Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields (englanniksi): Creativity and Arts in Social and Health Fields
Opetussuunitelman tunnus: S2324S6
- Tutkintonimike
- Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Geronomi (ylempi AMK)
- Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Optometristi (ylempi AMK)
- Osteopaatti (ylempi AMK)
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Sosionomi (ylempi AMK)
- Suuhygienisti (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2024
- Opetuskieli
- englanti
Kuvaus
Tutkinnosta valmistuu kulttuurihyvinvointialaan erikoistuneita ammattilaisia, jotka kykenevät hyödyntämään luovuuden mahdollisuuksia ihmisten elämän ja hyvinvoinnin tukena, edistämään kulttuurioikeuksien toteutumista, arvioimaan toiminnan vaikuttavuutta sekä uudistamaan ammatillisia käytänteitä, rakenteita ja ajattelua. Luovuus ja mahdollisuudet sen erilaiseen ilmentämiseen sekä kulttuuritoiminta ja taidekokemukset kuuluvat kaikille ihmisille osana hyvää ja merkityksellistä elämää.
CRASH - Luovuus ja taide sosiaali- ja terveysaloilla -YAMK-tutkinto antaa vahvan osaamisen toimia kulttuurihyvinvointialan kehittäjänä, uudistajana, asiantuntijana ja johtajana erilaisissa toimintaympäristöissä sekä kulttuuri- ja taidealan ja toisaalta sosiaali- ja terveysalan asiantuntijatehtävissä kansallisesti ja kansainvälisesti. Työelämässä he voivat toimia rohkeina moniammatillisten käytänteiden uudistajina terveyteen, hyvinvointiin, luovuuteen ja osallisuuteen liittyvissä ratkaisuissa
Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena. Opiskelu tapahtuu ryhmässä, jossa on kulttuuri-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Erityispiirteenä CRASH-YAMK tutkinnossa on jo koulutukseen hakuvaiheessa käynnistettävä moniammatillinen yhteistyö, joka kulkee läpi opintojen. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden työyhteisöjä sekä luodaan uusia kontakteja esimerkiksi Metropolian tutkimus- kehittämis- ja innovaatiohankkeiden ja muiden yhteistyötahojen verkostoissa. Oppimista tuetaan asiantuntijaluentojen, työpajojen, projekti- ja vertaisryhmätyöskentelyn sekä ohjauksen avulla.
CRASH- opinnoissa yhdistetään uusinta tutkimusta työelämän käytännönläheiseen kehittämiseen. Koulutuksen toteutuksessa yhteistyötä tehdään kansainvälisten kumppaneiden kanssa, mikä luo innostavia näkymiä alan kansainväliselle kehittämiselle. Myös Taideyliopisto on mukana CRASH- yhteistyössä: osa opintojaksoista on yhteisiä Metropolian YAMK-opiskelijoille ja Taideyliopiston maisteriopiskelijoille.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Tutkinto-ohjelman suunnittelussa ja opetussuunnitelman rakentamisessa on hyödynnetty 1) kokemus-, asiantuntija- ja työelämätietoa, 2) tutkimustietoa sekä 3) kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Työelämätietoa kerättiin keväällä 2020 työelämäasiantuntijoille, sidosryhmille ja koulutusorganisaatioille suunnatuissa työpajoissa sekä haastatteluin. Koulutuksen yhteiskehittelyprosessi sisälsi monimuotoista dialogia, joka mahdollisti yhdessä rakentuvaa ymmärrystä koulutuksen tehtävästä ja sen tuottamasta osaamisesta. Työelämätarvetta tarkasteltiin myös erilaisten selvitysten kautta. Tutkinnon rakennetta, sille valittujen painopisteiden, käsitteiden ja osaamistavoitteiden määrittämistä sekä työelämätarpeen hahmottamista ohjasi lisäksi sen taustaksi koottu laaja tutkimustieto.
Tutkinnon kehittämisessä tehtiin yhteistyötä myös kansainvälisten kumppanien kanssa. Suomessa yhteistyötä tehtiin erityisesti Taideyliopiston kanssa. Tutkinnon kehittämisvaiheessa sekä Metropolian TKI-toiminnassa syntyneitä kumppanuuksia ja verkostoja hyödynnetään CRASH-tutkinnon työelämäprojekteissa ja kehittämisessä edelleen.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on kopioitu hyväksytystä opetussuunnitelmasta S2323S6
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• Osaa tunnistaa, miten hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta voidaan edistää luovuuden ja taiteiden avulla yhteiskunnassa.
• Kykenee hyödyntämään luovuutta ja taidetta hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden vahvistamiseksi erilaisissa yhteyksissä.
• Osaa hyödyntää tutkittua teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa työssään ja ammatillisessa kehittymisessään.
• Kykenee uudistamaan ammatillisia käytäntöjä ja organisaatiorakenteita löytääkseen ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin luovuuden ja taiteen kautta.
• Osaa toteuttaa ja johtaa yhteiskehittämisen prosesseja moniammatillisessa ryhmässä.
• Kykenee viestimään ja toimimaan vakuuttavasti kansainvälisessä, moniammatillisessa yhteistyössä
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 |
---|---|---|---|---|
S2324S6-1001 |
Luovuus, kulttuuri, taide ja hyvinvointi - syventävät opinnot
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||
K000EM92 | Luovuus, terveys ja hyvinvointi | 10 | ||
S000FD59 | Moniammatillinen dialogi ja arviointi | 5 | ||
S000EM95 | Luovan toiminnan työtavat 1 | 5 | ||
S000EM96 | Luovan toiminnan työtavat 2 | 5 | ||
S000FD60 | Luovuus projekteissa | 5 | ||
S2324S6-1002 |
Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisprosessit
(Valitaan kaikki ) |
40 | ||
S000FD58 | Yhteiskehittelyprojekti | 5 | ||
XX00EJ16 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 | ||
XX00FB87 | Opinnäytetyö | 30 | ||
S2324S6-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | ||
Yhteensä | 90 | 55 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Opinnäytetyö |
Opinnäytetyö |
Syventävät ammattiopinnot |
Luovuus, terveys ja hyvinvointi |
Moniammatillinen dialogi ja arviointi |
Luovan toiminnan työtavat 1 |
Luovan toiminnan työtavat 2 |
Luovuus projekteissa |
Yhteiskehittelyprojekti |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Vapaasti valittavat opinnot |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::YAMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
Luovuus, terveys ja hyvinvointi |
Moniammatillinen dialogi ja arviointi |
Luovan toiminnan työtavat 1 |
Luovan toiminnan työtavat 2 |
Luovuus projekteissa |
Yhteiskehittelyprojekti |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyö |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. |
Luovuus, terveys ja hyvinvointi |
Moniammatillinen dialogi ja arviointi |
Luovan toiminnan työtavat 1 |
Luovan toiminnan työtavat 2 |
Luovuus projekteissa |
Yhteiskehittelyprojekti |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyö |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja. |
Luovuus, terveys ja hyvinvointi |
Moniammatillinen dialogi ja arviointi |
Luovan toiminnan työtavat 1 |
Luovan toiminnan työtavat 2 |
Luovuus projekteissa |
Yhteiskehittelyprojekti |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyö |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa. |
Luovuus, terveys ja hyvinvointi |
Moniammatillinen dialogi ja arviointi |
Luovan toiminnan työtavat 1 |
Luovan toiminnan työtavat 2 |
Luovuus projekteissa |
Yhteiskehittelyprojekti |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyö |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Luovuus, terveys ja hyvinvointi |
Moniammatillinen dialogi ja arviointi |
Luovan toiminnan työtavat 1 |
Luovan toiminnan työtavat 2 |
Luovuus projekteissa |
Yhteiskehittelyprojekti |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyö |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää |
Luovuus, terveys ja hyvinvointi |
Moniammatillinen dialogi ja arviointi |
Luovan toiminnan työtavat 1 |
Luovan toiminnan työtavat 2 |
Luovuus projekteissa |
Yhteiskehittelyprojekti |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Opinnäytetyö |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
S2324S6-1001 |
Luovuus, kulttuuri, taide ja hyvinvointi - syventävät opinnot
(Valitaan kaikki ) |
30 |
K000EM92 | Luovuus, terveys ja hyvinvointi | 10 |
S000FD59 | Moniammatillinen dialogi ja arviointi | 5 |
S000EM95 | Luovan toiminnan työtavat 1 | 5 |
S000EM96 | Luovan toiminnan työtavat 2 | 5 |
S000FD60 | Luovuus projekteissa | 5 |
S2324S6-1002 |
Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisprosessit
(Valitaan kaikki ) |
40 |
S000FD58 | Yhteiskehittelyprojekti | 5 |
XX00EJ16 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 |
XX00FB87 | Opinnäytetyö | 30 |
S2324S6-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |