Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: S000CY17
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- perustella voimavaralähtöisen ja osallistavan vanhustyön merkitystä ikäihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja arvioida erilaisia toimintaympäristöjä asumisen ja asuinympäristöjen kehittämisessä moninaisten ikäihmisten palvelujen näkökulmasta
- hyödyntää moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistyötä ja ikäihmisten osaamista sekä digitalisaatiota ja geronteknologiaa moninaisten ikäihmisten aktiivisen toimijuuden edistämisessä
Sisältö
- Voimavaralähtöinen ja osallistava vanhustyö ikäihmisten kokonaisvaltainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- Moniasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistaminen palvelujen kehittämiseen
- Erilaiset ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöt ja niiden kehittämiseen liittyvät keskeiset lähtökohdat ja mallit
- Digitaalisitaatio ja geronteknologia asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- tarkastella voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- tunnistaa ikäihmisten erilaisten toiminta- ja palveluympäristöjen sekä moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistoiminnan merkityksen hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- tarkastella digitalisaation ja geronteknologian merkitystä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- analysoida ikäihmisten erilaisia toiminta- ja palveluympäristöjä sekä soveltaa moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoimintaa hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- analysoida ja soveltaa digitalisaatiota ja geronteknologiaa asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- arvioida kriittisesti ikäihmisten erilaisia toiminta- ja palveluympäristöjä sekä kehittää moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoimintaa hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää innovatiivista digitalisaatiota ja geronteknologiaa asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- tarkastella voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- tunnistaa ikäihmisten erilaisten toiminta- ja palveluympäristöjen sekä moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistoiminnan merkityksen hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- tarkastella digitalisaation ja geronteknologian merkitystä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
28.09.2023 - 09.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Marianne Roivas
- Tuula Mikkola
- Mia Rosenström
- hyvinvointi vanhustyö yamk
Ryhmät
-
S1623S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- perustella voimavaralähtöisen ja osallistavan vanhustyön merkitystä ikäihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja arvioida erilaisia toimintaympäristöjä asumisen ja asuinympäristöjen kehittämisessä moninaisten ikäihmisten palvelujen näkökulmasta
- hyödyntää moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistyötä ja ikäihmisten osaamista sekä digitalisaatiota ja geronteknologiaa moninaisten ikäihmisten aktiivisen toimijuuden edistämisessä
Sisältö
- Voimavaralähtöinen ja osallistava vanhustyö ikäihmisten kokonaisvaltainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- Moniasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistaminen palvelujen kehittämiseen
- Erilaiset ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöt ja niiden kehittämiseen liittyvät keskeiset lähtökohdat ja mallit
- Digitaalisitaatio ja geronteknologia asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
Lähipäivät:
1, 28.9.2023 klo 13.00 - 16.00 (etä, Zoom)
2. 29.9.2023 klo 12.30 -16.00 (etä, Zoom)
3. 6.10.2023 klo 8.45 - 16.00 Happy Golden Days -webinaari, etä.
4. 30.10.2023 klo 8.45 -12.00 (lähi, Myllypuro)
5. 31.10.2023 klo 8.45 -14.15 (lähi, Myllypuro)
6. 9.11.2023 klo 12.30-16.00 (lähi, Myllypuro)
Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- tarkastella voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- tunnistaa ikäihmisten erilaisten toiminta- ja palveluympäristöjen sekä moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistoiminnan merkityksen hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- tarkastella digitalisaation ja geronteknologian merkitystä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- analysoida ikäihmisten erilaisia toiminta- ja palveluympäristöjä sekä soveltaa moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoimintaa hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- analysoida ja soveltaa digitalisaatiota ja geronteknologiaa asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- arvioida kriittisesti ikäihmisten erilaisia toiminta- ja palveluympäristöjä sekä kehittää moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoimintaa hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää innovatiivista digitalisaatiota ja geronteknologiaa asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- tarkastella voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- tunnistaa ikäihmisten erilaisten toiminta- ja palveluympäristöjen sekä moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistoiminnan merkityksen hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- tarkastella digitalisaation ja geronteknologian merkitystä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Osallistuminen
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
29.09.2022 - 10.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Marianne Roivas
- Tuula Mikkola
- Mia Rosenström
- hyvinvointi vanhustyö yamk
Ryhmät
-
S1622S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa,
- perustella voimavaralähtöisen ja osallistavan vanhustyön merkitystä ikäihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä edistävien palvelujen kehittämisessä
- analysoida ja arvioida erilaisia toimintaympäristöjä asumisen ja asuinympäristöjen kehittämisessä moninaisten ikäihmisten palvelujen näkökulmasta
- hyödyntää moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistyötä ja ikäihmisten osaamista sekä digitalisaatiota ja geronteknologiaa moninaisten ikäihmisten aktiivisen toimijuuden edistämisessä
Sisältö
- Voimavaralähtöinen ja osallistava vanhustyö ikäihmisten kokonaisvaltainen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
- Moniasiantuntijuus ja asiakkaiden osallistaminen palvelujen kehittämiseen
- Erilaiset ikääntymisen asuin- ja toimintaympäristöt ja niiden kehittämiseen liittyvät keskeiset lähtökohdat ja mallit
- Digitaalisitaatio ja geronteknologia asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Etäopetus
Verkko-opetus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Sisällön jaksotus
Lähipäivät:
1, 29.9.2022 klo 13.00 - 16.00 (etä, Zoom)
2. 30.9.2022 klo 8.45 -12.00 (etä, Zoom)
3. 31.10.2022 klo 8.45 -16.00 (lähi, Myllypuro)
4. 1.11.2022 klo 8.45 -12.00 (lähi, Myllypuro)
5. 10.11.2021 klo 13.00-16.00 (lähi, Myllypuro)
Lähipäivien välillä on itsenäistä verkko-opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- tarkastella voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- tunnistaa ikäihmisten erilaisten toiminta- ja palveluympäristöjen sekä moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistoiminnan merkityksen hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- tarkastella digitalisaation ja geronteknologian merkitystä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- analysoida ja soveltaa toiminnassaan voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- analysoida ikäihmisten erilaisia toiminta- ja palveluympäristöjä sekä soveltaa moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoimintaa hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- analysoida ja soveltaa digitalisaatiota ja geronteknologiaa asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- analysoida ja toteuttaa toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- arvioida toiminnassaan kriittisesti voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- arvioida kriittisesti ikäihmisten erilaisia toiminta- ja palveluympäristöjä sekä kehittää moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoimintaa hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- arvioida kriittisesti ja kehittää innovatiivista digitalisaatiota ja geronteknologiaa asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- arvioida kriittisesti toiminnassaan vanhustyön eettisiä ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- tarkastella voimavaralähtöistä ja osallistavaa vanhustyötä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta
- tunnistaa ikäihmisten erilaisten toiminta- ja palveluympäristöjen sekä moniasiantuntijuuteen perustuvan yhteistoiminnan merkityksen hyvään ikääntymiseen ja palvelujen järjestämisessä
- tarkastella digitalisaation ja geronteknologian merkitystä asuin- ja toimintaympäristöjen kehittämisessä
- toimia vanhustyön eettisten ja yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Osallistuminen