Hoitotyö perusterveydenhuollossa (15 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BP69-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.10.2018 - 31.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2018 - 22.10.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla Vaherkoski
- Pirjo Roivas-Mäkinen
- Carita Hand
- Anna O'Sullivan
- Eila-Sisko Korhonen
- Hannele Hokkanen
- Vastuuopettaja
- Ulla Vaherkoski
- Opintojakso
- SX00BP69
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee perusterveydenhuollon palvelujärjestelmän ja tehtävän asiakaslähtöisessä hoitotyössä
- osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää eri-ikäisten asiakkaiden ja potilaiden hoitotyötä perusterveydenhuollon eri toimintaympäristöissä
- osaa tukea ja ohjata asiakasta tai potilasta ja hänen läheisiään hoitopolun eri vaiheissa
- kykenee itsenäiseen sekä moniammatilliseen päätöksentekoon osana asiakkaan ja potilaan kokonaishoitoa perusterveydenhuollon erilaisissa toimintaympäristöissä
- osoittaa vastuunsa hoitotyön laadusta omassa toiminnassaan.
Sisältö
Perusterveydenhuollon rakenne ja tehtävät
Kolmas sektori palvelujen tarjoajana
Asiakaslähtöinen voimavarojen ja omahoidon tukeminen perusterveydenhuollossa
Hoitotyön päätöksentekoprosessin erityispiirteet ja auttamismenetelmät perusterveydenhuollossa
Sairaanhoitajan osaaminen perusterveydenhuollon toimintaympäristöissä, esim. hoitajavastaanotto, hoiva- ja akuuttiosasto, kotisairaala, kotihoito, mielenterveys- ja päihdetyön yksiköt
Moniammatillinen verkostotyö asiakkaan tai potilaan hoitotyössä perusterveydenhuollossa
Erityiskysymykset
Työmuodot
Lähiopetus / Itsenäinen opiskelu
Opiskelu virtuaaliympäristössä (Moodle)
Simulaatio-, laboraatio ja työpajatyyppinen opetus.
PopUp teemapäivä toteutetaan pienryhmissä
Interdisciplinary lectures of heath relateted oral care of elderly in nursing and oral health care setings -seminar
Asiantuntijaluennot
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan osoittama materiaali (osin Moodlessa).
Itsenäisesti hankittava materiaali
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
AHOT-anomukset tehdään tutoropettajalle hyvissä ajoin ja niihin liittyvien päätösten tulee olla selvillä viimeistään orientaatiotunnilla. OsaAHOTin saaneiden opiskelijoiden tulee ilmottautua normaalisti opintojaksolle ja osallistuttava orientaatiotunnille, jossa sovitaan puuttuvien osien suorittamisesta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu perusterveysdenhuollossa tukee teoriopintoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan orientaatiotunnilla.
Kansainväliset yhteydet
Tokushima University Faculties of Dentistry and Medicine (Asian project)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 15 op, eli 405 tuntia (10 viikkoa) koostuu seuraavasti: Kliininen hoitotyö 4 op, terveysteknologia 1 op, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5 op ja akuutti gerontologinen hoitotyö 5 op.
Kliinisen hoitotyö 4 x 27 tuntia = 108 tuntia opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta 42 tuntia, itsenäiset verkkotehtävät, seminaariohjaukset, seminaarin suunnittelu ja toteutus, 66 tuntia (sisältää itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin).
Terveysteknologia 27 tuntia, josta kontaktiopetusta 4 tuntia
Akuuttigerontologisen hoitotyön osuuden laajuus on 5 opintopistettä. 5 x 27 t = 135 tuntia opiskelijan työtä. Kuormittavuus jakautuu seuraavasti:
Lähiopetus (teoria, simulaatiot, laboraatiot) ja siihen liittyvään materiaaliin perehtyminen XX op ( XX tuntia, josta XX tuntia on lähitunteja, 4 tuntia kansainvälinen seminaari, aiheesXX tuntia on oman oppimisen arviointitehtävään ja XX tuntia itsenäiseen materiaaleihin perehtymiseen).
Verkkotestit ja lopputentti verkossa XX tuntia (sis. materiaaliin perehtymisen sekä oman oppimisen arvioinnin)
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatioon osallistuminen on edellytys jakson suorittamiselle. Jatkuva näyttö, aktiivinen osallistuminen teoriaopetukseen. Pakollinen läsnäolo 75 % teoriaopetuksesta. Kaikki laboraatiot ja simulaatiot pienryhmissä ovat pakollisia. PopUp teemapäivän suunnittelu, totutus ja niihin liittyvät ohjausajat ovat pakollisia. Samoin PopUp seminaaritunneilla pakollinen läsnäolo.
Akuuttigerontologisessa hoitotyössä poissaolo lähiopetuksesta (teoria) korvataan tehtävällä.
Opintojaksolle pääsyn kriteerit: Perusopinnot suoritettu ja niihin liittyvät harjoittelut pääosin tehty.Opintopisteitä suoritettu vähintään 150 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 0-5.
Alkutesti, verkkotehtävien suorittaminen määräaikaan mennessä, itsenäiset oppimistehtävät Moodlessa.
Oppimistarpeen kartoitus simulaatio 1 ja loppusimulaatio 2
PopUp seminaaripäivän tuotoksen ja toteutuksen arviointi 1-5 (erilliset arviointikriteerit Moodlessa)
Akuuttigerontologisen hoitotyön loppukoe Moodlessa
Itsearviointi ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää itseään