Toimitilajohtaminen (FM) (15 op)
Toteutuksen tunnus: TX00BS91-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2016 - 08.01.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2017 - 31.07.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tommi Mäntykoski
- Anna Hynninen
- Hannamari Heino
- Ajoitusryhmät
- Avoin: Talotekniikka opintomoduuli (Koko: 25 . Avoin AMK : 25.)
- Avoin, opintojakso (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Avoin: Talotekniikka opintomoduuli
- Avoin, opintojakso
- Opintojakso
- TX00BS91
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kiinteistöliiketoiminnan eri osapuolten väliset suhteet ja yhteydet sekä erilaiset näkökulmat ja tavoitteet kiinteistöjen suhteen. Opintojakso antaa valmiuksia toimitilojen hankkimisesta ja kehittämisestä sekä kiinteistö- ja käyttäjäpalveluiden organisoinnista, hankinnasta ja kilpailuttamisesta. Opiskelija saa välineitä kiinteistöjen tehokkaaseen ja tuottavaan käyttöön sekä toimitilojen tilahallintaan tilojen käyttäjien vaihtuvien tarpeiden mukaisesti. Opiskelija ymmärtää asiakaskeskeisen toimitilajohtamisen, kiinteistöpalveluiden ulkoistamisen sekä palvelujen kilpailutuksen periaatteet. Opiskelija ymmärtää ostotoiminnan ja alihankintatyön koordinoinnin periaatteet ja osaa ostaa tuotteita, palveluja ja alihankintatyötä.
Sisältö
Eri osa-alueiden suunnitellut laajuudet on ilmoitettu opintopisteinä.
Tilahallinta ja toimitilojen käyttö muuttuvissa olosuhteissa(4op): Eri toimijoiden roolit kiinteistöliiketoiminnassa; asunto-osakeyhtiön isännöitsijä, toimitilan kiinteistöpäällikkö kiinteistöpalvelun tuottaja, erilaisten toimitilojen toiminnalliset ja teknilliset vaatimukset, toimitilojen hankkiminen ja kehittäminen, toimintalähtöinen tilasuunnittelu, tilojen käytön tehokkuus.
Palvelujen hankinta- ja ostotoiminta(6op): Palvelutoiminnan johtaminen, ostotoiminta ja alihankintatyön koordinointi, palvelujen kilpailuttamisprosessi, palvelujen myynti ja markkinointi asiakkaille, kiinteistö- ja käyttäjäpalvelujen osto- ja alihankintatoimen periaatteet, kiinteistön palvelurakenne; kiinteistönhuollon palvelut, teknisen huollon palvelut sekä käyttäjäpalvelut kuten aula-, vahtimestari- ja turvapalvelut, puhdistus- ja siivouspalvelut, viherkasvien hankinta ja hoito, puhelin-, pito- ja kokouspalvelut, postitus ja postinjakelu, skannaus-, kopiointi-, muutto-, tietoverkko-, sisustus-, hankinta-, lähetti- ja toimistopalvelut sekä muut mahdolliset tukipalvelut.
Toimitilaprojekti(5op): Projektissa opiskelijatiimi suunnittelee olemassaoleviin tiloihin tulevalle uudelle käyttäjälle uuteen käyttötarkoitukseen sopivat tilat ja kalustuksen sekä laatii käyttäjälle tarjouksen käyttäjäpalvelujen hoitamisesta.
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija tunnistaa opintojaksoon liittyvät peruskäsitteet ja toimintatavat sekä osaa ratkaista niihin liittyviä yksinkertaisia tehtäviä.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Edellisen lisäksi opiskelija osaa selittää opintojaksoon liittyvät peruskäsitteet ja toimintatavat sekä osaa soveltaa niitä laajempien tehtävien ratkaisemisessa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Edellisten lisäksi opiskelija osaa ratkaista vaativimmat analysointia tai perusteluja edellyttävät tehtävät lähes virheettömällä tasolla.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija tunnistaa opintojaksoon liittyvät peruskäsitteet ja toimintatavat sekä osaa ratkaista niihin liittyviä yksinkertaisia tehtäviä.