Managing artificial intelligence and robotics based services in healthcare diagnosticsLaajuus (5 cr)
Code: S000EV39
Credits
5 op
Objective
The purpose of the course is to introduce the student to the management of artificial intelligence and robotics based diagnostic services.
Learning outcomes of the course
The student
- is able to critically assess the basic concepts and principles of AI and robotics.
- gets an overview of AI based diagnostic tools/robotics used in health care diagnostics.
- understands the meaning and use cases in the society and for one’s organizations’ stakeholders.
- is able to critically assess the use of diagnostic AI and robotics from ethics viewpoint.
- is able to critically reflect future viewpoints of AI and robotics in health care diagnostics
Content
Contents
- Artificial Intelligence and robotics related concepts and basic principles.
- Effect of AI and robotics on radiographers’/biomedical laboratory scientists’ work.
- AI and robotics in healthcare diagnostic services and in the society.
- Ethical aspects of using AI and robotics in health care diagnostic services.
- The future of AI and robotics in health care diagnostics.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student
understands the basic concepts and principles of AI and robotics.
understands AI based diagnostic tools/robotics used in health care diagnostics.
understands the meaning and use cases at the general level.
is able to critically assess the use of diagnostic AI and robotics from ethics viewpoint.
is able to critically reflect future viewpoints of AI and robotics in health care diagnostics
Assessment criteria, good (3)
The student
is able to critically assess the basic concepts and principles of AI and robotics.
understands AI based diagnostic tools/robotics used in health care diagnostics.
understands the meaning and use cases in the society and for one’s organizations’ stakeholders.
is able to critically assess the use of diagnostic AI and robotics from ethics viewpoint.
is able to critically reflect future viewpoints of AI and robotics in health care diagnostics
Assessment criteria, excellent (5)
The student
is able to critically assess the basic concepts and principles of AI and robotics from several viewpoints.
gets an overview of AI based diagnostic tools/robotics used in health care diagnostics.
understands the meaning and use cases in the society and for one’s organizations’ stakeholders.
is able to critically assess the use of diagnostic AI and robotics from ethics viewpoint.
is able to critically reflect future viewpoints of AI and robotics in health care diagnostics from several viewpoints.
Further information
Mandatory for all degree programme students
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
01.10.2024 - 26.11.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- English
Seats
0 - 20
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Teachers
- Päivi Haho
- Juha Havukumpu
Teacher in charge
Juha Havukumpu
Groups
-
S2524S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
-
S2524S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
-
S2524S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics, ylempi
Objective
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija tekoäly- ja robotiikkaperustaisiin terveydenhuollon diagnostisiin palveluihin.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
- ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
- ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
- osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
- osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Content
Opintojakson sisältö
- Tekoälyn ja robotiikan liittyvät peruskäsitteet ja -periaatteet.
- Tekoälyn ja robotiikan vaikutukset röntgenhoitajan ja bioanalyytikon työhön.
- Tekoäly ja robotiikka terveydenhuollon diagnostisissa palveluissa ja yhteiskunnassa
- Tekoälyn ja robotiikan käyttö terveydenhuollon diagnostisissa palveluissa etiikan näkökulmasta.
- Tekoälyn ja robotiikan käyttö tulevaisuuden diagnostiikassa.
Materials
Luennot
Opettajan osoittama materiaali
Teaching methods
Työmuodot:
- verkko-opiskelu, hybridiluentoja/tallenteita, oppimistehtävät
- osallistavat menetelmät, projektioppiminen
International connections
Kansainväliset opiskelijat
Student workload
Laajuus 5 opintopistettä
1 opintopiste = 27 tuntia opiskelijan työtä
Yhteensä 135 tuntia.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
ymmärtää tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten merkityksen yleisellä tasolla.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Assessment criteria, good (3)
osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita useista eri näkökulmista.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet ja niiden sovellusalueita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa useista eri näkökulmista.
Assessment methods and criteria
Katso opintojakson kuvaus
Further information
Pakollinen kaikille tutkinto-ohjelman opiskelijoille
Enrollment
02.05.2022 - 30.09.2022
Timing
24.10.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- English
Seats
0 - 25
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Teachers
- Päivi Haho
- Juha Havukumpu
Teacher in charge
Juha Havukumpu
Groups
-
S2522S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Objective
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija tekoäly- ja robotiikkaperustaisiin terveydenhuollon diagnostisiin palveluihin.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
- ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
- ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
- osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
- osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Content
Opintojakson sisältö
- Tekoälyn ja robotiikan liittyvät peruskäsitteet ja -periaatteet.
- Tekoälyn ja robotiikan vaikutukset röntgenhoitajan ja bioanalyytikon työhön.
- Tekoäly ja robotiikka terveydenhuollon diagnostisissa palveluissa ja yhteiskunnassa
- Tekoälyn ja robotiikan käyttö terveydenhuollon diagnostisissa palveluissa etiikan näkökulmasta.
- Tekoälyn ja robotiikan käyttö tulevaisuuden diagnostiikassa.
Materials
Luennot
Opettajan osoittama materiaali
Teaching methods
Työmuodot:
- verkko-opiskelu, hybridiluentoja/tallenteita, oppimistehtävät
- osallistavat menetelmät, projektioppiminen
International connections
Kansainväliset opiskelijat
Student workload
Laajuus 5 opintopistettä
1 opintopiste = 27 tuntia opiskelijan työtä
Yhteensä 135 tuntia.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
ymmärtää tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten merkityksen yleisellä tasolla.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Assessment criteria, good (3)
osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
osaa arvioida kriittisesti tekoälyyn ja robotiikkaan liittyviä peruskäsitteitä ja -periaatteita useista eri näkökulmista.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperusteisten diagnostisten työvälineiden perusperiaatteet ja niiden sovellusalueita.
ymmärtää tekoäly- ja robotiikkaperustaisten välineiden ja käyttötapausten. merkityksen yhteiskunnassa ja organisaationsa sidosryhmien näkökulmasta.
osaa arvioida kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä diagnostiikassa eettisestä näkökulmasta.
osaa pohtia kriittisesti tekoälyn ja robotiikan käyttöä tulevaisuuden diagnostiikassa useista eri näkökulmista.
Assessment methods and criteria
Katso opintojakson kuvaus
Further information
Pakollinen kaikille tutkinto-ohjelman opiskelijoille