Tekoäly ja robotiikka sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000FF71-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.05.2024 - 19.05.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2024 - 31.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 32
- Koulutus
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
- Opettajat
- Emilia Vesanto
- Päivi Haho
- Vastuuopettaja
- Mari Virtanen
- Ryhmät
-
S3123S6Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, digitaalisten palvelujen asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
- Opintojakso
- S000FF71
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 03.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Tekoäly ja robotiikka sosiaali- ja terveysalalla S000FF71-3001 |
|
Ti 01.10.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Tekoäly ja robotiikka sosiaali- ja terveysalalla S000FF71-3001 |
|
To 31.10.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Tekoäly ja robotiikka sosiaali- ja terveysalalla S000FF71-3001 |
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on syventää opiskelijan teknologiaosaamista tekoälyn, robotiikan ja ohjelmoinnin perusteiden osalta. Lisäksi tarkoituksena on syventää osaamista käyttäjälähtöisen kehittämisen ja käytettävyyden arvioinnin menetelmissä ja niiden soveltamisessa käytäntöön.
Opiskelija syventää teknologiaosaamistaan, osaa tekoälyn ja robotiikan peruskäsitteet ja ymmärtää ohjelmoinnin perusteita. Opiskelija tunnistaa käytettävyyden perusperiaatteet ja osaa soveltaa käytettävyystestauksen menetelmiä käytäntöön. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa käyttäjälähtöisen kehittämisprosessin ja arvioida kehitetyn palvelun vaikutuksia ja käytettävyyttä.
Sisältö
- Tekoälyn perusteet
- Robotiikan ja palvelurobotiikan perusteet
- Käytännön sovelluksia sotealalla
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Palvelujen käytettävyys ja käytettävyyden arviointi
- Etiikka, tietosuoja ja -turvallisuus
Työmuodot
Kurssi sisältää Moodle-ympäristössä suoritettavan kahdeksan moduulin opiskelumateriaalin ja kolme verkkotapaamista.
Moduulit:
1. Tekoälyn perusteet
2. Tekoälyn sovelluksista
3. Tekoälyn etiikka
4. Robotiikan perusteet
5. Yleisiä robotiikan sovelluksia
6. Bioniset raajaproteesit
7. Robotiikan etiikka
8. Projektityö + vertaisarviointi
Verkkotapaamiset
1. Tekoälyn soveltava
2. Robotiikan soveltava
3. Käyttäjälähtöisyyttä soveltava
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan 3.9.-31.10.24 ja työskentely tapahtuu kokonaisuudessaan verkossa; Moodlessa ja verkkotapaamisissa.
Verkkotapaamiset Teamsissa
- ti 3.9. klo 13-16
- ti 1.10. klo 13-16
- to 31.10. klo 9-12
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kaikki materiaali Moodlessa, joka aukeaa toteutuksen käynnistyessä.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viiden opintopisteen kokonaisuus tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
(1 op = 27 h, 5 op = 135 h)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa on puutteita.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön hyvin. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua käytännössä.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön monipuolisesti ja laajasti. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä ja vastuullisuutta. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa käytäntöön osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa käytäntöön, on puutteita.