Skip to main content

Leadership and Leading in Emergency CareLaajuus (5 cr)

Code: S000EH87

Credits

5 op

Objective

The student is proficient in security management as part of the operational culture of emergency care services. The student can evaluate and analyze his/her own leadership in emergency care. The student can evaluate and develop everyday leadership of emergency care as well as justify these actions. The student analyzes the leadership and leading required in emergency care services.

Content

- leader’s ability to make decisions and decision-making processes
- legislation related to social and health care as part of change in society
- strategic leadership in emergency care services and strategies formulating activities
- debriefing and defusing
- challenging situations in the leadership role
- risk management as a leadership challenge
- everyday leadership and competence requirements

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student displays competence to deal with the basic content of the study unit but lacks competence in independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace.

Assessment criteria, good (3)

The student fulfills the requirements for the study unit well. S/he displays competence in active data acquisition and is able to interpret the key features of the data to a clinical setting. The student has the ability to analyze the acquired knowledge and to apply it to the context of workplace.

Assessment criteria, excellent (5)

The student displays broad and versatile competence in the content of the study unit. S/he has great competence in targeted data acquisition. The student’s ability to make decisions shows independent thinking, responsible actions and leadership skills. The ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace is creative and versatile.

Assessment criteria, approved/failed

Pass: The student is proficient in the basic content of the study unit (competence evaluation), but independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace has shortcomings.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

09.01.2023 - 19.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Satu Lindgren
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Groups
  • S1822S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija hallitsee turvallisuusjohtamisen osana ensihoitopalvelun toimintakulttuuria. Opiskelija kykenee arvioimaan ja analysoimaan omaa johtajuuttaan ensihoidossa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää perustellen ensihoidon päivittäisjohtamista. Opiskelija analysoi, millaista johtamista ja johtajuutta ensihoitopalvelussa tarvitaan.

Content

- johtajan päätöksentekokyky ja päätöksentekoprosessit
- sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö yhteiskunnan muutoksen osana
- strateginen johtaminen ensihoitopalvelussa ja toimintaa ohjaavat strategiat
- debriefing ja defusing –toiminta
- esimiehen haasteelliset johtamistilanteet
- riskienhallinta johtamisen haasteena
- päivittäistilanteiden johtaminen ja osaamisvaatimukset

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät

Employer connections

-

Exam schedules

Oppimistehtävät

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Materiaaliin tututustuminen 0,5 op
Lähiopetus 2,5 op
Tentti/tehtävä 2 op

5 op = 135h

Content scheduling

Luennot ja tunitehtävät

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

01.01.2022 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 30

Degree programmes
  • Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Emergency Care
Teachers
  • Jukka Lehtimäki
  • Jukka Oksanen
  • Satu Lindgren
Teacher in charge

Jukka Lehtimäki

Groups
  • S1821S6
    Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija hallitsee turvallisuusjohtamisen osana ensihoitopalvelun toimintakulttuuria. Opiskelija kykenee arvioimaan ja analysoimaan omaa johtajuuttaan ensihoidossa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää perustellen ensihoidon päivittäisjohtamista. Opiskelija analysoi, millaista johtamista ja johtajuutta ensihoitopalvelussa tarvitaan.

Content

- johtajan päätöksentekokyky ja päätöksentekoprosessit
- sosiaali- ja terveysalan keskeinen lainsäädäntö yhteiskunnan muutoksen osana
- strateginen johtaminen ensihoitopalvelussa ja toimintaa ohjaavat strategiat
- debriefing ja defusing –toiminta
- esimiehen haasteelliset johtamistilanteet
- riskienhallinta johtamisen haasteena
- päivittäistilanteiden johtaminen ja osaamisvaatimukset

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Oppimistehtävät

Employer connections

-

Exam schedules

Oppimistehtävät

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Materiaaliin tututustuminen 0,5 op
Lähiopetus 2,5 op
Tentti/tehtävä 2 op

5 op = 135h

Content scheduling

Luennot ja tunitehtävät

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät