Skip to main content

Clinical Radiography ScienceLaajuus (5 cr)

Code: S000EV41

Credits

5 op

Objective

The purpose of the course is that the student is able to apply features of clinical radiography science to one’s own clinical decision making.

The student
- applies dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
- is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
- is able to apply the steps of evidence based radiography to her/his clinical decision making.
- is able to compare how clinical radiography science and allied scientific fields inspect phenomena.

Content

Contents
- Science paradigm and its components
- Paradigm – methodological approaches
- The continuum between paradigm and research methods
- Clinical radiography science – development, paradigm, knowledge of interests
- Evidence-based radiography as a concept

Prerequisites

Radiographer bachelor level studies 210 ECTS

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student
understands the meaning of scientific paradigm for her/his own argumentation.
understands the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based radiography to her/his clinical decision making.
understands how clinical radiography science and allied scientific fields inspect phenomena.

Assessment criteria, good (3)

The student
applies dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based radiography to her/his clinical decision making.
is able to compare how clinical radiography science and allied scientific fields inspect phenomena.

Assessment criteria, excellent (5)

The student
applies all the dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based radiography to her/his clinical decision making.
is able to analyse how clinical radiography science and allied scientific fields inspect phenomena.

Further information

Mandatory study unit for students with radiography background

Enrollment

06.05.2024 - 19.09.2024

Timing

23.10.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 10

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Teachers
  • Eija Metsälä
  • Sanna Törnroos
Teacher in charge

Eija Metsälä

Groups
  • S2524S6B
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
  • S2524S6
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics, ylempi

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinisen radiografiatieteen näkökulmia omaan kliinisen päätöksentekoonsa.

Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
- osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
- osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Content

Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodologioihin
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodeihin
- Kliininen radiografiatiede - historia, paradigma ja tiedonintressit
- Näyttöön perustuva radiografia

Location and time

Syyslukausi 2024

Materials

Ramlaul, A. (edit) 2020. Medical Imaging and Radiotherapy Research: Skills and Strategies. Springer
Metsälä & Fridell 2018. 2018. Insights into the methodology of radiography science. Radiography 24(4):e105–e108.
Törnroos et al. 2022. Identification of research priorities of radiography science – A modified Delphi study in Europe. Nursing & Health Sciences. article in press. DOI:10.1111/nhs.12938
Törnroos et al. 2021. Phenomena of radiography science - A scoping review, Radiography (2021), vol 27 (4): 1231-1240. https:// doi.org/10.1016/j.radi.2021.07.005
Törnroos, et al. 2024. Perspective of Radiography Science – A Document Analysis of Dissertations. Journal Of Medical Radiation Sciences (2024). https://doi.org/10.1002/jmrs.761

Teaching methods

Kirjallinen tehtävä
Reflektiivinen keskustelu
Itsenäinen työskentely
Laaja kirjallinen tehtävä

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 x 27 tuntia opiskelijan työaikaa

Content scheduling

-

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment methods and criteria

Kirjallinen tehtävä, palautus 18.11 klo 8 mennessä
Reflektiivinen keskustelu, 19.11 klo 16-17
Laaja kirjallinen tehtävä, palautus viimeistään 13.12 klo 16

Prerequisites

Röntgenhoitajan opinnot 210 OP

Further information

Pakollinen opintojakso röntgenhoitajille

Enrollment

02.05.2022 - 30.09.2022

Timing

06.09.2022 - 11.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Teachers
  • Eija Metsälä
  • Sanna Törnroos
Teacher in charge

Eija Metsälä

Groups
  • S2522S6B
    Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinisen radiografiatieteen näkökulmia omaan kliinisen päätöksentekoonsa.

Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
- osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
- osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Content

Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodologioihin
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodeihin
- Kliininen radiografiatiede - historia, paradigma ja tiedonintressit
- Näyttöön perustuva radiografia

Location and time

Syyslukausi 2022

Materials

Ramlaul, A. (edit) 2020. Medical Imaging and Radiotherapy Research: Skills and Strategies. Springer
Metsälä & Fridell 2018. 2018. Insights into the methodology of radiography science. Radiography 24(4):e105–e108.
Törnroos et al. 2022. Identification of research priorities of radiography science – A modified Delphi study in Europe. Nursing & Health Sciences. article in press. DOI:10.1111/nhs.12938
Törnroos et al. 2021. Phenomena of radiography science - A scoping review, Radiography (2021), vol 27 (4): 1231-1240. https:// doi.org/10.1016/j.radi.2021.07.005

Teaching methods

Luennot
Reflektiiviset kysymykset Moodlessa
Itsenäinen työskentely

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 x 27 tuntia opiskelijan työaikaa

Content scheduling

-

Further information

Seminaari 11.10 klo 10.30-11.45 ja 12.15-14

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.

Assessment methods and criteria

Reflektiiviset kysymykset
Essee ja esitys seminaarissa
Osallistuminen

Prerequisites

Röntgenhoitajan opinnot 210 OP

Further information

Pakollinen opintojakso röntgenhoitajille