Skip to main content

Collaborative developmentLaajuus (5 cr)

Code: KY00EY97

Credits

5 op

Objective

After the course student can:
- Master the principles of collaborative developmental skills and the interactive production of services.
- Understand what innovativeness is as an approach and use innovative methods in their work.
- Can take advantage of different facilitating methods
- Recognize ones own strengths and development needs in facilitated process
- Can plan documentation of process and analyse produced material
- Recognize the importance of facilitating and potential use as a tool in creative sector service design, decision making, co-development and co-learning
- Obtain information by trying out new products, services, events or methods in practice.

Content

- Dialogical interaction, listening and group dynamic processes
- The importance of facilitating and potential for using as a tool in creative sector for development, decision process, co-development and co-learning
- Getting to know communal methods and their documentation
- Goal oriented facilitation

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student knows the relevance of facilitation based co-operation and interaction in developing the creative sector. The student recognizes own strengths and development areas as a facilitator.

Assessment criteria, good (3)

The student can develop his/her skills as a supervisor and facilitator and deepen interaction competences. The student is able to experiment, test and choose suitable facilitation techniques to different occasions and disseminate development oriented thinking to others. The student can collect data useing facilitation methods and analyse it.

Assessment criteria, excellent (5)

The student develops his/her skills as a facilitator of group situations and applies his/her dialogic interaction and group coaching competences. The student is able to reflect his/her actions as a coach and as a person being coached. The student can choose and justify the facilitation techniques to different needs and document and analyse the process and its outcomes critically.

Assessment criteria, approved/failed

The student knows facilitation based technics and can apply them to research and development needs of the field of cultural production. The student can choose suitable technics to different work situations and act as a facilitator. The student can document and analyse the data collected in facilitated processes as part of research

Enrollment

02.12.2023 - 31.12.2023

Timing

01.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Campus

Hämeentie 161

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 25

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Cultural Management.
Teachers
  • Katri Halonen
  • Outi Pyrhönen
  • Johanna Tirronen
Teacher in charge

Katri Halonen

Groups
  • K0623S6
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma ylempiAMK

Objective

Osaamistavoitteet:
- Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
- Opiskelija osaa suunnitella prosessin dokumentoinnin tavan ja analysoida tuotettua materiaalia
- Opiskelija tunnistaa fasilitoinin merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Opiskelija kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.

Content

- dialoginen vuorovaikutus, kuunteleminen ja ryhmädynaamiset prosessit
- fasilitoinnin merkitys ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Tutustuminen yhteisöllisiin menetelmiin ja niiden dokumentointiin
- tavoitelähtöinen fasilitointi

Location and time

Arabian kampus / hybridi

Teaching methods

Aktivoiva luento; Etäopetus; Työpaja; Virtuaaliopetus

Exam schedules

Opintojakson virallisen päättymispäivän jälkeen on 2 viikkoa aikaa palauttaa/täydentää suoritusta (=1. uusinta) ja sen jälkeen vielä toiset 2 viikkoa (=2. uusinta). Tämän jälkeen opintojakso katsotaan päättyneeksi, eikä mahdollisista osasuorituksista tule opintojaksomerkintää.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee fasilitointiin pohjautuvan yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen luovan alan kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan fasilitaattorina.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija kehittää taitojaan ohjaajana ja fasilitaattorina sekä syventää vuorovaikutukseen liittyviä kompetenssejaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee perustellusti sopivia fasilitointitekniikoita erilaisiin tilanteisiin ja jakaa kehittämisorientoitunutta ajatteluaan myös toisille. Opiskelija kykenee keräämään aineistoa fasilitoivilla menetelmillä ja sekä analysoimaan toimintaansa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ryhmätilanteiden ohjaajana ja fasilitaattorina sekä soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmäohjauksen kompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Opiskelija kykenee valitsemaan tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita erilaisia tarpeita varten sekä dokumentoimaan ja analysoimaan prosessia ja tuloksia kriittisesti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee fasilitoivan työnotteen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa ottaa käyttöön työtilanteisiin sopivia fasiliointitekniikoita ja toimia fasilitaattorina
Opiskelija osaa dokumentoida ja analysoida fasilitoinnin puitteissa kertyviä näkemyksiä tutkimuksellisesti.

Assessment methods and criteria

Oppimispäiväkirja; Oppimistehtävä;

Enrollment

02.12.2022 - 31.12.2022

Timing

01.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Cultural Management
Teachers
  • Laura-Maija Hero
Teacher in charge

Katri Halonen

Groups
  • K0622S6
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma (ylempi AMK)

Objective

Osaamistavoitteet:
- Opiskelija hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Opiskelija kykenee hyödyntämään erilaisia fasilitoinnin menetelmiä
- Opiskelija osaa suunnitella prosessin dokumentoinnin tavan ja analysoida tuotettua materiaalia
- Opiskelija tunnistaa fasilitoinin merkityksen ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Opiskelija kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.

Content

- dialoginen vuorovaikutus, kuunteleminen ja ryhmädynaamiset prosessit
- fasilitoinnin merkitys ja hyödyntämismahdollisuudet luovan alan palveluiden kehittämisen, päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä
- Tutustuminen yhteisöllisiin menetelmiin ja niiden dokumentointiin
- tavoitelähtöinen fasilitointi

Location and time

Eritelty moodlessa

Materials

Eritelty moodlessa

Teaching methods

Ryhmäopetus, tehtävät

Exam schedules

Opintojakson päättyessä 2 viikon lisäaika rästitehtåville (ensimmäinen uusinta) ja sen jälkeen toinen 2 viikon lisäaika rästitehtäville (toinen uusinta)

Content scheduling

Eritelty moodlessa

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee fasilitointiin pohjautuvan yhteistoiminnan ja vuorovaikutuksen merkityksen luovan alan kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan fasilitaattorina.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija kehittää taitojaan ohjaajana ja fasilitaattorina sekä syventää vuorovaikutukseen liittyviä kompetenssejaan. Opiskelija kokeilee, testaa ja valitsee perustellusti sopivia fasilitointitekniikoita erilaisiin tilanteisiin ja jakaa kehittämisorientoitunutta ajatteluaan myös toisille. Opiskelija kykenee keräämään aineistoa fasilitoivilla menetelmillä ja sekä analysoimaan toimintaansa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija kehittää tavoitteellisesti omia taitojaan ryhmätilanteiden ohjaajana ja fasilitaattorina sekä soveltaa dialogista vuorovaikutus- ja ryhmäohjauksen kompetenssiaan. Opiskelija kykenee reflektoimaan toimintaansa sekä ohjaajana että ohjattavana. Opiskelija kykenee valitsemaan tavoitelähtöisesti ja perustellusti fasilitointitekniikoita erilaisia tarpeita varten sekä dokumentoimaan ja analysoimaan prosessia ja tuloksia kriittisesti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee fasilitoivan työnotteen menetelmiä ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin. Opiskelija osaa ottaa käyttöön työtilanteisiin sopivia fasiliointitekniikoita ja toimia fasilitaattorina
Opiskelija osaa dokumentoida ja analysoida fasilitoinnin puitteissa kertyviä näkemyksiä tutkimuksellisesti.

Assessment methods and criteria

Arvosanan muodostuminen eritelty moodlessa