Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02472-BH00DR20-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
11.11.2024 - 02.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
06.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Seinäjoen ammattikorkeakoulu, SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-02472-BH00DR20
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta (esim.) Holappa, A-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S., Smeds-Nylund, A-S. & Aho, H-R. (2021). Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen. PS-kustannus. OKM (2021). Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelma 2021–2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:3. OPH (2022). Opetushallitus. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2022:2a. Parrila, S & Fonsén, E. (2017). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. PS-kustannus. Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S. ja Toikko T., (2015). Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 1-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = noin 135 tuntia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajuuden ja sen periaatteet sekä kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija tunnistaa päiväkodin pedagogisen kokonaisuuden ja sen toimintakulttuurin johtamisen. Opiskelija määrittelee henkilöstön johtamisen periaatteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa ja määrittelee pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut, periaatteet sekä kehittämisen varhaiskasvatuksessa. Opiskelija selittää päiväkodin pedagogista kokonaisuutta ja toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija selittää henkilöstön johtamisen kehittämisen periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija analysoi kriittisesti varhaiskasvatuksen pedagogista johtajuutta ja sen periaatteita sekä kehittämistä varhaiskasvatuksessa. Opiskelija analysoi ja kehittää päiväkodin pedagogista kokonaisuutta ja toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija analysoi ja kommentoi henkilöstön johtamisen kehittämisen periaatteita.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäiset tehtävät
Arviointiasteikko
1-5