Siirry suoraan sisältöön

Psykososiaalinen tuki, vuorovaikutus ja tiimityöLaajuus (9 op)

Tunnus: SO00DU80

Laajuus

9 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• Soveltaa oman alansa näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalista ja eksistentiaalista tukea moniammatillisessa tiimissä
• Arvioi ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan toimiessaan moniammatillisessa tiimissä ja verkostoissa
• Tulkitsee potilaan kommunikaation tarpeita ja muutoksia sekä suunnittelee kommunikaatiokeinoja potilaan kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden
• Omaa edistyneet vuorovaikutustaidot kohdatessaan potilaita ja heidän läheisiään palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
• Arvioi ja kehittää omia tunne- ja itsereflektiotaitojaan

Sisältö

• Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen)
• Sosiaalietuudet
• Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen
• Suru käsitteenä ja ilmiönä; eri-ikäisten kriisi- ja surutyö
• Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen
• Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen
• Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kohtaamisessa
- Vaikeista asioista keskusteleminen
- Hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä
- Puheeksi ottaminen
- Aktiivinen kuunteleminen
- Auttava vuorovaikutus
- Motivoiva keskustelu
- Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät
- Tulkkauspalveluiden käyttö
• Moniammatillisuus
• Konsultointiosaaminen
• Tietoisuustaidot ja itsetuntemus
• Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY
Tiedot:
- Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.

Taidot:
- Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.

Yhteiset kompetenssit:
- Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.


HYLÄTTY
Tiedot:
- Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Taidot:
- Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.
Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.

Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Yhteiset kompetenssit:
- Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.

Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Lisätiedot

• Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
• Oppimispäiväkirja, moniammatillinen purkuseminaari
• Draama- tai simulaatio-opetus
• Työnohjaus

Ilmoittautumisaika

18.12.2023 - 16.01.2024

Ajoitus

17.01.2024 - 20.03.2024

Opintopistemäärä

9 op

Virtuaaliosuus

7 op

Toteutustapa

23 % Lähiopetus, 77 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 15

Opettaja
  • Katja Åker
  • Katri Kiiski
Vastuuopettaja

Katri Kiiski

Tavoitteet

Opiskelija
• Soveltaa oman alansa näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalista ja eksistentiaalista tukea moniammatillisessa tiimissä
• Arvioi ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan toimiessaan moniammatillisessa tiimissä ja verkostoissa
• Tulkitsee potilaan kommunikaation tarpeita ja muutoksia sekä suunnittelee kommunikaatiokeinoja potilaan kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden
• Omaa edistyneet vuorovaikutustaidot kohdatessaan potilaita ja heidän läheisiään palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
• Arvioi ja kehittää omia tunne- ja itsereflektiotaitojaan

Sisältö

• Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen)
• Sosiaalietuudet
• Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen
• Suru käsitteenä ja ilmiönä; eri-ikäisten kriisi- ja surutyö
• Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen
• Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen
• Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kohtaamisessa
- Vaikeista asioista keskusteleminen
- Hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä
- Puheeksi ottaminen
- Aktiivinen kuunteleminen
- Auttava vuorovaikutus
- Motivoiva keskustelu
- Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät
- Tulkkauspalveluiden käyttö
• Moniammatillisuus
• Konsultointiosaaminen
• Tietoisuustaidot ja itsetuntemus
• Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY
Tiedot:
- Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.

Taidot:
- Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.

Yhteiset kompetenssit:
- Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.


HYLÄTTY
Tiedot:
- Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Taidot:
- Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.
Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.

Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Yhteiset kompetenssit:
- Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.

Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Lisätiedot

• Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
• Oppimispäiväkirja, moniammatillinen purkuseminaari
• Draama- tai simulaatio-opetus
• Työnohjaus

Ajoitus

05.10.2022 - 15.02.2023

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Maarit Sinisaari-Eskelinen
  • Katja Åker
  • Katri Kiiski
Vastuuopettaja

Katri Kiiski

Tavoitteet

Opiskelija
• Soveltaa oman alansa näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalista ja eksistentiaalista tukea moniammatillisessa tiimissä
• Arvioi ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan toimiessaan moniammatillisessa tiimissä ja verkostoissa
• Tulkitsee potilaan kommunikaation tarpeita ja muutoksia sekä suunnittelee kommunikaatiokeinoja potilaan kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden
• Omaa edistyneet vuorovaikutustaidot kohdatessaan potilaita ja heidän läheisiään palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
• Arvioi ja kehittää omia tunne- ja itsereflektiotaitojaan

Sisältö

• Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen)
• Sosiaalietuudet
• Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen
• Suru käsitteenä ja ilmiönä; eri-ikäisten kriisi- ja surutyö
• Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen
• Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen
• Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kohtaamisessa
- Vaikeista asioista keskusteleminen
- Hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä
- Puheeksi ottaminen
- Aktiivinen kuunteleminen
- Auttava vuorovaikutus
- Motivoiva keskustelu
- Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät
- Tulkkauspalveluiden käyttö
• Moniammatillisuus
• Konsultointiosaaminen
• Tietoisuustaidot ja itsetuntemus
• Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY
Tiedot:
- Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.

Taidot:
- Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.

Yhteiset kompetenssit:
- Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.


HYLÄTTY
Tiedot:
- Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Taidot:
- Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.
Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.

Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Yhteiset kompetenssit:
- Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.

Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Lisätiedot

• Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
• Oppimispäiväkirja, moniammatillinen purkuseminaari
• Draama- tai simulaatio-opetus
• Työnohjaus

Ajoitus

05.10.2021 - 15.02.2022

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Opettaja
  • Katja Åker
  • Katri Kiiski
Vastuuopettaja

Katri Kiiski

Ryhmät
  • SO11D21K
    Palliatiivisen hoidon asiantuntijan erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
• Soveltaa oman alansa näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalista ja eksistentiaalista tukea moniammatillisessa tiimissä
• Arvioi ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan toimiessaan moniammatillisessa tiimissä ja verkostoissa
• Tulkitsee potilaan kommunikaation tarpeita ja muutoksia sekä suunnittelee kommunikaatiokeinoja potilaan kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden
• Omaa edistyneet vuorovaikutustaidot kohdatessaan potilaita ja heidän läheisiään palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
• Arvioi ja kehittää omia tunne- ja itsereflektiotaitojaan

Sisältö

• Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen)
• Sosiaalietuudet
• Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen
• Suru käsitteenä ja ilmiönä; eri-ikäisten kriisi- ja surutyö
• Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen
• Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen
• Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kohtaamisessa
- Vaikeista asioista keskusteleminen
- Hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä
- Puheeksi ottaminen
- Aktiivinen kuunteleminen
- Auttava vuorovaikutus
- Motivoiva keskustelu
- Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät
- Tulkkauspalveluiden käyttö
• Moniammatillisuus
• Konsultointiosaaminen
• Tietoisuustaidot ja itsetuntemus
• Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY
Tiedot:
- Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta.

Taidot:
- Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.

Yhteiset kompetenssit:
- Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.


HYLÄTTY
Tiedot:
- Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Taidot:
- Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.
Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.

Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Yhteiset kompetenssit:
- Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.

Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Lisätiedot

• Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen
• Oppimispäiväkirja, moniammatillinen purkuseminaari
• Draama- tai simulaatio-opetus
• Työnohjaus