Kommunikointi eri tavoin (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BK54-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.05.2020 - 17.05.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- ruotsi
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jasu Forss
- Gunilla Blom
- Kaija Kekäläinen
- Ulla Saukkonen
- Opintojakso
- SX00BK54
Tavoitteet
Opiskelija osaa ottaa huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa välittää hankkimaansa tietoa kirjallisesti ja suullisesti ja osaa kommunikoida erityisryhmien kanssa myös vaihtoehtoisilla viestintätavoilla. Opiskelija hallitsee ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Sisältö
• Toimintaterapeutin työn kannalta keskeinen toisen kotimaisen kielen
sanasto
• Toisen kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen viestintä
• Erityisryhmien viestintä
• Tukiviittomat, kuvien käyttö, selkokieli
Työmuodot
Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset, pari- ja ryhmätyöskentely
Erityisryhmien viestintä, puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio: Verkkokurssi Moodlessa, opiskelumateriaaliin perehtymistä ja oppimistehtävä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ruotsi: opettajan oma, löytyy Omasta ennen kurssin alkua
Erityisryhmien viestintä: opiskelumateriaali löytyy Moodle-työtilasta opintojakson alkaessa.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: kirjallinen tentti viimeisillä tunneilla, kaksi uusintaa mahdolllista. Suullinen tasotarkistus toiseksi viimeisillä tunneilla.
Erityisryhmien viestintä: ei tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruotsi:läsnäolo lähiopetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella
Erityisryhmien viestintä: 48h (2op) itsenäistä ja pari-/ryhmätyöskentelyä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsi: arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi, materiaali saatavilla ennen kurssin alkua e-muodossa
Erityisryhmien viestintä osuus suoritetaan Moodlessa. Moodle-työtila aukeaa 19.10. ja opiskelijoille lähetään ennen tätä ohjeet työtilaan kirjautumisesta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi:jatkuva arviointi, suullinen esitelmä tai pienryhmäkeskustelu, kirjallinen lopputentti
Erityisryhmien viestintä: arviointi hyväksytty-hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön