Siirry suoraan sisältöön

Yhteistoiminnallinen kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KY00EY97

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaamistavoitteet:
- Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
- Opiskelija osaa suunnitella prosessin dokumentoinnin tavan ja analysoida tuotettua materiaalia
- Opiskelija tunnistaa fasilitoinin merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Opiskelija kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.

Sisältö

- dialoginen vuorovaikutus, kuunteleminen ja ryhmädynaamiset prosessit
- fasilitoinnin merkitys ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Tutustuminen yhteisöllisiin menetelmiin ja niiden dokumentointiin
- tavoitelähtöinen fasilitointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee fasilitointiin pohjautuvan yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen luovan alan kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan fasilitaattorina.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kehittää taitojaan ohjaajana ja fasilitaattorina sekä syventää vuorovaikutukseen liittyviä kompetenssejaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee perustellusti sopivia fasilitointitekniikoita erilaisiin tilanteisiin ja jakaa kehittämisorientoitunutta ajatteluaan myös toisille. Opiskelija kykenee keräämään aineistoa fasilitoivilla menetelmillä ja sekä analysoimaan toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ryhmätilanteiden ohjaajana ja fasilitaattorina sekä soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmäohjauksen kompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Opiskelija kykenee valitsemaan tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita erilaisia tarpeita varten sekä dokumentoimaan ja analysoimaan prosessia ja tuloksia kriittisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee fasilitoivan työnotteen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa ottaa käyttöön työtilanteisiin sopivia fasiliointitekniikoita ja toimia fasilitaattorina
Opiskelija osaa dokumentoida ja analysoida fasilitoinnin puitteissa kertyviä näkemyksiä tutkimuksellisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Toimipiste

Hämeentie 161

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Kulttuurituotannon koulutusohjelma (YAMK).
Opettaja
  • Katri Halonen
  • Outi Pyrhönen
  • Johanna Tirronen
Vastuuopettaja

Katri Halonen

Ryhmät
  • K0623S6
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
- Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
- Opiskelija osaa suunnitella prosessin dokumentoinnin tavan ja analysoida tuotettua materiaalia
- Opiskelija tunnistaa fasilitoinin merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Opiskelija kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.

Sisältö

- dialoginen vuorovaikutus, kuunteleminen ja ryhmädynaamiset prosessit
- fasilitoinnin merkitys ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Tutustuminen yhteisöllisiin menetelmiin ja niiden dokumentointiin
- tavoitelähtöinen fasilitointi

Aika ja paikka

Arabian kampus / hybridi

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento; Etäopetus; Työpaja; Virtuaaliopetus

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson virallisen päättymispäivän jälkeen on 2 viikkoa aikaa palauttaa/täydentää suoritusta (=1. uusinta) ja sen jälkeen vielä toiset 2 viikkoa (=2. uusinta). Tämän jälkeen opintojakso katsotaan päättyneeksi, eikä mahdollisista osasuorituksista tule opintojaksomerkintää.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee fasilitointiin pohjautuvan yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen luovan alan kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan fasilitaattorina.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kehittää taitojaan ohjaajana ja fasilitaattorina sekä syventää vuorovaikutukseen liittyviä kompetenssejaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee perustellusti sopivia fasilitointitekniikoita erilaisiin tilanteisiin ja jakaa kehittämisorientoitunutta ajatteluaan myös toisille. Opiskelija kykenee keräämään aineistoa fasilitoivilla menetelmillä ja sekä analysoimaan toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ryhmätilanteiden ohjaajana ja fasilitaattorina sekä soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmäohjauksen kompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Opiskelija kykenee valitsemaan tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita erilaisia tarpeita varten sekä dokumentoimaan ja analysoimaan prosessia ja tuloksia kriittisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee fasilitoivan työnotteen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa ottaa käyttöön työtilanteisiin sopivia fasiliointitekniikoita ja toimia fasilitaattorina
Opiskelija osaa dokumentoida ja analysoida fasilitoinnin puitteissa kertyviä näkemyksiä tutkimuksellisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja; Oppimistehtävä;

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
  • Laura-Maija Hero
Vastuuopettaja

Katri Halonen

Ryhmät
  • K0622S6
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (ylempi AMK)

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
- Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
- Opiskelija osaa suunnitella prosessin dokumentoinnin tavan ja analysoida tuotettua materiaalia
- Opiskelija tunnistaa fasilitoinin merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Opiskelija kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.

Sisältö

- dialoginen vuorovaikutus, kuunteleminen ja ryhmädynaamiset prosessit
- fasilitoinnin merkitys ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Tutustuminen yhteisöllisiin menetelmiin ja niiden dokumentointiin
- tavoitelähtöinen fasilitointi

Aika ja paikka

Eritelty moodlessa

Oppimateriaalit

Eritelty moodlessa

Opetusmenetelmät

Ryhmäopetus, tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson päättyessä 2 viikon lisäaika rästitehtåville (ensimmäinen uusinta) ja sen jälkeen toinen 2 viikon lisäaika rästitehtäville (toinen uusinta)

Sisällön jaksotus

Eritelty moodlessa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee fasilitointiin pohjautuvan yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen luovan alan kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan fasilitaattorina.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kehittää taitojaan ohjaajana ja fasilitaattorina sekä syventää vuorovaikutukseen liittyviä kompetenssejaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee perustellusti sopivia fasilitointitekniikoita erilaisiin tilanteisiin ja jakaa kehittämisorientoitunutta ajatteluaan myös toisille. Opiskelija kykenee keräämään aineistoa fasilitoivilla menetelmillä ja sekä analysoimaan toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ryhmätilanteiden ohjaajana ja fasilitaattorina sekä soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmäohjauksen kompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Opiskelija kykenee valitsemaan tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita erilaisia tarpeita varten sekä dokumentoimaan ja analysoimaan prosessia ja tuloksia kriittisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee fasilitoivan työnotteen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa ottaa käyttöön työtilanteisiin sopivia fasiliointitekniikoita ja toimia fasilitaattorina
Opiskelija osaa dokumentoida ja analysoida fasilitoinnin puitteissa kertyviä näkemyksiä tutkimuksellisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan muodostuminen eritelty moodlessa