Business Modelling and Competitive Environment in the Digital EraLaajuus (5 cr)
Code: LY00EC62
Credits
5 op
Objective
The course familiarizes the students with the basic methods and tools for business modeling and identifying different scenarios derived from them, using critical thinking.
The student understands the impacts of digitization as a driver of change and a paradigm shift, and learns to produce business models using own organization as an example. The student understands the basics of competitive environment and industry analysis. The student can analyze factors affecting the competitive environment, especially in the digital business environment, and analyze the impact of most important change factors in his own industry.
This course supports the content of the 'Business Analytics for Strategic Insights' course.
Content
Contents:
- Industry analysis & factors affecting competition
- Business models & modelling
- Business environment analysis, tools and methods
- Impact of digitalization as a driver of change.
Outline of the course assignments: Students complete two assignments in the course:
1. Analysis of the competitive environment of the student's own industry (produced based on own critical thinking and with action proposals based on the analysis).
2. Business modeling on the example of one student's own organization, a group project.
Prerequisites
Completed Higher Education Degree
Assessment criteria, satisfactory (1)
Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.
Assessment criteria, good (3)
Good overall performance: can apply and articulate concepts and information well both verbally and in writing, certain areas of individual or team output require further attention; shows appropriate level of interest and motivation in individual and team activities. Good presentation delivery and analysis.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent performance in all elements of the course: shows interest and motivation in individual and team activities and assignments, fully applies and clearly articulates concepts and information both verbally and in writing. The student is able to support his/her argument with references to the recommended reading and lecture content. Excellent presentation delivery and analysis.
Assessment criteria, approved/failed
Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.
Further information
The language of tuition is English.
Enrollment
06.05.2024 - 11.08.2024
Timing
21.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- English
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Technology, Communication and Transport)
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Social Sciences, Business and Administration)
Teachers
- Jimmy Ruokolainen
Teacher in charge
Zinaida Grabovskaia
Groups
-
L0424S6_1Master's Degree Programme in Business Informatics ylempi, liiketalous
-
T1324S6_1Master's Degree Programme in Business Informatics, ylempi tekniikka
Objective
Opiskelija ymmärtää oleelliset metodologiat ja työkalut liiketoiminnan mallinnukseen ja niistä johdettavien erilaisten skenarioiden tunnistamiseen, kuvaamiseen ja analysointiin kriittistä ajattelua hyödyntäen. Opiskelija kykenee soveltamaan työkaluja ja menetelmiä omassa organisaatiossaan ja työelämässään laajemminkin. Opiskelija ymmärtää tärkeimmät digitalisaation vaikutuslogiikat niin liiketoiminnan kuin liiketoimintaympäristön muutosten ajurina. Hän ymmärtää paradigman muutoksen merkityksen ja oppii tuottamaan vaihtoehtoisia strategioita analyysiin perustuen käyttäen esimerkkinä omaa organisaatioitaan. Opiskelija ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet nykyisissä ja uusissa liiketoimintamalleissa. Opiskelija osaa analysoida kilpailuympäristöön vaikuttavia tekijöitä erityisesti digitaalisessa ympäristössä mukaanlukien varsinaiset digitaalisen murroksen ajurit kuten tekoäly. Opiskelija ymmärtää perusasiat kilpailuympäristön ja toimialan analyysistä. Hän osaa soveltaa työkaluja ja metodeja kilpailuympäristön analyysissä. Hän kykenee analysoimaan tärkeimpien muutostekijöiden vaikutusta omalla toimialallaan ja tuottamaan omaan kriittiseen ajatteluun perustuvia johtopäätelmiä ja analysiin perustuvia toimintaehdotuksia.
Kurssi ja sen materiaalit tukevat ‘Business Analytics for Strategic Insights’ -kurssin sisältöä, pedagogiikkaa ja käytettyjä malleja ja metodologioita.
Content
- Toimialan kilpailuympäristö & kilpailuun vaikuttavat tekijät
- Liiketoiminnan mallinnus
- Liiketoimintaympäristön analyysin työkalut ja menetelmät
- Tekoälyn vaikutus liiketoimintamalleihin ja mallinnukseen
Kurssitehtävät: Kurssin suorittamiseksi vaaditaan kaksi tehtävää:
1. Opiskelijan oman toimialan kilpailuympäristön analyysi - Kirjallinen tehtävä
2. Opiskelijan oman organisaation liiketoiminnan mallinnus - Ryhmäprojekti
Location and time
23.8.2024 - 25.11.2024, face-to-face (on Myyrmäki campus)
Materials
Read and absorb these “must-read” books and articles for your course in autumn 2024.
BOOK 1: Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010, or any later editions). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley.
See also https://www.strategyzer.com/books & videos by Osterwalder in YouTube.
Osterwalder together with Yves Pigneur & Tim Clark created the concept of the Business Model Canvas (BMC), which has taken the world of strategic management and business modelling by the storm during the last ten years. (Borrow from a library or buy own copy). This book will be your textbook for the course. You also will find the BMG useful in your other courses. The book will be available as a book and e-book from Metropolia library, once you enroll and get your access to Metropolia’s learning platform OMA. (Note, you will be able to activate your personal student account since mid August via either your Finnish banking codes, or by obtaining a password from Metropolia´s Admissions office).
ARTICLE 1: Blank, S. & Euchner, J. (2018). The Genesis and Future of Lean Startup: An Interview with Steve Blank. Research Technology Management, Vol. 61, Iss.5, pp.15-21. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08956308.2018.1495963 (This is a 6-page long article on applying ‘The Lean Startup’ Method across the corporate contexts).
ARTICLE 2: Iansiti, M. & Lakhani, K.R. (2020). Competing in the Age of AI: How machine intelligence changes the rules of business. Harvard Business Review, Jan-Feb 2020. Available from: https://hbr.org/2020/01/competing-in-the-age-of-ai (This is an article and and audio record (25 mins) discussing how AI will impact the business competitive environment and organisations´ competitiveness).
ARTICLE 3 (in Metropolia online library): Porter, M. (2008). Five Competitive Forces That Shape the Strategy. Harvard Business Review. 2008, Vol.86 (1), p.78-137. Available from: https://metropolia.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_openaire_primary_pmid_943972d09a79a7628a508e1a2c665372?sid=4362525414 (This is a 17-page article on applying Porter’s five forces model across industries).
ARTICLE 4 (in Metropolia online library): Baloutsos, S.; Karagiannaki, A., & Mourtos, I. Business Model Generation for Industry 4.0: A “Lean Startup” Approach. The International Technology Management Review 2020, Vol.9 (1), p.34-4. Available from: https://metropolia.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_springer_journals_10_2991_itmr_k_200630_001?sid=4361259414 (This is an 11-page article on applying Business Model Canvas & Lean Startup Methods for Industry 4.0).
ADDITIONAL READINGS:
BOOK 2: (in Metropolia paper-book library): Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York, Crown, cop. See info here: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.77632?sid=4381814352
BOOK 3 (in Metropolia paper-book library): Porter, M. (2008). On Completion. Harvard Business School Publishing. See info here: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.240365?sid=3087289923
AUDIO BOOK 4 (in Metropolia online library): Iansiti, M. & Lakhani, K.R. (2020). Competing in the Age of AI. Available from: https://learning.oreilly.com/videos/competing-in-the/9781469076287/ (Length 9.5 hours)
--------------------------------------
TIPS for extensive reading: How to read fast
Klein, P. (2010). How to Read an Academic Article: Blog.
Teaching methods
The course familiarizes the students with the basic methods and tools for business modeling and identifying different scenarios derived from them, using critical thinking.
The student understands the impacts of digitization as a driver of change and a paradigm shift, and learns to produce business models using own organization as an example. The student understands the basics of competitive environment and industry analysis. The student can analyze factors affecting the competitive environment, especially in the digital business environment, and analyze the impact of most important change factors in his own industry.
This course supports the content of the 'Business Analytics for Strategic Insights' course.
Student workload
5 ECTS (appx. 127 hours of work, including attending classes, doing assignments, reading, and self-work).
Content scheduling
- Toimialan kilpailuympäristö & kilpailuun vaikuttavat tekijät
- Liiketoiminnan mallinnus
- Liiketoimintaympäristön analyysin työkalut ja menetelmät
- Tekoälyn vaikutus liiketoimintamalleihin ja mallinnukseen
Kurssitehtävät: Kurssin suorittamiseksi vaaditaan kaksi tehtävää:
1. Opiskelijan oman toimialan kilpailuympäristön analyysi - Kirjallinen tehtävä
2. Opiskelijan oman organisaation liiketoiminnan mallinnus - Ryhmäprojekti
Further information
Kurssi on englannikielinen.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment methods and criteria
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, Excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä
Assessment criteria, Approved/Failed
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Prerequisites
Suoritettu korkeakoulututkinto
Further information
Kurssi on englanninkielinen.
Enrollment
06.05.2024 - 11.08.2024
Timing
21.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- English
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Technology, Communication and Transport)
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Social Sciences, Business and Administration)
Teachers
- Jimmy Ruokolainen
Teacher in charge
Zinaida Grabovskaia
Groups
-
T1324S6_2Master's Degree Programme in Business Informatics, ylempi tekniikka
-
L0424S6_2Master's Degree Programme in Business Informatics ylempi, liiketalous
Objective
Opiskelija ymmärtää oleelliset metodologiat ja työkalut liiketoiminnan mallinnukseen ja niistä johdettavien erilaisten skenarioiden tunnistamiseen, kuvaamiseen ja analysointiin kriittistä ajattelua hyödyntäen. Opiskelija kykenee soveltamaan työkaluja ja menetelmiä omassa organisaatiossaan ja työelämässään laajemminkin. Opiskelija ymmärtää tärkeimmät digitalisaation vaikutuslogiikat niin liiketoiminnan kuin liiketoimintaympäristön muutosten ajurina. Hän ymmärtää paradigman muutoksen merkityksen ja oppii tuottamaan vaihtoehtoisia strategioita analyysiin perustuen käyttäen esimerkkinä omaa organisaatioitaan. Opiskelija ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet nykyisissä ja uusissa liiketoimintamalleissa. Opiskelija osaa analysoida kilpailuympäristöön vaikuttavia tekijöitä erityisesti digitaalisessa ympäristössä mukaanlukien varsinaiset digitaalisen murroksen ajurit kuten tekoäly. Opiskelija ymmärtää perusasiat kilpailuympäristön ja toimialan analyysistä. Hän osaa soveltaa työkaluja ja metodeja kilpailuympäristön analyysissä. Hän kykenee analysoimaan tärkeimpien muutostekijöiden vaikutusta omalla toimialallaan ja tuottamaan omaan kriittiseen ajatteluun perustuvia johtopäätelmiä ja analysiin perustuvia toimintaehdotuksia.
Kurssi ja sen materiaalit tukevat ‘Business Analytics for Strategic Insights’ -kurssin sisältöä, pedagogiikkaa ja käytettyjä malleja ja metodologioita.
Content
- Toimialan kilpailuympäristö & kilpailuun vaikuttavat tekijät
- Liiketoiminnan mallinnus
- Liiketoimintaympäristön analyysin työkalut ja menetelmät
- Tekoälyn vaikutus liiketoimintamalleihin ja mallinnukseen
Kurssitehtävät: Kurssin suorittamiseksi vaaditaan kaksi tehtävää:
1. Opiskelijan oman toimialan kilpailuympäristön analyysi - Kirjallinen tehtävä
2. Opiskelijan oman organisaation liiketoiminnan mallinnus - Ryhmäprojekti
Location and time
30.8.2024 - 30.11.2024, ONLINE
Materials
Read and absorb these “must-read” books and articles for your course in autumn 2024.
BOOK 1: Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010, or any later editions). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley.
See also https://www.strategyzer.com/books & videos by Osterwalder in YouTube.
Osterwalder together with Yves Pigneur & Tim Clark created the concept of the Business Model Canvas (BMC), which has taken the world of strategic management and business modelling by the storm during the last ten years. (Borrow from a library or buy own copy). This book will be your textbook for the course. You also will find the BMG useful in your other courses. The book will be available as a book and e-book from Metropolia library, once you enroll and get your access to Metropolia’s learning platform OMA. (Note, you will be able to activate your personal student account since mid August via either your Finnish banking codes, or by obtaining a password from Metropolia´s Admissions office).
ARTICLE 1: Blank, S. & Euchner, J. (2018). The Genesis and Future of Lean Startup: An Interview with Steve Blank. Research Technology Management, Vol. 61, Iss.5, pp.15-21. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08956308.2018.1495963 (This is a 6-page long article on applying ‘The Lean Startup’ Method across the corporate contexts).
ARTICLE 2: Iansiti, M. & Lakhani, K.R. (2020). Competing in the Age of AI: How machine intelligence changes the rules of business. Harvard Business Review, Jan-Feb 2020. Available from: https://hbr.org/2020/01/competing-in-the-age-of-ai (This is an article and and audio record (25 mins) discussing how AI will impact the business competitive environment and organisations´ competitiveness).
ARTICLE 3 (in Metropolia online library): Porter, M. (2008). Five Competitive Forces That Shape the Strategy. Harvard Business Review. 2008, Vol.86 (1), p.78-137. Available from: https://metropolia.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_openaire_primary_pmid_943972d09a79a7628a508e1a2c665372?sid=4362525414 (This is a 17-page article on applying Porter’s five forces model across industries).
ARTICLE 4 (in Metropolia online library): Baloutsos, S.; Karagiannaki, A., & Mourtos, I. Business Model Generation for Industry 4.0: A “Lean Startup” Approach. The International Technology Management Review 2020, Vol.9 (1), p.34-4. Available from: https://metropolia.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_springer_journals_10_2991_itmr_k_200630_001?sid=4361259414 (This is an 11-page article on applying Business Model Canvas & Lean Startup Methods for Industry 4.0).
ADDITIONAL READINGS:
BOOK 2: (in Metropolia paper-book library): Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York, Crown, cop. See info here: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.77632?sid=4381814352
BOOK 3 (in Metropolia paper-book library): Porter, M. (2008). On Completion. Harvard Business School Publishing. See info here: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.240365?sid=3087289923
AUDIO BOOK 4 (in Metropolia online library): Iansiti, M. & Lakhani, K.R. (2020). Competing in the Age of AI. Available from: https://learning.oreilly.com/videos/competing-in-the/9781469076287/ (Length 9.5 hours)
--------------------------------------
TIPS for extensive reading: How to read fast
Klein, P. (2010). How to Read an Academic Article: Blog.
Teaching methods
The course familiarizes the students with the basic methods and tools for business modeling and identifying different scenarios derived from them, using critical thinking.
The student understands the impacts of digitization as a driver of change and a paradigm shift, and learns to produce business models using own organization as an example. The student understands the basics of competitive environment and industry analysis. The student can analyze factors affecting the competitive environment, especially in the digital business environment, and analyze the impact of most important change factors in his own industry.
This course supports the content of the 'Business Analytics for Strategic Insights' course.
Content scheduling
- Toimialan kilpailuympäristö & kilpailuun vaikuttavat tekijät
- Liiketoiminnan mallinnus
- Liiketoimintaympäristön analyysin työkalut ja menetelmät
- Tekoälyn vaikutus liiketoimintamalleihin ja mallinnukseen
Kurssitehtävät: Kurssin suorittamiseksi vaaditaan kaksi tehtävää:
1. Opiskelijan oman toimialan kilpailuympäristön analyysi - Kirjallinen tehtävä
2. Opiskelijan oman organisaation liiketoiminnan mallinnus - Ryhmäprojekti
Further information
Kurssi on englanninkielinen.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment methods and criteria
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, Excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä
Assessment criteria, Approved/Failed
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Prerequisites
Suoritettu korkeakoulututkinto
Further information
Kurssi on englanninkielinen.
Enrollment
02.05.2023 - 13.08.2023
Timing
28.08.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- English
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Technology, Communication and Transport)
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Social Sciences, Business and Administration)
Teachers
- Jimmy Ruokolainen
Teacher in charge
Zinaida Grabovskaia
Groups
-
T1323S6_1Master's Degree Programme in Business Informatics, ylempi tekniikka
-
L0423S6_1Master's Degree Programme in Business Informatics ylempi, liiketalous
Objective
Opiskelija ymmärtää oleelliset metodologiat ja työkalut liiketoiminnan mallinnukseen ja niistä johdettavien erilaisten skenarioiden tunnistamiseen, kuvaamiseen ja analysointiin kriittistä ajattelua hyödyntäen. Opiskelija kykenee soveltamaan työkaluja ja menetelmiä omassa organisaatiossaan ja työelämässään laajemminkin. Opiskelija ymmärtää tärkeimmät digitalisaation vaikutuslogiikat niin liiketoiminnan kuin liiketoimintaympäristön muutosten ajurina. Hän ymmärtää paradigman muutoksen merkityksen ja oppii tuottamaan vaihtoehtoisia strategioita analyysiin perustuen käyttäen esimerkkinä omaa organisaatioitaan. Opiskelija ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet nykyisissä ja uusissa liiketoimintamalleissa. Opiskelija osaa analysoida kilpailuympäristöön vaikuttavia tekijöitä erityisesti digitaalisessa ympäristössä mukaanlukien varsinaiset digitaalisen murroksen ajurit kuten tekoäly. Opiskelija ymmärtää perusasiat kilpailuympäristön ja toimialan analyysistä. Hän osaa soveltaa työkaluja ja metodeja kilpailuympäristön analyysissä. Hän kykenee analysoimaan tärkeimpien muutostekijöiden vaikutusta omalla toimialallaan ja tuottamaan omaan kriittiseen ajatteluun perustuvia johtopäätelmiä ja analysiin perustuvia toimintaehdotuksia.
Kurssi ja sen materiaalit tukevat ‘Business Analytics for Strategic Insights’ -kurssin sisältöä, pedagogiikkaa ja käytettyjä malleja ja metodologioita.
Content
- Toimialan kilpailuympäristö & kilpailuun vaikuttavat tekijät
- Liiketoiminnan mallinnus
- Liiketoimintaympäristön analyysin työkalut ja menetelmät
- Tekoälyn vaikutus liiketoimintamalleihin ja mallinnukseen
Kurssitehtävät: Kurssin suorittamiseksi vaaditaan kaksi tehtävää:
1. Opiskelijan oman toimialan kilpailuympäristön analyysi - Kirjallinen tehtävä
2. Opiskelijan oman organisaation liiketoiminnan mallinnus - Ryhmäprojekti
Location and time
23.8.2024 - 25.11.2024, face-to-face (on Myyrmäki campus)
Materials
Read and absorb these “must-read” books and articles for your course in autumn 2024.
BOOK 1: Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010, or any later editions). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley.
See also https://www.strategyzer.com/books & videos by Osterwalder in YouTube.
Osterwalder together with Yves Pigneur & Tim Clark created the concept of the Business Model Canvas (BMC), which has taken the world of strategic management and business modelling by the storm during the last ten years. (Borrow from a library or buy own copy). This book will be your textbook for the course. You also will find the BMG useful in your other courses. The book will be available as a book and e-book from Metropolia library, once you enroll and get your access to Metropolia’s learning platform OMA. (Note, you will be able to activate your personal student account since mid August via either your Finnish banking codes, or by obtaining a password from Metropolia´s Admissions office).
ARTICLE 1: Blank, S. & Euchner, J. (2018). The Genesis and Future of Lean Startup: An Interview with Steve Blank. Research Technology Management, Vol. 61, Iss.5, pp.15-21. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08956308.2018.1495963 (This is a 6-page long article on applying ‘The Lean Startup’ Method across the corporate contexts).
ARTICLE 2: Iansiti, M. & Lakhani, K.R. (2020). Competing in the Age of AI: How machine intelligence changes the rules of business. Harvard Business Review, Jan-Feb 2020. Available from: https://hbr.org/2020/01/competing-in-the-age-of-ai (This is an article and and audio record (25 mins) discussing how AI will impact the business competitive environment and organisations´ competitiveness).
ARTICLE 3 (in Metropolia online library): Porter, M. (2008). Five Competitive Forces That Shape the Strategy. Harvard Business Review. 2008, Vol.86 (1), p.78-137. Available from: https://metropolia.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_openaire_primary_pmid_943972d09a79a7628a508e1a2c665372?sid=4362525414 (This is a 17-page article on applying Porter’s five forces model across industries).
ARTICLE 4 (in Metropolia online library): Baloutsos, S.; Karagiannaki, A., & Mourtos, I. Business Model Generation for Industry 4.0: A “Lean Startup” Approach. The International Technology Management Review 2020, Vol.9 (1), p.34-4. Available from: https://metropolia.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_springer_journals_10_2991_itmr_k_200630_001?sid=4361259414 (This is an 11-page article on applying Business Model Canvas & Lean Startup Methods for Industry 4.0).
ADDITIONAL READINGS:
BOOK 2: (in Metropolia paper-book library): Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York, Crown, cop. See info here: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.77632?sid=4381814352
BOOK 3 (in Metropolia paper-book library): Porter, M. (2008). On Completion. Harvard Business School Publishing. See info here: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.240365?sid=3087289923
AUDIO BOOK 4 (in Metropolia online library): Iansiti, M. & Lakhani, K.R. (2020). Competing in the Age of AI. Available from: https://learning.oreilly.com/videos/competing-in-the/9781469076287/ (Length 9.5 hours)
--------------------------------------
TIPS for extensive reading: How to read fast
Klein, P. (2010). How to Read an Academic Article: Blog.
Teaching methods
The course familiarizes the students with the basic methods and tools for business modeling and identifying different scenarios derived from them, using critical thinking.
The student understands the impacts of digitization as a driver of change and a paradigm shift, and learns to produce business models using own organization as an example. The student understands the basics of competitive environment and industry analysis. The student can analyze factors affecting the competitive environment, especially in the digital business environment, and analyze the impact of most important change factors in his own industry.
This course supports the content of the 'Business Analytics for Strategic Insights' course.
Student workload
5 ECTS (appx. 127 hours of work, including attending classes, doing assignments, reading, and self-work)
Content scheduling
Contents:
- Industry analysis & factors affecting competition
- Business models & modelling
- Business environment analysis, tools and methods
- Impact of digitalization as a driver of change.
Outline of the course assignments: Students complete two assignments in the course: 1. Analysis of the competitive environment of the student's own industry (produced based on own critical thinking and with action proposals based on the analysis). 2. Business modeling on the example of one student's own organization, a group project.
Further information
The language of the course is English.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment methods and criteria
Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.
Good overall performance: can apply and articulate concepts and information well both verbally and in writing, certain areas of individual or team output require further attention; shows appropriate level of interest and motivation in individual and team activities. Good presentation delivery and analysis.
Excellent performance in all elements of the course: shows interest and motivation in individual and team activities and assignments, fully applies and clearly articulates concepts and information both verbally and in writing. The student is able to support his/her argument with references to the recommended reading and lecture content. Excellent presentation delivery and analysis.
Prerequisites
Suoritettu korkeakoulututkinto
Further information
Kurssi on englanninkielinen.
Enrollment
02.05.2023 - 13.08.2023
Timing
28.08.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- English
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Technology, Communication and Transport)
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Social Sciences, Business and Administration)
Teachers
- Jimmy Ruokolainen
Teacher in charge
Zinaida Grabovskaia
Groups
-
T1323S6_2Master's Degree Programme in Business Informatics, ylempi tekniikka
-
L0423S6_2Master's Degree Programme in Business Informatics ylempi, liiketalous
Objective
Opiskelija ymmärtää oleelliset metodologiat ja työkalut liiketoiminnan mallinnukseen ja niistä johdettavien erilaisten skenarioiden tunnistamiseen, kuvaamiseen ja analysointiin kriittistä ajattelua hyödyntäen. Opiskelija kykenee soveltamaan työkaluja ja menetelmiä omassa organisaatiossaan ja työelämässään laajemminkin. Opiskelija ymmärtää tärkeimmät digitalisaation vaikutuslogiikat niin liiketoiminnan kuin liiketoimintaympäristön muutosten ajurina. Hän ymmärtää paradigman muutoksen merkityksen ja oppii tuottamaan vaihtoehtoisia strategioita analyysiin perustuen käyttäen esimerkkinä omaa organisaatioitaan. Opiskelija ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet nykyisissä ja uusissa liiketoimintamalleissa. Opiskelija osaa analysoida kilpailuympäristöön vaikuttavia tekijöitä erityisesti digitaalisessa ympäristössä mukaanlukien varsinaiset digitaalisen murroksen ajurit kuten tekoäly. Opiskelija ymmärtää perusasiat kilpailuympäristön ja toimialan analyysistä. Hän osaa soveltaa työkaluja ja metodeja kilpailuympäristön analyysissä. Hän kykenee analysoimaan tärkeimpien muutostekijöiden vaikutusta omalla toimialallaan ja tuottamaan omaan kriittiseen ajatteluun perustuvia johtopäätelmiä ja analysiin perustuvia toimintaehdotuksia.
Kurssi ja sen materiaalit tukevat ‘Business Analytics for Strategic Insights’ -kurssin sisältöä, pedagogiikkaa ja käytettyjä malleja ja metodologioita.
Content
- Toimialan kilpailuympäristö & kilpailuun vaikuttavat tekijät
- Liiketoiminnan mallinnus
- Liiketoimintaympäristön analyysin työkalut ja menetelmät
- Tekoälyn vaikutus liiketoimintamalleihin ja mallinnukseen
Kurssitehtävät: Kurssin suorittamiseksi vaaditaan kaksi tehtävää:
1. Opiskelijan oman toimialan kilpailuympäristön analyysi - Kirjallinen tehtävä
2. Opiskelijan oman organisaation liiketoiminnan mallinnus - Ryhmäprojekti
Location and time
30.8.2024 - 1.12.2024, ONLINE
Materials
Read and absorb these “must-read” books and articles for your course in autumn 2024.
BOOK 1: Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010, or any later editions). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Wiley.
See also https://www.strategyzer.com/books & videos by Osterwalder in YouTube.
Osterwalder together with Yves Pigneur & Tim Clark created the concept of the Business Model Canvas (BMC), which has taken the world of strategic management and business modelling by the storm during the last ten years. (Borrow from a library or buy own copy). This book will be your textbook for the course. You also will find the BMG useful in your other courses. The book will be available as a book and e-book from Metropolia library, once you enroll and get your access to Metropolia’s learning platform OMA. (Note, you will be able to activate your personal student account since mid August via either your Finnish banking codes, or by obtaining a password from Metropolia´s Admissions office).
ARTICLE 1: Blank, S. & Euchner, J. (2018). The Genesis and Future of Lean Startup: An Interview with Steve Blank. Research Technology Management, Vol. 61, Iss.5, pp.15-21. Available from: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08956308.2018.1495963 (This is a 6-page long article on applying ‘The Lean Startup’ Method across the corporate contexts).
ARTICLE 2: Iansiti, M. & Lakhani, K.R. (2020). Competing in the Age of AI: How machine intelligence changes the rules of business. Harvard Business Review, Jan-Feb 2020. Available from: https://hbr.org/2020/01/competing-in-the-age-of-ai (This is an article and and audio record (25 mins) discussing how AI will impact the business competitive environment and organisations´ competitiveness).
ARTICLE 3 (in Metropolia online library): Porter, M. (2008). Five Competitive Forces That Shape the Strategy. Harvard Business Review. 2008, Vol.86 (1), p.78-137. Available from: https://metropolia.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_openaire_primary_pmid_943972d09a79a7628a508e1a2c665372?sid=4362525414 (This is a 17-page article on applying Porter’s five forces model across industries).
ARTICLE 4 (in Metropolia online library): Baloutsos, S.; Karagiannaki, A., & Mourtos, I. Business Model Generation for Industry 4.0: A “Lean Startup” Approach. The International Technology Management Review 2020, Vol.9 (1), p.34-4. Available from: https://metropolia.finna.fi/PrimoRecord/pci.cdi_springer_journals_10_2991_itmr_k_200630_001?sid=4361259414 (This is an 11-page article on applying Business Model Canvas & Lean Startup Methods for Industry 4.0).
ADDITIONAL READINGS:
BOOK 2: (in Metropolia paper-book library): Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York, Crown, cop. See info here: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.77632?sid=4381814352
BOOK 3 (in Metropolia paper-book library): Porter, M. (2008). On Completion. Harvard Business School Publishing. See info here: https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.240365?sid=3087289923
AUDIO BOOK 4 (in Metropolia online library): Iansiti, M. & Lakhani, K.R. (2020). Competing in the Age of AI. Available from: https://learning.oreilly.com/videos/competing-in-the/9781469076287/ (Length 9.5 hours)
Teaching methods
The course familiarizes the students with the basic methods and tools for business modeling and identifying different scenarios derived from them, using critical thinking.
The student understands the impacts of digitization as a driver of change and a paradigm shift, and learns to produce business models using own organization as an example. The student understands the basics of competitive environment and industry analysis. The student can analyze factors affecting the competitive environment, especially in the digital business environment, and analyze the impact of most important change factors in his own industry.
This course supports the content of the 'Business Analytics for Strategic Insights' course.
Student workload
5 ECTS (appx. 127 hours of work, including attending classes, doing assignments, reading, and self-work)
Content scheduling
Contents:
- Industry analysis & factors affecting competition
- Business models & modelling
- Business environment analysis, tools and methods
- Impact of digitalization as a driver of change.
Outline of the course assignments: Students complete two assignments in the course: 1. Analysis of the competitive environment of the student's own industry (produced based on own critical thinking and with action proposals based on the analysis). 2. Business modeling on the example of one student's own organization, a group project.
Further information
The language of the course is English.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment methods and criteria
Sufficient performance: has completed basic requirements to pass the course and has made an attempt to apply and articulate concepts and information both verbally and in writing but has not made enough effort overall. The student has demonstrated little effort, interest and motivation for individual or team activities / assignments and the output is rather weak.
Good overall performance: can apply and articulate concepts and information well both verbally and in writing, certain areas of individual or team output require further attention; shows appropriate level of interest and motivation in individual and team activities. Good presentation delivery and analysis.
Excellent performance in all elements of the course: shows interest and motivation in individual and team activities and assignments, fully applies and clearly articulates concepts and information both verbally and in writing. The student is able to support his/her argument with references to the recommended reading and lecture content. Excellent presentation delivery and analysis.
Prerequisites
Suoritettu korkeakoulututkinto
Further information
Kurssi on englanninkielinen.
Enrollment
02.05.2022 - 14.08.2022
Timing
25.08.2022 - 18.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- English
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Technology, Communication and Transport)
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Social Sciences, Business and Administration)
Teachers
- Antti Hovi
Teacher in charge
Zinaida Grabovskaia
Groups
-
L0422S6_1Master's Degree Programme in Business Informatics ylempi, liiketalous
-
T1322S6_1Master's Degree Programme in Business Informatics, ylempi tekniikka
Objective
Opiskelija ymmärtää oleelliset metodologiat ja työkalut liiketoiminnan mallinnukseen ja niistä johdettavien erilaisten skenarioiden tunnistamiseen, kuvaamiseen ja analysointiin kriittistä ajattelua hyödyntäen. Opiskelija kykenee soveltamaan työkaluja ja menetelmiä omassa organisaatiossaan ja työelämässään laajemminkin. Opiskelija ymmärtää tärkeimmät digitalisaation vaikutuslogiikat niin liiketoiminnan kuin liiketoimintaympäristön muutosten ajurina. Hän ymmärtää paradigman muutoksen merkityksen ja oppii tuottamaan vaihtoehtoisia strategioita analyysiin perustuen käyttäen esimerkkinä omaa organisaatioitaan. Opiskelija ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet nykyisissä ja uusissa liiketoimintamalleissa. Opiskelija osaa analysoida kilpailuympäristöön vaikuttavia tekijöitä erityisesti digitaalisessa ympäristössä mukaanlukien varsinaiset digitaalisen murroksen ajurit kuten tekoäly. Opiskelija ymmärtää perusasiat kilpailuympäristön ja toimialan analyysistä. Hän osaa soveltaa työkaluja ja metodeja kilpailuympäristön analyysissä. Hän kykenee analysoimaan tärkeimpien muutostekijöiden vaikutusta omalla toimialallaan ja tuottamaan omaan kriittiseen ajatteluun perustuvia johtopäätelmiä ja analysiin perustuvia toimintaehdotuksia.
Kurssi ja sen materiaalit tukevat ‘Business Analytics for Strategic Insights’ -kurssin sisältöä, pedagogiikkaa ja käytettyjä malleja ja metodologioita.
Content
- Toimialan kilpailuympäristö & kilpailuun vaikuttavat tekijät
- Liiketoiminnan mallinnus
- Liiketoimintaympäristön analyysin työkalut ja menetelmät
- Tekoälyn vaikutus liiketoimintamalleihin ja mallinnukseen
Kurssitehtävät: Kurssin suorittamiseksi vaaditaan kaksi tehtävää:
1. Opiskelijan oman toimialan kilpailuympäristön analyysi - Kirjallinen tehtävä
2. Opiskelijan oman organisaation liiketoiminnan mallinnus - Ryhmäprojekti
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Prerequisites
Suoritettu korkeakoulututkinto
Further information
Kurssi on englanninkielinen.
Enrollment
02.05.2022 - 14.08.2022
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Business
Campus
Leiritie 1
Teaching languages
- English
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Technology, Communication and Transport)
- Master's Degree Programme in Business Informatics (Social Sciences, Business and Administration)
Teachers
- Antti Hovi
Teacher in charge
Zinaida Grabovskaia
Groups
-
L0422S6_2Master's Degree Programme in Business Informatics ylempi, liiketalous
-
T1322S6_2Master's Degree Programme in Business Informatics, ylempi tekniikka
Objective
Opiskelija ymmärtää oleelliset metodologiat ja työkalut liiketoiminnan mallinnukseen ja niistä johdettavien erilaisten skenarioiden tunnistamiseen, kuvaamiseen ja analysointiin kriittistä ajattelua hyödyntäen. Opiskelija kykenee soveltamaan työkaluja ja menetelmiä omassa organisaatiossaan ja työelämässään laajemminkin. Opiskelija ymmärtää tärkeimmät digitalisaation vaikutuslogiikat niin liiketoiminnan kuin liiketoimintaympäristön muutosten ajurina. Hän ymmärtää paradigman muutoksen merkityksen ja oppii tuottamaan vaihtoehtoisia strategioita analyysiin perustuen käyttäen esimerkkinä omaa organisaatioitaan. Opiskelija ymmärtää digitalisaation mahdollisuudet nykyisissä ja uusissa liiketoimintamalleissa. Opiskelija osaa analysoida kilpailuympäristöön vaikuttavia tekijöitä erityisesti digitaalisessa ympäristössä mukaanlukien varsinaiset digitaalisen murroksen ajurit kuten tekoäly. Opiskelija ymmärtää perusasiat kilpailuympäristön ja toimialan analyysistä. Hän osaa soveltaa työkaluja ja metodeja kilpailuympäristön analyysissä. Hän kykenee analysoimaan tärkeimpien muutostekijöiden vaikutusta omalla toimialallaan ja tuottamaan omaan kriittiseen ajatteluun perustuvia johtopäätelmiä ja analysiin perustuvia toimintaehdotuksia.
Kurssi ja sen materiaalit tukevat ‘Business Analytics for Strategic Insights’ -kurssin sisältöä, pedagogiikkaa ja käytettyjä malleja ja metodologioita.
Content
- Toimialan kilpailuympäristö & kilpailuun vaikuttavat tekijät
- Liiketoiminnan mallinnus
- Liiketoimintaympäristön analyysin työkalut ja menetelmät
- Tekoälyn vaikutus liiketoimintamalleihin ja mallinnukseen
Kurssitehtävät: Kurssin suorittamiseksi vaaditaan kaksi tehtävää:
1. Opiskelijan oman toimialan kilpailuympäristön analyysi - Kirjallinen tehtävä
2. Opiskelijan oman organisaation liiketoiminnan mallinnus - Ryhmäprojekti
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Prerequisites
Suoritettu korkeakoulututkinto
Further information
Kurssi on englanninkielinen.