Development of Midwifery Care to Promote Health and Wellbeing of WomenLaajuus (5 cr)
Code: SX00FA13
Credits
5 op
Objective
The student
- Has proficient knowledge in developing evidence based midwifery care
- Has proficient knowledge in applying the women centered care philosophy and theories in midwifery care
- Has proficient knowledge in developing midwifery care operating models to support women’s health, wellbeing and sexuality
- Has comprehensive knowledge in training the development of evidence based midwifery care
Content
- Women centered care
- Development of evidence based midwifery
- Implementation of fertility and menopausal counselling in midwifery care
- Implementation of methods for maintaining the condition of the pelvic floor and preventing incontinence in midwifery care
- Identifying and preventing intimate partner violence
- Development of local models for midwifery care
- Recent research articles
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student
- Has key knowledge in evidence based development in midwifery care
- Has key knowledge in developing women centered midwifery care
- Has key knowledge in midwifery care models /theories in clinical practice to support health, wellbeing, and sexuality of women
- Has key knowledge in developing evidence based midwifery in their own work community
Assessment criteria, good (3)
The student
- Has comprehensive knowledge in developing midwifery care based on its theories
- Has comprehensive knowledge in applying the theories of women centered care in midwifery care
- Has comprehensive knowledge in developing new operating models in midwifery care to support health, wellbeing, and sexuality of women.
- Has key knowledge in training the development of evidence based midwifery care in their own work community
Assessment criteria, excellent (5)
The student
- Has proficient knowledge in developing evidence based midwifery care
- Has proficient knowledge in applying the women centered care philosophy and theories in midwifery care
- Has proficient knowledge in developing midwifery care operating models to support women’s health, wellbeing and sexuality
- Has comprehensive knowledge in training the development of evidence based midwifery care
Further information
Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
30.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Midwifery
Teachers
- Hanna Rantavuori
- Maija-Riitta Jouhki
- Salla Kivelä
Teacher in charge
Maija-Riitta Jouhki
Groups
-
S2624S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
Objective
Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Content
- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto
Location and time
14.9.2023 klo 9.00-16.15 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki.
19.9.2023 klo 9.00-16.15 Zoom
9.10.2023 klo 9.00-16.00 Zoom
10.10.2023 klo 9.00-16.00 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki
8.12.2023 klo 9.00-16.00 Seminaari, Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki (Hybridi-mahdollisuus)
Materials
Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.
Teaching methods
Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Exam schedules
Ei tenttiä.
International connections
Opintojakso sisältää kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Luennot 32 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 95 tuntia
Further information
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.
Assessment criteria, good (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista
Assessment criteria, excellent (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Assessment methods and criteria
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
02.05.2023 - 30.09.2023
Timing
14.09.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Midwifery
Teachers
- Maija-Riitta Jouhki
Teacher in charge
Maija-Riitta Jouhki
Groups
-
S2623S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
Objective
Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Content
- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto
Location and time
14.9.2023 klo 9.00-16.15 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki.
19.9.2023 klo 9.00-16.15 Zoom
9.10.2023 klo 9.00-16.00 Zoom
10.10.2023 klo 9.00-16.00 Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki
8.12.2023 klo 9.00-16.00 Seminaari, Luokkaopetus Myllypuron kampus, Helsinki (Hybridi-mahdollisuus)
Materials
Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.
Teaching methods
Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Exam schedules
Ei tenttiä.
International connections
Opintojakso sisältää kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Luennot 32 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 95 tuntia
Further information
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.
Assessment criteria, good (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista
Assessment criteria, excellent (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Assessment methods and criteria
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
01.09.2022 - 31.10.2022
Timing
01.09.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
- English
Seats
0 - 35
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Midwifery
Teachers
- Kätilötyön johtaminen YAMK
- Maija-Riitta Jouhki
Teacher in charge
Maija-Riitta Jouhki
Groups
-
S2622S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
Objective
Opiskelija
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Content
- Naislähtöinen kätilötyö
- Näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämisen perusteet
- Hedelmällisyyteen ja vaihdevuosiin liittyvän ohjauksen implementointi kätilötyöhön
- Lantiopohjan kunnon ylläpitämisen ja inkontinenssin ehkäisemisen menetelmien implementointi kätilötyöhön
- Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ehkäisy
- Työelämälähtöisten alueellisten toimintamallien kehittäminen
- Ajankohtainen tutkimustieto
Location and time
13.9.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki
15.9.2022 klo 9:00-16:00 kontaktiopetus, Zoom
16.9.2022 klo 8:30-16:15 kontaktiopetus, Zoom
04.10.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki.
12.10.2022 klo 9:00-12:00 lähipetus, Zoom
09.12.2022 klo 9:00-16:00 lähiopetus, Myllypuron kampus, Helsinki
Materials
Kemp, Maclean, Moyo. 2022. Global Midwifery: Principles, Policy and Practise. Springer.
Korhonen, Jylhä, Korhonen, Holopainen. 2018. Näyttöön perustava toiminta - Tarpeesta tuloksiin.
Ajankohtainen tutkimustieto, tarkentuu.
Tarkemmat tiedot Moodle oppimisympäristössä.
Teaching methods
Lähi- ja etäopetus
Asiantuntijaluennot
Pienryhmä- ja tiimityöskentely
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Exam schedules
Ei tenttiä.
International connections
Opintojakso sisältää kansainvälisiä asiantuntijaluentoja.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa.
Student workload
Luennot 36 tuntia
Seminaarityöskentely 8 tuntia
Itsenäinen työskentely 91 tuntia
Further information
Opintojakson tehtävät ja tarkemmat ohjeet Moodle oppimisympäristössä.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Tietää keskeiset kätilötyötä ohjaavat teoreettiset lähtökohdat
- Tietää naiskeskeisten palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
- Osaa hyödyntää naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja työskentelyssään
- Osaa edistää näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä omassa työyhteisössään.
Assessment criteria, good (3)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- Osaa tarkastella ja kehittää kätilötyötä sen teoreettisista lähtökohdista käsin
- Osaa soveltaa naiskeskeisyyttä kätilötyön kehittämiseen
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa työyhteisöään näyttöön perustavan kätilötyön kehittämisen lähtökohdista
Assessment criteria, excellent (5)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Osaa kehittää kätilötyötä näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdista
- Osaa kehittää palveluita naiskeskeisyyden lähtökohdista
- Osaa kehittää uusia naisen terveyttä, hyvinvointia ja seksuaalisuutta tukevia toimintamalleja
- Osaa kouluttaa näyttöön perustuvan kätilötyön kehittämistä
Assessment methods and criteria
Arvioitava ryhmätehtävä 0-5, erilliset arviointikriteerit Moodlessa.
Oppimispäiväkirja. Hyväksytty/hylätty.
Vertaisarviointi.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.