Siirry suoraan sisältöön

Sosiokulttuurinen innostaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS00AA34-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 10.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.03.2016 - 29.04.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2014-2015) Hyvinvointi, tutkintokokonaisuus
Toimipiste
Sofianlehdonkatu 5 b
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettajat
Seija Mäenpää
hyto virtuaali::sosiaaliala
Jouni Piekkari
Vastuuopettaja
Seija Mäenpää
Ajoitusryhmät
Avoin: Toteutus (Koko: 4 . Avoin AMK : 4.)
Ryhmät
SS13K1
Sosiaalialan koulutusohjelma
SS13S1
Sosiaalialan koulutusohjelma
SS13S2
Sosiaalialan koulutusohjelma
SS14K1
Sosiaalialan koulutusohjelma
Pienryhmät
Avoin: Toteutus
Opintojakso
SS00AA34
Toteutukselle SS00AA34-3004 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ihmisestä itsestä lähtevän toiminnan merkityksen ja osaa kannustaa ja tukea asiakasta. Hän osaa analysoida muutosta. Opiskelija tietää innostajan työn elementtejä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän hallitsee subjektiutta tukevia ja osallistavia kansalaiskasvatuksen ja sosiokulttuurisen innostamisen menetelmiä.

Sisältö

Sosiokulttuurisen todellisuuden jäsentäminen. Yhteisöjen sisäiset kulttuuriset vivahteet ja alakulttuurit. Sosiokulttuurisen innostamisen pääelementit. Päämäärätietoinen osallistaminen ja menetelmien valinta ryhmän erityispiirteiden mukaan. Kohtaaminen ja pedagogisen suhteen luominen. Osallistumista ja osallisuutta edistävän toiminnan suunnittelu ja toteutus.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan jakson alussa.
www.sosiaalipedagogiikka.fi sivusto ja linkit sosiokulttuuriseen innostamiseen

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely, yhteiskehittely, ryhmätyö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käytännön projekti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Kansainvälisyys

viaraileva opettaja Norjalaisesta yliopistosta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op

Sisällön jaksotus

2. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla tapahtuva oppiminen rakennetaan yhdessä innostamisen periaatteiden mukaan. Opittua sovelletaan sosiaalialan käytäntöön ryhmäkohtaisesti yhdessä suunnitellulla tavalla. Lähiopetustunneilla läsnäolo on välttämätön, koska oppiminen tapahtuu toiminnallisesti ryhmäprosesseissa.
Opintojakson vastuuopettaja on Jouni Piekkari. Opintojakso alkaa draamatyöpajoilla, joiden opettajana toimii Heli Aaltonen norjalaisesta NTNU-yliopistosta Trondheimista https://www.ntnu.no/ansatte/heli.aaltonen.
Luovan draaman työtavat ovat keskeisiä tarinankerronnassa. Tarinankerronalla on taas esteettinen muoto ja tilanteeseen sopiva syy. Sosiokulttuurisessa innostamisessa on erityisesti kyse vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin kehittämisestä ja elävöittämisestä yhteisössä. Heli käyttää opetuksessaan luovan draaman, tarinankerronnan ja esineanimaation/nukketeatterin työtapoja.
Itsenäisenä työskentelynä opiskelijat toteuttavat projektin, jossa sosiokulttuurisen innostamisen elementtejä toteutetaan käytännössä ja/tai pohditaan teoriassa. Arvioitava tuotos voi olla esimerkiksi a) sosiokulttuurinen toiminnallinen projekti, joka esitellään suullisesti (- ei kirjallista raporttia) b) opintopiiri, joka pohtii ja tutkii sosiokulttuurista innostamista teoriassa (- tuotos kirjallinen) c) tai joku muu jaksolla sovittu toteutustapa.
Lähiopetusajat:
Ke 16.3. klo 08.30-11.45 Orientointi Jouni ja Seija 403
To 17.3. klo 12.30-15.45 Heli 403
Ma 21.3. klo 12.30-15.45 Heli 503
Ti 22.3. klo 8.30-11.45 Heli, Liikuntasali
Ke 23.3. klo 10.15.-15.45 Heli 403
Ke 30.3. klo 12.30-15.45 S4o3 Jouni, projektin ideointia
To 31.3. klo 8.30-11.45 S403 Jouni
Ti 5.4. klo 8.30-11.45 Itsenäistä työskentelyä
To 7.4. klo 8.30-11.45 Itsenäistä työskentelyä ja
samana päivänäto 7.4.klo 12.30-15.45 S403 Prosessin väliarvio Jouni
Ti 19.4. klo 8.30-15.45 Itsenäistä työskentelyä
Ke 20.4. klo 8.30-15.45 Itsen. juhlien= Esitysten valmistelua
pe 29.4. klo 8.30-14.00 S403 ja S411 Juhlat, Jouni ja Seija

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, osallistuminen lähiopetukseen, itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti

Siirry alkuun