Skip to main content

Cost-Effectiveness and Developing Services for the ElderlyLaajuus (5 cr)

Code: S000EP82

Credits

5 op

Objective

Upon completion of the course, the students will know how to:
- Evaluate and analyse the profitability, quality and needs for development needs of the care of older people
- Apply the principles of service design and co-creation in the development of services for older people
- Apply the principles of network management based on the varying needs of older people
- Assess digital services as a part of developing and producing customer-oriented services

Content

- Profitability and quality assurance of the service system
- Principles and starting points of service design
- Customer oriented network development
- Digital services in developing and producing services

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students know how to:
- Define and depict the profitability, quality assurance and development needs of the service system
- Define and use the means of service design and network development methods in the development of client driven services
-Define and describe the importance of digitalisation in the service production and development
- Act in service development in accordance with the ethical principles of care of older people and equality

Assessment criteria, good (3)

The students know how to:
- Analyse and justify the profitability, quality assurance and development needs of the service system
- Choose and apply versatile methods of service design and network development when developing client-oriented services
- Analyse and justify digitalisation in the production and development of services
- Analyse and implement the ethical principles of care of older people and equality in developing services

Assessment criteria, excellent (5)

The students know how to:
- Critically and in a goal-oriented way assess the profitability, quality assurance and development needs of the service system.
- Critically evaluate and develop varied means of network design and development when improving client-driven services
- Critically evaluate and develop digitalisation in producing and developing services
- Critically evaluate the ethical principles of care for older people and equality in their practice and service development

Assessment criteria, approved/failed

Students know how to:
- Define and describe the profitability, quality assurance and development needs of the service system
- Define and use the methods of service design and network development when developing client-driven services
- Define and describe the importance of digitalisation when organizing and developing services
- Act in accordance to the ethical principles of care of older people and equality in service development

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

30.10.2023 - 28.11.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Elderly Care - Human Ageing and Services
Teachers
  • Marjatta Komulainen
  • Liisa Nuutinen
  • Tuula Mikkola
Groups
  • S1623S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- arvioida ja analysoida vanhuspalvelujen tuloksellisuutta, laatua ja kehittämistarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen periaatteita vanhuspalvelujen kehittämisessä
- soveltaa verkostokehittäminen periaatteita ikäihmisten moninaisten tarpeiden pohjalta
- arvioida digitaalisia palveluja osana asiakaslähtöisten palvelujen kehittämistä ja tuottamista

Content

- Palvelujärjestelmän tuloksellisuus ja laadunvarmistus
- Palvelumuotoilun periaatteet ja lähtökohdat
- Asiakaslähtöinen verkostokehittäminen
- Digitaaliset palvelut palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa

Content scheduling

Lähipäivät:
1.30.13.2023 klo 13.00 -16.00 Tuula Mikkola (lähi, Myllypuro)
2.13.11.2023 klo 8.45 - 12 Marjatta Komulainen ja Liisa Nuutinen (etä Zoom)
3.13.11.2023 klo 13 - 16 Marjatta Komulainen ja Liisa Nuutinen (etäZoom)
Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- valita ja soveltaa erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja perustella digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja kehittämistarpeita
- arvioida kriittisesti ja kehittäen erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan ja palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja
yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti

Assessment methods and criteria

Ennakkotehtävä ja oppimistehtävä
Osallistuminen

Enrollment

02.05.2022 - 30.09.2022

Timing

24.10.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Elderly Care - Human Ageing and Services
Teachers
  • Marjatta Komulainen
  • Piia Tiilikallio
  • Tuula Mikkola
Teacher in charge

Johanna Holvikivi

Groups
  • S1622S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- arvioida ja analysoida vanhuspalvelujen tuloksellisuutta, laatua ja kehittämistarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen periaatteita vanhuspalvelujen kehittämisessä
- soveltaa verkostokehittäminen periaatteita ikäihmisten moninaisten tarpeiden pohjalta
- arvioida digitaalisia palveluja osana asiakaslähtöisten palvelujen kehittämistä ja tuottamista

Content

- Palvelujärjestelmän tuloksellisuus ja laadunvarmistus
- Palvelumuotoilun periaatteet ja lähtökohdat
- Asiakaslähtöinen verkostokehittäminen
- Digitaaliset palvelut palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa

Location and time

-

Materials

-

Teaching methods

Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Työpaja

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Content scheduling

Lähipäivät:
1.1.11.2022 klo 13.00 -16.00 (lähi, Myllypuro)
2.14.11.2022 klo 8.45 - 16.00 (etänä Zoom)
3.29.11.2022 klo 8.45- 12.00 (etänä Zoom)
Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä

Further information

Vanhustyön yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian muillekin yamk-opiskelijoille (Metropolian vapaasti valittavat opinnot syyslukukaudella 2022 (Ylempi AMK-tutkinto), paikkoja on vapaana kaksi ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- valita ja soveltaa erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja perustella digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja kehittämistarpeita
- arvioida kriittisesti ja kehittäen erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan ja palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja
yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti

Assessment methods and criteria

Ennakkotehtävä ja oppimistehtävä
Osallistuminen