Sosiokulttuurinen innostaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS00AA34-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.03.2016 - 29.04.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2014-2015) Hyvinvointi, tutkintokokonaisuus
- Toimipiste
- Sofianlehdonkatu 5 b
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
- Vastuuopettaja
- Seija Mäenpää
- Ajoitusryhmät
- Avoin: Toteutus (Koko: 4 . Avoin AMK : 4.)
- Ryhmät
-
SS13K1Sosiaalialan koulutusohjelma
-
SS13S1Sosiaalialan koulutusohjelma
-
SS13S2Sosiaalialan koulutusohjelma
-
SS14K1Sosiaalialan koulutusohjelma
- Pienryhmät
- Avoin: Toteutus
- Opintojakso
- SS00AA34
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ihmisestä itsestä lähtevän toiminnan merkityksen ja osaa kannustaa ja tukea asiakasta. Hän osaa analysoida muutosta. Opiskelija tietää innostajan työn elementtejä ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Hän hallitsee subjektiutta tukevia ja osallistavia kansalaiskasvatuksen ja sosiokulttuurisen innostamisen menetelmiä.
Sisältö
Sosiokulttuurisen todellisuuden jäsentäminen. Yhteisöjen sisäiset kulttuuriset vivahteet ja alakulttuurit. Sosiokulttuurisen innostamisen pääelementit. Päämäärätietoinen osallistaminen ja menetelmien valinta ryhmän erityispiirteiden mukaan. Kohtaaminen ja pedagogisen suhteen luominen. Osallistumista ja osallisuutta edistävän toiminnan suunnittelu ja toteutus.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan jakson alussa.
www.sosiaalipedagogiikka.fi sivusto ja linkit sosiokulttuuriseen innostamiseen
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely, yhteiskehittely, ryhmätyö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännön projekti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Kansainvälisyys
viaraileva opettaja Norjalaisesta yliopistosta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op
Sisällön jaksotus
2. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla tapahtuva oppiminen rakennetaan yhdessä innostamisen periaatteiden mukaan. Opittua sovelletaan sosiaalialan käytäntöön ryhmäkohtaisesti yhdessä suunnitellulla tavalla. Lähiopetustunneilla läsnäolo on välttämätön, koska oppiminen tapahtuu toiminnallisesti ryhmäprosesseissa.
Opintojakson vastuuopettaja on Jouni Piekkari. Opintojakso alkaa draamatyöpajoilla, joiden opettajana toimii Heli Aaltonen norjalaisesta NTNU-yliopistosta Trondheimista https://www.ntnu.no/ansatte/heli.aaltonen.
Luovan draaman työtavat ovat keskeisiä tarinankerronnassa. Tarinankerronalla on taas esteettinen muoto ja tilanteeseen sopiva syy. Sosiokulttuurisessa innostamisessa on erityisesti kyse vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin kehittämisestä ja elävöittämisestä yhteisössä. Heli käyttää opetuksessaan luovan draaman, tarinankerronnan ja esineanimaation/nukketeatterin työtapoja.
Itsenäisenä työskentelynä opiskelijat toteuttavat projektin, jossa sosiokulttuurisen innostamisen elementtejä toteutetaan käytännössä ja/tai pohditaan teoriassa. Arvioitava tuotos voi olla esimerkiksi a) sosiokulttuurinen toiminnallinen projekti, joka esitellään suullisesti (- ei kirjallista raporttia) b) opintopiiri, joka pohtii ja tutkii sosiokulttuurista innostamista teoriassa (- tuotos kirjallinen) c) tai joku muu jaksolla sovittu toteutustapa.
Lähiopetusajat:
Ke 16.3. klo 08.30-11.45 Orientointi Jouni ja Seija 403
To 17.3. klo 12.30-15.45 Heli 403
Ma 21.3. klo 12.30-15.45 Heli 503
Ti 22.3. klo 8.30-11.45 Heli, Liikuntasali
Ke 23.3. klo 10.15.-15.45 Heli 403
Ke 30.3. klo 12.30-15.45 S4o3 Jouni, projektin ideointia
To 31.3. klo 8.30-11.45 S403 Jouni
Ti 5.4. klo 8.30-11.45 Itsenäistä työskentelyä
To 7.4. klo 8.30-11.45 Itsenäistä työskentelyä ja
samana päivänäto 7.4.klo 12.30-15.45 S403 Prosessin väliarvio Jouni
Ti 19.4. klo 8.30-15.45 Itsenäistä työskentelyä
Ke 20.4. klo 8.30-15.45 Itsen. juhlien= Esitysten valmistelua
pe 29.4. klo 8.30-14.00 S403 ja S411 Juhlat, Jouni ja Seija
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, osallistuminen lähiopetukseen, itsenäiseen työskentelyyn ja tehtävien suorittaminen hyväksytysti