Skip to main content

Clinical Laboratory ScienceLaajuus (5 cr)

Code: S000EV40

Credits

5 op

Teaching language

  • English

Objective

The purpose of the course is that the student is able to apply features of clinical laboratory science to one’s own clinical decision making.

The student
- applies dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
- is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
- is able to apply the steps of evidence based laboratory practice to her/his clinical decision making.
- is able to compare how clinical laboratory science and allied scientific fields inspect phenomena.
- critically review and appraise the clinical laboratory science literature.

Content

Contents
- Science paradigm and its components
- Paradigm – methodological approaches
- The continuum between paradigm and research methods
- Clinical laboratory science – development, paradigm, knowledge of interests, scope and international perspective
- Evidence-based laboratory practice in the clinical laboratory work

Prerequisites

Bachelor degree 210 ECTS in biomedical laboratory science

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student
understands the meaning of scientific paradigm for her/his own argumentation.
understands the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based laboratory practice to her/his clinical decision making.
understands how clinical laboratory science and allied scientific fields inspect phenomena.

Assessment criteria, good (3)

The student
applies dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based laboratory practice to her/his clinical decision making.
is able to compare how clinical laboratory science and allied scientific fields inspect phenomena.

Assessment criteria, excellent (5)

The student
applies all the dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based laboratory practice to her/his clinical decision making.
is able to analyse how clinical laboratory science and allied scientific fields inspect phenomena.

Further information

Mandatory with students with biomedical laboratory scientist background

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

31.10.2024 - 28.11.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 10

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Teachers
  • Riitta Lumme
Teacher in charge

Riitta Lumme

Groups
  • S2524S6A
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
  • S2524S6
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics, ylempi

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.

Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.

Content

Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Prerequisites

Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP

Further information

Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille

Enrollment

02.05.2022 - 30.09.2022

Timing

01.09.2022 - 23.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Teachers
  • Riitta Lumme
Teacher in charge

Riitta Lumme

Groups
  • S2522S6A
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.

Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.

Content

Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä

Location and time

The course will be taught online (http://moodle.metropolia.fi, key: clinical laboratory science 2024) and by using zoom https://metropolia.zoom.us/my/lumme

Teaching methods

Verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely
Tehtävät

Student workload

3 op oppimistehtävät
2 op kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutorointi ja seminaari 10 %

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment methods and criteria

Tyydyttävä 2-1
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Hyvä 4-3
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Kiitettävä 5
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Prerequisites

Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP

Further information

Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille

Enrollment

02.07.2022 - 31.07.2022

Timing

01.08.2022 - 23.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Groups
  • S2522S6
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.

Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.

Content

Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Prerequisites

Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP

Further information

Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille