Skip to main content

Strengthening Leadership CompetenceLaajuus (5 cr)

Code: LY00EC26

Credits

5 op

Objective

The student is familiar with the dimensions of managerial behaviour and is able to improve him/herself as a supervisor and manager. S/he understands different characteristics of organizational behaviour and how a supervisor’s personal conduct affects the work community, its teams and individuals. The student is able to develop different work communities and to create a supportive work atmosphere. The student is able to utilize supervisor and management communication to build a good company culture.

Content

• Different approaches to managerial work
• Recognizing personal strengths and utilizing them in management work
• Managerial work in different work contexts
• Developing operational culture as part of managerial work
• Supervisor communication as a whole

Prerequisites

Completed Higher Education Degree

Assessment criteria, satisfactory (1)

Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.

Assessment criteria, good (3)

Good overall performance: can apply and articulate concepts and information well both verbally and in writing, certain areas of individual or team output require further attention; shows appropriate level of interest and motivation in individual and team activities. Good presentation delivery and analysis.

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent performance in all elements of the course: shows interest and motivation in individual and team activities and assignments, fully applies and clearly articulates concepts and information both verbally and in writing. The student is able to support his/her argument with references to the recommended reading and lecture content. Excellent presentation delivery and analysis.

Assessment criteria, approved/failed

Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.

Enrollment

14.11.2022 - 18.12.2022

Timing

13.03.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Business Development
Teachers
  • Helena Kuusisto-Ek
Teacher in charge

Raisa Varsta

Groups
  • L0822S6
    Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija tuntee johtamiskäyttäytymisen ulottuvuudet ja osaa arvioida ja kehittää itseään esimiehenä ja johtajana. Hän tuntee organisaatiokäyttäytymisen tekijöitä ja tietää, miten esimiehen oma toiminta vaikuttaa työyhteisöön, tiimeihin ja yksilöihin. Opiskelija osaa kehittää erilaisia työyhteisöitä ja kykenee luomaan niissä hyvän kannustavan työilmapiirin. Opiskelija osaa hyödyntää johtamis- ja esimiesviestintää ja rakentaa sen avulla hyvää toimintakulttuuria

Content

Erilaiset lähestymistavat esimiestyöhön
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen esimiestyössä
Esimiestyö erilaisissa työkonteksteissa
Toimintakulttuurin kehittäminen osana esimiestyötä
Esimiesviestinnän kokonaisuus

Location and time

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Materials

Kirjallisuusesimerkkejä alla. Kirjallisuus selviää ensimmäisellä luentokerralla.
Artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.

Marques & Dihman ( ed.). Leadership today. Practices for Personal and Professional Performance. Springer 2017.
Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Riitta Hyppänen. Edita 2015
Uuden esimiehen kirja. Tulevaisuuden johtajalle. Jari Salminen. J_Impact 2017
Asiantuntijasta esimies. Vesa Ristikangas, Tapio Aaltonen & Eeva Pitkänen Alma Talent 2015 tai 2008
Valmentava esimies. Marjo-Riitta Ristikangas – Leni Grünbaum. Alma Talent 2013
Aaltonen, Tapio & Ahonen, Pirjo & Sahimaa, Jaakko: Johda merkitystä AlmaTalent 2020
Lange, Ira & Järvinen, Kati: Pelko pois – Kohti rohkeaa johtamista, Alma Talent 2019
Maula, Hanna & Maula, Jesse: Design ja johtaminen, Alma Talent 2019
Rantanen, Marjo: Tunnelmajohtaja, Alma Talent 2018
Johtajuus. Kirkas suunta ja ihmisten voima. Matti Alahuhta. Docendo 2015.
Johtamisesta. Arto Hiltunen. TalentumPro 2015.
Moninaisuuden johtaminen - ytimessä johtajan itsetuntemus. Sari Ajanko. Suomen Liikekirjat 2016.
Mielen johtaminen organisaatioissa. Helena Åhman. SanomaPro 2012.
Johdatko mielelläsi. Esimies ihmismielen ymmärtäjänä. Pekka Järvinen. SanomaPro 2013.
Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Pekka Järvinen . Alma Talent 2018
Ajatteleva johtaja. Miten johdat itseäsi, tiimiäsi ja organisaatiotasi huipputuloksiin?
Rasmus Hougaard, Teetta Kalajo, Heljä Ora. Alma Talent 2018.
DRAIVI. Voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Frank Martela & Karoliina Jarenko. TalentumPro 2015.
Esimiehenä arjessa. Henrietta Aarnikoivu, Alma Talent 2008
Keskity olennaiseen esimies. Henrietta Aarnikoivu. Talentum 2013
Läsnä etänä. Seitsemän oppituntia tulevaisuuden työelämästä. Kati Haapakoski – Anna Niemelä – Elina Yrjölä. Alma Talent 2020

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkossa keväällä 2023.
Opintojakso rakentuu webinaareista, vertaistyöskentelystä ja itsenäisestä opiskelusta.

Employer connections

-

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö opintojaksolla jakautuu seuraavasti:
lähiopetus ja opetuskeskustelut 35 tuntia
vertaistyöskentely 20 tuntia
kirjallisuuteen perehtyminen 40 tuntia
oppimistehtävän kirjoittaminen 40 tuntia

Further information

Opintojakson osaamistavoitteet, sisältö, oppimismateriaali, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment methods and criteria

Kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee laajasti ja monipuolisesti opintojakson teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä kattavasti omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat perusteltuja ja oppimisraportti muodostaa selkeän ja jäsennellyn kokonaisuuden.

Hyvä ( 3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat osin perusteltuja ja oppimisraportti on selkeä, mutta jäsentelyssä on kehitettävää.

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee jonkin verran teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Opiskelija osaa esittää joitain kehittämisehdotuksia omaan työhönsä. Oppimisraportti vaatii jäsentelyä ja selkiyttämistä.

Prerequisites

Suoritettu korkeakoulututkinto

Enrollment

14.11.2022 - 18.12.2022

Timing

20.01.2023 - 31.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Master´s Degree Programme in Public Procurement (Social Sciences, Business and Administration)
Teachers
  • Helena Kuusisto-Ek
Teacher in charge

Kaija Haapasalo

Groups
  • L1222S6
    Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma, ylempi amk , liiketalous

Objective

Opiskelija tuntee johtamiskäyttäytymisen ulottuvuudet ja osaa arvioida ja kehittää itseään esimiehenä ja johtajana. Hän tuntee organisaatiokäyttäytymisen tekijöitä ja tietää, miten esimiehen oma toiminta vaikuttaa työyhteisöön, tiimeihin ja yksilöihin. Opiskelija osaa kehittää erilaisia työyhteisöitä ja kykenee luomaan niissä hyvän kannustavan työilmapiirin. Opiskelija osaa hyödyntää johtamis- ja esimiesviestintää ja rakentaa sen avulla hyvää toimintakulttuuria

Content

Erilaiset lähestymistavat esimiestyöhön
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen esimiestyössä
Esimiestyö erilaisissa työkonteksteissa
Toimintakulttuurin kehittäminen osana esimiestyötä
Esimiesviestinnän kokonaisuus

Location and time

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Materials

Valinnainen kirjallisuus ( näistä valitaan kolme). Artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.

Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit. Riitta Viitala ja Eila Jylhä. Edita 2019
Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Riitta Hyppänen. Edita 2015
Uuden esimiehen kirja. Tulevaisuuden johtajalle. Jari Salminen. J_Impact 2017
Asiantuntijasta esimies. Vesa Ristikangas, Tapio Aaltonen & Eeva Pitkänen Alma Talent 2015 tai 2008
Valmentava esimies. Marjo-Riitta Ristikangas – Leni Grünbaum. Alma Talent 2013
Aaltonen, Tapio & Ahonen, Pirjo & Sahimaa, Jaakko: Johda merkitystä AlmaTalent 2020
Lange, Ira & Järvinen, Kati: Pelko pois – Kohti rohkeaa johtamista, Alma Talent 2019
Maula, Hanna & Maula, Jesse: Design ja johtaminen, Alma Talent 2019
Rantanen, Marjo: Tunnelmajohtaja, Alma Talent 2018
Johtajuus. Kirkas suunta ja ihmisten voima. Matti Alahuhta. Docendo 2015.
Johtamisesta. Arto Hiltunen. TalentumPro 2015.
Moninaisuuden johtaminen - ytimessä johtajan itsetuntemus. Sari Ajanko. Suomen Liikekirjat 2016.
Mielen johtaminen organisaatioissa. Helena Åhman. SanomaPro 2012.
Johdatko mielelläsi. Esimies ihmismielen ymmärtäjänä. Pekka Järvinen. SanomaPro 2013.
Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Pekka Järvinen . Alma Talent 2018
Ajatteleva johtaja. Miten johdat itseäsi, tiimiäsi ja organisaatiotasi huipputuloksiin?
Rasmus Hougaard, Teetta Kalajo, Heljä Ora. Alma Talent 2018.
DRAIVI. Voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Frank Martela & Karoliina Jarenko. TalentumPro 2015.
Johtaja muutoksen ytimessä. Käsikirja uudistumismatkalle. Hille Korhonen, Tytti Bergman AlmaTalent 2019
Esimiehenä arjessa. Henrietta Aarnikoivu, Alma Talent 2008
Keskity olennaiseen esimies. Henrietta Aarnikoivu. Talentum 2013
Läsnä etänä. Seitsemän oppituntia tulevaisuuden työelämästä. Kati Haapakoski – Anna Niemelä – Elina Yrjölä. Alma Talent 2020

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa keväällä 2023.
Opintojakso rakentuu verkkowebinaareista, vertaistyöskentelystä ja itsenäisestä opiskelusta.

Employer connections

-

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö opintojaksolla jakautuu seuraavasti:
webinaarit 12 tuntia
vertaistyöskentely 23 tuntia
kirjallisuuteen perehtyminen 50 tuntia
oppimistehtävän kirjoittaminen 50 tuntia

Content scheduling

Webinaarien teemat:
Tammikuu:
Esimiestyön kokonaisuus
Erilaiset lähestymistavat esimiestyöhön
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen esimiestyössä
Helmikuu:
Esimiestyö erilaisissa työkonteksteissa
Toimintakulttuurin kehittäminen osana esimiestyötä
Esimiesviestinnän kokonaisuus
Maaliskuu:
Esimiestyön psykologiaa
Tulevaisuuden esimiestyön painopiste-alueet

Further information

Opintojakson osaamistavoitteet, sisältö, oppimismateriaali, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment methods and criteria

Kiitettävä ( 5)
Opiskelija hallitsee laajasti ja monipuolisesti opintojakson teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä kattavasti omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat perusteltuja ja oppimisraportti muodostaa selkeän ja jäsennellyn kokonaisuuden.

Hyvä ( 3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat osin perusteltuja ja oppimisraportti on selkeä, mutta jäsentelyssä on kehitettävää.

Tyydyttävä 1-2)
Opiskelija hallitsee jonkin verran teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Opiskelija osaa esittää joitain kehittämisehdotuksia omaan työhönsä. Oppimisraportti vaatii jäsentelyä ja selkiyttämistä.

Prerequisites

Suoritettu korkeakoulututkinto

Enrollment

22.11.2021 - 19.12.2021

Timing

14.03.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Business Development
Teachers
  • Helena Kuusisto-Ek
Teacher in charge

Raisa Varsta

Groups
  • L0821S6
    Liiketoiminnan kehittämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija tuntee johtamiskäyttäytymisen ulottuvuudet ja osaa arvioida ja kehittää itseään esimiehenä ja johtajana. Hän tuntee organisaatiokäyttäytymisen tekijöitä ja tietää, miten esimiehen oma toiminta vaikuttaa työyhteisöön, tiimeihin ja yksilöihin. Opiskelija osaa kehittää erilaisia työyhteisöitä ja kykenee luomaan niissä hyvän kannustavan työilmapiirin. Opiskelija osaa hyödyntää johtamis- ja esimiesviestintää ja rakentaa sen avulla hyvää toimintakulttuuria

Content

Erilaiset lähestymistavat esimiestyöhön
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen esimiestyössä
Esimiestyö erilaisissa työkonteksteissa
Toimintakulttuurin kehittäminen osana esimiestyötä
Esimiesviestinnän kokonaisuus

Location and time

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Materials

Kirjallisuusesimerkkejä alla. Kirjallisuus selviää ensimmäisellä luentokerralla.
Artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.

Marques & Dihman ( ed.). Leadership today. Practices for Personal and Professional Performance. Springer 2017.
Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Riitta Hyppänen. Edita 2015
Uuden esimiehen kirja. Tulevaisuuden johtajalle. Jari Salminen. J_Impact 2017
Asiantuntijasta esimies. Vesa Ristikangas, Tapio Aaltonen & Eeva Pitkänen Alma Talent 2015 tai 2008
Valmentava esimies. Marjo-Riitta Ristikangas – Leni Grünbaum. Alma Talent 2013
Aaltonen, Tapio & Ahonen, Pirjo & Sahimaa, Jaakko: Johda merkitystä AlmaTalent 2020
Lange, Ira & Järvinen, Kati: Pelko pois – Kohti rohkeaa johtamista, Alma Talent 2019
Maula, Hanna & Maula, Jesse: Design ja johtaminen, Alma Talent 2019
Rantanen, Marjo: Tunnelmajohtaja, Alma Talent 2018
Johtajuus. Kirkas suunta ja ihmisten voima. Matti Alahuhta. Docendo 2015.
Johtamisesta. Arto Hiltunen. TalentumPro 2015.
Moninaisuuden johtaminen - ytimessä johtajan itsetuntemus. Sari Ajanko. Suomen Liikekirjat 2016.
Mielen johtaminen organisaatioissa. Helena Åhman. SanomaPro 2012.
Johdatko mielelläsi. Esimies ihmismielen ymmärtäjänä. Pekka Järvinen. SanomaPro 2013.
Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Pekka Järvinen . Alma Talent 2018
Ajatteleva johtaja. Miten johdat itseäsi, tiimiäsi ja organisaatiotasi huipputuloksiin?
Rasmus Hougaard, Teetta Kalajo, Heljä Ora. Alma Talent 2018.
DRAIVI. Voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Frank Martela & Karoliina Jarenko. TalentumPro 2015.
Esimiehenä arjessa. Henrietta Aarnikoivu, Alma Talent 2008
Keskity olennaiseen esimies. Henrietta Aarnikoivu. Talentum 2013
Läsnä etänä. Seitsemän oppituntia tulevaisuuden työelämästä. Kati Haapakoski – Anna Niemelä – Elina Yrjölä. Alma Talent 2020

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkossa keväällä 2023.
Opintojakso rakentuu webinaareista, vertaistyöskentelystä ja itsenäisestä opiskelusta.

Employer connections

-

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö opintojaksolla jakautuu seuraavasti:
lähiopetus ja opetuskeskustelut 35 tuntia
vertaistyöskentely 20 tuntia
kirjallisuuteen perehtyminen 40 tuntia
oppimistehtävän kirjoittaminen 40 tuntia

Further information

Opintojakson osaamistavoitteet, sisältö, oppimismateriaali, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment methods and criteria

Kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee laajasti ja monipuolisesti opintojakson teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä kattavasti omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat perusteltuja ja oppimisraportti muodostaa selkeän ja jäsennellyn kokonaisuuden.

Hyvä ( 3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat osin perusteltuja ja oppimisraportti on selkeä, mutta jäsentelyssä on kehitettävää.

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee jonkin verran teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Opiskelija osaa esittää joitain kehittämisehdotuksia omaan työhönsä. Oppimisraportti vaatii jäsentelyä ja selkiyttämistä.

Prerequisites

Suoritettu korkeakoulututkinto

Enrollment

22.11.2021 - 14.01.2022

Timing

21.01.2022 - 15.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Business

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Master´s Degree Programme in Public Procurement (Social Sciences, Business and Administration)
Teachers
  • Helena Kuusisto-Ek
Teacher in charge

Kaija Haapasalo

Groups
  • L1221S6
    Julkisten hankintojen tutkinto-ohjelma, ylempi amk

Objective

Opiskelija tuntee johtamiskäyttäytymisen ulottuvuudet ja osaa arvioida ja kehittää itseään esimiehenä ja johtajana. Hän tuntee organisaatiokäyttäytymisen tekijöitä ja tietää, miten esimiehen oma toiminta vaikuttaa työyhteisöön, tiimeihin ja yksilöihin. Opiskelija osaa kehittää erilaisia työyhteisöitä ja kykenee luomaan niissä hyvän kannustavan työilmapiirin. Opiskelija osaa hyödyntää johtamis- ja esimiesviestintää ja rakentaa sen avulla hyvää toimintakulttuuria

Content

Erilaiset lähestymistavat esimiestyöhön
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen esimiestyössä
Esimiestyö erilaisissa työkonteksteissa
Toimintakulttuurin kehittäminen osana esimiestyötä
Esimiesviestinnän kokonaisuus

Location and time

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Materials

Valinnainen kirjallisuus ( näistä valitaan kolme). Artikkelit ilmoitetaan myöhemmin.

Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit. Riitta Viitala ja Eila Jylhä. Edita 2019
Esimiesosaaminen. Liiketoiminnan menestystekijä. Riitta Hyppänen. Edita 2015
Uuden esimiehen kirja. Tulevaisuuden johtajalle. Jari Salminen. J_Impact 2017
Asiantuntijasta esimies. Vesa Ristikangas, Tapio Aaltonen & Eeva Pitkänen Alma Talent 2015 tai 2008
Valmentava esimies. Marjo-Riitta Ristikangas – Leni Grünbaum. Alma Talent 2013
Aaltonen, Tapio & Ahonen, Pirjo & Sahimaa, Jaakko: Johda merkitystä AlmaTalent 2020
Lange, Ira & Järvinen, Kati: Pelko pois – Kohti rohkeaa johtamista, Alma Talent 2019
Maula, Hanna & Maula, Jesse: Design ja johtaminen, Alma Talent 2019
Rantanen, Marjo: Tunnelmajohtaja, Alma Talent 2018
Johtajuus. Kirkas suunta ja ihmisten voima. Matti Alahuhta. Docendo 2015.
Johtamisesta. Arto Hiltunen. TalentumPro 2015.
Moninaisuuden johtaminen - ytimessä johtajan itsetuntemus. Sari Ajanko. Suomen Liikekirjat 2016.
Mielen johtaminen organisaatioissa. Helena Åhman. SanomaPro 2012.
Johdatko mielelläsi. Esimies ihmismielen ymmärtäjänä. Pekka Järvinen. SanomaPro 2013.
Ammatillinen käyttäytyminen. Tie onnistumiseen. Pekka Järvinen . Alma Talent 2018
Ajatteleva johtaja. Miten johdat itseäsi, tiimiäsi ja organisaatiotasi huipputuloksiin?
Rasmus Hougaard, Teetta Kalajo, Heljä Ora. Alma Talent 2018.
DRAIVI. Voiko sisäistä motivaatiota johtaa? Frank Martela & Karoliina Jarenko. TalentumPro 2015.
Johtaja muutoksen ytimessä. Käsikirja uudistumismatkalle. Hille Korhonen, Tytti Bergman AlmaTalent 2019
Esimiehenä arjessa. Henrietta Aarnikoivu, Alma Talent 2008
Keskity olennaiseen esimies. Henrietta Aarnikoivu. Talentum 2013
Läsnä etänä. Seitsemän oppituntia tulevaisuuden työelämästä. Kati Haapakoski – Anna Niemelä – Elina Yrjölä. Alma Talent 2020

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa keväällä 2023.
Opintojakso rakentuu verkkowebinaareista, vertaistyöskentelystä ja itsenäisestä opiskelusta.

Employer connections

-

Exam schedules

Ei tenttiä.

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö opintojaksolla jakautuu seuraavasti:
webinaarit 12 tuntia
vertaistyöskentely 23 tuntia
kirjallisuuteen perehtyminen 50 tuntia
oppimistehtävän kirjoittaminen 50 tuntia

Content scheduling

Webinaarien teemat:
Tammikuu:
Esimiestyön kokonaisuus
Erilaiset lähestymistavat esimiestyöhön
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen esimiestyössä
Helmikuu:
Esimiestyö erilaisissa työkonteksteissa
Toimintakulttuurin kehittäminen osana esimiestyötä
Esimiesviestinnän kokonaisuus
Maaliskuu:
Esimiestyön psykologiaa
Tulevaisuuden esimiestyön painopiste-alueet

Further information

Opintojakson osaamistavoitteet, sisältö, oppimismateriaali, suoritustapa ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.

Assessment methods and criteria

Kiitettävä ( 5)
Opiskelija hallitsee laajasti ja monipuolisesti opintojakson teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä kattavasti omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat perusteltuja ja oppimisraportti muodostaa selkeän ja jäsennellyn kokonaisuuden.

Hyvä ( 3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Omaan työhön liittyvät kehittämisehdotukset ovat osin perusteltuja ja oppimisraportti on selkeä, mutta jäsentelyssä on kehitettävää.

Tyydyttävä 1-2)
Opiskelija hallitsee jonkin verran teemaan liittyvää teoriaa ja osaa soveltaa sitä omaan työhönsä. Opiskelija osaa esittää joitain kehittämisehdotuksia omaan työhönsä. Oppimisraportti vaatii jäsentelyä ja selkiyttämistä.

Prerequisites

Suoritettu korkeakoulututkinto