Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustyön perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS00AA37-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 10.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2016 - 16.02.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2014-2015) Hyvinvointi, tutkintokokonaisuus
Toimipiste
Sofianlehdonkatu 5 b
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettajat
Saila Nevanen
Vastuuopettaja
Saila Nevanen
Ryhmät
SS14K1
Sosiaalialan koulutusohjelma
Opintojakso
SS00AA37
Toteutukselle SS00AA37-3007 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen, päivähoidon ja lastensuojelun asiakirjoja sekä lainsäädäntöä. Hän osaa varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet huomioiden suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti kehittävää ja tavoitteellista toimintaa lapsille. Opiskelija osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan.

Sisältö

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (VASU) ja -toiminnan kokonaissuunnittelu. Palvelujärjestelmä ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat. Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen. Lapsen toiminnan kytkeminen lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Lapsikäsitykset. Lapsen kohtaaminen. Päivittäisen toiminnan suunnittelu, toiminnassa oppiminen. Oppimisympäristöt. Lapselle ominaiset tavat toimia.

Oppimateriaalit

Hujala, E. & Turja L- (toim.)(2011). Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva. Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan myöhemmin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

16.02.2015 08.30 - 11.45 S101 Tentti

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27h = 135 h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus on opintojaksolla suomeksi. Tenttikirjan lukeminen on aloitettava ennen opintojakson alkua. Aikataulun muutokset ovat mahdollisia.
01.02.2016 08.30 - 11.45 S510
04.02.2016 08.30 - 11.45 S503
09.02.2015 08.30 - 11.45 S411
10.02.2015 08.30 - 11.45 Itsenäistä työskentely / tehtävä
16.02.2015 08.30 - 11.45 S101 Tentti

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edellytetään 50%.

Siirry alkuun