Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BN75-3117
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2018 - 15.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2019 - 17.03.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2016-2018) Terveyden edistämisen palvelut
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 75
- Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Saila Pakarinen
- Teija Rautiola
- Mirja Järvinen
- Vastuuopettaja
- Saila Pakarinen
- Ryhmät
-
SXL18K1Kätilötyön tutkinto-ohjelma
-
SXQ18K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- SX00BN75
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen työskentelyssään
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
Sisältö
Asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen käsitteet sekä eettiset ja filosofiset periaatteet
Asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus ja opetus suomen ja ruotsin kielellä
Asiakaspalveluprosessi ja hyvän asiakaspalvelun elementit
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Suomen- ja ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Erilaiset asiakaspalvelun ja ohjauksen laadun ja vaikuttavuuden arviointimenetelmät sekä asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen kehittäminen
Oppimateriaalit
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Sanoma Pro: Järvinen&Mommo: Livets puls + opettajan materiaali OMAssa
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinenopiskelu, ryhmätyöskentely, verkko-opiskelu
Asiakaspalvelu ja ohjaus: orientaatiotunti (läsnäolo on edellytys opintojakson suorittamiselle)
+aktivoivat luennot ja työpajatyöskentely
Ruotsi: lähiopetus ja oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op=54 h
Ruotsi/suomi: 3 op= 81h
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Lähiopetuksessa läsnäolovelvoite.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset opettajalle orientaatiotunnilla.
AHOT-päätökset haettava ennen opintojakson alkua.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: Tehtävien tekeminen, arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5
Lisätiedot
Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.
Lisätiedot
Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.