Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: S000EQ08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- johtaa työyhteisöä ja sen työntekijöitä
- soveltaa työhyvinvointia tukevan henkilöstöjohtamisen periaatteita.
- edistää organisaation tuloksellisuutta huomioiden työtyytyväisyys
- ennakoida ja tukea työympäristön ja työn tekemisen muutosta
- tukea työntekijöitä itseohjautuvuudessa ja itsensä johtamisessa

Sisältö

- Työyhteisön johtaminen
- Työhyvinvointi, työtyytyväisyys ja työn tuloksellisuus
- Työn ja työympäristöjen muutos
- Itseohjautuva työntekijä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja työn tuloksellisuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen ja työntekijöiden johtamiseen sekä työhyvinvoinnin ja työntekijän itseohjautuvuuden tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja soveltaa monipuolisesti työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- analysoida työhyvinvoinnin merkitystä ja soveltaa erilaisia työtyytyväisyyttä ja työn tuloksellisuutta edistäviä toimintatapoja
- analysoida työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä ja tehdä näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia ratkaisuja työyhteisön ja työntekijöiden johtamisessa sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden itseohjautuvuuden tukemisessa
- analysoida omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja tehdä johtopäätöksiä johtamisvalmiuksistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti kehittäen työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- arvioida kriittisesti työhyvinvoinnin merkitystä ja kehittää työtyytyväisyyttä ja työn tuloksellisuutta edistäviä toimintatapoja
- arvioida kriittisesti työn ja työympäristöjen muutosta ja kehittää näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia innovatiivisia ratkaisuja työyhteisön ja työntekijöiden johtamisessa sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden tukemisessa
- arvioida kriittisesti omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja kehittää johtamisvalmiuksiaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja työn tuloksellisuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen ja työntekijöiden johtamiseen sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden itseohjautuvuuden tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 29.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Marjatta Komulainen
  • Mia Rosenström
Vastuuopettaja

Mia Rosenström

Ryhmät
  • S1623S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- johtaa työyhteisöä ja sen työntekijöitä
- soveltaa työhyvinvointia tukevan henkilöstöjohtamisen periaatteita.
- edistää organisaation tuloksellisuutta huomioiden työtyytyväisyys
- ennakoida ja tukea työympäristön ja työn tekemisen muutosta
- tukea työntekijöitä itseohjautuvuudessa ja itsensä johtamisessa

Sisältö

- Työyhteisön johtaminen
- Työhyvinvointi, työtyytyväisyys ja työn tuloksellisuus
- Työn ja työympäristöjen muutos
- Itseohjautuva työntekijä

Aika ja paikka

5.9.2024 klo 8.45-12 Opintojakson aloitus (etä)
24.9. klo 8.45-12 Opintojakson purku (etä)

Oppimateriaalit

Moodlesta löytyvä materiaali

TENTTIKIRJALLISUUS:

Kirjat:

1) Collin ym. 2019: Siedätystä johtamisallergiaan – Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Luvut 1) Valmentava esimiestyö – vastuullinen keino itseohjatuvuuden ja luovuuden vahvistamiseen? Riitta Viitala ja 2)Itseohjautuvat organisaatiot – Mitä on johtajuus ilman esimiehiä? Pertti Salovaara
Nämä 2 lukua löytyvät Moodlessa skannattuna, kirja löytyy myös e-kirjana Metropolian kirjastosta
2) Martela F. ym. 2021: Itseohjautuvuus ja työn imu Suomessa (hankeraportti, e-kirja MetCatissa)

Artikkelit:

3) Wang, H. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 5-21.? löytyy Nebraskan yliopiston sivuilta: http://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/123/
4) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1

Artikkelit ovat luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, monimuoto-opiskelu, ryhmätehtävät, tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti suoritetaan 21.9 klo 06.00 -27.9. klo 23.59 välisenä aikana. Tentti koostuu 60 tosi/epätosi väittämästä. Tentin suorittamiseen kuluu aikaa n. 1-3 tuntia, tenttiaika on rajoitettu max 5 tuntia. Kun avaat tentin, on se suoritettava yhdellä avauskerralla (tentin avaus=1 suorituskerta). Varaa siis riittävästi aikaa suorittaa tentti. Tenttimateriaali saa olla käytössä koko tentin suorittamisen ajan. Tentti on suoritettu hyväksyttävästi, kun puolet vastauksista on oikein (30/60). Tarvittaessa tentin voi uusia 3.10. klo 06.00-23.59 välisenä aikana.

TENTTIKIRJALLISUUS:

Kirjat:

1) Collin ym. 2019: Siedätystä johtamisallergiaan – Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä. Luvut 1) Valmentava esimiestyö – vastuullinen keino itseohjatuvuuden ja luovuuden vahvistamiseen? Riitta Viitala ja 2)Itseohjautuvat organisaatiot – Mitä on johtajuus ilman esimiehiä? Pertti Salovaara
Nämä 2 lukua löytyvät Moodlessa skannattuna, kirja löytyy myös e-kirjana Metropolian kirjastosta
2) Martela F. ym. 2021: Itseohjautuvuus ja työn imu Suomessa (hankeraportti, e-kirja MetCatissa)

Artikkelit:

3) Wang, H. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 5-21.? löytyy Nebraskan yliopiston sivuilta: http://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/123/
4) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1

Artikkelit ovat luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.

Kansainvälisyys

Kirjallisuuden kautta, opiskelijan kansainvälisyysosaaminen vahvistuu opintojakson myötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Huom!

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toteutuksesta vastaavat lehtorit Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.


Työyhteisöjen johtaminen -toteutus sisältää monipuolisia oppimisaktiviteetti tehtäviä yksilötehtävistä ja ryhmätehtävään. Toteutus sisältää tehtävinä ennakkotehtävän; tentin ja ryhmätehtävän.


Opetus tapahtuu webinaarina verkossa. Oppimisaktiviteetteihin osallistuminen laajentaa ymmärrystä työyhteisöjen dynamiikasta ja toteutuksen sisällöstä.

Ennakkotehtävänä on arvioida oman työyhteisönne johtamisen nykytilaa ja nostakaa esille kehittämishaasteita sekä hyviä käytänteitä kansallisen Työterveyslaitoksen johtamismallin avulla. Johtamismallin työstämiseen on osallistunut Metropoliasta Marjatta Komulainen. Ennakkotehtävän palautus ennen toteutuksen alkua mennessä, verkkokeskustelu ryhmissä ennakkotehtävään liittyen .Ennakkotehtävä puretaan webinaarissa ensimmäisellä opetuskerralla, jolloin siihen liittyy myös opetusaktiviteetti.


Aikataulu tehtävän palautukselle on Moodlen etusivulla. Ryhmätehtävästä vastaavat Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.

Ennakkotehtävän tekemisen voi aloittaa halutessaan kesällä 2024. Ennakkotehtävä on yksilötehtävä. Vastuu Marjatta Komulainen.

Toteutuksen suorittaminen tarkoittaa itsellistä tenttiin lukemista ja Moodle alustan tehtävien tekemistä sekä keskusteluja Moodle alustalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja työn tuloksellisuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen ja työntekijöiden johtamiseen sekä työhyvinvoinnin ja työntekijän itseohjautuvuuden tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja soveltaa monipuolisesti työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- analysoida työhyvinvoinnin merkitystä ja soveltaa erilaisia työtyytyväisyyttä ja työn tuloksellisuutta edistäviä toimintatapoja
- analysoida työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä ja tehdä näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia ratkaisuja työyhteisön ja työntekijöiden johtamisessa sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden itseohjautuvuuden tukemisessa
- analysoida omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja tehdä johtopäätöksiä johtamisvalmiuksistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti kehittäen työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- arvioida kriittisesti työhyvinvoinnin merkitystä ja kehittää työtyytyväisyyttä ja työn tuloksellisuutta edistäviä toimintatapoja
- arvioida kriittisesti työn ja työympäristöjen muutosta ja kehittää näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia innovatiivisia ratkaisuja työyhteisön ja työntekijöiden johtamisessa sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden tukemisessa
- arvioida kriittisesti omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja kehittää johtamisvalmiuksiaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja työn tuloksellisuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen ja työntekijöiden johtamiseen sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden itseohjautuvuuden tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yhteensä 100%
Ennakkotehtävät, keskustelut ja lähipäivä 5.9.2024: 10 pistettä
Tentti: 60 pistettä
Ryhmätehtävä ja tehtävän purku 24.9.2024: 30 pistettä

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Marjatta Komulainen
  • Mia Rosenström
Ryhmät
  • S1622S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- johtaa työyhteisöä ja sen työntekijöitä
- soveltaa työhyvinvointia tukevan henkilöstöjohtamisen periaatteita.
- edistää organisaation tuloksellisuutta huomioiden työtyytyväisyys
- ennakoida ja tukea työympäristön ja työn tekemisen muutosta
- tukea työntekijöitä itseohjautuvuudessa ja itsensä johtamisessa

Sisältö

- Työyhteisön johtaminen
- Työhyvinvointi, työtyytyväisyys ja työn tuloksellisuus
- Työn ja työympäristöjen muutos
- Itseohjautuva työntekijä

Opetusmenetelmät

Huom!

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toteutuksesta vastaavat lehtorit Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.


Työyhteisöjen johtaminen -toteutus sisältää monipuolisia oppimisaktiviteetti tehtäviä yksilötehtävistä ja ryhmätehtävään. Toteutus sisältää tehtävinä ennakkotehtävän; tentin ja ryhmätehtävän.


Opetus tapahtuu webinaarina verkossa. Oppimisaktiviteetteihin osallistuminen laajentaa ymmärrystä työyhteisöjen dynamiikasta ja toteutuksen sisällöstä.

Ennakkotehtävänä on arvioida oman työyhteisönne johtamisen nykytilaa ja nostakaa esille kehittämishaasteita sekä hyviä käytänteitä kansallisen Työterveyslaitoksen johtamismallin avulla. Johtamismallin työstämiseen on osallistunut Metropoliasta Marjatta Komulainen. Ennakkotehtävän palautus ennen toteutuksen alkua mennessä, verkkokeskustelu ryhmissä ennakkotehtävään liittyen .Ennakkotehtävä puretaan webinaarissa ensimmäisellä opetuskerralla, jolloin siihen liittyy myös opetusaktiviteetti.


Toteutuksen tentissä testataan kirjallisuuteen perehtyneisyyttä. Tentti toteutetaan Moodlessa verkkotenttinä tenttipäivinä klo 6-24 välisenä aikana niin, että annettua tenttimateriaalia saa käyttää tentin aikana. Kysymykset ovat monivalintakysymyksiä. Tentti on hyväksytysti suoritettu, jos 50% vastauksista on oikein.

TENTTIKIRJALLISUUS:
1) Syväjärvi & Pietiläinen 2016 (toim) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. e -kirja
2) Martela F. & Jarenko K. (2017): Itseohjautuvuus - miten organisoitua tulevaisuudessa?
Saatavana e-kirjana Metropolian kirjaston verkkokirjahyllystä (linkki verkkoaineistoon, kun haet kirjan nimellä MetCatista)
- Artikkelit:
3) Wang, H. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 5-21.? löytyy Nebraskan yliopiston sivuilta: http://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/123/
4) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1
Artikkelit ovat luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.
5) Siedätystä johtamisallergiaan – Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä, luvut Valmentava esimiestyö – vastuullinen keino itseohjatuvuuden ja luovuuden vahvistamiseen? Riitta Viitala ja Itseohjautuvat organisaatiot – Mitä on johtajuus ilman esimiehiä? Pertti Salovaara
Nämä 2 lukua löytyvät Moodlessa skannattuna, kirja löytyy myös e-kirjana Metropolian kirjastosta

Tenttiajankohdat:

Varsinainen tentti 26.9. (tentti auki klo 6-24)
Uusinta tarvittaessa 3.10.

Toteus päättyy kirjalliseen ryhmätehtävään valmiiksi luoduissa ryhmissä, jonka löydät Moodlesta. Toteutuksella tehdään päätteeksi oppimistehtävän muodossa katsaus työelämän kehittämiseen.

Aikataulu tehtävän palautukselle on Moodlen etusivulla. Ryhmätehtävästä vastaavat Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.

Ennakkotehtävän tekemisen voi aloittaa halutessaan kesällä 2023. Ennakkotehtävä on yksilötehtävä. Vastuu Marjatta Komulainen.

Toteutuksen suorittaminen tarkoittaa itsellistä tenttiin lukemista ja Moodle alustan tehtävien tekemistä sekä keskusteluja Moodle alustalla.

Toteutuksella hyödynnetään käänteistä oppimista.

Moodlessa on Chat ohjaus ja keskustelufoorumi, jossa voi jakaa myös toteutuksen ajan vapaata keskustelua ja pohdintoja. Chatissa voi kysyä myös aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

Toteutuksen työtilassa on kurssiavain Moodleen.
Kun olet ilmoittautunut opintojaksolle, käy kirjautumassa Moodleen, jotta työskentelyryhmät voidaan muodostaa syksyllä 2023 toteutuksen alussa.

Kansainvälisyys

Kirjallisuuden kautta, opiskelijan kansainvälisyysosaaminen vahvistuu opintojakson myötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Orientaatio etäyhteydellä
5.9.2023 klo 8.45 - 12.00 Mia Rosenström (ETÄ, linkki Moodlessa)
5.9.2023 klo 13-16 Marjatta Komulainen (ETÄ)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja työn tuloksellisuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen ja työntekijöiden johtamiseen sekä työhyvinvoinnin ja työntekijän itseohjautuvuuden tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja soveltaa monipuolisesti työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- analysoida työhyvinvoinnin merkitystä ja soveltaa erilaisia työtyytyväisyyttä ja työn tuloksellisuutta edistäviä toimintatapoja
- analysoida työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä ja tehdä näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia ratkaisuja työyhteisön ja työntekijöiden johtamisessa sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden itseohjautuvuuden tukemisessa
- analysoida omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja tehdä johtopäätöksiä johtamisvalmiuksistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti kehittäen työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- arvioida kriittisesti työhyvinvoinnin merkitystä ja kehittää työtyytyväisyyttä ja työn tuloksellisuutta edistäviä toimintatapoja
- arvioida kriittisesti työn ja työympäristöjen muutosta ja kehittää näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia innovatiivisia ratkaisuja työyhteisön ja työntekijöiden johtamisessa sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden tukemisessa
- arvioida kriittisesti omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja kehittää johtamisvalmiuksiaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja työn tuloksellisuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen ja työntekijöiden johtamiseen sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden itseohjautuvuuden tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Marjatta Komulainen
  • Mia Rosenström
Vastuuopettaja

Mia Rosenström

Ryhmät
  • S1621S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- johtaa työyhteisöä ja sen työntekijöitä
- soveltaa työhyvinvointia tukevan henkilöstöjohtamisen periaatteita.
- edistää organisaation tuloksellisuutta huomioiden työtyytyväisyys
- ennakoida ja tukea työympäristön ja työn tekemisen muutosta
- tukea työntekijöitä itseohjautuvuudessa ja itsensä johtamisessa

Sisältö

- Työyhteisön johtaminen
- Työhyvinvointi, työtyytyväisyys ja työn tuloksellisuus
- Työn ja työympäristöjen muutos
- Itseohjautuva työntekijä

Oppimateriaalit

Ennakkolukeminen:
- Pahkin, K. - Lindström, S. Kohti yhtenäisiä henkilöstövoimavarojen johtamiskäytäntöjä - Sosiaali- ja terveysalan organisaatioille päivitetty arviointimenetelmä
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131562/Kohti%20yhten%C3%A4isi%C3%A4%20henkil%C3%B6st%C3%B6voimavarojen%20johtamisk%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6j%C3%A4_LIITE.pdf?sequence=1
TENTTIKIRJALLISUUS:
1) Syväjärvi & Pietiläinen 2016 (toim) Inhimillinen ja tehokas sosiaali- ja terveysjohtaminen. e -kirja
2) Martela F. & Jarenko K. (2017): Itseohjautuvuus - miten organisoitua tulevaisuudessa?
Saatavana e-kirjana Metropolian kirjaston verkkokirjahyllystä (linkki verkkoaineistoon, kun haet kirjan nimellä MetCatista)
- Artikkelit:
3) Wang, H. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers' positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), pp. 5-21.? löytyy Nebraskan yliopiston sivuilta: http://digitalcommons.unl.edu/managementfacpub/123/
4) Barnard, A; Simbhoo, N 2014. South African managers in public service: On being Authentic. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being, 9:1
Artikkelit ovat luettavissa Metropolian verkossa.
Sen voi hakea MetCatista "Kansainvälisten e-aineistojen haku"-toiminnolla.
Hakusanana voi olla esim. artikkelin nimi.
Vinkki: Jos nimen kirjoittaa lainausmerkkien sisään, haku etsii sanoja jotka esiintyvät juuri tuossa järjestyksessä.
5) Collin ym. (2019): Siedätystä johtamisallergiaan – Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden ja luovuuden tukena työelämässä.
Luvut: 1)Valmentava esimiestyö – vastuullinen keino itseohjatuvuuden ja luovuuden vahvistamiseen? Riitta Viitala ja 2)Itseohjautuvat organisaatiot – Mitä on johtajuus ilman esimiehiä? Pertti Salovaara
Luvut 1 ja 2 löytyvät Moodlessa skannattuna. Koko kirja löytyy e-kirjana Metcatista

Opetusmenetelmät

Huom!

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Toteutuksesta vastaavat lehtorit Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.

Marjatta Komulaiselle voi laittaa palautetta myös sähköpostitse Moodlessa olevan palautekanavan lisäksi, marjatta.komulainen@metropolia.fi. Huomioithan kesätauon.

Työyhteisöjen johtaminen -toteutus sisältää monipuolisia oppimisaktiviteetti tehtäviä yksilötehtävistä ja ryhmätehtävään. Toteutus sisältää tehtävinä ennakkotehtävän; tentin ja ryhmätehtävän.


Opetus tapahtuu webinaarina verkossa: 6.9.2022. Oppimisaktiviteetteihin osallistuminen laajentaa ymmärrystä työyhteisöjen dynamiikasta ja toteutuksen sisällöstä.

Ennakkotehtävänä on arvioida oman työyhteisönne johtamisen nykytilaa ja nostakaa esille kehittämishaasteita sekä hyviä käytänteitä kansallisen Työterveyslaitoksen johtamismallin avulla. Johtamismallin työstämiseen on osallistunut Metropoliasta Marjatta Komulainen. Ennakkotehtävän palautus ennen toteutuksen alkua 6.9.2022 mennessä, verkkokeskustelu ryhmissä ennakkotehtävään liittyen (24.8.-6.9. 2022 välisenä aikana). Ennakkotehtävä julkaistaan Moodlessa kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Ennakkotehtävä puretaan webinaarissa ensimmäisellä opetuskerralla, jolloin siihen liittyy myös opetusaktiviteetti.


Toteutuksen tentissä testataan kattavasti työyhteisöjen johtamisen uusinta kirjallisuutta ja tietämystä. Tenttimateriaali on valittu hyödyntämään opinnäytetyössä hyödynnettäväksi niinikään ja kirjallisuus on tuoretta. Toteutuksen tentistä vastaa lehtori Mia Rosenström. Tentti toteutetaan Moodlessa verkkortenttinä tenttipäivinä klo 6-24 välisenä aikana niin, että annettua tenttimateriaalia saa käyttää tentin aikana. Kysymykset monivalintakysymyksiä. Tentti on hyväksytysti suoritettu, jos 50% vastauksista on oikein.
Tenttiajankohdat:
Varsinainen tentti 23.9. klo 6-24 välisenä aikana
Uusintatentti, jos varsinainen tentti ei ole hyväksytysti suoritettu 3.10. klo 6-24 välisenä aikana.

Toteus päättyy kirjalliseen ryhmätehtävään valmiiksi luoduissa ryhmissä, jonka löydät Moodlesta. Toteutuksella tehdään päätteeksi oppimistehtävän muodossa katsaus työelämän kehittämiseen. Tämän tehtävän palautus 9.10.2022 mennessä Moodleen, tehtävään liittyvien itse- ja vertaisarviointien palautus 9.10.2022 mennessä. Ryhmätehtävästä vastaavat Marjatta Komulainen ja Mia Rosenström.

Toteutuksen suorittaminen tarkoittaa itsellistä tenttiin lukemista ja Moodle alustan tehtävien tekemistä sekä keskusteluja Moodle alustalla.

Toteutuksella hyödynnetään käänteistä oppimista.

Moodlessa on Chat ohjaus ja keskustelufoorumi, jossa voi jakaa myös toteutuksen ajan vapaata keskustelua ja pohdintoja. Chatissa voi kysyä myös aiheeseen liittyviä kysymyksiä.

Kurssiavain Moodleen: Työyhteisö22
Kun olet ilmoittautunut opintojaksolle, käy kirjautumassa Moodleen, jotta työskentelyryhmät voidaan muodostaa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiajankohdat:

Varsinainen tentti 23.9 klo 6-24 välisenä aikana. Tentin tekemisen käytettävää aikaa ei ole rajoitettu, aikaa kuluu n. 1½ tuntia. Tentti toteutetaan Moodle-tenttinä, tenttimateriaalin voi pitää esillä tentin aikana.
Uusintatentti, jos varsinainen tentti ei ole hyväksytysti suoritettu 3.10. klo 6-24 välisenä aikana.

Lähiopetus 6.9.22 etäyhteydellä (Zoom), klo 9-12 Mia Rosenström ja 6.9.22 klo 13 - 16 Marjatta Komulainen

Kansainvälisyys

Kirjallisuuden kautta, opiskelijan kansainvälisyysosaaminen vahvistuu opintojakson myötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja työn tuloksellisuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen ja työntekijöiden johtamiseen sekä työhyvinvoinnin ja työntekijän itseohjautuvuuden tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja soveltaa monipuolisesti työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- analysoida työhyvinvoinnin merkitystä ja soveltaa erilaisia työtyytyväisyyttä ja työn tuloksellisuutta edistäviä toimintatapoja
- analysoida työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä ja tehdä näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia ratkaisuja työyhteisön ja työntekijöiden johtamisessa sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden itseohjautuvuuden tukemisessa
- analysoida omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja tehdä johtopäätöksiä johtamisvalmiuksistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti kehittäen työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- arvioida kriittisesti työhyvinvoinnin merkitystä ja kehittää työtyytyväisyyttä ja työn tuloksellisuutta edistäviä toimintatapoja
- arvioida kriittisesti työn ja työympäristöjen muutosta ja kehittää näihin havaintoihin ja tietoon perustuvia innovatiivisia ratkaisuja työyhteisön ja työntekijöiden johtamisessa sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden tukemisessa
- arvioida kriittisesti omaa toimintaansa vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen ja kehittää johtamisvalmiuksiaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- määritellä ja toteuttaa työyhteisön ja työntekijöiden johtamisen periaatteita
- määritellä ja selittää työhyvinvoinnin merkitystä ja tukemista työtyytyväisyyteen ja työn tuloksellisuuteen
- tunnistaa ja kuvata työn ja työympäristöjen muutoksen merkitystä työyhteisöjen ja työntekijöiden johtamiseen sekä työhyvinvoinnin ja työntekijöiden itseohjautuvuuden tukemiseen
- tunnistaa ja kuvata vanhustyön eettisiin periaatteisiin ja yhdenvertaisuuteen pohjautuen omaa toimintaansa ja johtamisvalmiuksiaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yhteensä 100%
Ennakkotehtävät, keskustelut ja lähipäivä 6.9.2022: 10 pistettä
Tentti: 60 pistettä
Ryhmätehtävä, keskustelu Moodlessa ja vertaisarviointi: 30 pistettä