Service Design (nonstop) (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-02467-LT00FM90-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 24.04.2026
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Korkeakoulu
- Hämeen ammattikorkeakoulu, Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 100
- Opintojakso
- C-02467-LT00FM90
Aika ja paikka
Opinnot toteutetaan verkossa. Opintojakso on tyyliltään non-stop. Opiskelijoiden suorituksia arvioidaan noin kuukauden välein.
Oppimateriaalit
Lean Service Creation. Open source tools for change agents. The what, the how and the why. Futurice Sarvas, R., Nevanlinna, H. and Pesonen, J. (2017). Lean Service Creation. The handbook V1.8.Futurice. Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. and Schneider, J. (2018). This is Service Design Doing. Applying Service Design and Design Thinking in the real world. O'Reilly.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijana valitset organisaation, jolle luot paremman palvelun.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Ei KV-yhteyksiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaaminen arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin näyttöinä projektityöskentelyssä hankitussa osaamiessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla opiskelijana vastaat itse omasta ajankäytöstäsi ja kokonaiskuormituksesta. Opintojakson suoritusten tulee olla valmiina 31.7.2026 mennessä.
Hylätty (0)
Ei ole tehnyt vaadittuja oppimistehtäviä tai tuotos ei saavuta tasoa 1-2. Tekoälyä on käytetty ohjeiden vastaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijana ymmärrät, muistat ja osaat selittää palvelumuotoilun keskeisiä peruskäsitteitä. Valittu kehittämisprojektisi on ajankohtainen ja perusteltu. Tuotoksenasi on konkreettinen kehittämisehdotus. Olet tutustunut haasteeseen liittyvään tietoperustaan ja käytät sitä hyväksi kehittämisehdotuksessa. Käytetyt lähteet ovat näkyvissä, mutta niihin on viitattu puutteellisesti. Tekoälyä on käytetty opintojakson ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaat analysoida ja arvioida palvelumuotoilun keskeisiä peruskäsitteitä. Valittu kehittämisprojektisi on ajankohtainen ja perusteltu. Tuotoksessa vastaat asetettuihin tavoitteisiin ja syntyy konkreettinen kehittämisehdotus. Ratkaisusi ovat perusteltuja. Olet tutustunut projektiin liittyvään tietoperustaan ja käytät sitä hyväksi kehittämisehdotuksessa. Käytetyt lähteet ovat näkyvissä ja niiden käytössä on noudatettu lähdekriittisyyttä. Tuotokseesi on sisällytetty teorian ja käytännön analyysiä sekä omaa pohdintaa. Tekoälyä on käytetty opintojakson ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijana osaat luoda ilmiöön ja itsellesi merkityksellistä tietoa ja relaatioita. Valitsemasi kehittämisprojekti on ajankohtainen ja perusteltu. Tuotoksessasi vastaat asetettuihin tavoitteisiin ja luot konkreettisen kehittämisehdotuksen. Ratkaisusi ovat laajasti perusteltuja ja monipuolisesti analysoituja. Olet tutustunut haasteeseen liittyvään tietoperustaan käytät sitä laajalti hyväksi kehittämisehdotuksessasi. Olet hankkinut laajasti erilaisia tietolähteitä ja käyttänyt niitä analysoiden ja soveltaen. Käytettämäsi lähteet ovat näkyvissä ja niiden käytössä on noudatettu lähdekriittisyyttä. Tuotokseesi on sisällytetty teorian ja käytännön analyysiä, omaa pohdintaa ja johtopäätöksiä. Tekoälyä on käytetty opintojakson ohjeistuksen mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Palvelumuotoilun opinnoissa opit määrittelemään palvelumuotoilun kokonaisuutta, kehittämään palveluita palvelumuotoilun menetelmien kautta ja tunnistamaan erilaisia asiakastarpeita sekä palvelumalleja. Palvelumuotoilu perustuu muotoiluajatteluun, jossa yksittäisiä tapauksia ja yleisiä malleja sovelletaan ymmärryksen ja tiedon rakentamiseen niin asiakkaiden, käyttäjien kuin palvelun tarjoajan osallistumisesta palveluprosessiin. Tämän lähestymistavan tarkoituksena on suunnitella palvelut, jotka tasapainottavat asiakkaan, käyttäjän ja yrityksen tarpeet tavalla, joka luo laadukasta palvelukokemusta. Palvelumuotoilun prosessi voidaan nähdän etsimisen, määrittelyn, kehittämisen ja toteuttamisen toistuvina vaiheina. Keskeisiä opittavia sisältöjä ovat palvelu, palvelumuotoilu, palvelun asiakaslähtöinen kuvaus, palvelutapahtumat, palvelun kohtaamispisteet, palvelukokemus, palvelun hyödyllisyys, palvelun käytettävyys ja palvelun haluttavuus. Opintojakso toteutetaan eriaikaisesti verkossa. Opiskelet täysin oman aikataulusi ja mahdollisuuksiesi mukaisesti. Opintojaksolle voit tulla oman kehitettävän palvelusi kanssa tai etsiä kehitettävää palvelua opintojakson aikana. Opintojaksoa ei suositella otettavaksi AMK-tutkinnon ensimmäisen opintolukuvuoden aikana.
Lisätietoja opiskelijoille
Ristiinopiskelun kautta mukaan liittyvien opiskelijoiden on hyvä tutustua HAMKin ristiinopiskeluohjeisiin. https://www.hamk.fi/opiskelijalle/opintojen-suunnittelu/ristiinopiskelu/. Opiskelijan hyväksymisestä ei välttämättä tule opiskelijalle sähköpostia. Opintojaksolle hyväksymisen tilan löydät HOPSistasi.
Arviointiasteikko
1-5