Degree Programme in Radiography: Aikuiskoulutus Radiografia ja sädehoito
Code: SR12S2
- Credits
- 210 ects
- Duration
- 1 years (210 ECTS)
- Start semester
- Autumn 2012
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
Radiographer (Bachelor’s Degree)
The purpose of the Degree Programme in Radiography and Radiotherapy is evidence-based radiography and radiotherapy experts. Radiographers graduating from this degree programme practice evidence-based medicine. Lifelong learning, ethics, being able to contribute to the work community, innovativeness and international expertise are key aspects of radiographers’ work.
Radiographers provide and develop high-quality imaging and radiotherapy services.
Radiographers conduct examinations and give treatment, look after the patient and perform clinical procedures. They must also be familiar with radiation protection issues and engage in research, development and innovation. Radiographers’ core areas of expertise have been divided into a number of themes in the curriculum.
The studies proceed as follows: first-year students take courses in basic facts and skills in health care, laying the foundation for the core requirements of radiography and radiotherapy work that take place in the second year. Third-year students take more advanced courses in radiography and radiotherapy. In the fourth year, students deepen their professional development and also learn about how to develop the field.
The Degree Programme in Radiography and Radiotherapy adheres to Metropolia’s general pedagogic guidelines and evidence-based pedagogics. During their studies, the students will learn to make use of the best available research evidence as well as views received from experts and patients in their problem-solving, and to use this method in their lifelong learning.
Specific requirements
A customer’s radiography and radiotherapy work is usually carried out as individual or several short imaging examinations and treatment procedures, which means that the radiographer must be able to grasp the entire chain of patient care and to engage in multiprofessional teamwork.
Today’s health care customers come from a wide range of cultural backgrounds and it is a challenge for the health care system to respond to their various needs. Radiographers must be able to respond to customer needs and base their decisions and actions on the best available information. Medical engineering is developing at a fast rate, which means that health care professionals must be prepared and have the ability to engage in lifelong learning.
Profession and work duties
Radiographers perform imaging examinations and administer radiotherapy in cooperation with other health care professionals. In radiology and radiotherapy units, the radiographer assumes joint responsibility for patient care. In companies that serve the health care sector, the radiographer's duties focus on product development, marketing and training. Radiographers may also work in expert positions concerning the use of radiation.
Development
Radiografian ja sädehoidon koulutusohjelman opetussuunnitelmatyö perustuu kiinteään yhteistyöhön niin työelämän kuin opiskelijoiden kanssa. Opetussuunnitelman ja yleisten koulutuksellisten linjausten kehittämistyössä on mukana mm. HUS-röntgen ja röntgenhoitajakoulutuksen neuvottelukunta.
Röntgenhoitajakoulutuksen neuvottelukunnan jäsenet ovat toimikaudella 1.1.2012-31.12.2014:
-Raija Järvenpää, Ylihoitaja. Hus-Röntgen, (puheenjohtaja vuonna 2012)
-Kirsi Markkanen, Kehittämispäällikkö. TEHY
-Päivi Wood, Toiminnanjohtaja. Suomen röntgenhoitajaliitto
-Mikko Eskola, Röntgenhoitaja. Hus, sädehoidon klinikka
-Kirsi Lauerma, Ylilääkäri. Hus-Röntgen (LNS)
-Anna-Maria Huurinainen, Palvelupäällikkö. Suomen terveystalo oy.
-Teemu Hyppänen, Röntgenhoitajaopiskelija. Metropolia
-Marjo Mannila, Lehtori. Metropolia
-Juha Kurtti, koulutuspäällikkö. Metropolia (sihteeri)
Vuoden 2012 osaamisperustaisen opetussuunnitelmaan liittyvä kehittämistyö on ollut esillä edellisen neuvottelukunnan kokouksissa sen toimikauden aikana 1.1.2009-31.12.2011 useamman kerran. Lisäksi opetussuunnitelma on ollut vuonna 2011 kommentointikierroksella HUS-röntgenissä sekä HUS:n sädehoidon klinikalla. Myös opiskelijoilla on ollut mahdollisuus kommentoida opetussuunnitelmaa vuoden 2011 aikana. Opetussuunnitelman kehittämistyö jatkuu yhteistyössä neuvottelukunnan, opiskelijoiden ja röntgenhoitajakoulutuksen opettajien kanssa. Opetussuunnitelmaa kehitetään järjestämällä säännöllisesti työelämän edustajien kanssa tapaamisia aiheesta. Opintojaksokohtaisten tavoitteiden ja sisältöjen työelämälähtöisestä kehittämisestä vastaavat vastuuopettajat. Opetussuunnitelmayhteistyötä tehdään myös valtakunnallisesti ammattikorkeakoulujen välillä opettajatapaamisissa.
Terveys- ja hoitoalan lääketieteelliset opinnot :
Kun Metropolian ops-ohjetta valmisteltiin, niin Paras opetus –strateginen tiimi, joka vastasi ohjeesta, oli sitä mieltä, että opintojakson minimilaajuus on 3 op.
Terveys- ja hoitoalalla on noudatettu ohjetta muuten paitsi lääketieteellisten opintojen osalta. Terveys- ja hoitoalalla lääketieteellisten opintojen opintojaksojen laajuus on 1 op.
Mikäli näin ei toimittaisi niin tämä toisi hankaluuksia:
1) Lukujärjestys muodostuu tilanvarausten kautta, jotka liitetään opintojakson toteutuksiin. Jos käytössä olisi vain yksi opintojakso Lääketieteelliset opinnot esim. 10 op, niin opiskelijat eivät voi tietää, milloin ja minkä lääketieteellisen sisällön tunnit ovat lukujärjestyksessä.
2) Uusintatenttijärjestelmä ei toimi (vain 1 uusintatentti/ opintojakso on mahdollinen järjestelmässä). Lääketieteellisiä opintoja luennoivat lääkärit, joita on erittäin vaikea saada meillä töihin. Tästä syystä emme halua lisätä opetuksen organisoinnin ongelmia heidän kohdallaan. Samassa tentissä on mahdotonta tenttiä esim. anestesiologiaa, farmakologiaa, gerontologiaa, kirurgiaa, lastentauteja, sisätauteja, psykiatriaa, synnytysoppia jne.
3) Lääketieteelliset opintojaksot ajoittuvat eri lukukausille ja lukuvuosille, joten vuosisuunnittelussa hallinnointi olisi erittäin hankalaa. Metropolian ohjeessa sanotaan myös, että 1 opintojakso toteutuisi kokonaisuutena tiiviisti eikä sitä hajoitettaisi useammalle lukuvuodelle.
4) Opintojakson osiakaan ei saa olla, eikä tämä olisi järkevääkään, koska opintojakson osalle ei synny työtilaa ja toteutuksella oleville opiskelijoille tiedottaminen ja materiaalin jakaminen on vaikeaa tai mahdotonta. Opintojakson osalle ei voi antaa myöskään opintojaksopalautetta eikä lukkarikone toimi.
Further information
Contact
Programme chair
Juha Kurtti Mannerheimintie 172
00300 Helsinki
Puh. 0207835716
juha.kurtti[at]metropolia.fi
Lecturer
Heidi Varonen
Puh.0207835709
heidi.varonen[at]metropolia.fi
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
polytechnics::bachelor level
Government Decree on Polytechnics (15.5.2003/352; 4 §)
Bachelor level::generic competences (2010)
Rectors' Conference of Finnish Universities of Applied Sciences (2010): recommendation for generic competences in bachelor level