Responsible leadership, quality and patient-client safety of the social and health care servicesLaajuus (5 cr)
Code: S000DK68
Credits
5 op
Objective
The student is capable of evaluating the principles and values of public leadership and understands the principles of ethical leadership in social and health care. The student evaluates and develops organizational communication and is competent in using various methods of communication. S/he evaluates the significance of quality control to client and patient safety and to the development of the work environment.
Content
- principles of public leadership, values and ethical leadership
- significance of organization and leadership culture to the development of leadership and work climate
- significance of organizational communication and different communication methods
- employment legislation, collective bargaining contract and collective agreement
- client and patient safety and its significance to leadership
- tools of quality control, evaluation and development
- leadership of multiprofessional teams and networks
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student displays competence to deal with the basic content of the study unit but lacks competence in independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace.
Assessment criteria, good (3)
The student fulfills the requirements for the study unit well. S/he displays competence in active data acquisition and is able to interpret the key features of the data to a clinical setting. The student has the ability to analyze the acquired knowledge and to apply it to the context of workplace.
Assessment criteria, excellent (5)
The student displays broad and versatile competence in the content of the study unit. S/he has great competence in targeted data acquisition. The student’s ability to make decisions shows independent thinking, responsible actions and leadership skills. The ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace is creative and versatile.
Assessment criteria, approved/failed
Pass: The student is proficient in the basic content of the study unit (competence evaluation), but independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace has shortcomings.
Further information
Recognition of previously acquired competence:
The study unit may be accredited based on previously acquired competence, if the student has completed similar studies and/or the student has a long experience of a demanding managerial role equalling the same level of competence.
Enrollment
02.12.2024 - 15.12.2024
Timing
12.02.2025 - 20.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 70
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
- Master’s Degree Programme in Clinical Expertise, Palliative Care in Social and Health Care Services
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
- Master's Degree in Development and Leadership of Mental Health Care
Teachers
- Jukka Lehtimäki
- Iira Lankinen
- Arto Holappa
- Terhi Lehtonen
Teacher in charge
Terhi Lehtonen
Groups
-
S2224S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
-
S2824S6Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S1824S6Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S3024S6_oldKliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija_old
Objective
Opiskelija osaa arvioida julkisen johtamisen periaatteita ja arvoja sekä hallitsee eettisen johtamisen periaatteet sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija arvioi ja kehittää organisaatioviestintää sekä hallitsee erilaiset viestintämenetelmät. Hän arvioi laadun hallinnan merkitystä asiakas- ja potilasturvallisuudessa sekä erilaisten työympäristöjen toiminnan kehittämisessä.
Content
- julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
- organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
- organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
- moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Further information
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavansisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
13.02.2024 - 24.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 70
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
- Master’s Degree Programme in Clinical Expertise, Palliative Care in Social and Health Care Services
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
- Master's Degree in Development and Leadership of Mental Health Care
Teachers
- Jukka Lehtimäki
- Iira Lankinen
- Arto Holappa
- Terhi Lehtonen
Teacher in charge
Terhi Lehtonen
Groups
-
S3023S6Kliininen asiantuntijuus, palliatiivisen hoidon asiantuntija
-
S2223S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
-
S1823S6Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S2823S6Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Objective
Opiskelija osaa arvioida julkisen johtamisen periaatteita ja arvoja sekä hallitsee eettisen johtamisen periaatteet sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija arvioi ja kehittää organisaatioviestintää sekä hallitsee erilaiset viestintämenetelmät. Hän arvioi laadun hallinnan merkitystä asiakas- ja potilasturvallisuudessa sekä erilaisten työympäristöjen toiminnan kehittämisessä.
Content
- julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
- organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
- organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
- moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Location and time
Opetuspäivät:
13.2.2024 klo 9-15 Terhi Lehtonen, opetus toteutuu hybridinä
19.4.2024 klo 9-12 Iira Lankinen, opetus toteutuu hybridinä
19.4.2024 klo 13-16 Arto Holappa, opetus toteutuu hybridinä
Materials
Julkaistaan myöhemmin.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät
International connections
kirjallisuus ja www-sivut
Student workload
1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua
Content scheduling
Lähiopetuspäivät: ks. lukujärjestys
Orientaatio jaksolla opiskeluun
Julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
Organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
Työlainsäädäntö sekä työ- ja virkaehtosopimukset
Asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa (sis. ennakkotehtävän, josta tarkempaa tietoa opintojakson orientaatiossa)
Organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
Laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
Moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Further information
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
Kurssiavain Moodleen: Avaimen saa opintojakson alkaessa ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Suomeksi
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty tai 1-5, joiden keskiarvosta muodostuu kokonaisarvosana
Further information
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavansisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.
Enrollment
01.09.2022 - 31.10.2022
Timing
01.09.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
Teachers
- YAMK Ensihoidon johtaminen Virtuaali
- Jukka Lehtimäki
- Iira Lankinen
- Arto Holappa
- Ly Kalam-Salminen
Teacher in charge
Jukka Lehtimäki
Groups
-
S2222S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
-
S1822S6Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Objective
Opiskelija osaa arvioida julkisen johtamisen periaatteita ja arvoja sekä hallitsee eettisen johtamisen periaatteet sosiaali- ja terveyspalveluissa. Opiskelija arvioi ja kehittää organisaatioviestintää sekä hallitsee erilaiset viestintämenetelmät. Hän arvioi laadun hallinnan merkitystä asiakas- ja potilasturvallisuudessa sekä erilaisten työympäristöjen toiminnan kehittämisessä.
Content
- julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
- organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
- organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
- moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Materials
Erika Heiskanen - Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen - Tie kestävään menestykseen. Talentum.
Vanhala-Harmanen Minna - Nina Meincke - Johanna Havula. 2017. Esimiehen työsuhdeopas. Edita.
Muu opiskelumateriaali on Moodlessa, jossa on myös osa luennoista nauhoitteina.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät
Employer connections
-
International connections
kirjallisuus ja www-sivut
Completion alternatives
-
Student workload
1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua
Content scheduling
Lähiopetuspäivät: ks. lukujärjestys
Orientaatio jaksolla opiskeluun
Julkisen johtamisen periaatteet, arvot ja eettinen johtaminen
Organisaatio- ja johtamiskulttuurin merkitys johtamisessa ja työilmapiirin kehittymisessä
Työlainsäädäntö sekä työ- ja virkaehtosopimukset
Asiakas- ja potilasturvallisuus ja niiden merkitys johtamisessa
Organisaatioviestinnän merkitys ja erilaiset viestintämenetelmät
Laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut
Moniammatillisten tiimien ja verkostojen johtaminen
Further information
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
Kurssiavain Moodleen: Avaimen saa opintojakson alkaessa ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty tai 1-5, joiden keskiarvosta muodostuu kokonaisarvosana
Further information
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavansisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.