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti ja kriittisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit

Kiitettävä K5
Opiskelija
-osaa tarkastella ja analysoida perustellen moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa näyttöön perustuen. Osaa arvioida kriittisesti ja monialaisesti toisten tiimi toimijoiden ja asiakkaan/potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia näyttöön perustuvan suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää laaja-alisesti konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa ja perustella taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.
-osaa arvioida kriittisesti oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin toimijana.
-Osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti ja kriittisesti.

Hyvä (3–4)
Opiskelija
-osaa tarkastella ja perustella moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkitystä palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Tunnistaa toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida kriittisesti tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää reflektoinnissa kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-ymmärtää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.
-osaa arvioida oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä.
-osaa perustella näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa ja kansallisissa sosiaali- ja terveysalan verkostoissa monipuolisesti.

Tyydyttävä (1–2)
Opiskelija
-tietää moniammatillisuuden ja monitieteisen tietoperustan merkityksen palliatiivisessa hoidossa. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-osaa kuvata oman roolinsa ja vastuunsa moniammatillisen tiimin jäsenenä palliatiivisessa ja saattohoidossa. Pyrkii tunnistamaan toisten tiimin jäsenten ja asiakkaan / potilaan roolin yhteistyössä ja jaetussa päätöksenteossa ihmislähtöistä palliatiivista hoitoa toteutettaessa.
-osaa laatia suunnitelman moniammatillisen tiimin toiminnasta palliatiivisessa hoidossa, sekä analysoida tiimin toimintaa, sen jäsenten rooleja ja tiimin johtamista. Opiskelija hyödyntää kansallista ja kansainvälistä tutkimus- ja asiantuntijatietoa.
-tietää konfliktien ratkaisutaitojen merkityksen tiimin toiminnalle ja omalle työhyvinvoinnilleen ja osaa soveltaa taitoja kuvatessaan omaa toimintaansa.
-pyrkii arvioimaan oman asiantuntijuutensa kehittymistä palliatiivisen ja saattohoidon moniammatillisen tiimin jäsenenä.
- tunnistaa ja raportoi näyttöön perustuvan tiedon levittämisen merkityksen sosiaali- ja terveysalan verkostoissa.

Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta osaamistavoitteita T1

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.