Skip to main content

Financial leadership, tendering and public procurement in social and health careLaajuus (5 cr)

Code: S000DK67

Credits

5 op

Objective

The student understands the core concepts of health economics and financial leadership and can assess the relation between the financial and steering systems of social and health care as well as service production and development. The student assesses conditions for economic activity and the economic circumstances of his/her organization. S/he knows how to plan, implement and analyze tendering for public procurement in the social and health care sector and bidding processes as well as to follow up operators in the social and health care market.

Content

- core concepts of health economics and financial leadership
- framework for public economy, steering and follow up and their relation to the social and health care services and development of service production
- significance of financial competence of management to steering activities
- public procurement legislation and tendering
- interpreting the profit and loss account and balance sheet as prediction tools
- steering and evaluating economy, efficiency and cost-effectiveness in everyday leadership

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student displays competence to deal with the basic content of the study unit but lacks competence in independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace.

Assessment criteria, good (3)

The student fulfills the requirements for the study unit well. S/he displays competence in active data acquisition and is able to interpret the key features of the data to a clinical setting. The student has the ability to analyze the acquired knowledge and to apply it to the context of workplace.

Assessment criteria, excellent (5)

The student displays broad and versatile competence in the content of the study unit. S/he has great competence in targeted data acquisition. The student’s ability to make decisions shows independent thinking, responsible actions and leadership skills. The ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace is creative and versatile.

Assessment criteria, approved/failed

Pass: The student is proficient in the basic content of the study unit (competence evaluation), but independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace has shortcomings.

Further information

Recognition of previously acquired competence:
The study unit may be accredited based on previously acquired competence, if the student has completed similar studies and/or the student has a long experience of a demanding managerial role equalling the same level of competence.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

17.09.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 70

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
  • Master's Degree in Development and Leadership of Mental Health Care
Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Otto Härkönen
  • Terhi Lehtonen
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Groups
  • S2223S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1823S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2824S6
    Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa keskeisen terveystaloustieteen ja talousjohtamisen käsitteistön ja arvioi sosiaali- ja terveysalan talous- ja ohjausjärjestelmien yhteyttä palvelujen tuottamiseen ja kehittämisen. Opiskelija arvioi taloudellisen toiminnan edellytyksiä ja organisaationsa taloudellista tilannetta. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida julkisten sosiaali- ja terveysalan hankintojen kilpailutuksen sekä tarjouksen tekemisen prosesseja sekä seurata sosiaali- ja terveysalan toimittajamarkkinoita.

Content

- keskeinen terveystaloustieteen ja talousjohtamisen käsitteistö
- julkisen talouden viitekehys, ohjaus ja seuranta sekä näiden yhteys sosiaali- ja terveyspalveluihin ja palvelutuotannon kehitykseen.
- esimiehen talousosaamisen merkitys toiminnan ohjaamisessa
- hankintalainsäädäntö ja kilpailutus
- tuloslaskelman ja taseen tulkinta ennakoinnin työkaluna
- taloudellisuuden, tehokkuuden ja kustannusvaikuttavuuden ohjaus ja arviointi päivittäisjohtamisessa

Location and time

Syksy 2024
Opetus tapahtuu etäopiskeluna

Materials

Raudasoja & Johansson. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. WSOYPro.

Muu materiaali on Moodlessa

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät

Employer connections

Työelämälähtöinen oppimistehtävä

Exam schedules

Julkaistaan Moodlessa
Opintojakson sisällöt käydään läpi orientaatiossa

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Kirjalliset moodlen tehtävä ja kirjallisuus 2 op
Lähiopetus 1 op
Tehtävä 2 op

Content scheduling

Luennot ja tuntitehtävät
Jakson tehtävät

Further information

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Läpäisytaso Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Tehtävät hyv / hyl
Jakson tehtävä numeraalisesti 1-5 asteikolla

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.

Enrollment

02.05.2023 - 30.09.2023

Timing

26.09.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 80

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
  • Master’s Degree Programme in Clinical Expertise, Palliative Care in Social and Health Care Services
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
  • Master's Degree in Development and Leadership of Mental Health Care
Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Terhi Lehtonen
  • Otto Härkönen
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Groups
  • S2222S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2823S6
    Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma

Objective

Opiskelija osaa keskeisen terveystaloustieteen ja talousjohtamisen käsitteistön ja arvioi sosiaali- ja terveysalan talous- ja ohjausjärjestelmien yhteyttä palvelujen tuottamiseen ja kehittämisen. Opiskelija arvioi taloudellisen toiminnan edellytyksiä ja organisaationsa taloudellista tilannetta. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida julkisten sosiaali- ja terveysalan hankintojen kilpailutuksen sekä tarjouksen tekemisen prosesseja sekä seurata sosiaali- ja terveysalan toimittajamarkkinoita.

Content

- keskeinen terveystaloustieteen ja talousjohtamisen käsitteistö
- julkisen talouden viitekehys, ohjaus ja seuranta sekä näiden yhteys sosiaali- ja terveyspalveluihin ja palvelutuotannon kehitykseen.
- esimiehen talousosaamisen merkitys toiminnan ohjaamisessa
- hankintalainsäädäntö ja kilpailutus
- tuloslaskelman ja taseen tulkinta ennakoinnin työkaluna
- taloudellisuuden, tehokkuuden ja kustannusvaikuttavuuden ohjaus ja arviointi päivittäisjohtamisessa

Location and time

Syksy 2023
Opetus tapahtuu etäopiskeluna

Materials

Raudasoja & Johansson. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. WSOYPro.

Muu materiaali on Moodlessa

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät

Employer connections

Työelämälähtöinen oppimistehtävä

Exam schedules

Julkaistaan Moodlessa
Opintojakson sisällöt käydään läpi orientaatiossa

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Tietotesti 0,5 op
Materiaaliin tututustuminen 1,5 op
Lähiopetus 1 op
Tehtävä 2 op

Content scheduling

Luennot ja tuntitehtävät
Jakson tehtävät

Further information

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Läpäisytaso Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Tietotesti hyv / hyl
Tehtävät hyv / hyl
Jakson tehtävä numeraalisesti 1-5 asteikolla

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

01.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Ly Kalam-Salminen
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Groups
  • S2221S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
  • S1821S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa keskeisen terveystaloustieteen ja talousjohtamisen käsitteistön ja arvioi sosiaali- ja terveysalan talous- ja ohjausjärjestelmien yhteyttä palvelujen tuottamiseen ja kehittämisen. Opiskelija arvioi taloudellisen toiminnan edellytyksiä ja organisaationsa taloudellista tilannetta. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja analysoida julkisten sosiaali- ja terveysalan hankintojen kilpailutuksen sekä tarjouksen tekemisen prosesseja sekä seurata sosiaali- ja terveysalan toimittajamarkkinoita.

Content

- keskeinen terveystaloustieteen ja talousjohtamisen käsitteistö
- julkisen talouden viitekehys, ohjaus ja seuranta sekä näiden yhteys sosiaali- ja terveyspalveluihin ja palvelutuotannon kehitykseen.
- esimiehen talousosaamisen merkitys toiminnan ohjaamisessa
- hankintalainsäädäntö ja kilpailutus
- tuloslaskelman ja taseen tulkinta ennakoinnin työkaluna
- taloudellisuuden, tehokkuuden ja kustannusvaikuttavuuden ohjaus ja arviointi päivittäisjohtamisessa

Location and time

Lyn opetus:
Katso Moodle
Jukan opetus:
Haastattelut työpaikoilla

Materials

Raudasoja & Johansson. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. WSOYPro.
Kilpailutus sosiaali- ja terveyspaveluissa. URL osoite: . https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90851/URN_ISBN_978-952-245-724-0.pdf?sequence=1
Muu materiaali on Moodlessa
Talouden johtaminen, kilpailutus ja julkiset hankinnat sosiaali- ja terveysalalla 2022
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=5365§ion=7
Moodlen avain: Talous 2022
.

Teaching methods

Ennakkotehtävä
Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Tietotesti 0,5 op
Materiaaliin tututustuminen 1,5 op
Lähiopetus 1 op
Tehtävä 2 op

Content scheduling

Ennakkotehtävä
Luennot ja tunitehtävät
Jakson tehtävä

Further information

Tarvitaan laskin
Tietotesti 9.9. Lyn lähiopetustunnilla.
Tietotestin materiaali:Raudasoja & Johansson. 2009. Esimies talouden johtajana julkishallinnossa. WSOYPro sivut 195-203.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Moodlea täydennetään jakson alkuun saakka.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Läpäisytaso Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Tietotesti hyv / hyl
Tehtävät hyv / hyl
Jakson tehtävä numeraalisesti 1-5 asteikolla

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakso voidaan hyväksilukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä.