Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: S000ED61
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa,
• käyttää ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti vanhustyöhön tutkimukselliseen kehittämiseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämisstrategioita ja -menetelmiä
• arvioida kriittisesti tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksia sekä johtaa vanhustyön tutkimuksellista kehittämistä työyhteisössä ja uudistaa vanhustyön käytäntöihin liittyvää tietoa
• viestiä ja argumentoida moninaiseen ja monitieteiseen ikääntymiseen liittyvästä tiedosta sekä työelämän tutkimus- ja kehittämistoiminnasta kansallisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä kirjallisesti, suullisesti ja digitaalisesti
• toimia hyvän tutkimusetiikan mukaisesti
Sisältö
Tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategiat ja menetelmät
Aineiston hankinnan ja analyysin menetelmät osana tutkimusta ja tutkimuksellista kehittämisprosessia
Tutkimusetiikka
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestintä
Esitietovaatimukset
Opintojakso Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op tai sitä vastaavat tiedot ja osaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa:
• johtaa tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksista
• määritellä ja käyttää tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• tarkastella tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa :
• johtaa tavoitteellisesti ja arvioida tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksista
• analysoida ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• analysoida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa :
• johtaa tavoitteellisesti ja arvioida kriittisesti tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä monipuolisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksista
• arvioida kriittisesti ja soveltaa monipuolisesti tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• arvioida tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty / Hylätty
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa:
• johtaa tutkimus eettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja tutkimuksellisenkehittämistoiminnan tuloksista
• määritellä ja käyttää tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisenkehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• tarkastella tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
31.01.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 38
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Sari Helenius
- Marianne Roivas
- Tuula Mikkola
- Mia Rosenström
- Tuomas Leisti
Vastuuopettaja
Marianne Roivas
Ryhmät
-
S1623S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa,
• käyttää ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti vanhustyöhön tutkimukselliseen kehittämiseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämisstrategioita ja -menetelmiä
• arvioida kriittisesti tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksia sekä johtaa vanhustyön tutkimuksellista kehittämistä työyhteisössä ja uudistaa vanhustyön käytäntöihin liittyvää tietoa
• viestiä ja argumentoida moninaiseen ja monitieteiseen ikääntymiseen liittyvästä tiedosta sekä työelämän tutkimus- ja kehittämistoiminnasta kansallisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä kirjallisesti, suullisesti ja digitaalisesti
• toimia hyvän tutkimusetiikan mukaisesti
Sisältö
Tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategiat ja menetelmät
Aineiston hankinnan ja analyysin menetelmät osana tutkimusta ja tutkimuksellista kehittämisprosessia
Tutkimusetiikka
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestintä
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu Moodlessa ajalla 31.1.-20.5.2024
- 31.1.2024 aloitusluento (Zoom)
- Itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely Moodle-verkkoalustalla
- 20.5.2024 opintojakson päätös ja tehtävien purku (Myllypuro, lähiopetus)
Oppimateriaalit
Opetusmateriaalissa esiteltävä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
verkko-opetus
työpajat
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27h =135 h)
Sisällön jaksotus
Moodle-työskentely on rytmitetty viikkokohtaisesti
Lisätietoja opiskelijoille
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa:
• johtaa tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksista
• määritellä ja käyttää tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• tarkastella tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa :
• johtaa tavoitteellisesti ja arvioida tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksista
• analysoida ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• analysoida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa :
• johtaa tavoitteellisesti ja arvioida kriittisesti tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä monipuolisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksista
• arvioida kriittisesti ja soveltaa monipuolisesti tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• arvioida tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty / Hylätty
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa:
• johtaa tutkimus eettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja tutkimuksellisenkehittämistoiminnan tuloksista
• määritellä ja käyttää tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisenkehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• tarkastella tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Osallistuminen
Esitietovaatimukset
Opintojakso Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op tai sitä vastaavat tiedot ja osaaminen
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.02.2023 - 22.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Kaija Matinheikki
- Marianne Roivas
- Tuula Mikkola
- Tuomas Leisti
Ryhmät
-
S1622S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa,
• käyttää ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti vanhustyöhön tutkimukselliseen kehittämiseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämisstrategioita ja -menetelmiä
• arvioida kriittisesti tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksia sekä johtaa vanhustyön tutkimuksellista kehittämistä työyhteisössä ja uudistaa vanhustyön käytäntöihin liittyvää tietoa
• viestiä ja argumentoida moninaiseen ja monitieteiseen ikääntymiseen liittyvästä tiedosta sekä työelämän tutkimus- ja kehittämistoiminnasta kansallisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä kirjallisesti, suullisesti ja digitaalisesti
• toimia hyvän tutkimusetiikan mukaisesti
Sisältö
Tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategiat ja menetelmät
Aineiston hankinnan ja analyysin menetelmät osana tutkimusta ja tutkimuksellista kehittämisprosessia
Tutkimusetiikka
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestintä
Aika ja paikka
- 1.2.2023 aloitusluento (Zoom)
- Itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely Moodle-verkkoalustalla
- 22.5.2023 opintojakson päätös ja tehtävien purku (Myllypuro, lähiopetus)
Oppimateriaalit
Opetusmateriaalissa esiteltävä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
verkko-opetus
työpajat
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27h =135 h)
Sisällön jaksotus
Moodle-työskentely on rytmitetty viikkokohtaisesti
Lisätietoja opiskelijoille
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa:
• johtaa tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksista
• määritellä ja käyttää tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• tarkastella tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa :
• johtaa tavoitteellisesti ja arvioida tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksista
• analysoida ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• analysoida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa :
• johtaa tavoitteellisesti ja arvioida kriittisesti tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä monipuolisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksista
• arvioida kriittisesti ja soveltaa monipuolisesti tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• arvioida tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty / Hylätty
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa:
• johtaa tutkimus eettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja tutkimuksellisenkehittämistoiminnan tuloksista
• määritellä ja käyttää tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisenkehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• tarkastella tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Osallistuminen
Esitietovaatimukset
Opintojakso Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op tai sitä vastaavat tiedot ja osaaminen
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Kaija Matinheikki
- Marianne Roivas
- Tuula Mikkola
- Mia Rosenström
- Tuomas Leisti
Vastuuopettaja
Tuula Mikkola
Ryhmät
-
S1621S6Vanhustyön tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa,
• käyttää ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti vanhustyöhön tutkimukselliseen kehittämiseen soveltuvia tutkimus- ja kehittämisstrategioita ja -menetelmiä
• arvioida kriittisesti tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksia sekä johtaa vanhustyön tutkimuksellista kehittämistä työyhteisössä ja uudistaa vanhustyön käytäntöihin liittyvää tietoa
• viestiä ja argumentoida moninaiseen ja monitieteiseen ikääntymiseen liittyvästä tiedosta sekä työelämän tutkimus- ja kehittämistoiminnasta kansallisissa ja kansainvälisissä yhteyksissä kirjallisesti, suullisesti ja digitaalisesti
• toimia hyvän tutkimusetiikan mukaisesti
Sisältö
Tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategiat ja menetelmät
Aineiston hankinnan ja analyysin menetelmät osana tutkimusta ja tutkimuksellista kehittämisprosessia
Tutkimusetiikka
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan viestintä
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
verkko.opetus
työpajat
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (5*27h =135 h)
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa:
• johtaa tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksista
• määritellä ja käyttää tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• tarkastella tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa :
• johtaa tavoitteellisesti ja arvioida tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksista
• analysoida ja soveltaa tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• analysoida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa :
• johtaa tavoitteellisesti ja arvioida kriittisesti tutkimuseettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä monipuolisesti tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tuloksista
• arvioida kriittisesti ja soveltaa monipuolisesti tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja tutkimuksellisen kehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• arvioida tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty / Hylätty
Opiskelija osaa oman opinnäytetyön toteuttamisessa:
• johtaa tutkimus eettisiä periaatteita noudattaen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämisen prosessia sekä viestiä tutkimus- ja tutkimuksellisenkehittämistoiminnan tuloksista
• määritellä ja käyttää tarkoituksenmukaisesti tutkimus- ja tutkimuksellisenkehittämistyön strategioita ja menetelmiä sekä aineiston hankinnan ja menetelmiä
• tarkastella tutkimustietoa kriittisesti oman kehittämistoiminnan näkökulmasta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Osallistuminen
Esitietovaatimukset
Opintojakso Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet 5 op tai sitä vastaavat tiedot ja osaaminen