Siirry suoraan sisältöön

Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: S000EP82

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- arvioida ja analysoida vanhuspalvelujen tuloksellisuutta, laatua ja kehittämistarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen periaatteita vanhuspalvelujen kehittämisessä
- soveltaa verkostokehittäminen periaatteita ikäihmisten moninaisten tarpeiden pohjalta
- arvioida digitaalisia palveluja osana asiakaslähtöisten palvelujen kehittämistä ja tuottamista

Sisältö

- Palvelujärjestelmän tuloksellisuus ja laadunvarmistus
- Palvelumuotoilun periaatteet ja lähtökohdat
- Asiakaslähtöinen verkostokehittäminen
- Digitaaliset palvelut palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- valita ja soveltaa erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja perustella digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja kehittämistarpeita
- arvioida kriittisesti ja kehittäen erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan ja palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja
yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 28.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Marjatta Komulainen
  • Liisa Nuutinen
  • Tuula Mikkola
Ryhmät
  • S1623S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- arvioida ja analysoida vanhuspalvelujen tuloksellisuutta, laatua ja kehittämistarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen periaatteita vanhuspalvelujen kehittämisessä
- soveltaa verkostokehittäminen periaatteita ikäihmisten moninaisten tarpeiden pohjalta
- arvioida digitaalisia palveluja osana asiakaslähtöisten palvelujen kehittämistä ja tuottamista

Sisältö

- Palvelujärjestelmän tuloksellisuus ja laadunvarmistus
- Palvelumuotoilun periaatteet ja lähtökohdat
- Asiakaslähtöinen verkostokehittäminen
- Digitaaliset palvelut palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa

Sisällön jaksotus

Lähipäivät:
1.30.13.2023 klo 13.00 -16.00 Tuula Mikkola (lähi, Myllypuro)
2.13.11.2023 klo 8.45 - 12 Marjatta Komulainen ja Liisa Nuutinen (etä Zoom)
3.13.11.2023 klo 13 - 16 Marjatta Komulainen ja Liisa Nuutinen (etäZoom)
Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- valita ja soveltaa erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja perustella digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja kehittämistarpeita
- arvioida kriittisesti ja kehittäen erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan ja palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja
yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä ja oppimistehtävä
Osallistuminen

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Marjatta Komulainen
  • Piia Tiilikallio
  • Tuula Mikkola
Vastuuopettaja

Johanna Holvikivi

Ryhmät
  • S1622S6
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- arvioida ja analysoida vanhuspalvelujen tuloksellisuutta, laatua ja kehittämistarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen periaatteita vanhuspalvelujen kehittämisessä
- soveltaa verkostokehittäminen periaatteita ikäihmisten moninaisten tarpeiden pohjalta
- arvioida digitaalisia palveluja osana asiakaslähtöisten palvelujen kehittämistä ja tuottamista

Sisältö

- Palvelujärjestelmän tuloksellisuus ja laadunvarmistus
- Palvelumuotoilun periaatteet ja lähtökohdat
- Asiakaslähtöinen verkostokehittäminen
- Digitaaliset palvelut palvelujen kehittämisessä ja tuottamisessa

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Työpaja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Lähipäivät:
1.1.11.2022 klo 13.00 -16.00 (lähi, Myllypuro)
2.14.11.2022 klo 8.45 - 16.00 (etänä Zoom)
3.29.11.2022 klo 8.45- 12.00 (etänä Zoom)
Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä

Lisätietoja opiskelijoille

Vanhustyön yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian muillekin yamk-opiskelijoille (Metropolian vapaasti valittavat opinnot syyslukukaudella 2022 (Ylempi AMK-tutkinto), paikkoja on vapaana kaksi ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
- analysoida ja perustella palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- valita ja soveltaa erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä
asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja perustella digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden
periaatteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti ja tavoitteellisesti palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja kehittämistarpeita
- arvioida kriittisesti ja kehittäen erilaisia palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää digitaalisuutta palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan ja palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja
yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa
- määritellä ja kuvata palvelujärjestelmän tuloksellisuutta, laadunvarmistusta ja
kehittämistarpeita
- määritellä ja käyttää palvelumuotoilun ja verkostokehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä
- määritellä ja kuvata digitaalisuuden merkitystä palvelujen tuottamisessa ja kehittämisessä
- toimia palvelujen kehittämisessä vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden
mukaisesti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä ja oppimistehtävä
Osallistuminen