Kuntoutuksen johtamisen tietoperusta ja työvälineetLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00DK38
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
– arvioida eri johtamismallien soveltavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta uudistuvassa kuntoutustoiminnassa ja sen johtamisessa
– valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä tulevaisuuden johtamisessa ja kehittämistyössä globalisoituvassa maailmassa
– hyödyntää johtamisen menetelmiä osana työyhteisön kehittämistyötä
– toimia erilaisissa johtamisen toimintakulttuureissa sekä toimintatavoissa eettisesti
Sisältö
Johtamistoiminnan lähtökohdat (asenteet, arvot ja eettisyys), mallit ja muuttuva toimintaympäristö
Johtaminen asioiden ja ihmisten näkökulmista
Osallistavan ja asiakaslähtöisen johtamisen mallit
Monimuotoinen ja moninaisuuden johtaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 14.05.2023
Ajoitus
12.09.2023 - 07.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Johanna Holvikivi
Vastuuopettaja
Johanna Holvikivi
Ryhmät
-
S0823S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– arvioida eri johtamismallien soveltavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta uudistuvassa kuntoutustoiminnassa ja sen johtamisessa
– valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä tulevaisuuden johtamisessa ja kehittämistyössä globalisoituvassa maailmassa
– hyödyntää johtamisen menetelmiä osana työyhteisön kehittämistyötä
– toimia erilaisissa johtamisen toimintakulttuureissa sekä toimintatavoissa eettisesti
Sisältö
Johtamistoiminnan lähtökohdat (asenteet, arvot ja eettisyys), mallit ja muuttuva toimintaympäristö
Johtaminen asioiden ja ihmisten näkökulmista
Osallistavan ja asiakaslähtöisen johtamisen mallit
Monimuotoinen ja moninaisuuden johtaminen
Oppimateriaalit
Materiaali käydään läpi opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, verkkokeskustelut, tehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Palautettava tehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan 1-5 asteikolla
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
13.09.2022 - 15.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 27
Koulutus
- Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Johanna Holvikivi
Vastuuopettaja
Johanna Holvikivi
Ryhmät
-
S0822S6Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
– arvioida eri johtamismallien soveltavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta uudistuvassa kuntoutustoiminnassa ja sen johtamisessa
– valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä tulevaisuuden johtamisessa ja kehittämistyössä globalisoituvassa maailmassa
– hyödyntää johtamisen menetelmiä osana työyhteisön kehittämistyötä
– toimia erilaisissa johtamisen toimintakulttuureissa sekä toimintatavoissa eettisesti
Sisältö
Johtamistoiminnan lähtökohdat (asenteet, arvot ja eettisyys), mallit ja muuttuva toimintaympäristö
Johtaminen asioiden ja ihmisten näkökulmista
Osallistavan ja asiakaslähtöisen johtamisen mallit
Monimuotoinen ja moninaisuuden johtaminen
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, verkkokeskustelut, tehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Palautettava tehtävä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä arvioidaan 1-5 asteikolla