Siirry suoraan sisältöön

Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields (englanniksi): Creativity and Arts in Social and Health Fields

Opetussuunitelman tunnus: S2325S6

Tutkintonimike
Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Optometristi (ylempi AMK)
Osteopaatti (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Laajuus
90 op
Kesto
1.5 vuotta (90 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2025
Opetuskieli
englanti

Kuvaus

Tutkinnosta valmistuu kulttuurihyvinvointialaan erikoistuneita ammattilaisia, jotka kykenevät hyödyntämään luovuuden mahdollisuuksia ihmisten elämän ja hyvinvoinnin tukena, edistämään kulttuurioikeuksien toteutumista, arvioimaan toiminnan vaikuttavuutta sekä uudistamaan ammatillisia käytänteitä, rakenteita ja ajattelua. Luovuus ja mahdollisuudet sen erilaiseen ilmentämiseen sekä kulttuuritoiminta ja taidekokemukset kuuluvat kaikille ihmisille osana hyvää ja merkityksellistä elämää.

CRASH - Luovuus ja taide sosiaali- ja terveysaloilla -YAMK-tutkinto antaa vahvan osaamisen toimia kulttuurihyvinvointialan kehittäjänä, uudistajana, asiantuntijana ja johtajana erilaisissa toimintaympäristöissä sekä kulttuuri- ja taidealan ja toisaalta sosiaali- ja terveysalan asiantuntijatehtävissä kansallisesti ja kansainvälisesti. Työelämässä he voivat toimia rohkeina moniammatillisten käytänteiden uudistajina terveyteen, hyvinvointiin, luovuuteen ja osallisuuteen liittyvissä ratkaisuissa

Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena. Opiskelu tapahtuu ryhmässä, jossa on kulttuuri-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Erityispiirteenä CRASH-YAMK tutkinnossa on jo koulutukseen hakuvaiheessa käynnistettävä moniammatillinen yhteistyö, joka kulkee läpi opintojen. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden työyhteisöjä sekä luodaan uusia kontakteja esimerkiksi Metropolian tutkimus- kehittämis- ja innovaatiohankkeiden ja muiden yhteistyötahojen verkostoissa. Oppimista tuetaan asiantuntijaluentojen, työpajojen, projekti- ja vertaisryhmätyöskentelyn sekä ohjauksen avulla.
CRASH- opinnoissa yhdistetään uusinta tutkimusta työelämän käytännönläheiseen kehittämiseen. Koulutuksen toteutuksessa yhteistyötä tehdään kansainvälisten kumppaneiden kanssa, mikä luo innostavia näkymiä alan kansainväliselle kehittämiselle. Myös Taideyliopisto on mukana CRASH- yhteistyössä: osa opintojaksoista on yhteisiä Metropolian YAMK-opiskelijoille ja Taideyliopiston maisteriopiskelijoille.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Tutkinto-ohjelman suunnittelussa ja opetussuunnitelman rakentamisessa on hyödynnetty 1) kokemus-, asiantuntija- ja työelämätietoa, 2) tutkimustietoa sekä 3) kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.

Työelämätietoa kerättiin keväällä 2020 työelämäasiantuntijoille, sidosryhmille ja koulutusorganisaatioille suunnatuissa työpajoissa sekä haastatteluin. Koulutuksen yhteiskehittelyprosessi sisälsi monimuotoista dialogia, joka mahdollisti yhdessä rakentuvaa ymmärrystä koulutuksen tehtävästä ja sen tuottamasta osaamisesta. Työelämätarvetta tarkasteltiin myös erilaisten selvitysten kautta. Tutkinnon rakennetta, sille valittujen painopisteiden, käsitteiden ja osaamistavoitteiden määrittämistä sekä työelämätarpeen hahmottamista ohjasi lisäksi sen taustaksi koottu laaja tutkimustieto.

Tutkinnon kehittämisessä tehtiin yhteistyötä myös kansainvälisten kumppanien kanssa. Suomessa yhteistyötä tehtiin erityisesti Taideyliopiston kanssa. Tutkinnon kehittämisvaiheessa sekä Metropolian TKI-toiminnassa syntyneitä kumppanuuksia ja verkostoja hyödynnetään CRASH-tutkinnon työelämäprojekteissa ja kehittämisessä edelleen.

Lisätiedot

Laura Huhtinen-Hildén laura.huhtinen-hilden@metropolia.fi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• Osaa tunnistaa, miten hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta voidaan edistää luovuuden ja taiteiden avulla yhteiskunnassa.
• Kykenee hyödyntämään luovuutta ja taidetta hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden vahvistamiseksi erilaisissa yhteyksissä.
• Osaa hyödyntää tutkittua teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa työssään ja ammatillisessa kehittymisessään.
• Kykenee uudistamaan ammatillisia käytäntöjä ja organisaatiorakenteita löytääkseen ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin luovuuden ja taiteen kautta.
• Osaa toteuttaa ja johtaa yhteiskehittämisen prosesseja moniammatillisessa ryhmässä.
• Kykenee viestimään ja toimimaan vakuuttavasti kansainvälisessä, moniammatillisessa yhteistyössä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 1. / 2026 2. / 2026
S2325S6-1001
Luovuus, kulttuuri, taide ja hyvinvointi - syventävät opinnot

(Valitaan kaikki )

25
K000EM92 Luovuus, terveys ja hyvinvointi 10
XX00EJ16 Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5
S000FD58 Yhteiskehittelyprojekti 5
S000EM95 Luovan toiminnan työtavat 1 5
S2325S6-1002
Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisprosessit

(Valitaan kaikki )

45
S000FD59 Moniammatillinen dialogi ja arviointi 5
S000FD60 Luovuus projekteissa 5
S000EM96 Luovan toiminnan työtavat 2 5
XX00FB87 Opinnäytetyö 30
S2325S6-1003
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
Yhteensä 90 55 15 35 20 15 17.5 17.5 10 10 7.5 7.5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)

Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.

Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
Syventävät ammattiopinnot
Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Luovan toiminnan työtavat 1
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Luovuus projekteissa
Luovan toiminnan työtavat 2
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::YAMK-tutkinto

Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022

Eettisyys

Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden.
- kykenee edistämään eettisesti kestävää toimintaa ja eettisen reflektion toteutumista erilaisissa toimintaympäristöissään.
- edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista.
- tekee ratkaisuja huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset näkökulmat.
- edistää moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
- toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään.
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Luovan toiminnan työtavat 1
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Luovuus projekteissa
Luovan toiminnan työtavat 2
Opinnäytetyö
Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.
- tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista.
- osaa toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
- osaa kehittää uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden.
- osaa analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Luovan toiminnan työtavat 1
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Luovuus projekteissa
Luovan toiminnan työtavat 2
Opinnäytetyö
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja.
- osaa kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
- osaa ennakoida globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia.
- kykenee kansainväliseen vuorovaikutukseen, viestintään ja toiminnan kehittämiseen omalla alallaan

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Luovan toiminnan työtavat 1
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Luovuus projekteissa
Luovan toiminnan työtavat 2
Opinnäytetyö
Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa.
- osaa soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana.
- osaa analysoida ja arvioida monialaisten kompleksisten ongelmien systeemisiä riippuvuuksia ja ratkaisujen erilaisia ulottuvuuksia
- kykenee johtamaan työyhteisössään kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Luovan toiminnan työtavat 1
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Luovuus projekteissa
Luovan toiminnan työtavat 2
Opinnäytetyö
Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia.
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan työuransa ja elämänsä eri vaiheissa.
- osaa hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden.
- osaa kehittää ja johtaa yhteisön tavoitteellista, jatkuvaa oppimista.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Luovan toiminnan työtavat 1
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Luovuus projekteissa
Luovan toiminnan työtavat 2
Opinnäytetyö
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
- osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä. - osaa kehittää työyhteisöjen viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria.
- osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
- edistää työyhteisön resilienssiä.

Luovuus, terveys ja hyvinvointi
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet
Yhteiskehittelyprojekti
Luovan toiminnan työtavat 1
Moniammatillinen dialogi ja arviointi
Luovuus projekteissa
Luovan toiminnan työtavat 2
Opinnäytetyö
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
S2325S6-1001
Luovuus, kulttuuri, taide ja hyvinvointi - syventävät opinnot

(Valitaan kaikki )

25
K000EM92 Luovuus, terveys ja hyvinvointi 10
XX00EJ16 Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5
S000FD58 Yhteiskehittelyprojekti 5
S000EM95 Luovan toiminnan työtavat 1 5
S2325S6-1002
Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisprosessit

(Valitaan kaikki )

45
S000FD59 Moniammatillinen dialogi ja arviointi 5
S000FD60 Luovuus projekteissa 5
S000EM96 Luovan toiminnan työtavat 2 5
XX00FB87 Opinnäytetyö 30
S2325S6-1003
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20 )

20
Siirry alkuun