Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP99-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.05.2024 - 19.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.08.2024 - 09.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 36
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Vastuuopettaja
- Heidi Oilimo
- Ryhmät
-
SXC24K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP99
Toteutuksella on 23 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 163 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 09.09.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPA6010
Oppimistila
|
Ma 09.09.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPA6010
Oppimistila
|
Ma 16.09.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPBK030
Liikuntasali
|
Ti 17.09.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPBK030
Liikuntasali
|
To 03.10.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
To 24.10.2024 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
To 24.10.2024 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPA2029
Vuorovaikutusluokka
|
Ma 04.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Ti 05.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Ke 06.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
To 07.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Pe 08.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Ma 11.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Ti 12.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Ke 13.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
To 14.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Pe 15.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Ma 18.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Ti 19.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Ke 20.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
To 21.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Pe 22.11.2024 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
|
Ti 26.11.2024 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006 |
MPA2030
Luovan ilmaisun oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- toimii toimintakyvyltään erilaisten ikääntyneiden ihmisten kanssa rakentaen luottamuksellista asiakassuhdetta
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- käyttää erilaisia aktivoivan toiminnan menetelmiä ikääntyneiden ihmisten erityistarpeiden mukaan
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
Sisältö
- erilaisiin iäkkäiden ihmisten ryhmätoimintoihin tutustuminen
- ryhmän toiminta ja ohjaaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- sosiokulttuuriset ja luovat ryhmätoiminnan menetelmät
- terveysliikunta
- luovien toimintojen ja terveysliikunnan soveltaminen toimintakyvyn tukemisessa
- digitaalisuuden hyödyntäminen ryhmätoiminnassa
- toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja TOIMIA-tietokantaan perehtyminen
- aseptiikan perusteet
- harjoittelu 4,5 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Työmuodot
Aktivoiva luento
Osallistavat ja toiminnalliset menetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimistehtävät
Itsenäinen verkko-opiskelu
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Yksilöohjaus
Kirjallinen oppimistehtävä
Projekti
Harjoittelu
Aika ja paikka
Opintojakson aikataulu
Lähiopetus
9.9. ap opintojakson orientaatio ja verkkokurssin esittely + ip toimintakyky ja arviointimenetelmät
16.9. toiminnallinen työpajapäivä(terveysliikunta + luovat menetelmät)
17.9. toiminnallinen työpajapäivä (terveysliikunta + luovat menetelmät)
3.10. Mahdollisuuksien maisemia
24.10. omat ohjaustuokiot + harjoitteluinfo
Harjoittelu 4.11. - 22.11.
14.11. Pienryhmät (ETÄ)
26.11. Harjoittelun purkupäivä
Huom. Muutokset aikataulussa mahdollisia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa.
Itsenäisiä kirjallisuushakuja.
Opintojakson alkaessa ilmoitettavat materiaalit.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu työelämässä 4,5 op = 15 päivää. (Hyväksytty / hylätty)
Huom. Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Tekoälyn käyttö opintojaksolla
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnista ja tehtävistä
- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Verkkokurssin (3op) hyväksytty suorittaminen vaatii kursiin liittyvien tehtävien tekemistä.
Lopulliseen arvosanaan vaikuttavat
- Opintojakson osasuoritukset (esim. verkkokurssi, mahd. muut tehtävät) arvioidaan ja ne vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Projektisuunnitelma & raportti
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa. - Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
KRITEERIT
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- tunnistaa toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- osaa kuvailla fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee perustellen ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi perustellen omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnista saatujen tulosten merkityksiä
- osaa perustella monipuolisesti fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee monipuolisesti perustellen ja toteuttaa tilannetta arvioiden tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.